Niet meer aan gedacht, maar dat ga ik testen Bert.
100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Moderator: Beheerdersteam
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Pas je op 120 volt op je Anode klem bij 6 volt in
- Robert Gribnau
- Berichten: 294
- Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
- Locatie: Konongo, Ghana
- Contacteer:
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Mijn voornemen om niet meer te reageren is bij deze overboord gezet. Ik popel simpelweg te veel om je te helpen.
Jouw montage is in mijn ogen erg netjes. Ik zou het echt zonde vinden om dat onnodig af te breken.
Ik zou zelf in deze situatie eerst zeker willen weten dat de voeding qua hoogspanning in orde is. Ik zou daarbij voor nu uitgaan van de conventionele voeding zoals in het oorspronkelijke schema van Menno van der Veen.
Uit het artikel over deze versterker maak ik op dat de rustinstelling per EL34 45 mA is. Dat betekent dat er per kanaal (dus) 4 x 45 mA = 180 mA aan stroom loopt. Als jouw voeding beide kanalen gaat verzorgen, is de totale ruststroom dus 2 x 180 mA = 360 mA. De voedingsspanning is ca. 435 V. Dan kan je de totale versterker 'vervangen' door een weerstand van 435/0,360 = 1208 Ohm. Qua wattage moet die weerstand dan tenminste bestand zijn tegen: P = I x V = 0,360 x 435 = 157 Watt.
Zelf stel ik in zo'n situatie een netwerk van parallel en/of serie geschakelde weerstanden samen (met behulp van kroonstenen) zodat de totale weerstand en het wattage kloppen (en dan het wattage met ruime marge). Maar ik weet natuurlijk niet wat jij aan weerstanden met flink wattage beschikbaar hebt. Desnoods moet je maar wat bestellen (dat betaalt zich wel terug als je in de toekomst meer versterkers gaat bouwen).
Ik raad je echt aan om methodisch te gaan afstrepen. Dat begint (volgens mij) bij de voeding. Als die in orde is, hoef je je bij het eventueel doorslaan van de zekering niet meer af te vragen of het aan de voeding ligt. En daarna dan stapsgewijs verder.
Wel een voorschot: Dat de zekering er nu uitvliegt wanneer je R8 van 1K aansluit, lijkt mij te wijzen op kortsluiting in het netwerk "R25/C7 + R27/C15 + R37/C16", waarbij ik onder 'kortsluiting' ook versta dat een of meer van de waarden van de weerstanden per ongeluk veel te laag is.
Maar nogmaals: Begin bij het testen van de voeding. Als die goed is, kun je verder gaan afstrepen.
Groet,
Robert
Naschrift: Zijn de zekeringen die je gebruikt wel 'slow blow'?
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Robert Gribnau schreef: ↑zo 20 nov 2022, 4:24Mijn voornemen om niet meer te reageren is bij deze overboord gezet. Ik popel simpelweg te veel om je te helpen.
U
Jouw montage is in mijn ogen erg netjes. Ik zou het echt zonde vinden om dat onnodig af te breken.
Groet,
Robert
Naschrift: Zijn de zekeringen die je gebruikt wel 'slow blow'?
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Nog wat positiefs te melden Peter ?
Sterkte met het project
Sterkte met het project
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Nog niet aan toegekomen Bert, dipje gehad dit weekend. ga er deze week mee verder.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Dank je Robert, ook dat je er weer bent om mee te denken. wat betreft de zekeringen, deze zijn slow blow. Ik heb deze nu vervangen door een 100W lamp en daar gebeurt niets mee en gaat alleen even oplichten tijdens het opstarten en daarna niet meer. ik heb het filter vervangen door het originele filter wat bestaat uit 1x 82pf met 27k en 2x 100u met 2,2M, het schema staat een paar posts terug.Robert Gribnau schreef: ↑zo 20 nov 2022, 4:24Wel een voorschot: Dat de zekering er nu uitvliegt wanneer je R8 van 1K aansluit, lijkt mij te wijzen op kortsluiting in het netwerk "R25/C7 + R27/C15 + R37/C16", waarbij ik onder 'kortsluiting' ook versta dat een of meer van de waarden van de weerstanden per ongeluk veel te laag is.
Maar nogmaals: Begin bij het testen van de voeding. Als die goed is, kun je verder gaan afstrepen.
Groet,
Robert
Naschrift: Zijn de zekeringen die je gebruikt wel 'slow blow'?]
Doordat ik 2 ugt's heb(is meestal met stereo) kon ik eenvoudig de andere ook testen, maar met hetzelfde resultaat.Ik ga er nog even spanning opzetten aan de 8 ohm kant om te zien wat er aan de andere zijde uitkomt. Daar was Bert nieuwsgierig naar.
Wat betreft de belasting van de trafo, als ik alle gloeispanning inschakel met alle buizen was er geen enkel probleem.
ik ga dat eerst testen en houd jullie op de hoogte.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Ik heb de weerstanden allemaal doorgemeten en daar zat geen fout in.
Vervolgens 5vac aangesloten op de 0 en 8 ohm en aan de anode en de voedingskant meet ik dan 44V en bij de eerste aftakking14,7V dit bij beide UGT's aan beide zijde met kleine afwijking.
Vervolgens spanning op de versterker gezet en (belast) meette ik 353VDC en onbelast 425VDC de stroom die daar dan loopt is eerst 10mA en zakt in tot iets van 6mA. onbelast 1mA oid. ik heb ook gekeken of dan de AC voeding instort, maar dat doet die niet, die blijft 365VAC dus lijkt me het probleem in de voedingsprint te zitten, kan dat?
Vervolgens 5vac aangesloten op de 0 en 8 ohm en aan de anode en de voedingskant meet ik dan 44V en bij de eerste aftakking14,7V dit bij beide UGT's aan beide zijde met kleine afwijking.
Vervolgens spanning op de versterker gezet en (belast) meette ik 353VDC en onbelast 425VDC de stroom die daar dan loopt is eerst 10mA en zakt in tot iets van 6mA. onbelast 1mA oid. ik heb ook gekeken of dan de AC voeding instort, maar dat doet die niet, die blijft 365VAC dus lijkt me het probleem in de voedingsprint te zitten, kan dat?
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Als je op die UGT 5V op 8 Ω zet en 425v DC ik begrijp je niet helemaal Peter ik raak in de war
Je zou met een 5K trafo iets van 24x 5 volt verwachten of zit ik abuis
Ik meen dat je zelfs een lagere impedantie transformatie had
Ik heb een PP Trafo 5K genomen op de 8 ohm 5 volt en op de Anode naar +57 Volt en tussen anode en Anode dat zijn de buitenste spoelen 115 Volt
Dat had ik ooit zo onthouden
Als je op die 8 ohm ca 28 volt zet heb je 100 Watt
Dan kom ik pas aan 672 Volt tussen A en A
De UL aftakking heb ik niet gemeten
ik heb daar 2 verschillende waarden van gezien 44% en 33%
Als je er prijs op stelt doe ik dat nog even

Je zou met een 5K trafo iets van 24x 5 volt verwachten of zit ik abuis
Ik meen dat je zelfs een lagere impedantie transformatie had
Ik heb een PP Trafo 5K genomen op de 8 ohm 5 volt en op de Anode naar +57 Volt en tussen anode en Anode dat zijn de buitenste spoelen 115 Volt
Dat had ik ooit zo onthouden
Als je op die 8 ohm ca 28 volt zet heb je 100 Watt
Dan kom ik pas aan 672 Volt tussen A en A
De UL aftakking heb ik niet gemeten
ik heb daar 2 verschillende waarden van gezien 44% en 33%
Als je er prijs op stelt doe ik dat nog even
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Je haalt even 2 dingen door elkaar Bert, ik heb op de ugt 5V gezet en aan de andere zijde krijg ik dan 44V gemeten van de centrale voeding naar 1 anode kant. zie foto. Als ik die 5V op de 4ohm zet krijg ik 88 V

Wat betreft de 425VDC dat gaat om de voedingsspanning die de gelijkrichting afgeeft. heeft dus niets met de ugt meting te maken maar was een andere meting om te zien of dan de voeding onder(belasting) ook instort.Vervolgens spanning op de versterker gezet en (belast) meette ik 353VDC en onbelast 425VDC de stroom die daar dan loopt is eerst 10mA en zakt in tot iets van 6mA. onbelast 1mA oid. ik heb ook gekeken of dan de AC voeding instort, maar dat doet die niet, die blijft 365VAC dus lijkt me het probleem in de voedingsprint te zitten, kan dat?
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Klopt precies zoals het boekje 2500/8=312 daar de Wortel uit is transformatie verhouding 17.67
X5 Volt is 88 Volt
Bij de trafo die ik als voorbeeld had heeft een transformatie verhouding van 23 ( onthouden )
Maar berekend zou het zijn 4500:8=562 daar de wortel uit is 23.71
23,7x5 volt = 118,5 ik heb dat na gemeten 5 volt op de 8 ohm en 115 Volt Anode t.o.v. Anode gemeten Leuk als we het onthouden ( vergeet altijd dat wortel trekken en kwadraat
Weet dan wel dat ik er iets mee moet doen Alleen niet meer waar en hoe
Grt
OpaBert
X5 Volt is 88 Volt
Bij de trafo die ik als voorbeeld had heeft een transformatie verhouding van 23 ( onthouden )
Maar berekend zou het zijn 4500:8=562 daar de wortel uit is 23.71
23,7x5 volt = 118,5 ik heb dat na gemeten 5 volt op de 8 ohm en 115 Volt Anode t.o.v. Anode gemeten Leuk als we het onthouden ( vergeet altijd dat wortel trekken en kwadraat
Weet dan wel dat ik er iets mee moet doen Alleen niet meer waar en hoe
Grt
OpaBert
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Dit viel me nu pas op
Anne
Moet 10µF zijn, nulletje teveelpeterl schreef: ↑di 22 nov 2022, 17:45Dank je Robert, ook dat je er weer bent om mee te denken. wat betreft de zekeringen, deze zijn slow blow. Ik heb deze nu vervangen door een 100W lamp en daar gebeurt niets mee en gaat alleen even oplichten tijdens het opstarten en daarna niet meer. ik heb het filter vervangen door het originele filter wat bestaat uit 1x 82pf met 27k en2x 100umet 2,2M, het schema staat een paar posts terug.
Anne
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Klopt Anne, schrijffoutjes van mij is ook 2x 10u
Maar klopt mijn gedachte dat het In de voedingsprint kan zitten, omdat de A-C hoogspanning niet veranderd
Maar klopt mijn gedachte dat het In de voedingsprint kan zitten, omdat de A-C hoogspanning niet veranderd
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Probleem gevonden
He bleek in de gelijkrichting en elco's te zitten, ik krijg nu weer 495V op de uitgang met het filter aangesloten.
Maar mijn vraag is waarom dit niet werkte, wat deed ik fout, moest daar nog in de min tussen de elco's een weerstand geplaatst worden of zo?
Ik heb nu 1 elco en bleeder weerstand weggehaald en het probleem is weg. zie de rode lijntjes.
He bleek in de gelijkrichting en elco's te zitten, ik krijg nu weer 495V op de uitgang met het filter aangesloten.
Maar mijn vraag is waarom dit niet werkte, wat deed ik fout, moest daar nog in de min tussen de elco's een weerstand geplaatst worden of zo?
Ik heb nu 1 elco en bleeder weerstand weggehaald en het probleem is weg. zie de rode lijntjes.
Laatst gewijzigd door peterl op vr 25 nov 2022, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Volgens mij niet Douwe, ik denk dat die 2e elco iets doet met die 2e bleeder. Maar ik heb hem nog niet getest.
Ik krijg nu dus ook een veel hogere spanning.
Ik krijg nu dus ook een veel hogere spanning.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Heb je niet per ongeluk een veel lagere waarde weerstand gebruikt dan die 220k Peter? Anders zou ik (net als Douwe) ook denken dat die elco niet lekker is.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Dan zou de elco wel geest hebben gegeven, er was in het begin vaak kortsluiting en die elco zat buiten de mosfet en kreeg de grootste klappen dus dat zou dan wel kunnen.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Ja het is vaak een domino effect Maar je hebt het kunnen lokaliseren! Dat is de helft van de oplossing
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Twee bleeders?
Is 1 niet voldoende?
Is 1 niet voldoende?
Denk het wel!moest daar nog in de min tussen de elco's een weerstand geplaatst worden of zo?
Laatst gewijzigd door democles op vr 25 nov 2022, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Dacht ik n.l. ook, maar ben nu eerst met 1 elco aan het opbouwen, mocht er teveel brom blijven dan verbeter ik de voeding wel.democles schreef: ↑vr 25 nov 2022, 16:11Twee bleeders?
Is 1 niet voldoende?
Denk het wel!moest daar nog in de min tussen de elco's een weerstand geplaatst worden of zo?
Als ik pagina 4 bekijk,,je voeding,,
Denk ik dat er twee diodes verkeerd om zaten,klopt dat?
Als dat het was,sla ik mijzelf voor de kop dat ik het niet eerder gezien heb..............
Ik ben inmiddels weer met de opbouw bezig en heb 1 zijde bijna klaar. Ik kijk nog even naar de dioden in de voeding.
De dioden kloppen wel en ik krijg nu bijna 500VDC onbelast.
Laatst gewijzigd door peterl op vr 25 nov 2022, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Diodes zitten goed,ik had niet goed gekeken 
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Och ik kan geen schema meer overtekenen zonder fouten En ik zie ze ook niet 
