100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Moderator: Beheerdersteam
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Dan is misschien wel de spanning te hoog over een elco ? Zonder belasting
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
De elco's zijn van 500v en daar kom ik niet aan Bert.
Ik heb inmiddels de 100W gloeilamp geplaatst en die licht even fel op bij inschakelen waarna hij dooft, spanning is dan 425V op de hoogspanning, maar als ik het filter aansluit op de ugt dan stort mijn hoogspanning in naar 25V dus erg vreemd.
Ik ben nog aan het kijken maar het lijkt er op dat er ook verkeerde condensatoren inzitten, was 150n nu 10n (C1,C2). maar dat zal niet dit probleem zijn denk ik.
Ik heb inmiddels de 100W gloeilamp geplaatst en die licht even fel op bij inschakelen waarna hij dooft, spanning is dan 425V op de hoogspanning, maar als ik het filter aansluit op de ugt dan stort mijn hoogspanning in naar 25V dus erg vreemd.
Ik ben nog aan het kijken maar het lijkt er op dat er ook verkeerde condensatoren inzitten, was 150n nu 10n (C1,C2). maar dat zal niet dit probleem zijn denk ik.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Ik draai steeds in het zelfde rondje Peter er is 1 ding wat mij volledig onbekend is.
Dat is die terugkoppeling met 27k en 82Pf erover dat 2 x in serie om de spanning per C en R wat te verlagen, dat zit aan de primaire van de ugt op de anode aftakkingen ?
Dat ken ik niet.
BIj alle ontwerpen die ik gezien heb zat dat op de LS uitgang.
Verder snap ik ook niet waarom er iets fout gaat.
Ontwerp is al uitvoerig bekeken door leden met meer verstand dan ik.
Dat is die terugkoppeling met 27k en 82Pf erover dat 2 x in serie om de spanning per C en R wat te verlagen, dat zit aan de primaire van de ugt op de anode aftakkingen ?
Dat ken ik niet.
BIj alle ontwerpen die ik gezien heb zat dat op de LS uitgang.
Verder snap ik ook niet waarom er iets fout gaat.
Ontwerp is al uitvoerig bekeken door leden met meer verstand dan ik.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
in het originele ontwerp was het 27k en 2,2M 2x met 2 elco's en een condensator, maar dat zal het probleem niet zijn verwacht ik, er moet ergens anders iets fout gaan, dus ik ga nog eens zoeken.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Met die gloeilamp in serie 60- 100 watt moet je toch gewoon kunnen meten Peter juist met die foute dingen erin en wat beleid in wat tussen pozen 1-2 minuten 5-10 minuten alles weer af laten koelen , moet er bij zeggen dat ik ook slecht foutzoen kan
Speel met het idee om met een simpele transistor versterker een UGT op de Luidspreker aansluiting en de PP op de koppel kondensatorn van de KT88,s of bij jou de 6CA7
Gewoon om te zien of dat het werkt Als de middentap zweeft zou dat moeten kunnen werken denk ik Durf dat wel te proberen Kan hooguit een transistor versterker kosten
Dat is dan wel ff balen Proef mislukt Misschien dat Anne al direct vraagt of ik teveel verfdampen heb ingeademd
Speel met het idee om met een simpele transistor versterker een UGT op de Luidspreker aansluiting en de PP op de koppel kondensatorn van de KT88,s of bij jou de 6CA7
Gewoon om te zien of dat het werkt Als de middentap zweeft zou dat moeten kunnen werken denk ik Durf dat wel te proberen Kan hooguit een transistor versterker kosten
Dat is dan wel ff balen Proef mislukt Misschien dat Anne al direct vraagt of ik teveel verfdampen heb ingeademd
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
ik heb een deel van de schakeling opnieuw opgebouwd volgens het oude RB schema, en daar kreeg ik onbelast 425V en belast via de 1k(R8) weerstand, 350V. die spanning loopt wel langzaam op naar die 350V(10sec). dit alles zonder buizen!
Als ik de weerstand loskoppel is er geen belasting meer via de ugt en loopt de spanning weer op naar 425V. klopt dit tot zo ver want dan kan ik de hele schakeling weer opbouwen.
Als ik de weerstand loskoppel is er geen belasting meer via de ugt en loopt de spanning weer op naar 425V. klopt dit tot zo ver want dan kan ik de hele schakeling weer opbouwen.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Snap 't niet.Hoezo is de boel belast zonder buizen ? Loopt er zo goed als geen stroom, ook niet door die R8 kathodeweerstand.
Anne
Anne
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Dan begrijp ik niet waarom de spanning 75V instort Anne.
Er moet iets helemaal fout zijn, ik denk dat ik alles verwijder en opnieuw ga opbouwen, want ik kom er zo niet uit. Wat een ramp dit ding.
De 2 voedingen zijn parallel geschakeld voor de 230vac, de hoogspanning en de 35v, dat mag toch niet het probleem zijn?
Er moet iets helemaal fout zijn, ik denk dat ik alles verwijder en opnieuw ga opbouwen, want ik kom er zo niet uit. Wat een ramp dit ding.
De 2 voedingen zijn parallel geschakeld voor de 230vac, de hoogspanning en de 35v, dat mag toch niet het probleem zijn?
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Ik ga iets ontiegelijk doms voorstellen Peter: sluit dat ding eens op een andere groep in je huis aan.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Heb ik net gedaan, maakt niets uit.
Ik denk dat ik eerst de 2 voedingen ga loskoppelen van elkaar om te zien of er niet bij 1 iets fout zit.
Ik denk dat ik eerst de 2 voedingen ga loskoppelen van elkaar om te zien of er niet bij 1 iets fout zit.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Probeer het eens met één voedings trafo. Dat kan geen kwaad, zeker niet als je de buizen weglaat.
Douwe.
Douwe.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Douwe, dat heb ik net gedaan, 1 voedingstrafo losgekoppelt en daarna de andere getest, beide doen hetzelfde, 365VAC 422VDC onbelast met 220VAC(laag op dit moment).
Maar als ik de anode van de ugt aansluit op het filter stort de spanning in tot ong 120V en loopt langzaam op tot max 350V, de gloeilamp die er bij tussen zit licht alleen even op bij het inschakelen daarna niet meer.
Er is bijna niets aangesloten, ook geen buizen er op dus ook geen doorschakelingen, dat maakt het zo vreemd.
En bij beide ugt's hetzelfde verhaal, haal ik het filter los van de ugt is de spanning normaal en haal ik de 1k weerstand(R8) los dan is de spanning ook normaal. maar dan is de ugt dus nergens meer op aangesloten naar min.
Maar als ik de anode van de ugt aansluit op het filter stort de spanning in tot ong 120V en loopt langzaam op tot max 350V, de gloeilamp die er bij tussen zit licht alleen even op bij het inschakelen daarna niet meer.
Er is bijna niets aangesloten, ook geen buizen er op dus ook geen doorschakelingen, dat maakt het zo vreemd.
En bij beide ugt's hetzelfde verhaal, haal ik het filter los van de ugt is de spanning normaal en haal ik de 1k weerstand(R8) los dan is de spanning ook normaal. maar dan is de ugt dus nergens meer op aangesloten naar min.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Dan gewoon heel de handel losmaken en op nieuw opbouwen .
Je blijft nu maar in het zelfde kringetje ronddraaien en zie de bomen door het bos niet meer
Je blijft nu maar in het zelfde kringetje ronddraaien en zie de bomen door het bos niet meer
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Dat idee krijg ik ook Bert, zoiets als dit heb ik nog nooit meegemaakt, ik denk dat ik dat maar ga doen.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Ja jo je ziet het gewoon niet Al ligt het recht voor je neus
Net zo iets als je bij je bankschroef sta en de schroevendraaier wil pakken die je net 2 minuten geleden daar gebruikt hebt En potverd je bent niet weg geweest Het moet voor je liggen
En pas later Zie je het rot ding liggen
Net zo iets als je bij je bankschroef sta en de schroevendraaier wil pakken die je net 2 minuten geleden daar gebruikt hebt En potverd je bent niet weg geweest Het moet voor je liggen
En pas later Zie je het rot ding liggen
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Wat een rare schakeling eigenlijk Peter. Het netwerkje vanaf de anode naar de kathode weerstand van de stuurbuis doet op deze manier niets.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Klopt Douwe, het is een filter en als ik die weerstand van 1k aan massa leg stort die spanning in, erg vreemd allemaal.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Ik probeer nog ffkes het te snappen
Als de Lamp oplicht loopt er stroom Als de lamp daarna uitgaat betekent dat er geen stroom van betekenis meer loopt Dan zijn de Elco,s geladen De spanning op je trafo is alleen geen 230 volt immers die lamp zit er nog tussen dus die 422 volt komt er niet daardoor Die lamp geeft alleen geen licht omdat de spanning over de lamp maar een 40-50 volt
Dat lijkt me een normale reactie Peter!
Als de Lamp oplicht loopt er stroom Als de lamp daarna uitgaat betekent dat er geen stroom van betekenis meer loopt Dan zijn de Elco,s geladen De spanning op je trafo is alleen geen 230 volt immers die lamp zit er nog tussen dus die 422 volt komt er niet daardoor Die lamp geeft alleen geen licht omdat de spanning over de lamp maar een 40-50 volt
Dat lijkt me een normale reactie Peter!
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Heb je de uitgangstrafo wel juist aangesloten? Heb je de primaire en secundaire kant netjes gescheiden? Of haal je ze door elkaar? Je maaktdan sluiting van de B+ of rooster naar de massa
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Daar kan naar mijn idee weinig aan fout gaan, netjes volgens de kleuren aangesloten.
- Bijlagen
-
- xc462.pdf
- (179.05 KiB) 67 keer gedownload
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Ik zou daar niet van uit gaan , heb dit akkefietje ook gehad.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Ik heb het filter er tussen uitgehaald en dan valt de spanning ook terug.
Verder alles losgekoppeld en alleen de ecc81, ecc82 via 1 kanaal aangesloten op de ugt. dan gaat het al mis.
Op het schema aangegeven wat is aangesloten in het rood.
Wat betreft de ringkern ugt moet ik van de bedrading kleur uitgaan en aan de uitgang zit 1,5mm2 dus dat is wel duidelijk.
Verder alles losgekoppeld en alleen de ecc81, ecc82 via 1 kanaal aangesloten op de ugt. dan gaat het al mis.
Op het schema aangegeven wat is aangesloten in het rood.
Wat betreft de ringkern ugt moet ik van de bedrading kleur uitgaan en aan de uitgang zit 1,5mm2 dus dat is wel duidelijk.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Als je op de uitgang een 6 ,3 volt gloeispanning op zet kun je controleren of de rest ook klopt
