100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

OpaBert schreef: vr 18 nov 2022, 19:44
Als je op de uitgang een 6 ,3 volt gloeispanning op zet kun je controleren of de rest ook klopt
Niet meer aan gedacht, maar dat ga ik testen Bert.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

Pas je op 120 volt op je Anode klem bij 6 volt in
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door Robert Gribnau »

peterl schreef: vr 18 nov 2022, 16:23
Dat idee krijg ik ook Bert, zoiets als dit heb ik nog nooit meegemaakt, ik denk dat ik dat maar ga doen.
Mijn voornemen om niet meer te reageren is bij deze overboord gezet. Ik popel simpelweg te veel om je te helpen.

Jouw montage is in mijn ogen erg netjes. Ik zou het echt zonde vinden om dat onnodig af te breken.

Ik zou zelf in deze situatie eerst zeker willen weten dat de voeding qua hoogspanning in orde is. Ik zou daarbij voor nu uitgaan van de conventionele voeding zoals in het oorspronkelijke schema van Menno van der Veen.

Uit het artikel over deze versterker maak ik op dat de rustinstelling per EL34 45 mA is. Dat betekent dat er per kanaal (dus) 4 x 45 mA = 180 mA aan stroom loopt. Als jouw voeding beide kanalen gaat verzorgen, is de totale ruststroom dus 2 x 180 mA = 360 mA. De voedingsspanning is ca. 435 V. Dan kan je de totale versterker 'vervangen' door een weerstand van 435/0,360 = 1208 Ohm. Qua wattage moet die weerstand dan tenminste bestand zijn tegen: P = I x V = 0,360 x 435 = 157 Watt.

Zelf stel ik in zo'n situatie een netwerk van parallel en/of serie geschakelde weerstanden samen (met behulp van kroonstenen) zodat de totale weerstand en het wattage kloppen (en dan het wattage met ruime marge). Maar ik weet natuurlijk niet wat jij aan weerstanden met flink wattage beschikbaar hebt. Desnoods moet je maar wat bestellen (dat betaalt zich wel terug als je in de toekomst meer versterkers gaat bouwen).

Ik raad je echt aan om methodisch te gaan afstrepen. Dat begint (volgens mij) bij de voeding. Als die in orde is, hoef je je bij het eventueel doorslaan van de zekering niet meer af te vragen of het aan de voeding ligt. En daarna dan stapsgewijs verder.

Wel een voorschot: Dat de zekering er nu uitvliegt wanneer je R8 van 1K aansluit, lijkt mij te wijzen op kortsluiting in het netwerk "R25/C7 + R27/C15 + R37/C16", waarbij ik onder 'kortsluiting' ook versta dat een of meer van de waarden van de weerstanden per ongeluk veel te laag is.

Maar nogmaals: Begin bij het testen van de voeding. Als die goed is, kun je verder gaan afstrepen.

Groet,
Robert

Naschrift: Zijn de zekeringen die je gebruikt wel 'slow blow'?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

Robert Gribnau schreef: zo 20 nov 2022, 4:24
peterl schreef: vr 18 nov 2022, 16:23
Dat idee krijg ik ook Bert, zoiets als dit heb ik nog nooit meegemaakt, ik denk dat ik dat maar ga doen.
Mijn voornemen om niet meer te reageren is bij deze overboord gezet. Ik popel simpelweg te veel om je te helpen.
U
Jouw montage is in mijn ogen erg netjes. Ik zou het echt zonde vinden om dat onnodig af te breken.

Groet,
Robert

Naschrift: Zijn de zekeringen die je gebruikt wel 'slow blow'?
:goedzo:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

Nog wat positiefs te melden Peter ?
Sterkte met het project
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Nog niet aan toegekomen Bert, dipje gehad dit weekend. ga er deze week mee verder.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

Kan het me voorstellen Peter
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Robert Gribnau schreef: zo 20 nov 2022, 4:24
Wel een voorschot: Dat de zekering er nu uitvliegt wanneer je R8 van 1K aansluit, lijkt mij te wijzen op kortsluiting in het netwerk "R25/C7 + R27/C15 + R37/C16", waarbij ik onder 'kortsluiting' ook versta dat een of meer van de waarden van de weerstanden per ongeluk veel te laag is.

Maar nogmaals: Begin bij het testen van de voeding. Als die goed is, kun je verder gaan afstrepen.

Groet,
Robert

Naschrift: Zijn de zekeringen die je gebruikt wel 'slow blow'?]
Dank je Robert, ook dat je er weer bent om mee te denken. wat betreft de zekeringen, deze zijn slow blow. Ik heb deze nu vervangen door een 100W lamp en daar gebeurt niets mee en gaat alleen even oplichten tijdens het opstarten en daarna niet meer. ik heb het filter vervangen door het originele filter wat bestaat uit 1x 82pf met 27k en 2x 100u met 2,2M, het schema staat een paar posts terug.
Doordat ik 2 ugt's heb(is meestal met stereo) kon ik eenvoudig de andere ook testen, maar met hetzelfde resultaat.Ik ga er nog even spanning opzetten aan de 8 ohm kant om te zien wat er aan de andere zijde uitkomt. Daar was Bert nieuwsgierig naar.
Wat betreft de belasting van de trafo, als ik alle gloeispanning inschakel met alle buizen was er geen enkel probleem.
ik ga dat eerst testen en houd jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Ik heb de weerstanden allemaal doorgemeten en daar zat geen fout in.
Vervolgens 5vac aangesloten op de 0 en 8 ohm en aan de anode en de voedingskant meet ik dan 44V en bij de eerste aftakking14,7V dit bij beide UGT's aan beide zijde met kleine afwijking.
Vervolgens spanning op de versterker gezet en (belast) meette ik 353VDC en onbelast 425VDC de stroom die daar dan loopt is eerst 10mA en zakt in tot iets van 6mA. onbelast 1mA oid. ik heb ook gekeken of dan de AC voeding instort, maar dat doet die niet, die blijft 365VAC dus lijkt me het probleem in de voedingsprint te zitten, kan dat?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

Als je op die UGT 5V op 8 Ω zet en 425v DC ik begrijp je niet helemaal Peter ik raak in de war
Je zou met een 5K trafo iets van 24x 5 volt verwachten of zit ik abuis
Ik meen dat je zelfs een lagere impedantie transformatie had
Ik heb een PP Trafo 5K genomen op de 8 ohm 5 volt en op de Anode naar +57 Volt en tussen anode en Anode dat zijn de buitenste spoelen 115 Volt
Dat had ik ooit zo onthouden
Als je op die 8 ohm ca 28 volt zet heb je 100 Watt
Dan kom ik pas aan 672 Volt tussen A en A
De UL aftakking heb ik niet gemeten
ik heb daar 2 verschillende waarden van gezien 44% en 33%
Als je er prijs op stelt doe ik dat nog even
:think:
Bijlagen
CA3DCE04-227E-4BB3-B269-88BD410BCB6C.jpeg
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Je haalt even 2 dingen door elkaar Bert, ik heb op de ugt 5V gezet en aan de andere zijde krijg ik dan 44V gemeten van de centrale voeding naar 1 anode kant. zie foto. Als ik die 5V op de 4ohm zet krijg ik 88 V
Vervolgens spanning op de versterker gezet en (belast) meette ik 353VDC en onbelast 425VDC de stroom die daar dan loopt is eerst 10mA en zakt in tot iets van 6mA. onbelast 1mA oid. ik heb ook gekeken of dan de AC voeding instort, maar dat doet die niet, die blijft 365VAC dus lijkt me het probleem in de voedingsprint te zitten, kan dat?
Wat betreft de 425VDC dat gaat om de voedingsspanning die de gelijkrichting afgeeft. heeft dus niets met de ugt meting te maken maar was een andere meting om te zien of dan de voeding onder(belasting) ook instort. :wink:
Bijlagen
voeding.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

Klopt precies zoals het boekje 2500/8=312 daar de Wortel uit is transformatie verhouding 17.67
X5 Volt is 88 Volt
Bij de trafo die ik als voorbeeld had heeft een transformatie verhouding van 23 ( onthouden )
Maar berekend zou het zijn 4500:8=562 daar de wortel uit is 23.71
23,7x5 volt = 118,5 ik heb dat na gemeten 5 volt op de 8 ohm en 115 Volt Anode t.o.v. Anode gemeten Leuk als we het onthouden ( vergeet altijd dat wortel trekken en kwadraat
Weet dan wel dat ik er iets mee moet doen Alleen niet meer waar en hoe :D
Grt
OpaBert
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door Ah!buis »

Dit viel me nu pas op :o
peterl schreef: di 22 nov 2022, 17:45
Dank je Robert, ook dat je er weer bent om mee te denken. wat betreft de zekeringen, deze zijn slow blow. Ik heb deze nu vervangen door een 100W lamp en daar gebeurt niets mee en gaat alleen even oplichten tijdens het opstarten en daarna niet meer. ik heb het filter vervangen door het originele filter wat bestaat uit 1x 82pf met 27k en 2x 100u met 2,2M, het schema staat een paar posts terug.
Moet 10µF zijn, nulletje teveel :shock:
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Klopt Anne, schrijffoutjes van mij is ook 2x 10u
Maar klopt mijn gedachte dat het In de voedingsprint kan zitten, omdat de A-C hoogspanning niet veranderd
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Probleem gevonden :yeah:
He bleek in de gelijkrichting en elco's te zitten, ik krijg nu weer 495V op de uitgang met het filter aangesloten.
Maar mijn vraag is waarom dit niet werkte, wat deed ik fout, moest daar nog in de min tussen de elco's een weerstand geplaatst worden of zo?
Ik heb nu 1 elco en bleeder weerstand weggehaald en het probleem is weg. zie de rode lijntjes.
Bijlagen
voeding.jpg
Laatst gewijzigd door peterl op vr 25 nov 2022, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door douwebakker »

Het lag ‘m dus aan een kapotte elco!
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Volgens mij niet Douwe, ik denk dat die 2e elco iets doet met die 2e bleeder. Maar ik heb hem nog niet getest.
Ik krijg nu dus ook een veel hogere spanning.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door Barry2001 »

Heb je niet per ongeluk een veel lagere waarde weerstand gebruikt dan die 220k Peter? Anders zou ik (net als Douwe) ook denken dat die elco niet lekker is.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

Ja Elco of de diode zit verkeerd om
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Dan zou de elco wel geest hebben gegeven, er was in het begin vaak kortsluiting en die elco zat buiten de mosfet en kreeg de grootste klappen dus dat zou dan wel kunnen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

peterl schreef: vr 25 nov 2022, 15:10
Dan zou de elco wel geest hebben gegeven, er was in het begin vaak kortsluiting en die elco zat buiten de mosfet en kreeg de grootste klappen dus dat zou dan wel kunnen.
Ja het is vaak een domino effect Maar je hebt het kunnen lokaliseren! Dat is de helft van de oplossing O:)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door democles »

Twee bleeders?
Is 1 niet voldoende?
moest daar nog in de min tussen de elco's een weerstand geplaatst worden of zo?
Denk het wel!
Laatst gewijzigd door democles op vr 25 nov 2022, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

democles schreef: vr 25 nov 2022, 16:11
Twee bleeders?
Is 1 niet voldoende?
moest daar nog in de min tussen de elco's een weerstand geplaatst worden of zo?
Denk het wel!

Als ik pagina 4 bekijk,,je voeding,,
Denk ik dat er twee diodes verkeerd om zaten,klopt dat?
Als dat het was,sla ik mijzelf voor de kop dat ik het niet eerder gezien heb..............
Dacht ik n.l. ook, maar ben nu eerst met 1 elco aan het opbouwen, mocht er teveel brom blijven dan verbeter ik de voeding wel.
Ik ben inmiddels weer met de opbouw bezig en heb 1 zijde bijna klaar. Ik kijk nog even naar de dioden in de voeding.

De dioden kloppen wel en ik krijg nu bijna 500VDC onbelast.
Laatst gewijzigd door peterl op vr 25 nov 2022, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door democles »

Diodes zitten goed,ik had niet goed gekeken :hide:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

Och ik kan geen schema meer overtekenen zonder fouten En ik zie ze ook niet :x
Plaats reactie