Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Moderator: Beheerdersteam
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Zekers, dat hulpstuk morgen maar eens bekijken als ik wat vers plaatmateriaal heb...
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Jazeker, na de eerste snede gecontroleerd en het viel gelijk op de dat zaag een klein beetje negatief zaagt, weet niet of jouw invalzaag dat ook heeft, maar het 0 punt is eigenlijk -0,5 graad bij mij, niet af te stellen maar als ik de zaag van de zool af haal en de hoekverstelling los haal dan is ie keuring 0 graden, dan vastzetten en het blijft goed, maar wel jammer dat Bosch dat zo doet...zou dat bij de Mafell beter zitten?
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Hmmm, hoop niet dat je spijt hebt van dit projectje, was niet mijn bedoeling om je werk in de maag te splitsen, maar had ook niet verwacht dat je andere kasten zou gaan bouwen. Anderszijds, zijn mooie woofertjes van Scanspeak, ik was onder de indruk van het laag dat deze kunnen geven, best veel en diep uit weinig liters!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28477
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Normaliter doe ik doe soort zaagwerk op mijn zaagtafel. Als ik wel met de Bosch moet werken stel ik altijd het 0 punt opnieuw af.Shadow schreef: ↑vr 21 okt 2022, 22:08Jazeker, na de eerste snede gecontroleerd en het viel gelijk op de dat zaag een klein beetje negatief zaagt, weet niet of jouw invalzaag dat ook heeft, maar het 0 punt is eigenlijk -0,5 graad bij mij, niet af te stellen maar als ik de zaag van de zool af haal en de hoekverstelling los haal dan is ie keuring 0 graden, dan vastzetten en het blijft goed, maar wel jammer dat Bosch dat zo doet...zou dat bij de Mafell beter zitten?
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Je kan alleen spijt hebben van dingen die je niet gedaan hebt WalterWalt schreef: ↑za 22 okt 2022, 10:44Hmmm, hoop niet dat je spijt hebt van dit projectje, was niet mijn bedoeling om je werk in de maag te splitsen, maar had ook niet verwacht dat je andere kasten zou gaan bouwen. Anderszijds, zijn mooie woofertjes van Scanspeak, ik was onder de indruk van het laag dat deze kunnen geven, best veel en diep uit weinig liters!
Nee hoor, leuk speakertje wordt het en dan kunnen de AL130 monitors eens uit elkaar voor wat tlc.
Ja dat is mijn ervaring ook, de nulpunts aanslag van de machine is niet instelbaar, maar ook niet exact 0 graden.ds23man schreef: ↑za 22 okt 2022, 10:58Normaliter doe ik doe soort zaagwerk op mijn zaagtafel. Als ik wel met de Bosch moet werken stel ik altijd het 0 punt opnieuw af.Shadow schreef: ↑vr 21 okt 2022, 22:08Jazeker, na de eerste snede gecontroleerd en het viel gelijk op de dat zaag een klein beetje negatief zaagt, weet niet of jouw invalzaag dat ook heeft, maar het 0 punt is eigenlijk -0,5 graad bij mij, niet af te stellen maar als ik de zaag van de zool af haal en de hoekverstelling los haal dan is ie keuring 0 graden, dan vastzetten en het blijft goed, maar wel jammer dat Bosch dat zo doet...zou dat bij de Mafell beter zitten?
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Rudy was snel met leveren
Eerste kastje in elkaar, zwart mdf en de spijkertjes methode toegepast want mijn Makita Lamellenfrees doet dus dit;
De ene keer recht, de andere keer loopt de groef schuin weg, gelukkig heb ik nu genoeg stroken mdf op dezelfde maat liggen om nog een paar kastjes te bouwen](./images/smilies/eusa_wall.gif)
(Moeilijk te zien maar de groef dicht bij zit goed, die erachter loopt schuin weg...)
Eerste kastje in elkaar, zwart mdf en de spijkertjes methode toegepast want mijn Makita Lamellenfrees doet dus dit;
De ene keer recht, de andere keer loopt de groef schuin weg, gelukkig heb ik nu genoeg stroken mdf op dezelfde maat liggen om nog een paar kastjes te bouwen
(Moeilijk te zien maar de groef dicht bij zit goed, die erachter loopt schuin weg...)
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
We zijn nog niet bij het eind, maar er zit wat hout aan elkaar vast, da's al fijn

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Begin is er. Maar waarom eigenlijk van die lange groeven? Die schuitjes zijn er eigenlijk alleen maar om de boel op zijn plek te houden, 2 a 3 kleine sleufjes insteken op de korte kanten is dan genoeg. Lange kanten wat meer.
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
En toen hadden we 2 kastjes
Gelijk van de rest stroken 2 stands bedacht, nu staan de speakers op de subs en die gebruiken we niet, dus eens verzinnen wat we daar mee gaan doen
Gelijk van de rest stroken 2 stands bedacht, nu staan de speakers op de subs en die gebruiken we niet, dus eens verzinnen wat we daar mee gaan doen
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Als ik de w15 in winisd gooi, kom ik uit op een afstemming van 50-55Hz met een poort van +/- 18cm, het is mij echt een raadsel hoe ze aan 10cm poortlengte gekomen zijn bij dit ontwerp...
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Ik heb bij kasten met de poort nabij de wanden regelmatig de poort tot bijna de helft van de WinISD simulatie moeten terugbrengen. Dus, het komt vaker voor.
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Ah ok, ik ga hem wel achterop zetten en achter de tweet, dus ik hou de winisd lengte aan. Als ik nog eens meetspullen heb zal ik eens kijken of ik goed zit dan 
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Je kunt altijd zelf een eenvoudige impedantiemeting doen.
Het enige dat je nodig hebt is een online toongenerator, (eind)versterker, serieweerstand van 100 ohm en een universeel-meter. Je meet dan de wisselspanning over de woofer.
Daarmee kun je ook eenvoudig zien of de 2 impedantiepieken ongeveer even hoog zijn. Als dat zo is, ben je goed afgestemd.
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Qua poort kan je toch gewoon de maten van Hobbyhifi aanhouden, die hebben daaraan gemeten.
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
De WinISD lengte zal sowieso te lang zijn, ook met de iets vrijere lengte, de kastwanden zitten nog steeds erg dichtbij.
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Ja dat zal zeker wel, maar de HP50 van Intertechnik is een heel andere poort dan de Jetset 50, die laatste is echt constant 50mm inwendig en met mooie afgeronde flenzen, de HP50 begint op 38mm en loopt langzaam uit naar 50mm, volgens het ontwerp moeten er dan 2 stuks HP50 op 50mm afgezaagd worden en met de afgezaagde kanten aan elkaar gezet worden...dat levert echt een heel andere poort op als een 100mm lange Jetset 50 kan ik je vertellen...
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Om even het tempo aan te geven;
Dat ik na 2 weken tijd een uurtje gevonden heb om ff filter nr2 in elkaar te zetten](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Dat ik na 2 weken tijd een uurtje gevonden heb om ff filter nr2 in elkaar te zetten
