Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Shadow »

Zekers, dat hulpstuk morgen maar eens bekijken als ik wat vers plaatmateriaal heb...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Shadow »

ds23man schreef: vr 21 okt 2022, 18:33
Waren de planken wel haaks?
Jazeker, na de eerste snede gecontroleerd en het viel gelijk op de dat zaag een klein beetje negatief zaagt, weet niet of jouw invalzaag dat ook heeft, maar het 0 punt is eigenlijk -0,5 graad bij mij, niet af te stellen maar als ik de zaag van de zool af haal en de hoekverstelling los haal dan is ie keuring 0 graden, dan vastzetten en het blijft goed, maar wel jammer dat Bosch dat zo doet...zou dat bij de Mafell beter zitten?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Walt »

Hmmm, hoop niet dat je spijt hebt van dit projectje, was niet mijn bedoeling om je werk in de maag te splitsen, maar had ook niet verwacht dat je andere kasten zou gaan bouwen. Anderszijds, zijn mooie woofertjes van Scanspeak, ik was onder de indruk van het laag dat deze kunnen geven, best veel en diep uit weinig liters!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door ds23man »

Shadow schreef: vr 21 okt 2022, 22:08
ds23man schreef: vr 21 okt 2022, 18:33
Waren de planken wel haaks?
Jazeker, na de eerste snede gecontroleerd en het viel gelijk op de dat zaag een klein beetje negatief zaagt, weet niet of jouw invalzaag dat ook heeft, maar het 0 punt is eigenlijk -0,5 graad bij mij, niet af te stellen maar als ik de zaag van de zool af haal en de hoekverstelling los haal dan is ie keuring 0 graden, dan vastzetten en het blijft goed, maar wel jammer dat Bosch dat zo doet...zou dat bij de Mafell beter zitten?
Normaliter doe ik doe soort zaagwerk op mijn zaagtafel. Als ik wel met de Bosch moet werken stel ik altijd het 0 punt opnieuw af.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Shadow »

Walt schreef: za 22 okt 2022, 10:44
Hmmm, hoop niet dat je spijt hebt van dit projectje, was niet mijn bedoeling om je werk in de maag te splitsen, maar had ook niet verwacht dat je andere kasten zou gaan bouwen. Anderszijds, zijn mooie woofertjes van Scanspeak, ik was onder de indruk van het laag dat deze kunnen geven, best veel en diep uit weinig liters!
Je kan alleen spijt hebben van dingen die je niet gedaan hebt Walter :lol:
Nee hoor, leuk speakertje wordt het en dan kunnen de AL130 monitors eens uit elkaar voor wat tlc.
ds23man schreef: za 22 okt 2022, 10:58
Shadow schreef: vr 21 okt 2022, 22:08
ds23man schreef: vr 21 okt 2022, 18:33
Waren de planken wel haaks?
Jazeker, na de eerste snede gecontroleerd en het viel gelijk op de dat zaag een klein beetje negatief zaagt, weet niet of jouw invalzaag dat ook heeft, maar het 0 punt is eigenlijk -0,5 graad bij mij, niet af te stellen maar als ik de zaag van de zool af haal en de hoekverstelling los haal dan is ie keuring 0 graden, dan vastzetten en het blijft goed, maar wel jammer dat Bosch dat zo doet...zou dat bij de Mafell beter zitten?
Normaliter doe ik doe soort zaagwerk op mijn zaagtafel. Als ik wel met de Bosch moet werken stel ik altijd het 0 punt opnieuw af.
Ja dat is mijn ervaring ook, de nulpunts aanslag van de machine is niet instelbaar, maar ook niet exact 0 graden.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Shadow »

20221022_143911.jpg
Rudy was snel met leveren :rock:
20221022_160512.jpg
Eerste kastje in elkaar, zwart mdf en de spijkertjes methode toegepast want mijn Makita Lamellenfrees doet dus dit;
20221022_160714.jpg
De ene keer recht, de andere keer loopt de groef schuin weg, gelukkig heb ik nu genoeg stroken mdf op dezelfde maat liggen om nog een paar kastjes te bouwen ](*,)
(Moeilijk te zien maar de groef dicht bij zit goed, die erachter loopt schuin weg...)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Pjotr »

Eind goed, al goed!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Shadow »

We zijn nog niet bij het eind, maar er zit wat hout aan elkaar vast, da's al fijn :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Pjotr »

Begin is er. Maar waarom eigenlijk van die lange groeven? Die schuitjes zijn er eigenlijk alleen maar om de boel op zijn plek te houden, 2 a 3 kleine sleufjes insteken op de korte kanten is dan genoeg. Lange kanten wat meer.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Shadow »

dit is maat 20, gebruik ik meestal...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Shadow »

20221023_140108.jpg
En toen hadden we 2 kastjes :yeah:

Gelijk van de rest stroken 2 stands bedacht, nu staan de speakers op de subs en die gebruiken we niet, dus eens verzinnen wat we daar mee gaan doen :-k
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Douwe84 »

Lekker bezig!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Barry2001 »

Netjes hoor :goedzo:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Shadow »

Als ik de w15 in winisd gooi, kom ik uit op een afstemming van 50-55Hz met een poort van +/- 18cm, het is mij echt een raadsel hoe ze aan 10cm poortlengte gekomen zijn bij dit ontwerp...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door wouter »

Ik heb bij kasten met de poort nabij de wanden regelmatig de poort tot bijna de helft van de WinISD simulatie moeten terugbrengen. Dus, het komt vaker voor.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Shadow »

Ah ok, ik ga hem wel achterop zetten en achter de tweet, dus ik hou de winisd lengte aan. Als ik nog eens meetspullen heb zal ik eens kijken of ik goed zit dan :-k
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Hans Nootdorp »

Shadow schreef: vr 28 okt 2022, 22:13
Ah ok, ik ga hem wel achterop zetten en achter de tweet, dus ik hou de winisd lengte aan. Als ik nog eens meetspullen heb zal ik eens kijken of ik goed zit dan :-k
Je kunt altijd zelf een eenvoudige impedantiemeting doen.
Het enige dat je nodig hebt is een online toongenerator, (eind)versterker, serieweerstand van 100 ohm en een universeel-meter. Je meet dan de wisselspanning over de woofer.
Daarmee kun je ook eenvoudig zien of de 2 impedantiepieken ongeveer even hoog zijn. Als dat zo is, ben je goed afgestemd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Walt »

Qua poort kan je toch gewoon de maten van Hobbyhifi aanhouden, die hebben daaraan gemeten.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Shadow »

Walt schreef: zo 30 okt 2022, 12:36
Qua poort kan je toch gewoon de maten van Hobbyhifi aanhouden, die hebben daaraan gemeten.
Wat Wouter zegt...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Walt »

De WinISD lengte zal sowieso te lang zijn, ook met de iets vrijere lengte, de kastwanden zitten nog steeds erg dichtbij.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Shadow »

Ja dat zal zeker wel, maar de HP50 van Intertechnik is een heel andere poort dan de Jetset 50, die laatste is echt constant 50mm inwendig en met mooie afgeronde flenzen, de HP50 begint op 38mm en loopt langzaam uit naar 50mm, volgens het ontwerp moeten er dan 2 stuks HP50 op 50mm afgezaagd worden en met de afgezaagde kanten aan elkaar gezet worden...dat levert echt een heel andere poort op als een 100mm lange Jetset 50 kan ik je vertellen...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Shadow »

20221106_211719.jpg
20221106_211724.jpg
1e filter klaar :relax:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Douwe84 »

Keurig!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Shadow »

Om even het tempo aan te geven;
20221120_171841.jpg
Dat ik na 2 weken tijd een uurtje gevonden heb om ff filter nr2 in elkaar te zetten ](*,)
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Douwe84 »

Shadow schreef: zo 20 nov 2022, 17:21
Om even het tempo aan te geven;

20221120_171841.jpg

Dat ik na 2 weken tijd een uurtje gevonden heb om ff filter nr2 in elkaar te zetten ](*,)
Uurtjes schrapen weet ik alles van. Gelukkig is het hobby :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”