De garantie is er ondertussen al weer even af, en het mod/upgrade virus gaat dan weer waar het niet gaan kan.
Daarnaast merk ik dat de receiver toch best een hoge ruisvloer heeft (ook met externe versterking). Mijn front amp(NC252MP) is doodstil op een externe DAC SE aangesloten, maar op de receiver is er toch best wat white/pink noise te horen (nee geen aardlus o.i.d.) En met 11 speakers waarvan een deel met een hoge gevoeligheid wordt het vanzelf toch waarneembaar. Dit is op de speaker out en op de pre out het geval. Gebruik enkel digitaal in (hdmi) en geen analog in.
Goed eigenlijk is het natuurlijk mierenneukerij, maar goed daar is de helft van onze hobby op gebaseerd
Ik ben er mij ten zeerste van bewust dat dit geld gaat kosten, en dat de mogelijke performance winst minimaal gaat zijn.
Daarbij is mij het risico ook duidelijk dat de boel (onrepareerbaar) beschadigd kan raken. Dit is dus een gevalletje niet omdat het moet maar omdat het kan.
Wel lijkt mij het leuk om te kijken of we meetbaar verschil maken na de modificaties. Ik heb echter enkel een m-audio fasttrack USB geluidskaart en REW/ARTA dus daar moeten we het mee doen. Gezien de belabberde specs van een receiver zijn de specs van de M-audio voldoende om verschil te moeten kunnen meten. Een voorbehoud, omdat zo'n receiver niet gemaakt is om 10x uit elkaar te halen ga ik alle mod's in 1x uitvoeren en niet stuk voor stuk.
Eerst maar is begonnen met het zoeken naar de service manual, Gevonden
Hij is 21Mb dus kan hem niet volledig als bijlage toevoegen.(https://www.hifiengine.com/manual_libra ... 7012.shtml)
Hier is hij voor 30 dagen te downloaden: https://easyupload.io/755pdx
Mijn eerste bevindingen:
- Digitale voedingen -> Weinig aan te verbeteren, allemaal al volgens datasheet van de regelaars geïmplementeerd
- Analoge video voeding +/-5v -> Weinig meerwaarde om te verbeteren, hele analoge video stuk gebruik ik niet
- Analoge audio voeding +/-7v -> Hier is mogelijk wat behalen. Er wordt gebruik gemaakt van de standaard 78xx/79xx regelaars. Omdat ze mogelijk tot wel 1A moeten kunnen leveren en de formfactor uitdaging is de spoeling qua vervanging wel dun, ik kwam op de SPX van www.belleson.com uit.
- Analoge audio voeding +5v -> De +5V lijkt stuk minder te hoeven verstoken dus dat zou een LDOVR.com TPSA74xx kunnen worden. (LT3045 met max 500ma durf ik eigenlijk niet aan)
- Opamps vervangen lijkt me wat ver gezocht, tenzij iemand een goede suggestie heeft natuurlijk.
- Er zitten veel condensatoren in de signaal weg, -> Vervangen voor Nichicon BP Muse
- Ontkoppel condensatoren (voeding opamps, hdam enz) -> vervangen voor mooie Nichicon FG of Elna Silmic
- Volgens de servicemanual hebben ze de SMD 100nf ontkoppeling bij de opamps niet gemonteerd, deze alsnog monteren als ze er niet blijken te zitten. Wat voor type's zijn daar goed voor?
- Rondom de AKM DAC's zitten ook condensatoren, daar twijfel ik even bij waarvoor ik ze zou moeten vervangen. (lees ook veel over OSCON) wat is jullie suggestie?
Goed, zal wel een flinke klus worden, doordat die japanners veel componenten in zo'n behuizing weten te frotten moet ik goed opletten dat vervangende elco's de zelfde diameter/hoogte hebben om problemen te voorkomen.
Lang verhaal, heeft iemand nog aanvullingen of suggesties dan hoor ik het graag.