Marantz Receiver upgrade/mods

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door koenjer »

Omdat de winter voor de deur staat heb ik een leuk klusje bedacht. Het upgraden van mijn huidige Marantz SR7012 receiver. (op ASR liegen de specs rondom receivers er ook niet om :x )
De garantie is er ondertussen al weer even af, en het mod/upgrade virus gaat dan weer waar het niet gaan kan.

Daarnaast merk ik dat de receiver toch best een hoge ruisvloer heeft (ook met externe versterking). Mijn front amp(NC252MP) is doodstil op een externe DAC SE aangesloten, maar op de receiver is er toch best wat white/pink noise te horen (nee geen aardlus o.i.d.) En met 11 speakers waarvan een deel met een hoge gevoeligheid wordt het vanzelf toch waarneembaar. Dit is op de speaker out en op de pre out het geval. Gebruik enkel digitaal in (hdmi) en geen analog in.

Goed eigenlijk is het natuurlijk mierenneukerij, maar goed daar is de helft van onze hobby op gebaseerd :rofl:
Ik ben er mij ten zeerste van bewust dat dit geld gaat kosten, en dat de mogelijke performance winst minimaal gaat zijn.
Daarbij is mij het risico ook duidelijk dat de boel (onrepareerbaar) beschadigd kan raken. Dit is dus een gevalletje niet omdat het moet maar omdat het kan.

Wel lijkt mij het leuk om te kijken of we meetbaar verschil maken na de modificaties. Ik heb echter enkel een m-audio fasttrack USB geluidskaart en REW/ARTA dus daar moeten we het mee doen. Gezien de belabberde specs van een receiver zijn de specs van de M-audio voldoende om verschil te moeten kunnen meten. Een voorbehoud, omdat zo'n receiver niet gemaakt is om 10x uit elkaar te halen ga ik alle mod's in 1x uitvoeren en niet stuk voor stuk.

Eerst maar is begonnen met het zoeken naar de service manual, Gevonden :D .
Hij is 21Mb dus kan hem niet volledig als bijlage toevoegen.(https://www.hifiengine.com/manual_libra ... 7012.shtml)
Hier is hij voor 30 dagen te downloaden: https://easyupload.io/755pdx

Mijn eerste bevindingen:

- Digitale voedingen -> Weinig aan te verbeteren, allemaal al volgens datasheet van de regelaars geïmplementeerd
- Analoge video voeding +/-5v -> Weinig meerwaarde om te verbeteren, hele analoge video stuk gebruik ik niet
- Analoge audio voeding +/-7v -> Hier is mogelijk wat behalen. Er wordt gebruik gemaakt van de standaard 78xx/79xx regelaars. Omdat ze mogelijk tot wel 1A moeten kunnen leveren en de formfactor uitdaging is de spoeling qua vervanging wel dun, ik kwam op de SPX van www.belleson.com uit.
- Analoge audio voeding +5v -> De +5V lijkt stuk minder te hoeven verstoken dus dat zou een LDOVR.com TPSA74xx kunnen worden. (LT3045 met max 500ma durf ik eigenlijk niet aan)

- Opamps vervangen lijkt me wat ver gezocht, tenzij iemand een goede suggestie heeft natuurlijk.
- Er zitten veel condensatoren in de signaal weg, -> Vervangen voor Nichicon BP Muse
- Ontkoppel condensatoren (voeding opamps, hdam enz) -> vervangen voor mooie Nichicon FG of Elna Silmic
- Volgens de servicemanual hebben ze de SMD 100nf ontkoppeling bij de opamps niet gemonteerd, deze alsnog monteren als ze er niet blijken te zitten. Wat voor type's zijn daar goed voor?
- Rondom de AKM DAC's zitten ook condensatoren, daar twijfel ik even bij waarvoor ik ze zou moeten vervangen. (lees ook veel over OSCON) wat is jullie suggestie?

Goed, zal wel een flinke klus worden, doordat die japanners veel componenten in zo'n behuizing weten te frotten moet ik goed opletten dat vervangende elco's de zelfde diameter/hoogte hebben om problemen te voorkomen.

Lang verhaal, heeft iemand nog aanvullingen of suggesties dan hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door OWC »

De ene 78xx is de andere niet, de MC varianten hebben bv een stuk lagere output noise.

Afhankelijk hoe de diode brug is gedaan, maar daar zitten vaak geen snubbers overheen.

Opamps vervangen lijkt me hier nog het meest zinvol overigens, afhankelijk welke er nu worden gebruikt.
Die 100nF ontkoppel condensatoren zijn inderdaad zeer belangrijk!
Wellicht zijn ze er mee weggekomen, ik ken het schema/ontwerp niet precies.

Ik heb het schema nog niet bekeken, dus dit zijn even wat algemene antwoorden op je vragen.

Hoeveel het allemaal "zin" heeft moet je natuurlijk zelf bepalen.
De ruis waar je het over hebt, komt waarschijnlijk gewoon uit de DAC.
Hoewel ik weleens apparaten gezien heb die de mooie lage ruis van bv een DAC mooi omzeep hielpen met een slecht actief gedeelte achter de DAC.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door koenjer »

Screenshots is niks waard met deze grote schema's. Daarom losse pagina's toegevoegd voor de liefhebber.

- DAC = AK4458
https://www.akm.com/content/dam/documen ... asheet.pdf

- LPF filter is gemaakt rondom de opamp MNJM8080
https://www.mouser.com/datasheet/2/294/ ... 346810.pdf
Wellicht is een OPA1612 een mogelijke vervanger?
Bijlagen
Amp - SR7012.pdf
(727.4 KiB) 58 keer gedownload
Analog Power - SR7012.pdf
(419.98 KiB) 67 keer gedownload
DAC Out - SR7012.pdf
(394.43 KiB) 28 keer gedownload
Digital power - SR7012.pdf
(949.54 KiB) 56 keer gedownload
HDAM - SR7012.pdf
(810.56 KiB) 75 keer gedownload
Mute Pre Out - SR7012.pdf
(756.77 KiB) 54 keer gedownload
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door Henkjan »

OWC schreef: di 20 sep 2022, 22:16
....
De ruis waar je het over hebt, komt waarschijnlijk gewoon uit de DAC....
en/of de gebruikte decoder / DSP
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door ds23man »

De Dac lijkt me sterk, is de 8 kanaals uitvoering van AKM die Hypex in de Fusion plates gebruikt.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door OWC »

significant ruisende DSP's ???



De DAC is een ak4458. Die heeft standaard zo'n 115dB SNR.
Dat moet idd niet het probleem zijn.

Dat zou evt totaal verziekt kunnen worden door de preamp daarachter, maar meer waarschijnlijk de eindversterkers.
Of hebben ze ergens nog een volume chip tussen geprakt? (heb nog niet hele schema bekeken)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door ds23man »

Zonder blokdiagram is het lastig schema lezen.

TS geeft aan dat de ruis ook op de pre outs aanwezig is.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door John P »

Pre outs kunnen ook na de volumeregeling liggen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door Shadow »

Pre outs liggen na de volume regeling, line outs niet toch?
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door koenjer »

Volume IC zou idd ook wel eens 1 van de verdachten kunnen zijn.
Daar kun je echter bijzonder weinig mee denk ik.
https://eu.mouser.com/datasheet/2/294/N ... 998563.pdf

Heb nog wel een copie getrokken van het functioneel block diagram van de analoge kant.
Bijlagen
Analog audio block - SR7012.pdf
(317.72 KiB) 60 keer gedownload
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door ds23man »

Wordt nu wel wat duidelijker. Het HDAM blok zit ook nog na de volumeregeling.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door koenjer »

Er gaat ondertussen best wat informatie rond en om even de structuur er weer in te krijgen:

Uitgangspunten:
- Analoge voeding -> 7807/7907 worden vervangen voor Belleson SPX regulator
- Analoge voeding -> 7805 wordt vervangen voor een LT3045 (service manual geeft aan 333ma, dus moet kunnen)
- Elco's in signaal weg -> Vervangen voor Nichicon BP Muse
- Elco's voeding ontkoppeling (HDAM, OPAMP en AMP) -> Vervangen voor iets botique's (elna/nichicon)
- Diode's analoge voeding -> Vervangen voor MUR1100e


Openstaande vragen:
- Opamps vervangen -> Is de NJM8080 te vervangen voor de OPA1612? - Pinout is het zelfde, beide zijn bipolar en kunnen overweg met +/-7v. (zie bijlage)
- Bij het vervangen van Elco's rondom de DAC welk type botique Elco's heeft de voorkeur? (elna, nichicon, oscon, enz) - (zie bijlage)
- Als de 100nF ontkoppeling (SMD) bij de opamps niet aanwezig zijn, en deze alsnog wil plaatsen, welk type SMD is daar gewenst? (X7R?)
- Voeding ontkoppel elco's, hebben jullie voorkeur (ELNA of Nichicon types?)
Bijlagen
DAC Out - SR7012.pdf
(394.43 KiB) 43 keer gedownload
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door OWC »

Als het doel is om de ruisvloer naar beneden te brengen, heb ik mijn bedenkingen hierbij.

Ik vermoed dat het eerder uit de versterkers komt.
De NJM8080 is bijvoorbeeld helemaal nog zo slecht niet.
De rest van de updates moet je echt zoeken in de marges.

Op ASR kan ik niet dit model vinden, wel de SR6014 en die doet het in de testen niet al te best.

Aan de andere kant zeg je ook dat je deze ruis krijgt met externe versterking.
Ik heb er even vlugjes overheen gelezen, maar volgens ASR schijnt de ruis ergens uit een buffer stage.
Die uitspraak is een beetje loos zonder daar specifiek schematisch ergens op in te gaan.
Dat is net zoiets als zeggen dat een auto het slecht doet doordat er iets mis is onder de motorkap.

Ik vermoed zelf de volume regelaar IC, die zijn doorgaans namelijk niet al te best.
Maar dan moet ik/moeten we echt even helemaal in het schema duiken.
Of evt zelfs board design, zal namelijk niet de eerste keer zijn dat ze daar ook iets verpest hebben.

Als het doel is om lekker deze stages te verbouwen met betere componenten, dan is het prima.
Als het doel is om die ruis flink naar beneden te krijgen, dan moet er eerst nog wat meer (huis)werk gedaan worden.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door ds23man »

Qua reduceren van ruis is het gewoon trekken aan een dood paard. Als je testen op ASR bekijkt zijn bijna alle AVR's tegenwoordig ruisbakken. Moet allemaal goedkoop en snel de markt ingezet worden. Heb hier nog een ouwe Sony STR-DA50 ES 6 kanaals receiver staan, ding is doodstil. 25 jaar geleden had men nog aandacht voor een goed ontwerp.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door OWC »

Het is zeker geen dood paard.
Het slecht presteren kan soms enkel in enkele component keuzes zitten.
Ik heb weleens gezien dat het enkel wat opamps waren die zachtjes stonden te oscilleren.
Maar zonder daar uitvoerig naar te kijken, kun je daar ook niks over zeggen.
Of je daar tijd en moeite in wilt besteden is een ander verhaal natuurlijk.

Dat het goedkoop moet heeft daar trouwens weinig mee te maken.
Maar ook dat hangt af hoe het precies ontworpen is, daar kun je bij voorbaat geen harde uitspraken over doen.
Je kunt een vrij eenvoudig ontwerp neerzetten dat niet ruist en prima presteert.
Uiteraard is dat geen ncore, maar hoorbaar ruisen is toch wel een andere orde van grootte.

Het hangt ook van de potentie af.
Soms is het zo ontworpen dat het toepassen van tweaks vrij makkelijk is.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door ds23man »

Grote probleem tegenwoordig is dat de gemiddelde AVR een soort Zwitsers zakmes moet zijn:
mar.PNG
Dit zit allemaal in 1 kast gepropt, daar valt niet meer tegenop te ontwerpen.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door OWC »

Dat klopt, maar het zijn vaak een soort van insteekkaarten.
Het komt weleens voor dat er nog wel iets mee te maken valt, waardoor goede tweaks soms wel mogelijk zijn.

Het is maar net waar die ruis vandaan komt.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door koenjer »

Het is wat het is met die receivers van tegenwoordig.
Mijn oude rotel receiver was ook mooier gebouwd.
Maar goed mist dan wel de nieuwe codecs, room correctie, streaming, hdmi en ga zo maar door.

Met een 88db speaker is ie hier ook wel stil. Maar met 94db speakers nie.

Van mij hoeven we der geen enorme studie van te maken. Het is meer ter lering en vermeack.

Durft iemand nog wat op de vragen te roepen?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door ds23man »

Denk dat het grootste ruisprobleem uit de volume chips komt. Daar doe je niet veel aan.

Ik zou mijn tijd nuttiger besteden om met een flir camera de energielekken in mijn huis op te sporen. :lol:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door OWC »

ds23man schreef: do 22 sep 2022, 19:25
Ik zou mijn tijd nuttiger besteden om met een flir camera de energielekken in mijn huis op te sporen. :lol:
Daar heb ik geen FLIR camera voor nodig :roll: :( :cry: :cry:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door OWC »

koenjer schreef: do 22 sep 2022, 18:05
Het is wat het is met die receivers van tegenwoordig.
Mijn oude rotel receiver was ook mooier gebouwd.
Maar goed mist dan wel de nieuwe codecs, room correctie, streaming, hdmi en ga zo maar door.

Met een 88db speaker is ie hier ook wel stil. Maar met 94db speakers nie.

Van mij hoeven we der geen enorme studie van te maken. Het is meer ter lering en vermeack.

Durft iemand nog wat op de vragen te roepen?
Ok, duidelijk.

De reden dat ik het vroeg, was dat je het namelijk wel aangaf in je eerste post.
Niet dat er dadelijk een enorme teleurstelling is ;)

Bedenk dat die LT3045 een andere pinout heeft.
Voor ontkoppel Ctje, voorkeur NP0 boven X7R
Voor Elco's maakt het vrij weinig uit.

Of het allemaal het waard is, moet je zelf beslissen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef: do 22 sep 2022, 17:19
Grote probleem tegenwoordig is dat de gemiddelde AVR een soort Zwitsers zakmes moet zijn:

mar.PNG

Dit zit allemaal in 1 kast gepropt, daar valt niet meer tegenop te ontwerpen.
Kijkend naar die foto, zit ik me af vragen wat je anno 2022 nog met die RS232 aansluiting zou moeten doen ?
Is toch behoorlijk antiek onderhand. een enkeling misschien die nog een computer bezit met zo'n aansluiting.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door koenjer »

OWC schreef: do 22 sep 2022, 20:52
Bedenk dat die LT3045 een andere pinout heeft.
Voor ontkoppel Ctje, voorkeur NP0 boven X7R
Voor Elco's maakt het vrij weinig uit.

Of het allemaal het waard is, moet je zelf beslissen.
LT3045 -> ldovr.com - die heeft een traditionele 78xx pinout

NP0 duidelijk.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef: vr 23 sep 2022, 9:07
ds23man schreef: do 22 sep 2022, 17:19
Grote probleem tegenwoordig is dat de gemiddelde AVR een soort Zwitsers zakmes moet zijn:

mar.PNG

Dit zit allemaal in 1 kast gepropt, daar valt niet meer tegenop te ontwerpen.
Kijkend naar die foto, zit ik me af vragen wat je anno 2022 nog met die RS232 aansluiting zou moeten doen ?
Is toch behoorlijk antiek onderhand. een enkeling misschien die nog een computer bezit met zo'n aansluiting.
RS232 wordt nog heel veel gebruikt AV automatiseringssystemen zoals Crestron.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef: vr 23 sep 2022, 9:07
ds23man schreef: do 22 sep 2022, 17:19
Grote probleem tegenwoordig is dat de gemiddelde AVR een soort Zwitsers zakmes moet zijn:

mar.PNG

Dit zit allemaal in 1 kast gepropt, daar valt niet meer tegenop te ontwerpen.
Kijkend naar die foto, zit ik me af vragen wat je anno 2022 nog met die RS232 aansluiting zou moeten doen ?
Is toch behoorlijk antiek onderhand. een enkeling misschien die nog een computer bezit met zo'n aansluiting.
De software gebruiken die er gebruik van maakt? Misschien zal de gemiddelde laptop gebruiker die niet meer dan Word documentjes schrijft er geen behoefte aan hebben maar het is beslist nog niet in onbruik voor data verkeer wat geen GB's vreet. En er zijn sinds jaar en dag USB <--> RS232 verloopsnoertjes te koop. Al sinds WinXP zitten er daarvoor virtuele seriële poorten standaard in Windows ingebouwd.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”