Aparte audio groep

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Aparte audio groep

Bericht door koenjer »

Niet omdat het moet maar omdat je de zaterdagen toch ergens mee moet vullen :)
Ben vandaag begonnen om een aparte audio groep aan te leggen.
We hebben 3 fases, dus de fase wordt diegene waar de zonnepanelen, laadpaal en wasmachine niet op zitten (voor wat het waard is).

Als kabel heb ik het volgende gebruikt:
https://shop.sommercable.com/en/Cable/B ... 03040.html

Nou lees ik van alles op het net rondom het aansluiten van de afscherming.
Op dit forum lees ik bij netsnoeren dat men de afscherming alleen aan de aanvoer kant aansluit.

Hanteer ik dit zelfde principe dan ook bij het aanleggen van de audio groep?
Dus afscherming in de meterkast wel aan de aardrail en in het stopcontact niet aansluiten?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Aparte audio groep

Bericht door Marp »

Ter voorkoming van gevaarlijke misverstanden: wat m.b.t. netspanning geaard behoort te zijn, dient VOLLEDIG te worden aangesloten!

Ook voor audiotoepassingen geldt hierop geen uitzondering. Slechts dubbelgeïsoleerde apparaten (klasse II) dienen zonder aarde te worden aangesloten. Veel huishoudelijke apparaten en geluidsapparatuur vallen hier onder.

Bij een apparaat dat niet geïsoleerd hoeft te worden, kan je wel ervoor kiezen om het netsnoer af te schermen, zodat stoorsignalen in de lucht niet doordringen tot de stroomvoerende aders. De afschermingsmantel moet opgepikte stoorsignalen dan wel kunnen afvoeren. Een voor de hand liggende keuze kan zijn om ze af te voeren naar de randaarde van het stopcontact, i.p.v. naar het apparaat. Hoewel je daarvoor een stekker met randaarde gebruikt (of eigenlijk misbruikt), heeft dit niets van doen met aarden. Slechts in dit geval sluit je afscherming van een netsnoer niet op het apparaat aan.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Aparte audio groep

Bericht door paulebappie »

koenjer schreef: za 10 sep 2022, 18:40
Dus afscherming in de meterkast wel aan de aardrail en in het stopcontact niet aansluiten?

Klopt, aardedraad wel doorvoeren maar afscherming alleen in de meterkast aan de aarde verbinden.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Aparte audio groep

Bericht door Kappa7 »

Dan ga je er vanuit dat er een extra aparte aardedraad in de kabel zit.
Vaak zijn er slechts 2 geleiders in de kabel aanwezig en is de functie van de mantel aarde en moet die wel aan beide zijde worden aangesloten.
Kijk dus even naar de constructie van je kabel en gebruik deze op de juiste manier.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aparte audio groep

Bericht door Pjotr »

Ho, ho, we hebben het sowieso over illegaal gebruik van kabel die niet bedoeld is voor vaste aanleg. Voor vaste aanleg mag je alleen massief koper gebruiken, geen litze. Wil je per se afschermen: VMVKAS 2,5mm! Maar dat trek je niet door een pijpje in de muur/plafond. En dat is 3-aderig, dus met aparte aarddraad. Daarvan sluit je de mantel i.d.d. alleen aan in de meterkast. Behalve als veiligheid bescherming bij beschadiging als grondkabel werkt die afscherming alleen voor HF wanneer je het op de muur spijkert. Overigens moet nieuwe aanleg/uitbreiding altijd met randaarde zijn!

[Edit]
Zie dat die Sommer kabel wel aan de eisen voldoet voor vaste aanleg en 3-aderig is. Dus gewoon standaard aanleggen met een randaarde contactdoos en mantel aan de aarde in de meterkast. Overigens is 4mm2 nogal overdreven voor een enkele groep. Tenzij het stopcontact 100m verwijderd is van de meterkast.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Aparte audio groep

Bericht door koenjer »

Dank voor de bevestiging!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Aparte audio groep

Bericht door Shadow »

Smeltpatroon gebruikt icm aardlek in plaats van automaat? Heeft niks met signaal te maken maar met het kortsluitvermogen ...
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Aparte audio groep

Bericht door rikpost »

Klopt zeker in geval van 4mm2 zal het maximale kortsluitvermogen beduidend hoger zijn .
Wellicht moet je hier de KA waarde van de automaat op aanpassen standaard is meestal 3KA .
Maar met een D patroon zit je altijd goed .
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aparte audio groep

Bericht door hannesie »

Deze zijn dan natuurlijk wel audiofiel. :kwijl: :mrgreen:

http://www.peacockaudio.nl/htm/audiogroepen.htm
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aparte audio groep

Bericht door Pjotr »

D-patronen? Misschien als je ze een audiofiel kleurtje verft... :D

Overigens heb je kans dat als je D-patronen gaat gebruiken dat die weer beschermd worden door de snelheid van de hoofdautomaat en dus je hoofdautomaat tript i.p.v. je groepszekering in geval van kortsluiting.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Aparte audio groep

Bericht door koenjer »

Shadow schreef: zo 11 sep 2022, 20:10
Smeltpatroon gebruikt icm aardlek in plaats van automaat? Heeft niks met signaal te maken maar met het kortsluitvermogen ...
Inderdaad, ook zo gek geweest om zo'n siemens smeltpatroon houder te installeren met een losse aardlek.
Verwacht er niks van hoor, en tis dat ik het 2e hands voor normaal geld in handen kon krijgen.

Even als semi leek, een smeltpatroon kan ik nog snappen dat het verschil zou kunnen maken maar doet een aardlek dat niet weer "teniet"?
Die werkt toch qua contactvlak het zelfde als een reguliere automaat?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aparte audio groep

Bericht door Pjotr »

Yup, en je hoofdautomaat idem dito... De bla bla onzin die te lezen valt in dat linkje wat Hannesie al gaf, moet toch tot vooruit denken stemmen.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Aparte audio groep

Bericht door koenjer »

Zie dat zelfs een automaten fabrikant zo gek geweest is om iets te bedenken:
https://www.doepke.de/en/products/prote ... /09144846/

Maar inderdaad daarmee heb je nog steeds de hoofdautomaat niet vervangen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aparte audio groep

Bericht door Pjotr »

Ja, die heb ik ook al eens gezien en verbaasde mij ook. Och, als de markt het vraagt en er geld mee te verdienen valt... en wie weet is de directeur wel echt "Fiel".
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Aparte audio groep

Bericht door Shadow »

koenjer schreef: ma 12 sep 2022, 13:56
Shadow schreef: zo 11 sep 2022, 20:10
Smeltpatroon gebruikt icm aardlek in plaats van automaat? Heeft niks met signaal te maken maar met het kortsluitvermogen ...
Inderdaad, ook zo gek geweest om zo'n siemens smeltpatroon houder te installeren met een losse aardlek.
Verwacht er niks van hoor, en tis dat ik het 2e hands voor normaal geld in handen kon krijgen.

Even als semi leek, een smeltpatroon kan ik nog snappen dat het verschil zou kunnen maken maar doet een aardlek dat niet weer "teniet"?
Die werkt toch qua contactvlak het zelfde als een reguliere automaat?
Had je moeten zeggen, ik heb nog een aantal van die Eaton houders liggen...
20220912_172719.jpg
20220912_172732.jpg
Gaat 1x een 10x38mm zekering in en 1x een nulleider buisje van Legrand (type 013300) ik heb ze achter een standaard ABB Aardlek type F202A. De zekering is bij mij 16A en die gaat via een zelfbouw netfilter met over en onderspanningsbeveiliging naar 2 stekkerblokken die ieder achter een 10A zekering zitten van hetzelfde soort.
Het is mij niet om de klankverbetering of wat dan ook te doen maar vooral om het inperken van het kortsluitvermogen, dat is bij een automaat nogal wat hoger dan bij een smeltpatroon.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Aparte audio groep

Bericht door rikpost »

Pjotr schreef: ma 12 sep 2022, 13:39
D-patronen? Misschien als je ze een audiofiel kleurtje verft... :D

Overigens heb je kans dat als je D-patronen gaat gebruiken dat die weer beschermd worden door de snelheid van de hoofdautomaat en dus je hoofdautomaat tript i.p.v. je groepszekering in geval van kortsluiting.
Siemens adviseert bij installatie van frequentie regelaars altijd mes patronen wat technisch hetzelfde is als D patronen .
Juist vanwege de afschakeltijd in geval van kortsluiting .
Wanneer het kortsluitvermogen hoger is dan de KA waarde van de automaat heb je kans dat deze helemaal niet meer afschakelt
Maar goed zelf heb ik ook gewoon automaten in de groepenkast hoor ,en ook geen aparte audio groep overigens :bakkie:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aparte audio groep

Bericht door Pjotr »

Ja dat is wel een punt wat je daar noemt Rik. Plus dat de afschakelwaarde van automaten bij kortsluiting een enorme spreiding vertoont. Halogeen lampjes geven nogal eens de geest met een harde kortsluiting. Wij hadden nogal eens dat daarbij de (grotere) hoofdautomaat afschakelde i.p.v. de groepsautomaat en de stroom in het hele huis uitviel. Die hoofdautomaat is hier van buitenaf bereikbaar. Met Liander paar keer contact over opgenomen. Deden ze niks aan. Kan voorkomen, valt binnen de (of hun?) spreiding. Nu met LED hebben we dat gedoe niet meer, dus ga ik er ook zelf geen kosten aan maken.
Plaats reactie