Build topic LM4780 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Boerenterprise »

Daarvoor is het formaat van de speaker niet van belang. Heb net een nieuw setje vloerstaanders klaar en daar moet de volumeknop juist fors voor terug gedraaid worden. Rendement, rendement, rendement.

Is mijn mening tenminste...
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door grimoire »

De versterker speelt heerlijk.

Maar de 800ma zekerig is een aantal keer doorgebrand. Dit lijkt te gebeuren als er als een audio signaal loopt naar de input op het moment dat ik de versterker aan zet.

Is de zekering te licht? Of is er iets ernstigers mis..
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Shadow »

Ja da's ook wel erg ligt, wat voor trafo's zitten er in? Ik heb hoger erin hoor, 3,15A dacht ik...
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door grimoire »

Even uit mijn hoofd
Amplimo trafo, 2x18V 225VA

Ok, dus de moeite om een zwaardere zekering te pakken dus. Goed om te horen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Bij Amplimo staat de waarde van de zekering op de trafo. Sowieso meestal bij ringkerntrafo's. Het moet iig een trage zijn!
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door grimoire »

Nog een goeie tip, bedankt!

Bij de trafo die ik hierboven noemdr staat achter 6.25a
Moet ik dan een 6.25a T(rage) zekering hebben?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Shadow »

Da's secundair...die zeker je niet af na de trafo, na de gelijkrichting misschien, maar dat hangt van je opbouw af.
Screenshot_20200429-085747.png
Links onderin staat het O:)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Yup en omdat trage zekeringen slijten door veel schakelen, ze worden gevoeliger, neem je een waarde die ca 25% groter is. Het is niet duidelijk of Amplimo hier al rekening mee heeft gehouden. Lijkt mij eigenlijk wel als fabrikant. Anders als ie er steeds na 1 - 2 jaar uit klapt, kun je een waarde van 25% groter nemen dan vermeld.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ray5150 »

Zou de grootte van de capaciteit van de voedings elco's erachter hier nog van op invloed (kunnen) zijn ?
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door grimoire »

Oh daar staat het :oops:

Nogmaals bedankt
De huidige zekeringen zijn dus te licht, en volgens mij ook geen trage versie
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Zou de grootte van de capaciteit van de voedings elco's erachter hier nog van op invloed (kunnen) zijn ?
Nee, niet echt. Het is de kortsluitstroom t.g.v. het in verzadiging gaan van de kern bij inschakelen die de zekeringen molt. Op dat moment is het eventjes geen trafo meer en doen die elco's er ook niet meer toe.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
ray5150 schreef:
Zou de grootte van de capaciteit van de voedings elco's erachter hier nog van op invloed (kunnen) zijn ?
Nee, niet echt. Het is de kortsluitstroom t.g.v. het in verzadiging gaan van de kern bij inschakelen die de zekeringen molt. Op dat moment is het eventjes geen trafo meer en doen die elco's er ook niet meer toe.
de zekering aan de primaire kant bedoel je?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
ray5150 schreef:
Zou de grootte van de capaciteit van de voedings elco's erachter hier nog van op invloed (kunnen) zijn ?
Nee, niet echt. Het is de kortsluitstroom t.g.v. het in verzadiging gaan van de kern bij inschakelen die de zekeringen molt. Op dat moment is het eventjes geen trafo meer en doen die elco's er ook niet meer toe.
de zekering aan de primaire kant bedoel je?
Ja. Zie het plaatje wat Joram postte: Linksonder.
Mauwie
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 10:50

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Mauwie »

Via Zweitse aan de LM4780 gekomen. Ik wilde iets nieuws proberen en dit leuk mij wel een mooi project.
Ik heb de handleiding van de LM4780 print er wel bij gekregen. De pcb's zijn gesoldeerd. De draden van de travo zijn slecht te onderscheiden qua kleur. Het is voor mij nu een puzzel hoe dit verder aan te pakken. Kan iemand mij (in Jip en Janneke taal) verder op weg helpen?
Bijlagen
16491052045427054887822447330633.jpg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door douwebakker »

Zo moeilijk kan dat niet zijn denk ik.
De primaire 230V zijn geel.
Er zijn 2 secondaire wikkelingen. Die kun je met een ohmmeter doormeten.
Vervolgens de trafo aansluiten op 230V
Beide sec. wikkelingen in serie zetten.
Je moet dan op de uiteinden een dubbele spanning meten.
Zo niet, dan de draden van 1 wikkeling omdraaien.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

Nog even vlug, ik moet gaan slapen.
Netfilter, gele (of groene) draad aan het metaal van de kast. Blauwe en rode naar evt schakelaar en dan aan de twee gele draden vd trafo.
Dan de andere trafodraden. En zijn twee mogelijkheden, de wikkelrichting staat er niet bij :( .
Kwestie van even meten.
Anne

Zie net dat Douwe ongeveer gelijk was :o Nou ja, hoor je 't ook 's van een ander :D
Bijlagen
Tr-aansl.png
Mauwie
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 10:50

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Mauwie »

Alles is inmiddels aangesloten. Er komt een brom uit, soms is die weg en speelt hij wel geluid af maar dit klinkt zeer dof met weinig volume en soms gaat hij niet aan. Ik zal alles nog eens bij langslopen. Iemand een idee waar ik het moet zoeken?
Bijlagen
IMG20220415141220.jpg
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

Cin1 en Cin2 zijn volgens mij niet de juiste caps, dit moeten 1uF metallised polyester caps zijn.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ray5150 »

Ik zou ook afgeschermde kabel gebruiken voor de ingang.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door markbakk »

Voedingsspanningen nagemeten?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Kappa7 »

Is alles wel goed door gesoldeerd?
Bij deLM4780 zie ik nog redelijk wat pootjes die nog wel wat tin en warmte kunnen gebruiken.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door markbakk »

Zorg ook ervoor dat de print vast zit aan het koelblok (en dan niet met de pootjes van de 4780, bedoel ik).
Mauwie
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 10:50

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Mauwie »

Alles nog een keer nagelopen en afgeschermde kabel gebruikt. Het werkt zonder ruis of brom. :D

Er zitten nog 2 ingangen op de printplaat. Hoe sluit ik die aan. Kan ik die ook schakelaar maken?
Bijlagen
16513341975437225434643263795914.jpg
16513343854501248755859837583174.jpg
Laatst gewijzigd door Mauwie op zo 01 mei 2022, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

Mooi dat het uiteindelijk toch gelukt is, veel plezier met de versterker.
Mauwie
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 10:50

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Mauwie »

Na het verder afmonteren en inbouwen in een kast krijg ik maar korte tijd geluid uit de versterker. Het geluid is korte tijd aan en na ongeveer 20 seconden gaat hij uit. Als ik meer vermogen geef gaat hij sneller uit, bij laag vermogen blijft hij langer aan naar gaat hij ook uit. De koeling wordt wel warm, niet heet. Na een korte tijd kan ik hem weer aandoen dit lukt niet direct. Heeft iemand een idee waar ik moet zoeken voor een oplossing?
Plaats reactie