Build topic LM4780 versterker
Moderator: Beheerdersteam
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: Build topic LM4780 versterker
Daarvoor is het formaat van de speaker niet van belang. Heb net een nieuw setje vloerstaanders klaar en daar moet de volumeknop juist fors voor terug gedraaid worden. Rendement, rendement, rendement.
Is mijn mening tenminste...
Is mijn mening tenminste...
Re: Build topic LM4780 versterker
De versterker speelt heerlijk.
Maar de 800ma zekerig is een aantal keer doorgebrand. Dit lijkt te gebeuren als er als een audio signaal loopt naar de input op het moment dat ik de versterker aan zet.
Is de zekering te licht? Of is er iets ernstigers mis..
Maar de 800ma zekerig is een aantal keer doorgebrand. Dit lijkt te gebeuren als er als een audio signaal loopt naar de input op het moment dat ik de versterker aan zet.
Is de zekering te licht? Of is er iets ernstigers mis..
Re: Build topic LM4780 versterker
Ja da's ook wel erg ligt, wat voor trafo's zitten er in? Ik heb hoger erin hoor, 3,15A dacht ik...
Re: Build topic LM4780 versterker
Even uit mijn hoofd
Amplimo trafo, 2x18V 225VA
Ok, dus de moeite om een zwaardere zekering te pakken dus. Goed om te horen
Amplimo trafo, 2x18V 225VA
Ok, dus de moeite om een zwaardere zekering te pakken dus. Goed om te horen
Re: Build topic LM4780 versterker
Bij Amplimo staat de waarde van de zekering op de trafo. Sowieso meestal bij ringkerntrafo's. Het moet iig een trage zijn!
Re: Build topic LM4780 versterker
Nog een goeie tip, bedankt!
Bij de trafo die ik hierboven noemdr staat achter 6.25a
Moet ik dan een 6.25a T(rage) zekering hebben?
Bij de trafo die ik hierboven noemdr staat achter 6.25a
Moet ik dan een 6.25a T(rage) zekering hebben?
Re: Build topic LM4780 versterker
Da's secundair...die zeker je niet af na de trafo, na de gelijkrichting misschien, maar dat hangt van je opbouw af.
Links onderin staat het
Links onderin staat het
Re: Build topic LM4780 versterker
Yup en omdat trage zekeringen slijten door veel schakelen, ze worden gevoeliger, neem je een waarde die ca 25% groter is. Het is niet duidelijk of Amplimo hier al rekening mee heeft gehouden. Lijkt mij eigenlijk wel als fabrikant. Anders als ie er steeds na 1 - 2 jaar uit klapt, kun je een waarde van 25% groter nemen dan vermeld.
Re: Build topic LM4780 versterker
Zou de grootte van de capaciteit van de voedings elco's erachter hier nog van op invloed (kunnen) zijn ?
Re: Build topic LM4780 versterker
Oh daar staat het
Nogmaals bedankt
De huidige zekeringen zijn dus te licht, en volgens mij ook geen trage versie
Nogmaals bedankt
De huidige zekeringen zijn dus te licht, en volgens mij ook geen trage versie
Re: Build topic LM4780 versterker
Nee, niet echt. Het is de kortsluitstroom t.g.v. het in verzadiging gaan van de kern bij inschakelen die de zekeringen molt. Op dat moment is het eventjes geen trafo meer en doen die elco's er ook niet meer toe.ray5150 schreef:Zou de grootte van de capaciteit van de voedings elco's erachter hier nog van op invloed (kunnen) zijn ?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Build topic LM4780 versterker
de zekering aan de primaire kant bedoel je?Pjotr schreef:Nee, niet echt. Het is de kortsluitstroom t.g.v. het in verzadiging gaan van de kern bij inschakelen die de zekeringen molt. Op dat moment is het eventjes geen trafo meer en doen die elco's er ook niet meer toe.ray5150 schreef:Zou de grootte van de capaciteit van de voedings elco's erachter hier nog van op invloed (kunnen) zijn ?
Re: Build topic LM4780 versterker
Ja. Zie het plaatje wat Joram postte: Linksonder.Henkjan schreef:de zekering aan de primaire kant bedoel je?Pjotr schreef:Nee, niet echt. Het is de kortsluitstroom t.g.v. het in verzadiging gaan van de kern bij inschakelen die de zekeringen molt. Op dat moment is het eventjes geen trafo meer en doen die elco's er ook niet meer toe.ray5150 schreef:Zou de grootte van de capaciteit van de voedings elco's erachter hier nog van op invloed (kunnen) zijn ?
Re: Build topic LM4780 versterker
Via Zweitse aan de LM4780 gekomen. Ik wilde iets nieuws proberen en dit leuk mij wel een mooi project.
Ik heb de handleiding van de LM4780 print er wel bij gekregen. De pcb's zijn gesoldeerd. De draden van de travo zijn slecht te onderscheiden qua kleur. Het is voor mij nu een puzzel hoe dit verder aan te pakken. Kan iemand mij (in Jip en Janneke taal) verder op weg helpen?
Ik heb de handleiding van de LM4780 print er wel bij gekregen. De pcb's zijn gesoldeerd. De draden van de travo zijn slecht te onderscheiden qua kleur. Het is voor mij nu een puzzel hoe dit verder aan te pakken. Kan iemand mij (in Jip en Janneke taal) verder op weg helpen?
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Build topic LM4780 versterker
Zo moeilijk kan dat niet zijn denk ik.
De primaire 230V zijn geel.
Er zijn 2 secondaire wikkelingen. Die kun je met een ohmmeter doormeten.
Vervolgens de trafo aansluiten op 230V
Beide sec. wikkelingen in serie zetten.
Je moet dan op de uiteinden een dubbele spanning meten.
Zo niet, dan de draden van 1 wikkeling omdraaien.
De primaire 230V zijn geel.
Er zijn 2 secondaire wikkelingen. Die kun je met een ohmmeter doormeten.
Vervolgens de trafo aansluiten op 230V
Beide sec. wikkelingen in serie zetten.
Je moet dan op de uiteinden een dubbele spanning meten.
Zo niet, dan de draden van 1 wikkeling omdraaien.
Re: Build topic LM4780 versterker
Nog even vlug, ik moet gaan slapen.
Netfilter, gele (of groene) draad aan het metaal van de kast. Blauwe en rode naar evt schakelaar en dan aan de twee gele draden vd trafo.
Dan de andere trafodraden. En zijn twee mogelijkheden, de wikkelrichting staat er niet bij
.
Kwestie van even meten.
Anne
Zie net dat Douwe ongeveer gelijk was
Nou ja, hoor je 't ook 's van een ander 
Netfilter, gele (of groene) draad aan het metaal van de kast. Blauwe en rode naar evt schakelaar en dan aan de twee gele draden vd trafo.
Dan de andere trafodraden. En zijn twee mogelijkheden, de wikkelrichting staat er niet bij
Kwestie van even meten.
Anne
Zie net dat Douwe ongeveer gelijk was
Re: Build topic LM4780 versterker
Alles is inmiddels aangesloten. Er komt een brom uit, soms is die weg en speelt hij wel geluid af maar dit klinkt zeer dof met weinig volume en soms gaat hij niet aan. Ik zal alles nog eens bij langslopen. Iemand een idee waar ik het moet zoeken?
Re: Build topic LM4780 versterker
Cin1 en Cin2 zijn volgens mij niet de juiste caps, dit moeten 1uF metallised polyester caps zijn.
Re: Build topic LM4780 versterker
Is alles wel goed door gesoldeerd?
Bij deLM4780 zie ik nog redelijk wat pootjes die nog wel wat tin en warmte kunnen gebruiken.
Bij deLM4780 zie ik nog redelijk wat pootjes die nog wel wat tin en warmte kunnen gebruiken.
Re: Build topic LM4780 versterker
Zorg ook ervoor dat de print vast zit aan het koelblok (en dan niet met de pootjes van de 4780, bedoel ik).
Re: Build topic LM4780 versterker
Alles nog een keer nagelopen en afgeschermde kabel gebruikt. Het werkt zonder ruis of brom.
Er zitten nog 2 ingangen op de printplaat. Hoe sluit ik die aan. Kan ik die ook schakelaar maken?
Er zitten nog 2 ingangen op de printplaat. Hoe sluit ik die aan. Kan ik die ook schakelaar maken?
Laatst gewijzigd door Mauwie op zo 01 mei 2022, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Build topic LM4780 versterker
Mooi dat het uiteindelijk toch gelukt is, veel plezier met de versterker.
Re: Build topic LM4780 versterker
Na het verder afmonteren en inbouwen in een kast krijg ik maar korte tijd geluid uit de versterker. Het geluid is korte tijd aan en na ongeveer 20 seconden gaat hij uit. Als ik meer vermogen geef gaat hij sneller uit, bij laag vermogen blijft hij langer aan naar gaat hij ook uit. De koeling wordt wel warm, niet heet. Na een korte tijd kan ik hem weer aandoen dit lukt niet direct. Heeft iemand een idee waar ik moet zoeken voor een oplossing?
