Zelfbouw Buizentester

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door daniel »

OWC schreef: wo 08 dec 2021, 14:01
Waarom überhaupt zo laag?
400kHz moet met gemak lukken?
(Niet direct uit een ucontroller, 30-100kHz dan wel)
Dat staat netjes uitgelegd op zijn site. Heeft te maken met de effectieve pulsbreedte bij lage heatervoltages. Bij hoge frequenties heb je dan veel last van parasitaire inductie, waardoor de nauwkeurigheid van de effectieve spanning op de heater afneemt.
Het kan ongetwijfeld technisch mooier en beter, maar dat lijkt in deze situatie helemaal niet nodig.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door OpaBert »

ray5150 schreef: wo 08 dec 2021, 14:44
Daar is het weergegeven in een grafisch bestand, echte tekst zal daarentegen heel simpel door spambots worden opgepikt.
De forumsoftware maakt er notabene een actieve link van. kat in 't bakkie...
Dat realiseerde ik niet direct ray maar ik zag dat het al weg gehaald hebt
:goedzo:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door OWC »

daniel schreef: wo 08 dec 2021, 14:47
OWC schreef: wo 08 dec 2021, 14:01
Waarom überhaupt zo laag?
400kHz moet met gemak lukken?
(Niet direct uit een ucontroller, 30-100kHz dan wel)
Dat staat netjes uitgelegd op zijn site. Heeft te maken met de effectieve pulsbreedte bij lage heatervoltages. Bij hoge frequenties heb je dan veel last van parasitaire inductie, waardoor de nauwkeurigheid van de effectieve spanning op de heater afneemt.
Het kan ongetwijfeld technisch mooier en beter, maar dat lijkt in deze situatie helemaal niet nodig.
Als het enkel om de heaters gaat is hier een simpele buck- of sepic-converter op z'n plaats.
Die kunnen zonder moeite alles nauwkeurig regelen vanaf een volt of 3.
De resolutie hangt gewoon af van de mogelijkheden van de ucontroller, en zelfs dat kun je schalen.
De keuze van de inductor is wel belangrijk, maar die kun je wel redelijk goed kiezen.
Zo ver liggen de spanningen van heaters niet uit elkaar.

Hogere freq heeft enkel voordelen, spoelen en condensatoren zijn veel kleiner, ruis en rimpel (heel) veel lager.
Tegenwoordig werkt alles rond de 300kHz tot zelfs 2Mhz, zonder problemen.

Voor de hoge spanning is de oplossing een tapped inductor.
Anders staat de schakeling op z'n tenen te regelen. (en weinig stroom)

Tapped inductor zou je ook kunnen toepassen op een buck trouwens.

In het verleden weleens over gemaild, maar er was niet zoveel oor naar.

Het gaat in dit geval niet zozeer of het "beter" of "goed genoeg" is, maar meer dat je met die lage frequentie jezelf tegenwerkt.
Qua emissies is het natuurlijk ook een absolute no-go.
Volgens mij is die spoel niet eens shielded?

Maar ik zal wel weer een zeur zijn :(
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door OWC »

OpaBert schreef: wo 08 dec 2021, 14:58
ray5150 schreef: wo 08 dec 2021, 14:44
Daar is het weergegeven in een grafisch bestand, echte tekst zal daarentegen heel simpel door spambots worden opgepikt.
De forumsoftware maakt er notabene een actieve link van. kat in 't bakkie...
Dat realiseerde ik niet direct ray maar ik zag dat het al weg gehaald hebt
:goedzo:
Sowieso zou ik nooit zomaar informatie van anderen delen.
Misschien kiezen ze ervoor om ermee te stoppen, of email adres weg te halen en met digitale formulieren te werken etc.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door daniel »

Ik heb het 'heater issue' nog nagevraagd. Blijkt normaal te zijn volgens de maker en zou geen invloed moeten hebben op de meetresultaten.

Om de proef op de som te nemen heb ik een experimentje gedaan. Ik heb een EL84 gemeten, een keer met de ingebouwde PWM heater supply en een keer met een labvoeding als heater supply. Plaatje staat hieronder.

Ik kan wel gaan lopen beweren dat de stippellijntjes van de interne heater zijn, maar de curves liggen zo goed over elkaar dat het verschil niet te zien is :). Ik zal nog eens een direct verhitte buis opsnorren, eens kijken wat daar het verschil is, en of ik dat kan meten zonder invloed te hebben van het potentiaalverschil over de heater zelf.

en nee, die buis krijgt geen rode wangetjes van deze test.
heaters.PNG
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door daniel »

ik heb mijn uTracer inmiddels helemaal af. Geprobeerd om een zo compact mogelijk geheel te krijgen, onder andere om de bedrading zo kort mogelijk te houden.
Aansluitingen gaan via 2mm banaanstekkers. Ik heb de ruimte tussen de printplaat en frontplaat gebruikt om de bedrading te leggen. Normaal gesproken had ik waarschijnlijk die 4 grote elco's beter platgelegd om de print wat compacter te maken, maar nu geeft het juist de benodigde ruimte.

Frontpaneeltjes is een plaatje geanodiseerd aluminium. Belettering gemaakt met ouderwetse wrijfletters. Met wat geschaafde latjes een kastje eromheen gemaakt. Het extra paneeltje met de vleugelboutjes is nu nog blind. Er zit opslagruimte onder om de meetsnoertjes te bewaren. Maar dit kan in de toekomst gebruikt worden om extra buisvoeten te plaatsen.

utracer6.jpg
utracer6-2.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door Barry2001 »

Dat is een net apparaat geworden zo, keurig :goedzo:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door douwebakker »

F3FD083E-6F5F-4571-A2B8-491F0CF9485A.jpeg
Mooi hoor. De mijne schiet ook op.
Ik heb de voeding ingebouwd.Nog even bedraden.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door Kappa7 »

daniel schreef: wo 04 mei 2022, 11:16
ik heb mijn uTracer inmiddels helemaal af. Geprobeerd om een zo compact mogelijk geheel te krijgen, onder andere om de bedrading zo kort mogelijk te houden.
Aansluitingen gaan via 2mm banaanstekkers. Ik heb de ruimte tussen de printplaat en frontplaat gebruikt om de bedrading te leggen. Normaal gesproken had ik waarschijnlijk die 4 grote elco's beter platgelegd om de print wat compacter te maken, maar nu geeft het juist de benodigde ruimte.

Frontpaneeltjes is een plaatje geanodiseerd aluminium. Belettering gemaakt met ouderwetse wrijfletters. Met wat geschaafde latjes een kastje eromheen gemaakt. Het extra paneeltje met de vleugelboutjes is nu nog blind. Er zit opslagruimte onder om de meetsnoertjes te bewaren. Maar dit kan in de toekomst gebruikt worden om extra buisvoeten te plaatsen.


utracer6.jpg

utracer6-2.jpg
Mooi kastje geworden.
Ziet er erg verzorgd uit.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: wo 04 mei 2022, 14:45
F3FD083E-6F5F-4571-A2B8-491F0CF9485A.jpegMooi hoor. De mijne schiet ook op.
Ik heb de voeding ingebouwd.Nog even bedraden.
Begin is er hoor Ziet er heel netjes uit
Wat me opviel dat jij een zelfde voedings printje gebruikt heb als ik van een forumlid kreeg bij de koop van de monobillen 3
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door OpaBert »

daniel schreef: wo 04 mei 2022, 11:16
ik heb mijn uTracer inmiddels helemaal af. Geprobeerd om een zo compact mogelijk geheel te krijgen, onder andere om de bedrading zo kort mogelijk te houden.
Aansluitingen gaan via 2mm banaanstekkers. Ik heb de ruimte tussen de printplaat en frontplaat gebruikt om de bedrading te leggen. Normaal gesproken had ik waarschijnlijk die 4 grote elco's beter platgelegd om de print wat compacter te maken, maar nu geeft het juist de benodigde ruimte.

Frontpaneeltjes is een plaatje geanodiseerd aluminium. Belettering gemaakt met ouderwetse wrijfletters. Met wat geschaafde latjes een kastje eromheen gemaakt. Het extra paneeltje met de vleugelboutjes is nu nog blind. Er zit opslagruimte onder om de meetsnoertjes te bewaren. Maar dit kan in de toekomst gebruikt worden om extra buisvoeten te plaatsen.


utracer6.jpg

utracer6-2.jpg
Daniel waar heb jij die 2 mm banaanstekker chassis de.en gekocht ? Misschien bij Conrad ! Want daar kan IK nooit iets vinden of alleen per ongeluk :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door ray5150 »

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door OpaBert »

Bedankt Ray
Meteen bij EOO Besteld maar 2 mm banaanstekker in grijs en geel heeft wel maar Geen chassis deeltjes
Dus benieuwd wie deze wel heeft
Grt OpaBert
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door ray5150 »

Eh, je bedoeld deze ?
https://www.eoo-bv.nl/2mm-banaan-stekke ... -geel.html
https://www.eoo-bv.nl/2mm-banaan-stekke ... grijs.html

Maar, Ik zie geen gele en grijze stekkers erbij staan, je kunt altijd even met met de vraag mailen of dit geleverd wel kan worden.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door OpaBert »

ray5150 schreef: do 07 jul 2022, 14:49
Eh, je bedoeld deze ?
https://www.eoo-bv.nl/2mm-banaan-stekke ... -geel.html
https://www.eoo-bv.nl/2mm-banaan-stekke ... grijs.html

Maar, Ik zie geen gele en grijze stekkers erbij staan, je kunt altijd even met met de vraag mailen of dit geleverd wel kan worden.
Ja klopt en dat heb ik ook gedaan Ray :D
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door daniel »

OpaBert schreef: do 07 jul 2022, 10:38
daniel schreef: wo 04 mei 2022, 11:16
ik heb mijn uTracer inmiddels helemaal af. Geprobeerd om een zo compact mogelijk geheel te krijgen, onder andere om de bedrading zo kort mogelijk te houden.
Aansluitingen gaan via 2mm banaanstekkers. Ik heb de ruimte tussen de printplaat en frontplaat gebruikt om de bedrading te leggen. Normaal gesproken had ik waarschijnlijk die 4 grote elco's beter platgelegd om de print wat compacter te maken, maar nu geeft het juist de benodigde ruimte.

Frontpaneeltjes is een plaatje geanodiseerd aluminium. Belettering gemaakt met ouderwetse wrijfletters. Met wat geschaafde latjes een kastje eromheen gemaakt. Het extra paneeltje met de vleugelboutjes is nu nog blind. Er zit opslagruimte onder om de meetsnoertjes te bewaren. Maar dit kan in de toekomst gebruikt worden om extra buisvoeten te plaatsen.


utracer6.jpg

utracer6-2.jpg
Daniel waar heb jij die 2 mm banaanstekker chassis de.en gekocht ? Misschien bij Conrad ! Want daar kan IK nooit iets vinden of alleen per ongeluk :D
Aliexpress

Volgens mij deze store: https://nl.aliexpress.com/item/10050012 ... pt=glo2nld

Maar er zullen er ongetwijfeld meer aanbieders zijn.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: do 07 jul 2022, 10:35
douwebakker schreef: wo 04 mei 2022, 14:45
F3FD083E-6F5F-4571-A2B8-491F0CF9485A.jpegMooi hoor. De mijne schiet ook op.
Ik heb de voeding ingebouwd.Nog even bedraden.
Begin is er hoor Ziet er heel netjes uit
Wat me opviel dat jij een zelfde voedings printje gebruikt heb als ik van een forumlid kreeg bij de koop van de monobillen 3
Dag Bert, fijn dat je weer meedoet met het forum. Ik heb je bijdragen gemist. Je bent inmiddels verhuist heb ik begrepen. Ik hoop dat jij je een beetje thuis gaat voelen op je nieuwe stek.
Dat printje had ik nog liggen. Ik ben er echter niet helemaal gelukkig mee want ik moet 2x inschakelen voordat hij het doet. De overstroom beveiliging treedt te snel in werking. Daar zoek ik nog een oplossing voor.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: do 07 jul 2022, 21:31
OpaBert schreef: do 07 jul 2022, 10:35
douwebakker schreef: wo 04 mei 2022, 14:45
F3FD083E-6F5F-4571-A2B8-491F0CF9485A.jpegMooi hoor. De mijne schiet ook op.
Ik heb de voeding ingebouwd.Nog even bedraden.
Begin is er hoor Ziet er heel netjes uit
Wat me opviel dat jij een zelfde voedings printje gebruikt heb als ik van een forumlid kreeg bij de koop van de monobillen 3
Dag Bert, fijn dat je weer meedoet met het forum. Ik heb je bijdragen gemist. Je bent inmiddels verhuist heb ik begrepen. Ik hoop dat jij je een beetje thuis gaat voelen op je nieuwe stek.
Dat printje had ik nog liggen. Ik ben er echter niet helemaal gelukkig mee want ik moet 2x inschakelen voordat hij het doet. De overstroom beveiliging treedt te snel in werking. Daar zoek ik nog een oplossing voor.
Het is een ding met een LM317 dacht ik ? En die overstroom beveiliging is mischien aan te passen
Maar dat vind ik gevaarlijk
Ik heb nog TO3 regelaars (ergens ) 5A regelaars liggen mogelijk 24 volt , ik moet nog een 30 dozen uit pakken maar alle kasten staan vol En ook de overloop
Ik heb een zolder 1,6 mtr hoog ongeveer in het midden met een vliezo trap
Ik klim daar niet op , dus ik ga wat kasten kopen om de garage leeg te kunnen maken
Maar ik zal flink moeten inkrimpen,
maar zo in deze onzekere tijd wordt er weinig hobby spul gekocht
Wat jammer dat die print te snel is fijn dat ik dat weet , ik heb in de utracer 3.5 een Laptop voeding gebruikt
Misschien dat de uTracer 6 meer power vraagt maar ik heb daar een smps meanwell 24 volt voeding voor liggen die is zo tot 19 volt in te stellen
Maar ik ben op mij hoede
Hobby misschien wat savonds er is in dit huis zoveel op te knappen.
Verder heb ik een 2mtr/70 cm zendontvanger gekregen en a.s. Woensdag ga ik een antenne kopen voor die frequentie,s en wat aircell coax vroeger maakte ik dat maar heb te weinig tijd en zin in
Dus maar de portemonnee getrokken.
Dan kan ik weer wat met mijn oude vrienden op de radio praten
Ik heb dus ook die 2 mm stekkertjes besteld bij EOO en chassis delen
Dat is mijn verhaal voor vandaag Douwe
Grt
OpaBert
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door douwebakker »

Ik zit er ook nog aan te denken om een 2m/70cm set aan te schaffen. Het bereik zal wel onvoldoende zijn om een verbinding Vledder Oudenbosch te maken. Misschien via een relaiszender.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: do 07 jul 2022, 21:59
Ik zit er ook nog aan te denken om een 2m/70cm set aan te schaffen. Het bereik zal wel onvoldoende zijn om een verbinding Vledder Oudenbosch te maken. Misschien via een relaiszender.
Ja via een repeater misschien, ik heb nog geen idee wat mijn bereik is
Dat is ook in hoge mate afh van de Antenne hoogte tegenstation, mijn hoogte zal ca 2 a3 mtr meter van de onderkant antenne
Ik wil geen grote antennes meer plaatsen , ik zet tegen de garage een X510N vertical antenne
Dat ding is 5,2 mtr lang en heeft op 2 mtr een gain van 6 dBd de hoogte top zichte nap zal wel wat meters bedragen
Zal eens nazien wat hier de hoogte is :D
Edit
de hoogte boven NAP Is ca 13 mtr Douwe
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: do 07 jul 2022, 22:32
douwebakker schreef: do 07 jul 2022, 21:59
Ik zit er ook nog aan te denken om een 2m/70cm set aan te schaffen. Het bereik zal wel onvoldoende zijn om een verbinding Vledder Oudenbosch te maken. Misschien via een relaiszender.
Ja via een repeater misschien, ik heb nog geen idee wat mijn bereik is
Dat is ook in hoge mate afh van de Antenne hoogte tegenstation, mijn hoogte zal ca 2 a3 mtr meter van de onderkant antenne
Ik wil geen grote antennes meer plaatsen , ik zet tegen de garage een X510N vertical antenne
Dat ding is 5,2 mtr lang en heeft op 2 mtr een gain van 6 dBd de hoogte top zichte nap zal wel wat meters bedragen
Zal eens nazien wat hier de hoogte is :D
Edit
de hoogte boven NAP Is ca 13 mtr Douwe
Dan houd jij het voorlopig wel droog Bert.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door OpaBert »

Jij ook wel hoor :D met ongeveer 6 mtr en zover landinwaarts maar het zal een stuk drukker worden als de provincie Zeeland Zuidholland en een deel van de randstad onderwater komt ( echt niet met een hypotheek alleen ) :-s
Plaats reactie