daniel schreef: ↑wo 08 dec 2021, 14:47
OWC schreef: ↑wo 08 dec 2021, 14:01
Waarom überhaupt zo laag?
400kHz moet met gemak lukken?
(Niet direct uit een ucontroller, 30-100kHz dan wel)
Dat staat netjes uitgelegd op zijn site. Heeft te maken met de effectieve pulsbreedte bij lage heatervoltages. Bij hoge frequenties heb je dan veel last van parasitaire inductie, waardoor de nauwkeurigheid van de effectieve spanning op de heater afneemt.
Het kan ongetwijfeld technisch mooier en beter, maar dat lijkt in deze situatie helemaal niet nodig.
Als het enkel om de heaters gaat is hier een simpele buck- of sepic-converter op z'n plaats.
Die kunnen zonder moeite alles nauwkeurig regelen vanaf een volt of 3.
De resolutie hangt gewoon af van de mogelijkheden van de ucontroller, en zelfs dat kun je schalen.
De keuze van de inductor is wel belangrijk, maar die kun je wel redelijk goed kiezen.
Zo ver liggen de spanningen van heaters niet uit elkaar.
Hogere freq heeft enkel voordelen, spoelen en condensatoren zijn veel kleiner, ruis en rimpel (heel) veel lager.
Tegenwoordig werkt alles rond de 300kHz tot zelfs 2Mhz, zonder problemen.
Voor de hoge spanning is de oplossing een tapped inductor.
Anders staat de schakeling op z'n tenen te regelen. (en weinig stroom)
Tapped inductor zou je ook kunnen toepassen op een buck trouwens.
In het verleden weleens over gemaild, maar er was niet zoveel oor naar.
Het gaat in dit geval niet zozeer of het "beter" of "goed genoeg" is, maar meer dat je met die lage frequentie jezelf tegenwerkt.
Qua emissies is het natuurlijk ook een absolute no-go.
Volgens mij is die spoel niet eens shielded?
Maar ik zal wel weer een zeur zijn
