Zelfbouw Buizentester
Moderator: Beheerdersteam
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Zelfbouw Buizentester
Goedemorgen, op het buizenforum van NFOR vond ik een interessant artikel over een buizentester voor zelfbouw.
Je vindt het op https://www.nfor.nl/radioforumservice/p ... 0%20NL.pdf
Douwe
Je vindt het op https://www.nfor.nl/radioforumservice/p ... 0%20NL.pdf
Douwe
Re: Zelfbouw Buizentester
Leuk project Douwedouwebakker schreef: ↑vr 08 jan 2021, 11:24Goedemorgen, op het buizenforum van NFOR vond ik een interessant artikel over een buizentester voor zelfbouw.
Je vindt het op https://www.nfor.nl/radioforumservice/p ... 0%20NL.pdf
Douwe
Ik had met mijn oude zelfbouw veel last van oscilleren
De maker van de uTracer idem
En gebruikte in de lijnen veel ferriet , dat heb ik ook gedaan bij de uTracer en verder alle lijnen van de tester naar de buisvoet pen 1 naar buisvoet 2 en van 2 naar buisvoet 3 en na de laatste de draad weer terug op de tester
Zo heb je 2 circuits met verschillende lengtes parallel staan dat verlaagt de Q dat was afdoende bij mij
Hoop dat je hier wat aan hebt Douwe
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Zelfbouw Buizentester
Re: Zelfbouw Buizentester
De uTracer 3,5 heb ik niet meer Wel nu de uTacer6 is echt geschikt voor grotere buizen tot wel 1000 volt En het negatief is verbeterd ik meen zelfs van een paar volt positief tot 100 volt negatiefdouwebakker schreef: ↑za 13 nov 2021, 14:55
Gloeistroom is ook uitgebreid
Moet hem nog in het kistje bouwen
De print is helemaal compleet geleverd door Ronald Dekker
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Zelfbouw Buizentester
Ik heb een simpels boxje met 4 buisvoeten. Meer ben ik ook niet nodig.OpaBert schreef: ↑za 13 nov 2021, 14:50Leuk project Douwedouwebakker schreef: ↑vr 08 jan 2021, 11:24Goedemorgen, op het buizenforum van NFOR vond ik een interessant artikel over een buizentester voor zelfbouw.
Je vindt het op https://www.nfor.nl/radioforumservice/p ... 0%20NL.pdf
Douwe
Ik had met mijn oude zelfbouw veel last van oscilleren
De maker van de uTracer idem
En gebruikte in de lijnen veel ferriet , dat heb ik ook gedaan bij de uTracer en verder alle lijnen van de tester naar de buisvoet pen 1 naar buisvoet 2 en van 2 naar buisvoet 3 en na de laatste de draad weer terug op de tester
Zo heb je 2 circuits met verschillende lengtes parallel staan dat verlaagt de Q dat was afdoende bij mij
Hoop dat je hier wat aan hebt Douwe
Deze heb ik al een hele tijd in gebruik, maar het is wel omslachtig hoor met allerlei verschillende voedingen en meters.
Re: Zelfbouw Buizentester
Ik denk dat ik ook maar minder voeten monteer Noval Octal en die Voet voor de 807 en misschien voet EL12 en GU50 waar ik een 10-12 van heb liggen welke al getest zijn Maar tot max spanning 400 voltdouwebakker schreef: ↑za 13 nov 2021, 15:10Ik heb een simpels boxje met 4 buisvoeten. Meer ben ik ook niet nodig.OpaBert schreef: ↑za 13 nov 2021, 14:50Leuk project Douwedouwebakker schreef: ↑vr 08 jan 2021, 11:24Goedemorgen, op het buizenforum van NFOR vond ik een interessant artikel over een buizentester voor zelfbouw.
Je vindt het op https://www.nfor.nl/radioforumservice/p ... 0%20NL.pdf
Douwe
Ik had met mijn oude zelfbouw veel last van oscilleren
De maker van de uTracer idem
En gebruikte in de lijnen veel ferriet , dat heb ik ook gedaan bij de uTracer en verder alle lijnen van de tester naar de buisvoet pen 1 naar buisvoet 2 en van 2 naar buisvoet 3 en na de laatste de draad weer terug op de tester
Zo heb je 2 circuits met verschillende lengtes parallel staan dat verlaagt de Q dat was afdoende bij mij
Hoop dat je hier wat aan hebt Douwe
Deze heb ik al een hele tijd in gebruik, maar het is wel omslachtig hoor met allerlei verschillende voedingen en meters.
Re: Zelfbouw Buizentester
ik ben ook bezig met de bouw van een utracer6. De kit van Ronald is inderdaad heel goed. Eerst maar eens de print opbouwen, daarna kijken wat ik met de inbouw ga doen.
Re: Zelfbouw Buizentester
Leuk
Print is klaar
Kistje ervoor is ook klaar
Nog geen voeding
En nog geen aluminium bovenkant met tig stekkerbussen
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Zelfbouw Buizentester
Ik vond op MP nog wat oerdegelijke 4mm stekkerbussen. Denk dat ik ze voor mijn buizentester project ga gebruiken
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Zelfbouw Buizentester
Hier nog een paar buizentesters;
Voor op de PC met Arduino;
http://www.valvewizard.co.uk/analyser.html
Simpel analoog;
http://www.valvewizard.co.uk/curvetracer.html
En simpele Gm tester;
http://www.valvewizard.co.uk/valvetester.html
Ik heb zelf ook tijdje aan een zitten frutselen, maar inmiddels kun je zoveel data vinden op internet, dat het niet heel interessant meer is denk ik?
De boost converter van de meeste testers kan wel wat beter trouwens.
Voor op de PC met Arduino;
http://www.valvewizard.co.uk/analyser.html
Simpel analoog;
http://www.valvewizard.co.uk/curvetracer.html
En simpele Gm tester;
http://www.valvewizard.co.uk/valvetester.html
Ik heb zelf ook tijdje aan een zitten frutselen, maar inmiddels kun je zoveel data vinden op internet, dat het niet heel interessant meer is denk ik?
De boost converter van de meeste testers kan wel wat beter trouwens.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Zelfbouw Buizentester
Als er interesse is, ik heb een Utracer 3+ kit liggen die ik niet op ga bouwen, nieuw in verpakking, uiteraard ongebruikt. Mag weg tegen ieder aannemelijk bod!
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Zelfbouw Buizentester
Je lijkemij wel
Re: Zelfbouw Buizentester
Voor de mensen die de utracer 6 al 'up and running' hebben: Hebben jullie er ook 'last' van dat je de PWM van de heater kunt horen? En dan niet op het bordje, maar wel vanuit de buis?
Gloeispanning in de versie 6 wordt gemaakt door de 19V voedingsspanning te PWM-en met een frequentie van ongeveer 1.2Khz. En dat is goed hoorbaar. Versie 3 schakelde op 19kHz geloof ik, die is (voor de meesten onder ons...) niet zo hoorbaar.
Zou dit iets doen met de buis en/of de metingen?
Gloeispanning in de versie 6 wordt gemaakt door de 19V voedingsspanning te PWM-en met een frequentie van ongeveer 1.2Khz. En dat is goed hoorbaar. Versie 3 schakelde op 19kHz geloof ik, die is (voor de meesten onder ons...) niet zo hoorbaar.
Zou dit iets doen met de buis en/of de metingen?
Re: Zelfbouw Buizentester
Ik zou dat zeker aan Ronald Dekker melden en die weet ook of dat van invloed is op de metingdaniel schreef: ↑wo 08 dec 2021, 10:54Voor de mensen die de utracer 6 al 'up and running' hebben: Hebben jullie er ook 'last' van dat je de PWM van de heater kunt horen? En dan niet op het bordje, maar wel vanuit de buis?
Gloeispanning in de versie 6 wordt gemaakt door de 19V voedingsspanning te PWM-en met een frequentie van ongeveer 1.2Khz. En dat is goed hoorbaar. Versie 3 schakelde op 19kHz geloof ik, die is (voor de meesten onder ons...) niet zo hoorbaar.
Zou dit iets doen met de buis en/of de metingen?
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Zelfbouw Buizentester
Waarom überhaupt zo laag?
400kHz moet met gemak lukken?
(Niet direct uit een ucontroller, 30-100kHz dan wel)
400kHz moet met gemak lukken?
(Niet direct uit een ucontroller, 30-100kHz dan wel)
Re: Zelfbouw Buizentester
Moet je mij niet vragen En wel aan Ronald Dekker https://www.dos4ever.com/uTracerNotebook/Notebook.html
......
Laatst gewijzigd door Henkjan op wo 08 dec 2021, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: mail adres verwijderd
Reden: mail adres verwijderd
Re: Zelfbouw Buizentester
Het is niet verstandig om email-adressen zo open in het forum te plaatsen.
Re: Zelfbouw Buizentester
Hoi Ray is geen geheim hoor Ronald zet het zelf ook op zijn dosforever.com
Oh het is alweg
Laatst gewijzigd door OpaBert op wo 08 dec 2021, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Zelfbouw Buizentester
Daar is het weergegeven in een grafisch bestand, echte tekst zal daarentegen heel simpel door spambots worden opgepikt.
De forumsoftware maakt er notabene een actieve link van. kat in 't bakkie...
De forumsoftware maakt er notabene een actieve link van. kat in 't bakkie...
