Zelfbouw Buizentester

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Zelfbouw Buizentester

Bericht door douwebakker »

Goedemorgen, op het buizenforum van NFOR vond ik een interessant artikel over een buizentester voor zelfbouw.
Je vindt het op https://www.nfor.nl/radioforumservice/p ... 0%20NL.pdf
Douwe
tubes3all
Berichten: 39
Lid geworden op: di 09 nov 2021, 20:22

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door tubes3all »

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: vr 08 jan 2021, 11:24
Goedemorgen, op het buizenforum van NFOR vond ik een interessant artikel over een buizentester voor zelfbouw.
Je vindt het op https://www.nfor.nl/radioforumservice/p ... 0%20NL.pdf
Douwe
Leuk project Douwe
Ik had met mijn oude zelfbouw veel last van oscilleren
De maker van de uTracer idem
En gebruikte in de lijnen veel ferriet , dat heb ik ook gedaan bij de uTracer en verder alle lijnen van de tester naar de buisvoet pen 1 naar buisvoet 2 en van 2 naar buisvoet 3 en na de laatste de draad weer terug op de tester
Zo heb je 2 circuits met verschillende lengtes parallel staan dat verlaagt de Q dat was afdoende bij mij
Hoop dat je hier wat aan hebt Douwe
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door douwebakker »

tubes3all schreef: za 13 nov 2021, 14:40
Ja dat is ie zeker. Daar rollen zomaar de grafieken uit. Ik geloof dat OpaBert ook zo'n ding heeft.
Voorlopig ben ik eerst met dat Franse ding aan het bouwen.
Ik krijg dan gelijk een regelbare hoogspanning voeding te beschikking.
Douwe
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: za 13 nov 2021, 14:55
tubes3all schreef: za 13 nov 2021, 14:40
Ja dat is ie zeker. Daar rollen zomaar de grafieken uit. Ik geloof dat OpaBert ook zo'n ding heeft.
Voorlopig ben ik eerst met dat Franse ding aan het bouwen.
Ik krijg dan gelijk een regelbare hoogspanning voeding te beschikking.
Douwe
De uTracer 3,5 heb ik niet meer Wel nu de uTacer6 is echt geschikt voor grotere buizen tot wel 1000 volt En het negatief is verbeterd ik meen zelfs van een paar volt positief tot 100 volt negatief
Gloeistroom is ook uitgebreid
Moet hem nog in het kistje bouwen
De print is helemaal compleet geleverd door Ronald Dekker
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: za 13 nov 2021, 14:50
douwebakker schreef: vr 08 jan 2021, 11:24
Goedemorgen, op het buizenforum van NFOR vond ik een interessant artikel over een buizentester voor zelfbouw.
Je vindt het op https://www.nfor.nl/radioforumservice/p ... 0%20NL.pdf
Douwe
Leuk project Douwe
Ik had met mijn oude zelfbouw veel last van oscilleren
De maker van de uTracer idem
En gebruikte in de lijnen veel ferriet , dat heb ik ook gedaan bij de uTracer en verder alle lijnen van de tester naar de buisvoet pen 1 naar buisvoet 2 en van 2 naar buisvoet 3 en na de laatste de draad weer terug op de tester
Zo heb je 2 circuits met verschillende lengtes parallel staan dat verlaagt de Q dat was afdoende bij mij
Hoop dat je hier wat aan hebt Douwe
Ik heb een simpels boxje met 4 buisvoeten. Meer ben ik ook niet nodig.
Deze heb ik al een hele tijd in gebruik, maar het is wel omslachtig hoor met allerlei verschillende voedingen en meters.
Bijlagen
buizentester.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: za 13 nov 2021, 15:10
OpaBert schreef: za 13 nov 2021, 14:50
douwebakker schreef: vr 08 jan 2021, 11:24
Goedemorgen, op het buizenforum van NFOR vond ik een interessant artikel over een buizentester voor zelfbouw.
Je vindt het op https://www.nfor.nl/radioforumservice/p ... 0%20NL.pdf
Douwe
Leuk project Douwe
Ik had met mijn oude zelfbouw veel last van oscilleren
De maker van de uTracer idem
En gebruikte in de lijnen veel ferriet , dat heb ik ook gedaan bij de uTracer en verder alle lijnen van de tester naar de buisvoet pen 1 naar buisvoet 2 en van 2 naar buisvoet 3 en na de laatste de draad weer terug op de tester
Zo heb je 2 circuits met verschillende lengtes parallel staan dat verlaagt de Q dat was afdoende bij mij
Hoop dat je hier wat aan hebt Douwe
Ik heb een simpels boxje met 4 buisvoeten. Meer ben ik ook niet nodig.
Deze heb ik al een hele tijd in gebruik, maar het is wel omslachtig hoor met allerlei verschillende voedingen en meters.
Ik denk dat ik ook maar minder voeten monteer Noval Octal en die Voet voor de 807 en misschien voet EL12 en GU50 waar ik een 10-12 van heb liggen welke al getest zijn Maar tot max spanning 400 volt
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door daniel »

ik ben ook bezig met de bouw van een utracer6. De kit van Ronald is inderdaad heel goed. Eerst maar eens de print opbouwen, daarna kijken wat ik met de inbouw ga doen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door OpaBert »

daniel schreef: ma 15 nov 2021, 16:24
ik ben ook bezig met de bouw van een utracer6. De kit van Ronald is inderdaad heel goed. Eerst maar eens de print opbouwen, daarna kijken wat ik met de inbouw ga doen.
Leuk O:)
Print is klaar
Kistje ervoor is ook klaar
Nog geen voeding
En nog geen aluminium bovenkant met tig stekkerbussen
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door douwebakker »

20211115_170846.jpg
Ik vond op MP nog wat oerdegelijke 4mm stekkerbussen. Denk dat ik ze voor mijn buizentester project ga gebruiken
Bijlagen
4mm stekkerbussen.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door OpaBert »

Ja lijkt mij goed bruikbaar Douwe
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door OWC »

Hier nog een paar buizentesters;

Voor op de PC met Arduino;
http://www.valvewizard.co.uk/analyser.html

Simpel analoog;
http://www.valvewizard.co.uk/curvetracer.html

En simpele Gm tester;
http://www.valvewizard.co.uk/valvetester.html

Ik heb zelf ook tijdje aan een zitten frutselen, maar inmiddels kun je zoveel data vinden op internet, dat het niet heel interessant meer is denk ik?
De boost converter van de meeste testers kan wel wat beter trouwens.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door douwebakker »

hoi Florick, bedankt voor je links. Ik ga het bekijken
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door OWC »

Florick? Wie is Florick?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door SSassen »

Als er interesse is, ik heb een Utracer 3+ kit liggen die ik niet op ga bouwen, nieuw in verpakking, uiteraard ongebruikt. Mag weg tegen ieder aannemelijk bod!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door SSassen »

OWC schreef: di 16 nov 2021, 12:04
Florick? Wie is Florick?
Da's toch jouw Tinder profiel Bart? :mrgreen:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door douwebakker »

OWC schreef: di 16 nov 2021, 12:04
Florick? Wie is Florick?
Neem me niet kwalijk. Ik ben wel een even in de war.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: di 16 nov 2021, 13:19
OWC schreef: di 16 nov 2021, 12:04
Florick? Wie is Florick?
Neem me niet kwalijk. Ik ben wel een even in de war.
Je lijkemij wel :lol:
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door daniel »

Voor de mensen die de utracer 6 al 'up and running' hebben: Hebben jullie er ook 'last' van dat je de PWM van de heater kunt horen? En dan niet op het bordje, maar wel vanuit de buis?
Gloeispanning in de versie 6 wordt gemaakt door de 19V voedingsspanning te PWM-en met een frequentie van ongeveer 1.2Khz. En dat is goed hoorbaar. Versie 3 schakelde op 19kHz geloof ik, die is (voor de meesten onder ons...) niet zo hoorbaar.

Zou dit iets doen met de buis en/of de metingen?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door OpaBert »

daniel schreef: wo 08 dec 2021, 10:54
Voor de mensen die de utracer 6 al 'up and running' hebben: Hebben jullie er ook 'last' van dat je de PWM van de heater kunt horen? En dan niet op het bordje, maar wel vanuit de buis?
Gloeispanning in de versie 6 wordt gemaakt door de 19V voedingsspanning te PWM-en met een frequentie van ongeveer 1.2Khz. En dat is goed hoorbaar. Versie 3 schakelde op 19kHz geloof ik, die is (voor de meesten onder ons...) niet zo hoorbaar.

Zou dit iets doen met de buis en/of de metingen?
Ik zou dat zeker aan Ronald Dekker melden en die weet ook of dat van invloed is op de meting
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door OWC »

Waarom überhaupt zo laag?
400kHz moet met gemak lukken?
(Niet direct uit een ucontroller, 30-100kHz dan wel)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door OpaBert »

OWC schreef: wo 08 dec 2021, 14:01
Waarom überhaupt zo laag?
400kHz moet met gemak lukken?
(Niet direct uit een ucontroller, 30-100kHz dan wel)
Moet je mij niet vragen En wel aan Ronald Dekker https://www.dos4ever.com/uTracerNotebook/Notebook.html
......
Laatst gewijzigd door Henkjan op wo 08 dec 2021, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: mail adres verwijderd
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door ray5150 »

Het is niet verstandig om email-adressen zo open in het forum te plaatsen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door OpaBert »

ray5150 schreef: wo 08 dec 2021, 14:12
Het is niet verstandig om email-adressen zo open in het forum te plaatsen.
Hoi Ray is geen geheim hoor Ronald zet het zelf ook op zijn dosforever.com
Oh het is alweg
Bijlagen
E60E0051-D31D-454A-B7AA-66302FB3795C.jpeg
Laatst gewijzigd door OpaBert op wo 08 dec 2021, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zelfbouw Buizentester

Bericht door ray5150 »

Daar is het weergegeven in een grafisch bestand, echte tekst zal daarentegen heel simpel door spambots worden opgepikt.
De forumsoftware maakt er notabene een actieve link van. kat in 't bakkie...
Plaats reactie