Speakerkabel maken
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Speakerkabel maken
Ik kwam op het web onderstaande video tegen en was nieuwgierig geworden.
Normaal ben ik niet zo van de kabels maar wil dit toch eens proberen.
Ik was dus maar eens opzoek gegaan naar een kabel met een dergelijke opbouw.
Ik was eerst in de EU aan het zoeken en vond een fabrikant die een 16 aderige kabel levert maar helaas niet meer meer per meter te bestellen.
Dus dan maar een op Alie kijken en daar is gewoon een perfect gekopieerde Kimber kabel te krijgen voor slechts een €9.- per meter.
Precies wat ik zocht en vermoedelijk ook de kabel uit de video.
Wat connectoren erbij gezocht en nu ik toch met plagiaat bezig ben dan ook gelijk maar een set krimpkousjes met merknaam erop.
De kabel lag vandaag op de mat en ik heb 3M besteld.
Voor mij meer dan genoeg mn eindversterkers staan immers naast de speakers. Eerst maar eens begonnen om het touw te wassen en op lengte te maken.
De kabel met een de flex doormidden geslepen. vervolgens één einde ongeveer 15cm uitgevlecht en het touw in een buis geschoven.
Als je de kabel indrukt word deze dikker en kan je de buis met kabel door de kern steken. Dan de kabel om je touw heen drukken en de juiste lengte bepalen. Ook die zijde kan uit de vlecht worden gehaald tot je bij het touw bent. De draden kunnen strak getrokken worden tussen je vingers. vervolgens draai je de einden bij elkaar en strip je de einden. Dan de connector er op.
even krimpen en wat soldeer er op. Het solderen gaat makkelijk met een verfbrander.
Daar is je connector snel mee op tempratuur te krijgen.
Hoe het klinkt heb ik nog niet geprobeerd maar het ziet er vast aardig uit. Morgen de 2e kabel maar eens in elkaar bakken en dan maar wat luisteren wat dit doet.
Op zich verwacht ik er niet veel van maar het staat wel netjes zo.
Normaal ben ik niet zo van de kabels maar wil dit toch eens proberen.
Ik was dus maar eens opzoek gegaan naar een kabel met een dergelijke opbouw.
Ik was eerst in de EU aan het zoeken en vond een fabrikant die een 16 aderige kabel levert maar helaas niet meer meer per meter te bestellen.
Dus dan maar een op Alie kijken en daar is gewoon een perfect gekopieerde Kimber kabel te krijgen voor slechts een €9.- per meter.
Precies wat ik zocht en vermoedelijk ook de kabel uit de video.
Wat connectoren erbij gezocht en nu ik toch met plagiaat bezig ben dan ook gelijk maar een set krimpkousjes met merknaam erop.
De kabel lag vandaag op de mat en ik heb 3M besteld.
Voor mij meer dan genoeg mn eindversterkers staan immers naast de speakers. Eerst maar eens begonnen om het touw te wassen en op lengte te maken.
De kabel met een de flex doormidden geslepen. vervolgens één einde ongeveer 15cm uitgevlecht en het touw in een buis geschoven.
Als je de kabel indrukt word deze dikker en kan je de buis met kabel door de kern steken. Dan de kabel om je touw heen drukken en de juiste lengte bepalen. Ook die zijde kan uit de vlecht worden gehaald tot je bij het touw bent. De draden kunnen strak getrokken worden tussen je vingers. vervolgens draai je de einden bij elkaar en strip je de einden. Dan de connector er op.
even krimpen en wat soldeer er op. Het solderen gaat makkelijk met een verfbrander.
Daar is je connector snel mee op tempratuur te krijgen.
Hoe het klinkt heb ik nog niet geprobeerd maar het ziet er vast aardig uit. Morgen de 2e kabel maar eens in elkaar bakken en dan maar wat luisteren wat dit doet.
Op zich verwacht ik er niet veel van maar het staat wel netjes zo.
Re: Speakerkabel maken
Ben benieuwd, ben dan zelf bezig met de toevoer van de 230.
Dus nieuwsgierig naar het resultaat wat een kabel van invloed heeft.
Dus nieuwsgierig naar het resultaat wat een kabel van invloed heeft.
Re: Speakerkabel maken
Blijft capaciteit vs zelfinductie van de kabel. Breng je het een omlaag gaat het ander omhoog. Wat voor constructie je ook verzint. Beide omlaag verbiedt de algehele natuurkunde. Maar gelukkig zijn van het eerste de beste grasmaaiersnoer beide dermate laag dat ze eigenlijk van generlei invloed zijn t.o.v. de speakereigenschappen. Behalve bij een oudere NAIM, die gaat op tilt bij een te hoge kabelcapaciteit.
In dat filmpje mummelt de man wat over rfi en FM tuners. De eerste de beste versterker die op mijn FM tuner stoort, of andersom, moet ik nog tegenkomen.
In dat filmpje mummelt de man wat over rfi en FM tuners. De eerste de beste versterker die op mijn FM tuner stoort, of andersom, moet ik nog tegenkomen.
Re: Speakerkabel maken
Ik heb nu ook de 2e kabel klaar en ze zitten er tussen.
En of het beter klinkt?
Het 3D plaatje lijkt wat groter maar dat was eigenlijk wel al aanwezig. Prima kabeltje dus en dat ziet er in elk geval weer overtuigend uit.
En of het beter klinkt?
Het 3D plaatje lijkt wat groter maar dat was eigenlijk wel al aanwezig. Prima kabeltje dus en dat ziet er in elk geval weer overtuigend uit.
- Mtraxx
- Ook commercieel actief
- Berichten: 436
- Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
- Locatie: hurdegaryp
- Contacteer:
Re: Speakerkabel maken
Kennelijk kan een aliexpress kabel die ook erg op de GR research lijkt niet overtuigen ten opzichte van de kabel van GR research.
[ Bekijk op youtube ]
[ Bekijk op youtube ]
Re: Speakerkabel maken
Schijnbaar maakt het stuk touw toch nog wel verschil.
Zelf kan ik het hier niet vergelijken met de GR kabel maar in vergelijk met mn oude skyline kabel van van den Hull dan lijkt het wel een verandering.
Met name de punten die hij aangeeft van de GR kabel hoor ik hier ook bij de alie kabel terug.
Verder blijf ik wel sceptisch over wat ik hoor.
De eerder genoemde grasmaaier kabel zou het waarschijnlijk niet veel slechter doen.
Zelf kan ik het hier niet vergelijken met de GR kabel maar in vergelijk met mn oude skyline kabel van van den Hull dan lijkt het wel een verandering.
Met name de punten die hij aangeeft van de GR kabel hoor ik hier ook bij de alie kabel terug.
Verder blijf ik wel sceptisch over wat ik hoor.
De eerder genoemde grasmaaier kabel zou het waarschijnlijk niet veel slechter doen.
Re: Speakerkabel maken
Dan is het testen van de Canare 4s11 ook een prima tip.Kappa7 schreef: ↑wo 06 jul 2022, 19:35Ik heb nu ook de 2e kabel klaar en ze zitten er tussen.
En of het beter klinkt?
Het 3D plaatje lijkt wat groter maar dat was eigenlijk wel al aanwezig.
IMG_20220706_192416.jpg
IMG_20220706_190416.jpg
Prima kabeltje dus en dat ziet er in elk geval weer overtuigend uit.
Geweldige prijs/kwaliteit verhouding.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Speakerkabel maken
+3 ook de dunnere versie is prima. Dat is geloof ik een 4s08. Klopt dat Dre?dre schreef: ↑do 07 jul 2022, 8:08Dan is het testen van de Canare 4s11 ook een prima tip.Kappa7 schreef: ↑wo 06 jul 2022, 19:35Ik heb nu ook de 2e kabel klaar en ze zitten er tussen.
En of het beter klinkt?
Het 3D plaatje lijkt wat groter maar dat was eigenlijk wel al aanwezig.
IMG_20220706_192416.jpg
IMG_20220706_190416.jpg
Prima kabeltje dus en dat ziet er in elk geval weer overtuigend uit.
Geweldige prijs/kwaliteit verhouding.![]()
Re: Speakerkabel maken
Ik zal eens kijken voor de prijs hoef je dat niet te laten in elk geval.
Re: Speakerkabel maken
Ik ben prima tevreden met mijn 4S11 kabel. Heb er alleen nog andere stekkers aan gezet van Pure Cable.
Re: Speakerkabel maken
Dat behoudend in het hoog herken ik eigenlijk wel.
Wat me wel opvalt is de ruimte die nu overal aanwezig is.
Als ik de kamer in kom lopen is daar gewoon die wolk en niet pas op de sweetspot.
Wat me wel opvalt is de ruimte die nu overal aanwezig is.
Als ik de kamer in kom lopen is daar gewoon die wolk en niet pas op de sweetspot.
Re: Speakerkabel maken
Bedankt en ik ben normaal ook niet zo van de kabels.
Maar dit valt me wel op bij deze kabel.
Was eigenlijk wel een verrassing.
Maar dit valt me wel op bij deze kabel.
Was eigenlijk wel een verrassing.
