Speakerkabel maken

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Speakerkabel maken

Bericht door Kappa7 »

Ik kwam op het web onderstaande video tegen en was nieuwgierig geworden.
Normaal ben ik niet zo van de kabels maar wil dit toch eens proberen.


Ik was dus maar eens opzoek gegaan naar een kabel met een dergelijke opbouw.
Ik was eerst in de EU aan het zoeken en vond een fabrikant die een 16 aderige kabel levert maar helaas niet meer meer per meter te bestellen.
Dus dan maar een op Alie kijken en daar is gewoon een perfect gekopieerde Kimber kabel te krijgen voor slechts een €9.- per meter.
Precies wat ik zocht en vermoedelijk ook de kabel uit de video.
Wat connectoren erbij gezocht en nu ik toch met plagiaat bezig ben dan ook gelijk maar een set krimpkousjes met merknaam erop.
De kabel lag vandaag op de mat en ik heb 3M besteld.
Voor mij meer dan genoeg mn eindversterkers staan immers naast de speakers.
IMG_20220705_111109.jpg
Eerst maar eens begonnen om het touw te wassen en op lengte te maken.
De kabel met een de flex doormidden geslepen.
IMG_20220705_210213.jpg
vervolgens één einde ongeveer 15cm uitgevlecht en het touw in een buis geschoven.
Als je de kabel indrukt word deze dikker en kan je de buis met kabel door de kern steken.
IMG_20220705_211429.jpg
Dan de kabel om je touw heen drukken en de juiste lengte bepalen.
IMG_20220705_211918.jpg
Ook die zijde kan uit de vlecht worden gehaald tot je bij het touw bent.
IMG_20220705_211723.jpg
De draden kunnen strak getrokken worden tussen je vingers.
IMG_20220705_212554.jpg
vervolgens draai je de einden bij elkaar en strip je de einden.
IMG_20220705_221134.jpg
Dan de connector er op.
even krimpen en wat soldeer er op.
IMG_20220705_223037.jpg
Het solderen gaat makkelijk met een verfbrander.
Daar is je connector snel mee op tempratuur te krijgen.

Hoe het klinkt heb ik nog niet geprobeerd maar het ziet er vast aardig uit.
IMG_20220705_223106.jpg
Morgen de 2e kabel maar eens in elkaar bakken en dan maar wat luisteren wat dit doet.
Op zich verwacht ik er niet veel van maar het staat wel netjes zo.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Speakerkabel maken

Bericht door hannesie »

Ben benieuwd, ben dan zelf bezig met de toevoer van de 230.

Dus nieuwsgierig naar het resultaat wat een kabel van invloed heeft.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Speakerkabel maken

Bericht door Pjotr »

Blijft capaciteit vs zelfinductie van de kabel. Breng je het een omlaag gaat het ander omhoog. Wat voor constructie je ook verzint. Beide omlaag verbiedt de algehele natuurkunde. Maar gelukkig zijn van het eerste de beste grasmaaiersnoer beide dermate laag dat ze eigenlijk van generlei invloed zijn t.o.v. de speakereigenschappen. Behalve bij een oudere NAIM, die gaat op tilt bij een te hoge kabelcapaciteit.

In dat filmpje mummelt de man wat over rfi en FM tuners. De eerste de beste versterker die op mijn FM tuner stoort, of andersom, moet ik nog tegenkomen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Speakerkabel maken

Bericht door pappaleo »

Pjotr schreef: wo 06 jul 2022, 9:17
het eerste de beste grasmaaiersnoer
:mrgreen:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Speakerkabel maken

Bericht door Kappa7 »

Ik heb nu ook de 2e kabel klaar en ze zitten er tussen.
En of het beter klinkt?
Het 3D plaatje lijkt wat groter maar dat was eigenlijk wel al aanwezig.
IMG_20220706_192416.jpg
IMG_20220706_190416.jpg
Prima kabeltje dus en dat ziet er in elk geval weer overtuigend uit.
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Speakerkabel maken

Bericht door Mtraxx »

Kennelijk kan een aliexpress kabel die ook erg op de GR research lijkt niet overtuigen ten opzichte van de kabel van GR research.

[ Bekijk op youtube ]
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Speakerkabel maken

Bericht door Kappa7 »

Schijnbaar maakt het stuk touw toch nog wel verschil.
Zelf kan ik het hier niet vergelijken met de GR kabel maar in vergelijk met mn oude skyline kabel van van den Hull dan lijkt het wel een verandering.
Met name de punten die hij aangeeft van de GR kabel hoor ik hier ook bij de alie kabel terug.
Verder blijf ik wel sceptisch over wat ik hoor.
De eerder genoemde grasmaaier kabel zou het waarschijnlijk niet veel slechter doen.
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Speakerkabel maken

Bericht door Mtraxx »

Optisch prefereer ik jou kabel wel t.o.v. oranje grasmaaiersnoer :goedzo:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Speakerkabel maken

Bericht door Kappa7 »

Bedankt :goedzo: ik ben er eigenlijk ook wel blij mee.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Speakerkabel maken

Bericht door Pjotr »

Ook al heeft het een hoog creatief met kurk gehalte, hip is het zeker :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Speakerkabel maken

Bericht door dre »

Kappa7 schreef: wo 06 jul 2022, 19:35
Ik heb nu ook de 2e kabel klaar en ze zitten er tussen.
En of het beter klinkt?
Het 3D plaatje lijkt wat groter maar dat was eigenlijk wel al aanwezig.
IMG_20220706_192416.jpg
IMG_20220706_190416.jpg
Prima kabeltje dus en dat ziet er in elk geval weer overtuigend uit.
Dan is het testen van de Canare 4s11 ook een prima tip.
Geweldige prijs/kwaliteit verhouding. :goedzo:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Speakerkabel maken

Bericht door Leeuwarden »

dre schreef: do 07 jul 2022, 8:08
Kappa7 schreef: wo 06 jul 2022, 19:35
Ik heb nu ook de 2e kabel klaar en ze zitten er tussen.
En of het beter klinkt?
Het 3D plaatje lijkt wat groter maar dat was eigenlijk wel al aanwezig.
IMG_20220706_192416.jpg
IMG_20220706_190416.jpg
Prima kabeltje dus en dat ziet er in elk geval weer overtuigend uit.
Dan is het testen van de Canare 4s11 ook een prima tip.
Geweldige prijs/kwaliteit verhouding. :goedzo:
+3 ook de dunnere versie is prima. Dat is geloof ik een 4s08. Klopt dat Dre?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Speakerkabel maken

Bericht door dre »

4s8 inderdaad.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Speakerkabel maken

Bericht door Kappa7 »

Ik zal eens kijken voor de prijs hoef je dat niet te laten in elk geval.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Speakerkabel maken

Bericht door hardbats »

Ik ben prima tevreden met mijn 4S11 kabel. Heb er alleen nog andere stekkers aan gezet van Pure Cable.
20200719_121815.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Speakerkabel maken

Bericht door dre »

Kappa7 schreef: do 07 jul 2022, 9:11
Ik zal eens kijken voor de prijs hoef je dat niet te laten in elk geval.
Zeker de poging waard George!
Jouw huidige vond ik wat behoudend in het hoog,voor de rest weinig klachten.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Speakerkabel maken

Bericht door Kappa7 »

Dat behoudend in het hoog herken ik eigenlijk wel.
Wat me wel opvalt is de ruimte die nu overal aanwezig is.
Als ik de kamer in kom lopen is daar gewoon die wolk en niet pas op de sweetspot.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Speakerkabel maken

Bericht door dre »

Een zachter spelend hoog geeft ook meer gevoel van ruimte.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Speakerkabel maken

Bericht door Barry2001 »

Ik hoor zelf geen verschil in kabels, wel netjes gedaan zo George :goedzo:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Speakerkabel maken

Bericht door Kappa7 »

Bedankt en ik ben normaal ook niet zo van de kabels.
Maar dit valt me wel op bij deze kabel.
Was eigenlijk wel een verrassing.
Plaats reactie