Karlson
Moderator: Beheerdersteam
Karlson
Hoi allemaal, ik ben weer eens van plan om een setje Karlsson speakers te gaan bouwen, ik heb ze jaren geleden ook al eens gebouwd uit het boekje van volgens mij Muiderberg. Is er iemand die nog een bouwplan heeft liggen? In het boekje stond een plan voor een 12 en een 15 inch. Reden is dat ik het een mooi project vond om te bouwen, het is redelijk passen en meten met deze kast, maar ook dat ze ontzettend strak klinken mits je de juiste speakers icm de juiste amp gebruikt. Ik heb zelf nog een Sansui B1000 liggen die ik hiervoor vroeger gebruikte en de speakers waren 12 inchers van EV die uit een setje monitorspeakers kwamen.
Re: Karlsson
Welkom Bert! Om te beginnen: viewtopic.php?t=13937 Dat boekje was van de Muiderkring. Zal eens zoeken, moet ik nog wel ergens hebben. Maar ik dacht dat alleen de 8" versie daar in stond. Ook best al wel een forse kast. Ik heb ze destijds gebouwd met AD9710M speakers er in.
Leuk Karlsson!!
Aparte speaker!
Heb hier de volledige handleiding, tekeningen en zaagplan.
Hiermee kun je volgens mij goed uit de voeten.
Zaagplan is voor de 8 inch.
Fig. 75 is de 15 inch met alle maten erbij.
Enkel die bogen zijn niet bemaat maar zou je kunnen uitprinten en dan verschalen naar werkelijke grootte.
Edit: Deze tekening heb ik ook nog kunnen vinden (die komt overeen met de 15 inch):
Aparte speaker!
Heb hier de volledige handleiding, tekeningen en zaagplan.
Hiermee kun je volgens mij goed uit de voeten.
Zaagplan is voor de 8 inch.
Fig. 75 is de 15 inch met alle maten erbij.
Enkel die bogen zijn niet bemaat maar zou je kunnen uitprinten en dan verschalen naar werkelijke grootte.
Edit: Deze tekening heb ik ook nog kunnen vinden (die komt overeen met de 15 inch):
- Bijlagen
-
- DutchKarlson.pdf
- (957.61 KiB) 1377 keer gedownload
Kijk! Hier heb ik iets aan! Ik wist inderdaad niet meer precies de naam van het boek, enige wat ik nog weet is dat het een relatief klein boekje was met de meest vreemde speakerkasten. Alvast bedankt iedereen!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Welkom op het forum. Krijgen we een verslag van je bouw hier op het forum te zien Bert?
Het zal waarschijnlijk ergens in het najaar zijn, maar ik hou jullie op de hoogte!
Geen dank.
Ik kijk uit naar de bouw en een mooi duidelijk verslag hier, tot dan
- MechanicalAnimal
Bert911 schreef: ↑do 28 apr 2022, 23:06Hoi allemaal, ik ben weer eens van plan om een setje Karlsson speakers te gaan bouwen, ik heb ze jaren geleden ook al eens gebouwd uit het boekje van volgens mij Muiderberg. Is er iemand die nog een bouwplan heeft liggen? In het boekje stond een plan voor een 12 en een 15 inch. Reden is dat ik het een mooi project vond om te bouwen, het is redelijk passen en meten met deze kast, maar ook dat ze ontzettend strak klinken mits je de juiste speakers icm de juiste amp gebruikt. Ik heb zelf nog een Sansui B1000 liggen die ik hiervoor vroeger gebruikte en de speakers waren 12 inchers van EV die uit een setje monitorspeakers kwamen.
Leuk, Karssons, ik heb een set staan op zolder voor muziek tijdens het klussen.
Bouwverslagje hier :
https://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=6204
Inmiddels afgemaakt met hoeklijn.
[graag-bijvoegen]https://tweakers.net/fotoalbum/image/Ml ... sgnuKm.jpg[/graag-bijvoegen]
[graag-bijvoegen]https://tweakers.net/fotoalbum/image/vu ... mYL2f9.jpg[/graag-bijvoegen]
[graag-bijvoegen]https://tweakers.net/fotoalbum/image/ki ... FfGPj4.jpg[/graag-bijvoegen]
Ik overweeg ze mee te nemen naar de luisterdag in Ermelo:
viewtopic.php?t=30739
maar dat is qua datum voor mij nog niet heel zeker, klein slagje om de arm nog helaas
Als je ze wilt bekijken en luisteren dan kan dat hier
Groet,
Maarten
Een Karlson Hoekje? Ik heb er nog eentje (mono dus
) staan voor in de huiskamer. Gemaakt ergens eind jaren '60 Met een AD9710M er in. Klinkt ook wel erg jaren '60 
Die set van jou, Maarten, lijken sprekend op die ik had, alleen die van mij waren gewoon onbehandeld multiplex, maar wel dezelfde tweeters , ( kwamen van de Tandy, was zo'n budget electronica zaakje), deden het meer dan prima, ook de hoeklijnen had ik erop zitten met van die kogelhoeken. Brings back memories... Haha, echt leuk om ze zo te zien, maar ook dat het bij sommige nog zo leeft
Hoi allemaal, ik ben zoetjes aan wat spullen aan het vergaren voor de Karlsson's, even een gewetensvraag... MDF of multiplex?? En hoeveel mm dik? MDF is mooier af te werken en goedkoper, maar ik lees hier en daar dat multiplex mooier klinkt. Ik heb ook nog een hele stapel van die schuimrubber tegels die ik binnenzijde en tegen de achter kant van de "gordijnen" wil plakken. Wat zeggen jullie?
-
rdv300b833
Goedemiddag Bert,
gaaf: Karlson's (1 x s in het midden....) !
En het principe van de exponentiele opening is ook prima toepasbaar voor mid en hoog.
De meest bekende toepassing is jouw bouwsel: de bas-toepassing met de zo kenmerkende opening. Je kan er echt serieuze bas uit halen; ik ga dit draadje zeker volgen want Karlson is een wat minder bekende toepassing die zeker wat meer aandacht verdient.
Zelf gebruik ik dus het Karlson-principe voor mid en hoog. Ik vind een open baffle woofer gewoon iets fijner klinken want geen compressie: de driver beweegt zonder enige belemmering. Da's een smaak-kwestie met ook veel nadelen (rendement kakt in; vandaar bizarre field coil woofers)(opstellings-ellende want de open baffle "ademt" ook de andere kant op).
Voor ALLE frequenties is Karlson toepasbaar ! Kijk maar eens naar de enige commerciële toepassing van Karlson in een full-range optie: de sound laser .
Destijds best populair in discotheken en dergelijke maar Karlson had een tikje onhandig patent uitgeschreven zodat je alleen zijn producten kon afnemen en dat heeft hem uiteindelijk de das omgedaan. Velen wilden gewoon een woofer in een K-kast plakken en dan moest het werken (dito voor mid en hoog). Da's helemaal misgegaan want alle units hebben wel hun specifieke eigenschappen die de toepassing in een Karlson-kast (woofer) of in toepassing met mid en hoog (middels een K-tube) nodig hebben. Je KAN niet verwachten een random woofer/mid/high aan een K-kast/tube te koppelen en gewoon werkelijk alles weg te spelen. Als dat zo was draaide iedereen wel met het Karlson-principe.
Heb je een mooie combi dan heb je een grootse bas (da's waarom iedereen van een bepaalde leeftijd de Karlson kent....sorry...ben zelf 56 ....).
Er is slechts 1 enkel product voor mid en hoog gemaakt: de Transylvania Power Company Tube (toepasbaar vanaf 800 Hz). Je ziet ze heel soms op veilingen voorbij komen; ik heb nu 3 paar (2 verschillende versies).
De baskast is uitontwikkeld maar aan het mid en hoog is weinig aan resonantiedemping gedaan. Zelf ben ik de laatste jaren druk bezig geweest met de K-tube voor mid en hoog aan het optimaliseren en ben na veel 3D-printen, brons-gieten, CNC-werk, etc uiteindelijk op een tikje afwijkende K-tube uitgekomen die fijn presteert.
Ik gebruik nu een 2" compressie driver op een grote K-tube (vanaf 350 Hz)(K-tube uit verschillende materialen om resonanties te onderdrukken). Voor het hoog een 1" compressiedriver op een kleine K-tube (vanaf 4kHz)(K-tube excentrisch CNC-gefreesd om resonanties te onderdrukken). De stand van vandaag: En om na deze Karlson-hoeveelheid terug te komen op je MDF of multiplex-vraag: multiplex !!!!!!!!
Mijn vorige speakers waren 6 cm MDG en die waren optisch inderdaad superfraai. Maar 4 cm dik multiplex geeft een klankmatig veel fraaier resultaat want multiplex dempt zo veel beter. Ben benieuwd naar jouw Karlson-avontuur.
Indien behoefte: heb hier het Karlson-patent (digitaal) wat eigenlijk is gebaseerd op geluidsspreiding bij straalmotoren.
Veel muzikale uurtjes toegewenst.
grtz,
Reinout
gaaf: Karlson's (1 x s in het midden....) !
En het principe van de exponentiele opening is ook prima toepasbaar voor mid en hoog.
De meest bekende toepassing is jouw bouwsel: de bas-toepassing met de zo kenmerkende opening. Je kan er echt serieuze bas uit halen; ik ga dit draadje zeker volgen want Karlson is een wat minder bekende toepassing die zeker wat meer aandacht verdient.
Zelf gebruik ik dus het Karlson-principe voor mid en hoog. Ik vind een open baffle woofer gewoon iets fijner klinken want geen compressie: de driver beweegt zonder enige belemmering. Da's een smaak-kwestie met ook veel nadelen (rendement kakt in; vandaar bizarre field coil woofers)(opstellings-ellende want de open baffle "ademt" ook de andere kant op).
Voor ALLE frequenties is Karlson toepasbaar ! Kijk maar eens naar de enige commerciële toepassing van Karlson in een full-range optie: de sound laser .
Destijds best populair in discotheken en dergelijke maar Karlson had een tikje onhandig patent uitgeschreven zodat je alleen zijn producten kon afnemen en dat heeft hem uiteindelijk de das omgedaan. Velen wilden gewoon een woofer in een K-kast plakken en dan moest het werken (dito voor mid en hoog). Da's helemaal misgegaan want alle units hebben wel hun specifieke eigenschappen die de toepassing in een Karlson-kast (woofer) of in toepassing met mid en hoog (middels een K-tube) nodig hebben. Je KAN niet verwachten een random woofer/mid/high aan een K-kast/tube te koppelen en gewoon werkelijk alles weg te spelen. Als dat zo was draaide iedereen wel met het Karlson-principe.
Heb je een mooie combi dan heb je een grootse bas (da's waarom iedereen van een bepaalde leeftijd de Karlson kent....sorry...ben zelf 56 ....).
Er is slechts 1 enkel product voor mid en hoog gemaakt: de Transylvania Power Company Tube (toepasbaar vanaf 800 Hz). Je ziet ze heel soms op veilingen voorbij komen; ik heb nu 3 paar (2 verschillende versies).
De baskast is uitontwikkeld maar aan het mid en hoog is weinig aan resonantiedemping gedaan. Zelf ben ik de laatste jaren druk bezig geweest met de K-tube voor mid en hoog aan het optimaliseren en ben na veel 3D-printen, brons-gieten, CNC-werk, etc uiteindelijk op een tikje afwijkende K-tube uitgekomen die fijn presteert.
Ik gebruik nu een 2" compressie driver op een grote K-tube (vanaf 350 Hz)(K-tube uit verschillende materialen om resonanties te onderdrukken). Voor het hoog een 1" compressiedriver op een kleine K-tube (vanaf 4kHz)(K-tube excentrisch CNC-gefreesd om resonanties te onderdrukken). De stand van vandaag: En om na deze Karlson-hoeveelheid terug te komen op je MDF of multiplex-vraag: multiplex !!!!!!!!
Mijn vorige speakers waren 6 cm MDG en die waren optisch inderdaad superfraai. Maar 4 cm dik multiplex geeft een klankmatig veel fraaier resultaat want multiplex dempt zo veel beter. Ben benieuwd naar jouw Karlson-avontuur.
Indien behoefte: heb hier het Karlson-patent (digitaal) wat eigenlijk is gebaseerd op geluidsspreiding bij straalmotoren.
Veel muzikale uurtjes toegewenst.
grtz,
Reinout
- VintageHarry
Inderdaad een interessant verhaal! Is deze creatie al eens op een luisterdag te horen geweest?
-
rdv300b833
Heb met deze K-tubes zowel in Breda gestaan als in Hengelo. Dat was wel met het originele K-tube pijpje !. Dat leverde al prima positief commentaar op (zeker na de best grote ruimte in Breda die moeiteloos "bestreken" werd met goed geluid).
Daarna heb ik eenzelfde luidspreker op de ETF laten horen ("European Triode Festival"; een audioten-vereniging waar bijzondere bouwsels de internationale toets der kritiek mogen doorstaan). Daar maakte mijn supravox-open baffle + K-tube mid/hoog serieuze indruk omdat ze niet alleen een grote ruimte (8 m x 32 m) goed konden bedienen maar ook omdat de set gevoelig genoeg was voor flea-power versterkers (zelf draai ik met 1 Wat.....) maar ook 70 Wat aankan). Fotootje gevoegd van een GM100 versterker die 70 Watt boert.... Da's mijn demoset.
Voor thuis heb ik een veel uitgebreidere set met 3 drivers (open baffle tot 350 Hz; mid tot 4K2 K-tube ; hoog voor de rest K-tube). Maar da's alleen per speaker al 100+ kg en dan moet er nog zo'n 100 kg aan voedingen bij want iedere driver is bij mij extern bekrachtigd ("field coil"). Laat staan 3 x eindversterker (ik tri-amp....).
Da's een inspanning die te doen is voor een 4 daags event als de ETF maar niet echt vriendelijk voor een uurtje Breda/Hengelo.
Bij de ETF zoek je een groepje gelijkgestemden die hun eigen super-inbreng hebben; de ene de bron; de andere de versterkers; de volgende de luidsprekers...) en dan kan je enkele dagen het optimale uit de samenstelling halen zelfs met inbreng van externen ter plaatse.
Wat dat betreft is de ETF gewoon uniek.
Wat bij meerdere ETF's bij vele bezoekers is bijgebleven is het gemak waarmee een K-tube een ruimte bestrijkt (en zelfs te richten).
Precies daarom ben ik benieuwd naar de Karlson-resultaten van de starter: heb echt heel fraaie luisterresultaten mogen ondergaan waarbij vele gerenommeerde merken (en prijzen) serieus aan de kant werden gespeeld mits de omstandigheden zoals akoestiek en correctie driver/k-tube in orde waren.
Zoals voor iedere zelfbouwer: er is geen enkelvoudige oplossing ! De omstandigheden (akoestiek, versterking, bouwvaardigheid, etc) bepalen waar je "eindigt" t.o.v. de commerciële artikelen. Maar je kan tot bizarre hoogtes komen OMDAT je geen "last" hebt van commerciële beperkingen. Heb hier al meerdere commerciële bouwers/leveranciers mogen ontvangen die een tikkie sip werden van mijn zelfbouwset.....(trouwens verre van goedkoop).
Zelfbouw is zeker niet gratis ! Het kost de maximale prijs (= incl BTW) maar waar de commerciële producent zich zorgen maakt om een weerstandje van 1 euro of 5 euro pak jij als privé persoon gewoon dat super-exotische onderdeel.....omdat het kan......en komt tot bijzondere resultaten dat voor een commercieel bedrijf niet commercieel te bedrijven is....
Precies de reden waarom ik Bert's Karlson-avontuur zo ondersteun: hij wordt er beter van; wij worden er beter van EN de commerciële audio krijgt weer een schopje dat de wereld niet stopt bij bas-reflex en gesloten box.
Ik hoop Bert's effort in levende lijve te mogen ondergaan op een audio-treffen.
Graag dit draadje laten leven met veel plaatjes/tekst.
Met muzikale groet,
Reinout
Daarna heb ik eenzelfde luidspreker op de ETF laten horen ("European Triode Festival"; een audioten-vereniging waar bijzondere bouwsels de internationale toets der kritiek mogen doorstaan). Daar maakte mijn supravox-open baffle + K-tube mid/hoog serieuze indruk omdat ze niet alleen een grote ruimte (8 m x 32 m) goed konden bedienen maar ook omdat de set gevoelig genoeg was voor flea-power versterkers (zelf draai ik met 1 Wat.....) maar ook 70 Wat aankan). Fotootje gevoegd van een GM100 versterker die 70 Watt boert.... Da's mijn demoset.
Voor thuis heb ik een veel uitgebreidere set met 3 drivers (open baffle tot 350 Hz; mid tot 4K2 K-tube ; hoog voor de rest K-tube). Maar da's alleen per speaker al 100+ kg en dan moet er nog zo'n 100 kg aan voedingen bij want iedere driver is bij mij extern bekrachtigd ("field coil"). Laat staan 3 x eindversterker (ik tri-amp....).
Da's een inspanning die te doen is voor een 4 daags event als de ETF maar niet echt vriendelijk voor een uurtje Breda/Hengelo.
Bij de ETF zoek je een groepje gelijkgestemden die hun eigen super-inbreng hebben; de ene de bron; de andere de versterkers; de volgende de luidsprekers...) en dan kan je enkele dagen het optimale uit de samenstelling halen zelfs met inbreng van externen ter plaatse.
Wat dat betreft is de ETF gewoon uniek.
Wat bij meerdere ETF's bij vele bezoekers is bijgebleven is het gemak waarmee een K-tube een ruimte bestrijkt (en zelfs te richten).
Precies daarom ben ik benieuwd naar de Karlson-resultaten van de starter: heb echt heel fraaie luisterresultaten mogen ondergaan waarbij vele gerenommeerde merken (en prijzen) serieus aan de kant werden gespeeld mits de omstandigheden zoals akoestiek en correctie driver/k-tube in orde waren.
Zoals voor iedere zelfbouwer: er is geen enkelvoudige oplossing ! De omstandigheden (akoestiek, versterking, bouwvaardigheid, etc) bepalen waar je "eindigt" t.o.v. de commerciële artikelen. Maar je kan tot bizarre hoogtes komen OMDAT je geen "last" hebt van commerciële beperkingen. Heb hier al meerdere commerciële bouwers/leveranciers mogen ontvangen die een tikkie sip werden van mijn zelfbouwset.....(trouwens verre van goedkoop).
Zelfbouw is zeker niet gratis ! Het kost de maximale prijs (= incl BTW) maar waar de commerciële producent zich zorgen maakt om een weerstandje van 1 euro of 5 euro pak jij als privé persoon gewoon dat super-exotische onderdeel.....omdat het kan......en komt tot bijzondere resultaten dat voor een commercieel bedrijf niet commercieel te bedrijven is....
Precies de reden waarom ik Bert's Karlson-avontuur zo ondersteun: hij wordt er beter van; wij worden er beter van EN de commerciële audio krijgt weer een schopje dat de wereld niet stopt bij bas-reflex en gesloten box.
Ik hoop Bert's effort in levende lijve te mogen ondergaan op een audio-treffen.
Graag dit draadje laten leven met veel plaatjes/tekst.
Met muzikale groet,
Reinout
-
rdv300b833
Ik hoop dus met mijn Karlson-uitbreiding (K-tube met excentrisch CNC-gefreesd pijpje vanwege resonantie-onderdrukking) dit jaar weer op de ETF te mogen staan met ons audiogroepje. Zie foto's
Mijn inbreng is dan de speaker; de anderen zorgen voor de bron en versterking.
Foto/verslag volgt via dit forum.
En nu weer Bert's avontuur ! Met Karlson is zat te beleven.
Grtz,
Reinout
Foto/verslag volgt via dit forum.
En nu weer Bert's avontuur ! Met Karlson is zat te beleven.
Grtz,
Reinout
Kan in principe zowel MDF als multiplex zijn, maar het grote voordeel van multiplex is als de kasten nog wel een verplaatst / ergens naartoe meegesleept ergens naartoe dit veel steviger en stootbestendiger is.Bert911 schreef: ↑vr 19 aug 2022, 20:11Hoi allemaal, ik ben zoetjes aan wat spullen aan het vergaren voor de Karlsson's, even een gewetensvraag... MDF of multiplex?? En hoeveel mm dik? MDF is mooier af te werken en goedkoper, maar ik lees hier en daar dat multiplex mooier klinkt. Ik heb ook nog een hele stapel van die schuimrubber tegels die ik binnenzijde en tegen de achter kant van de "gordijnen" wil plakken. Wat zeggen jullie?
Ook is de vochtbestendigheid van multiplex veel beter dan dat van MDF.
Over de demping van de kast kan ik verder geen uitspraken doen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Zwart MDF, ook bij Gamma en Praxis verkrijgbaar, is wel mijn favoriet inmiddels. Hard (egale dichtheid), vochtbestendig, mooi af te werken en geen splinters.
In combinatie met berken o.i.d. ook heel fraai.
In combinatie met berken o.i.d. ook heel fraai.
M'n eerste setje wat ik ooit gemaakt heb waren de 12 inchers met speakers die een "rol" conusrand hadden, klonken bij lagere volumestand goed, als het wat harder ging, begonnen ze wat dozig te klinken, daarna heb ik een zelfde setje gebouwd met 12 inchers erin van EV die een"M" profiel conusrand hadden, die deden het juist beter op hogere volumestand. Ook had ik bij de laatste een scheidingsfilter geplaatst en een extra middentoner voor wat meer overlap. Ik weet alleen niet meer wat de middentoner en het filter waren qua specificaties. PS in ben bijna 51, dus interesse in de Karlsson's qua leeftijd klopt vrij aardig... Wederom bedankt iedereen voor de info, ik hou jullie op de hoogte
- MechanicalAnimal
Bert, 10 september is er een leuke meet & greet audiodag van het forum in ErmeloBert911 schreef: ↑zo 21 aug 2022, 11:26M'n eerste setje wat ik ooit gemaakt heb waren de 12 inchers met speakers die een "rol" conusrand hadden, klonken bij lagere volumestand goed, als het wat harder ging, begonnen ze wat dozig te klinken, daarna heb ik een zelfde setje gebouwd met 12 inchers erin van EV die een"M" profiel conusrand hadden, die deden het juist beter op hogere volumestand. Ook had ik bij de laatste een scheidingsfilter geplaatst en een extra middentoner voor wat meer overlap. Ik weet alleen niet meer wat de middentoner en het filter waren qua specificaties. PS in ben bijna 51, dus interesse in de Karlsson's qua leeftijd klopt vrij aardig... Wederom bedankt iedereen voor de info, ik hou jullie op de hoogte
viewtopic.php?t=30739
Ik neem mijn Karlsons mee, ik denk ik laat het even weten zodat je ze kunt zien en beluisteren.
Lijkt me inderdaad leuk om ze weer eens te horen, alleen ben ik de 10e jarig en heb ik m'n hele huis vol zitten. Als er nog ooit meer luisterdagen komen, kom ik zeker een keertje luisteren!