Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Moderator: Beheerdersteam
Re: Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag
Ja t kan hard gaan inderdaad. Maar lekker bezig!
Twee opties, zelf meten met mijn ATB Kircher meetsysteem, of meetsessie bij Daudio huren.
-
wouter
- Ook commercieel actief
hm... met Kirchner ATB PC Pro heb ik nooit de stap naar filtersimulatie software kunnen doen, dus dat ligt al jaren onaangeraakt in een lade. Voor RTA meten wat er gebeurt prima, maar wel bewerkelijk/tijdrovend om daarmee te gaan filteren dunkt me.
Inhuren... krijg je de best mogelijke filtering wellicht maar is dit project inderdaad na de start op MP wel flink opgelopen in ambitie
Inhuren... krijg je de best mogelijke filtering wellicht maar is dit project inderdaad na de start op MP wel flink opgelopen in ambitie
Yep, dat is het gevaar van zo’n impuls aankoop…
Met ATB kan wel, maar Jeroen woont vlak bij, rekent echt geen asburde tarieven voor een meet sessie, dus is ook een goede optie.
Groetjes Walter
Met ATB kan wel, maar Jeroen woont vlak bij, rekent echt geen asburde tarieven voor een meet sessie, dus is ook een goede optie.
Groetjes Walter
Hier een ontwerp als een slanke hifi zuil, ongeveer 29 liter netto volume voor de woofer:
Tsja, ik twijfel een beetje, dit ontwerp kan in de huiskamer, dan zullen we er relatief vaak naar luisteren, maar is totaal niet handig voor semi PA inzet.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
BR poorten aan de achterkant, en front baffle wijder kan evt wel.
In echt PA-land zou zoiets sowieso opgesplitst worden met een losse sub en dan een slanke mini array op een standaard.
Dat vinden de meesten nmlk gewoon prettiger plus het oogt een stuk slanker.
Aangezien het volledig symmetrisch is, kun je de afstand tussen woofer en mini array rond de 50cm maken, dan kun je ook nog op ongeveer 300Hz filteren. Dat zou persoonlijk ook mijn voorkeur hebben denk ik.
Bedoel je met een kort tussenplaatje tussen sub en line array kastje? Had ik ook overwogen maar vroeg me af of dat zou werken met relatief hoge crossover.
In reflex halen die Beyma’s rond de -3db bij 100Hz, zou ook een optie kunnen zijn.
In reflex halen die Beyma’s rond de -3db bij 100Hz, zou ook een optie kunnen zijn.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Zoiets.
Maar er bestaan ook systemen waar de monitors/arrays op een losse voet staan.
Dan kun je de subwoofers vrij verplaatsen.
Doordat het dus volledig symmetrisch is, kan de crossover frequentie omhoog, net zoals bij bv corner subwoofers.
De onderdelen druppelen binnen:
-
wouter
- Ook commercieel actief
nice. Vandaag heb ik aan een paar 10RS350 woofers gemeten, er zitten 2 in een kast. Die waren boven 1,5kHz wel echt verschillend aan het worden, de ene had een piek boven 4kHz die de ander bijvoorbeeld niet (zo) had. Omdat jij de woofers laag filtert zal dat niet van belang zijn, maar wellicht toch een meetsessie dubbel uitvoeren wanneer je richting 1kHz gaat voor filteren.
Vanwege " ongeveer" de mic tussen de woofers kan de gevoeligheid onderin nog wat verschillen, voor mijn meting was dit niet van belang (gebruik maar 1 woofer voor een controle simulatie).
Mijn ervaring is bij een 8" woofer dat 800Hz een mooi punt was om naar 3" te gaan. Met een 10" woofer en 4 stuks 3" kan dat natuurlijk veel lager al goed werken.
Mijn ervaring is bij een 8" woofer dat 800Hz een mooi punt was om naar 3" te gaan. Met een 10" woofer en 4 stuks 3" kan dat natuurlijk veel lager al goed werken.
Zijn degelijke woofers, geen AT niveau qua spoel en magneet afmetingen maar nog steeds heel netjes. Even met batterij getest, alsmede handmatig de konus heen en weer, alles lijkt prima in orde.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Dat punt hangt volledig af van waar de breedbander gaat vervormen en hoeveel SPL je maximum nodig denkt te hebben.
Hoewel op op zo'n 300-500Hz niet veel cone excursie meer overhoudt en vooral vermogen de bepalende factor gaat worden.
Uiteraard is dat maximale vermogen wel afhankelijk van de bandbreedte, maar doorgaans nemen ze dat vanaf tenminste Fs.
Zolang deze twee prima zitten, heeft het niet veel zin om hoger te gaan filteren.
Sterker nog, ik zou het afraden een beetje afhankelijk van de kast, maar rond de 300Hz heb je voor de woofer geen dempingsmateriaal nodig
De eerste mode zit op 344/(2*300) = 57cm (zonder eindcorrectie)
Zolang de kast intern dus niet groter is dan ongeveer 1/2 tot 2/3 van 57cm zul je ook geen reflecties en resonanties hebben
Beetje afhankelijk hoe stijl je filtert en/of je EQ notch kunt toepassen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Allemaal theorie, ik heb het met Scan-Speak units en dsp getest, voor mij was dit de uitkomst. Let wel, budget woofer, scanspeak mid, of Scan-Speak woofer en budget mid. Ik had verwacht dat de scanspeak mid zo vroeg mogelijk mee moest doen... maar pas bij 800 hz werd het beter om van de budget 8" woofer naar de scanspeak mid te gaan. Maar een steekproef van zegt niet alles natuurlijk 
Die Faitals zijn inderdaad beefy, check wel even op xmax of de litzedraden de conus achterkant niet raken. Heb er meerdere gehad met dat euvel.
Die Faitals zijn inderdaad beefy, check wel even op xmax of de litzedraden de conus achterkant niet raken. Heb er meerdere gehad met dat euvel.
Ha Wouter, mocht dit een euvel zijn, is dat zelf op te lossen door de draden in de korter?
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ik zie niet waarom dit "enkel theorie" zou zijn?
Tenzij er ineens bijzondere variabelen zijn waarvan men het bestaansrecht niet van weet.
Mijn praktische ervaring ligt dan ook precies in lijn met wat ik zojuist zei.
Tenzij er ineens bijzondere variabelen zijn waarvan men het bestaansrecht niet van weet.
Mijn praktische ervaring ligt dan ook precies in lijn met wat ik zojuist zei.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Ja, heel makkelijk. De litzes komen op de korf aan met krimpkousjes. Die snij je open, en dan evt met tin de hoek net iets verder naar buiten (platter) maken - een klein beetje is voldoende.
Op pagina 2 kon je al zien hoe ik hem als midwoofer filter: viewtopic.php?p=2036259#p2036259
Blijkbaar was het voor niemand een reden iets te schrijven over de filtering, terwijl ik die juist zo grappig vind. De tweeter speelt ruim luider dan zijn ref spl. Voor home hifi zou ik echt lager filteren, maar met basgitaar is dit beter gebleken. Met 4x 3" filter je sowieso natuurlijk lager, en slapper wellicht.
@OWC,
Ik wilde inderdaad weinig tot geen demping toepassen voor de 10 inchers. Ik heb per kast wel een plaat damping 10 besteld om toch iets op de wanden te hebben.
Ik wilde inderdaad weinig tot geen demping toepassen voor de 10 inchers. Ik heb per kast wel een plaat damping 10 besteld om toch iets op de wanden te hebben.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ik zou er niks in doen als het niet nodig is.
Het doet allemaal extreem weinig op die lagere frequenties en leidt enkel tot non-linear gedrag.
Je kunt altijd een near-field burst decay envlope meting doen, dan zie je snel genoeg of het nodig is of niet.
Het doet allemaal extreem weinig op die lagere frequenties en leidt enkel tot non-linear gedrag.
Je kunt altijd een near-field burst decay envlope meting doen, dan zie je snel genoeg of het nodig is of niet.
-
wouter
- Ook commercieel actief
jemig... lijkt wel alsof we 2 totaal verschillende "hobby's" hebben
Heb in de laatste 4 jaar een zooi kastjes verkocht met de 10rs350 en lang gezocht de optimale laagafstemming.
Leeg klinkt de gepoorte kast nergens naar, met akotherm of pritex redelijk, maar pas met de juiste verhouding flamex en andere materialen werd het echt goed.
Ik begrijp niet waarom tegen elk advies in weer een ander advies komt. Het staat natuurlijk vrij, en er is smaak... maar ook gewoon ervaring. En een lege gepoorte kast klinkt echt als een lege gepoorte kast... dat wil je niet.
Ik weet niet welke ervaring Bart heeft, maar ik had verwacht ruim meer dan ik...
daarom ben ik verbaasd over de textbook adviezen. In het laag lijkt er weinig te gebeuren vanuit theorie en golflengte, maar daar gebeurt juist heel veel. Anders zou je ook niet kunnen overdrijven met dempingsmaterialen.
Heb in de laatste 4 jaar een zooi kastjes verkocht met de 10rs350 en lang gezocht de optimale laagafstemming.
Leeg klinkt de gepoorte kast nergens naar, met akotherm of pritex redelijk, maar pas met de juiste verhouding flamex en andere materialen werd het echt goed.
Ik begrijp niet waarom tegen elk advies in weer een ander advies komt. Het staat natuurlijk vrij, en er is smaak... maar ook gewoon ervaring. En een lege gepoorte kast klinkt echt als een lege gepoorte kast... dat wil je niet.
Ik weet niet welke ervaring Bart heeft, maar ik had verwacht ruim meer dan ik...