Beyma 3FR30V2 mini array met Faital 10RS350 laag

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door Walt »

Ik ben er trouwens nog niet helemaal uit of een PA speaker met 10 inch woofer de beste keuze is. Zou de kasten dan misschien 1x per jaar gebruiken bij een buurt bbq ofzo, beetje zonde. Iets voor de huiskamer zou ook kunnen, daar staan nu de wedstrijdspeakers. Voor de huiskamer is veel laag absoluut geen wens, zou een opzet mogelijk zijn met 5 stuks boven elkaar waarvan de middelste het mid/hoog weergeeft en de andere 4 via een filter de laagondersteuning? Met 2mm xmax zal de SPL beperkt zijn, maar 4 woofertjes samen is nog wel 6 inch oppervlak. Later zou daar nog een subje bijkunnen dan.

Edit

Ipv 5 boven elkaar, zou ik ook een kleine kubus kunnen maken met aan elke kant een woofertje, reflex poort en aansluitingen aan de onderkant. zou er wel geinig uitzien en lekker compact!

Ik heb geen simulatie software meer, welk volume/afstemming zou nodig zijn?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door dre »

Een 10 inch geeft wel beter laag,niet meer toch?

Wat dacht je van 2 kleine subjes aan de zijkant?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door Walt »

Het laag van de 6 inch wedstrijd speakers is eigenlijk al teveel, speakers staan dicht op de muur. Voor onze toepassing in de huiskamer is een -3db punt van 70hz of 80 hz wel acceptabel. Kan altijd een los subje bij. Voordeel is ook dat alles zeer compact kan blijven.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door FR_Aad »

dre schreef: zo 15 mei 2022, 8:29
Een 10 inch geeft wel beter laag,niet meer toch?

Wat dacht je van 2 kleine subjes aan de zijkant?
Ripole ala Visaton Orgue??
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door wouter »

Maar eh, jij weet net zo goed als wij dat dit niet als PA serieus gebruikt gaat worden... Was gewoon een no brainer en je wilt het afmaken. Een LD systeem van een paar honderd euro kan hetzelfde ;-)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door Walt »

Schets van het idee 4x3” met 10” woofer:
Bijlagen
4639D769-E1B1-4B99-B717-F143326395D9.jpeg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door Walt »

@Wouter,

De Faital 10RS350, in ongeveer 30 liter, met een slotpoort 250x30 lengte circa 25-30cm, zou dat een -3db op 45-50Hz geven ongeveer?

De diepte van de kast zal dan ongeveer 30 cm uitwendig moeten worden, dus circa 42x42x30cm, geeft 53 liter bruto, wat groter dan ik eerst wilde, maar hier ontkom je niet aan lijkt het..

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door Henkjan »

Walt schreef: zo 15 mei 2022, 8:34
Het laag van de 6 inch wedstrijd speakers is eigenlijk al teveel, speakers staan dicht op de muur. Voor onze toepassing in de huiskamer is een -3db punt van 70hz of 80 hz wel acceptabel. Kan altijd een los subje bij. Voordeel is ook dat alles zeer compact kan blijven.
-70Hz als f3 mis je veel, -50Hz heb je echt nodig voor een enigszins realistische bas

neem niet het laag van je wedstrijd speakers als uitgangspunt, die zijn gewoon niet goed afgestemd. ik heb die in 2 ruimtes gehoord (o.a. bij mij op zolder) en dat was niet fijn.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door Walt »

Zie mijn vorige post, met die 10RS350 is die 50Hz denk ik wel mogelijk, maar kan het niet simuleren.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door Henkjan »

dat kan je wel :bakkie:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door Walt »

Wouter kent deze woofer van haver tot gort, ik denk dat hij zo kan zeggen of mijn kast idee in the ballpark zit.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door Shadow »

Kijk naar wat Troels ermee doet in de 3wc10...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door wouter »

Ja Walt, 29 liter netto is zelfs wat de woofer vraagt icm 43 hz afstemming.

Onze 1x10 kast is dan ook 40x30x40 met 15mm materiaal maar wel de dubbele baffle 30mm naar achteren. De 125mm diameter PVC poort heeft een Wavin Wadal bocht. Voor het hoog een morel CAT378 en een filter optimaal voor basgitaar (dwz boven 3kHz naar de tweeter).

Als je 5x 3" doet, kijk eens naar The Tower in de Visaton archieven, die filtert de buitenste 2 vroeg af, die op los 2 en 4 wat later en de middelste ongefilterd. Beetje wat ze ook doen met de 4x BG20 en 1x B200.

Genzler werkt met een array voor een 12", Presonus en Bose ook. Kan leuk zijn, maar maak het dan ook echt leuk ;-)
Bijlagen
Screenshot_20220515-151835_WhatsApp.jpg
Screenshot_20220515-151724_WhatsApp.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door Walt »

Ha Wouter, zou een equivalent poort rond 100mm (250x30) ook werken, ivm poort compressie? Dat lukt denk ik net zonder knik, de poort komt dan tot 30mm voor de achterwand, wat hem fictief wat zal verlengen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door wouter »

Ja, dan is je lengte een goed startpunt
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door OWC »

Ik hoop wel dat die mini array in de lengte gaat gebruiken en niet de breedte?

Als het enkel voor thuis is, is de keuze een stuk groter. Al helemaal wanneer je het actief doet.
In dat laatste geval zou ik niet zo snel voor een 10RS350 gaan.
De xmax van de 10RS350 is bv equivalent aan hifi subs maar 4.7mm
Zonder BR zou ik die nooit willen gebruiken, dat is namelijk wel zeer karig.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door Walt »

Wordt soort van semi-PA, dus vooral thuis, maar moet ook ingezet kunnen worden op kleine feestjes met een versterker van 2x600W of iets dergelijks erop.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door Walt »

Via een behulpzaam forumlid kan ik die 10RS350 voor een nette prijs krijgen, dus het is besloten, die gaan het worden. Kast zal ongeveer mijn schets volgen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door Shadow »

Mooi hoor =D>
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door Walt »

Eerste echte ontwerp:
Bijlagen
Capture.JPG
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door Douwe84 »

Tof, waar is de 5e gebleven?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door Walt »

Die worden reserve, 5 boven elkaar wordt echt te hoog.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door Walt »

Ik vraag me nog twee zaken af:

- Kan het compartiment van de 3 inchers wellicht nog kleiner? Met een overname punt waarschijnlijk ergens rond de 400Hz lijkt me dat niet veel liters nodig zijn.

- Is een poort van 280x30mm voldoende om poortgeluiden te voorkomen? Een groter oppervlak kan, maar vraagt een extra knik, wat ik liever vermijd.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Beyma mini array met laagondersteuning

Bericht door OWC »

Walt schreef: zo 15 mei 2022, 17:30
Ik vraag me nog twee zaken af:

- Kan het compartiment van de 3 inchers wellicht nog kleiner? Met een overname punt waarschijnlijk ergens rond de 400Hz lijkt me dat niet veel liters nodig zijn.

- Is een poort van 280x30mm voldoende om poortgeluiden te voorkomen? Een groter oppervlak kan, maar vraagt een extra knik, wat ik liever vermijd.

Groetjes Walter
Kleiner kan, maar vaak is minder dan 1 liter per speaker praktisch wel erg lastig.
Hoewel je netto natuurlijk veel minder overhoud, houd daar ook rekening mee, ik zou niet veel lager dan 0.5 liter gaan.
In deze setup kunnen we idd veel hoger crossen, rond de 300-400Hz lijkt me idd een prima uitgangspunt.

Hoe groot de poort moet zijn hangt er een beetje af hoe luid je wilt gaan spelen.
Dat hangt af van waar het systeem als eerste tegenaan loopt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”