Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Joeps
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 22 jan 2021, 14:46
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Joeps »

Dag Mensen,
ik ben een tijdje uit beeld geweest, maar destijds hebben jullie mij heel goed geholpen met advies, en heeft erik1977 mij de ZBA versterker van Pjotr uitgeleend om uit te proberen.
Helaas was deze niet sterk genoeg voor mijn schijnbaar nogal lastig aan te sturen CX871 speakers (4 ohm, zelfbouw).
Ik heb afgelopen week in een verstandverbijstering de NAD C298 eindversterker aangeschaft die bij 4 ohm 2x340 watts zou met leveren. Nou, ik weet het niet hoor, maar die 2x340 watts waren ver te zoeken. Bij een zachte opname van bijvoorbeeld master blasting van Stevie Wonder kon ik hem makkelijk op100% zetten. Dus.....die NAD C298 als de sodemieter weer terug op de post gedaan. (kost €2000,-) Geen vertrouwen meer in NAD. :-s

https://joepslooten.nl/portfolio/extreme-speakerzuilen/

Ik heb nu 2 monoblocks van Hypex op het oog, de NC500 OEM met de 1200VA voeding. Dit zijn demo's die op MP worden aangeboden voor €1250 voor de complete set met behuizing etc etc. Geven schijnbaar 700 watt bij 4 ohm.
Heb ik hier een goede deal aan?? En het belangrijkste: kan ik met deze set mijn speakers tot het randje omhoog schroeven? :hide:
Alvast dank voor het meedenken, waardeer ik zeer. :goeie: En suggesties voor andere power amps (liefst D-klasse) zijn erg welkom... :D
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Leeuwarden »

Gevoeligheid 90dB. Ik schat in dat er ergens anders iets niet goed gaat in de keten als die NAD het niet van de grond krijgt.

Heb je trouwens toestemming om die kit commercieel te bouwen?
Gebruikersavatar
Joeps
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 22 jan 2021, 14:46
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Joeps »

Ik snap het ook niet met die 90db. Als voorversterker heb ik de NAD M10 er op staan. Kan het zijn dat deze een zwak uitgaans signaal heeft op de pre-out? Lijkt me sterk toch?
En sorry, maar wat bedoel je met toestemming? KIT is al gebouwd trouwens, dus ik koop hem kant en klaar
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Shadow »

Joeps schreef: zo 13 feb 2022, 16:09
En suggesties voor andere power amps (liefst D-klasse) zijn erg welkom... :D
- Purifi EVAL1 kit https://www.soundimports.eu/nl/purifi-eval1.html
- Hypex SMPS1200A400 https://www.soundimports.eu/nl/hypex-smps1200a400.html
- Ghent Audio kastje https://www.ghentaudio.com/kit/purifi-eval1-se.html

In elkaar zetten kan iedereen met de handleiding bij de Ghent kit en je hebt na een uur een spelende klasse D;

https://www.audiosciencereview.com/foru ... fier.7984/
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Pjotr »

NAD is over het algemeen geen rommel. Denk ook dat er wat weinig prik uit je vv kwam. Stonden de instellingen voor de pre-out wel goed op de M10? Als dat al niet goed was gaat het met een NC500 niet beter worden.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door hannesie »

Kan het ook niet aan de luidsprekers liggen?

Een foutje bij het installeren van het filter hebben we al eerder meegemaakt.

Mijn vraag is dan, hebben die luidsprekers al wel goed gefunctioneerd..?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door dre »

https://www.madisoundspeakerstore.com/p ... -Flyer.pdf

Als ik dit zie,dan moet dat toch normaal aangestuurd kunnen worden......
Gebruikersavatar
Joeps
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 22 jan 2021, 14:46
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Joeps »

Shadow schreef: zo 13 feb 2022, 21:42
Joeps schreef: zo 13 feb 2022, 16:09
En suggesties voor andere power amps (liefst D-klasse) zijn erg welkom... :D
- Purifi EVAL1 kit https://www.soundimports.eu/nl/purifi-eval1.html
- Hypex SMPS1200A400 https://www.soundimports.eu/nl/hypex-smps1200a400.html
- Ghent Audio kastje https://www.ghentaudio.com/kit/purifi-eval1-se.html

In elkaar zetten kan iedereen met de handleiding bij de Ghent kit en je hebt na een uur een spelende klasse D;

https://www.audiosciencereview.com/foru ... fier.7984/
Thanks! Ga ik checken
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door dre »

Is hij wel eens nagemeten?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Pjotr »

Ja idd Dré, daar moet je zelfs met de CA een best kabaal mee kunnen maken!
Gebruikersavatar
Joeps
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 22 jan 2021, 14:46
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Joeps »

[/quote]
Pjotr schreef: zo 13 feb 2022, 21:44
NAD is over het algemeen geen rommel. Denk ook dat er wat weinig prik uit je vv kwam. Stonden de instellingen voor de pre-out wel goed op de M10? Als dat al niet goed was gaat het met een NC500 niet beter worden.
Was ook mijn eerste gedachte, te weinig prik uit de
VV. Maar daar valt helemaal niks aan te stellen helaas.
En begrijp me niet verkeerd, ze gaan wel hard zodat de buurman mee kan genieten, maar er zat dus geen volume
verschil tussen de M10 en de c298. Dat klopt dus gewoon niet mijns inziens. Kan zijn dat de M10 standaard een te zwak signaal uit de vv stuurt. Schiet mij maar lek...
Gebruikersavatar
Joeps
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 22 jan 2021, 14:46
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Joeps »

hannesie schreef: zo 13 feb 2022, 21:53
Kan het ook niet aan de luidsprekers liggen?

Een foutje bij het installeren van het filter hebben we al eerder meegemaakt.

Mijn vraag is dan, hebben die luidsprekers al wel goed gefunctioneerd..?
Luidsprekers zijn 100% in orde
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Kappa7 »

Misschien de voorversterker eens na meten of die nog wel goed is.
Het lijkt er op dat het probleem daar vandaan komt.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door hannesie »

Mijn vraag was dan indirect, hebben ze al aan een andere versterker wel goed gespeeld?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Leeuwarden »

Joeps schreef: zo 13 feb 2022, 21:22
En sorry, maar wat bedoel je met toestemming? KIT is al gebouwd trouwens, dus ik koop hem kant en klaar
Zoals ik het op je site lees bouw je de, naar smaak aangepaste, kast speelklaar voor klanten. Dat maakt het tot een commercieel product. Meestal, vrijwel altijd, zijn kits alleen voor zelf bouwen bedoeld door de ontwerper. Vandaar de vraag of je aan PBN toestemming hebt gevraagd.
Gebruikersavatar
Joeps
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 22 jan 2021, 14:46
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Joeps »

Leeuwarden schreef: zo 13 feb 2022, 22:10
Joeps schreef: zo 13 feb 2022, 21:22
En sorry, maar wat bedoel je met toestemming? KIT is al gebouwd trouwens, dus ik koop hem kant en klaar
Zoals ik het op je site lees bouw je de, naar smaak aangepaste, kast speelklaar voor klanten. Dat maakt het tot een commercieel product. Meestal, vrijwel altijd, zijn kits alleen voor zelf bouwen bedoeld door de ontwerper. Vandaar de vraag of je aan PBN toestemming hebt gevraagd.
Ik snap je. Dit is alleen voor privé gebruik.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door FR_Aad »

dre schreef: zo 13 feb 2022, 21:56
https://www.madisoundspeakerstore.com/p ... -Flyer.pdf

Als ik dit zie,dan moet dat toch normaal aangestuurd kunnen worden......
Ik zie hier dat de kasten en filter naar eigen inzicht zijn aangepast
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door hannesie »

Hij is anders als het origineel, er zit een losse tweeter in.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Leeuwarden »

Joeps schreef: zo 13 feb 2022, 22:13
Leeuwarden schreef: zo 13 feb 2022, 22:10
Joeps schreef: zo 13 feb 2022, 21:22
En sorry, maar wat bedoel je met toestemming? KIT is al gebouwd trouwens, dus ik koop hem kant en klaar
Zoals ik het op je site lees bouw je de, naar smaak aangepaste, kast speelklaar voor klanten. Dat maakt het tot een commercieel product. Meestal, vrijwel altijd, zijn kits alleen voor zelf bouwen bedoeld door de ontwerper. Vandaar de vraag of je aan PBN toestemming hebt gevraagd.
Ik snap je. Dit is alleen voor privé gebruik.
Dan zou ik de tekst op je commerciële site even aanpassen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Leeuwarden »

hannesie schreef: zo 13 feb 2022, 22:14
Hij is anders als het origineel, er zit een losse tweeter in.
Als ik me goed herinner was dat van een ander project. Het gat zat er al dus tweeter maar laten zitten….
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door hannesie »

Die ik daar zie op de site is naar mijn idee een coaxiaal.
coax.jpg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Leeuwarden »

Klopt, die tweeter is, neem ik aan, niet aangesloten…
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op zo 13 feb 2022, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Henkjan »

versterkers met verschillend vermogen kunnen nog steeds een gelijke gain hebben, betekent niet dat er wat mis is met de zwaardere.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Pjotr »

Zeker, maar dan nog steeds kan dat betekenen dat de pre out niet de benodigde prik kan leveren voor de wel benodigde hogere uitsturing...
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hypex NC500 OEM monoblocks voor mijn CX871 zelfbouw

Bericht door Kappa7 »

Kan natuurlijk ook nog de bron zijn die niet voldoende output geeft.
Heb je ook verschillende bronnen geprobeerd en dan bij voorkeur een gewone ouderwetse cd speler?
Plaats reactie