Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Xanadu1234
Berichten: 146
Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03

Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Xanadu1234 »

Ben wel benieuwd wat je nog heb liggen…..
Xanadu1234
Berichten: 146
Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03

Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Xanadu1234 »

Zit hij ook nog steeds met die tentlabs in mijn hoofd alles erop en eraan. Met de juiste specs enz.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Deze is ook alles er op en er aan. Fotootje komt nog. Heb nu even weinig tijd. Je hoeft er eigenlijk alleen een 9V en een 2x12V trafootje op aan te sluiten en te bedraden naar de aansluitingen. Ik kom er verder zelf niet aan toe en speel zelf direct vanuit de DAC.
Xanadu1234
Berichten: 146
Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03

Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Xanadu1234 »

Zal de komende weken als de PCB binnen zijn deze met jullie delen. Duurt even wat langer als normaal. Denk door Chinees feestje.
Heb de boardjes anders gedaan en kleiner.
Xanadu1234
Berichten: 146
Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03

Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Xanadu1234 »

Ik weet het een foto van het scherm maar even als idee hoe het gaat worden
Laatst gewijzigd door Xanadu1234 op ma 28 feb 2022, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2

Bericht door ray5150 »

Waarom zou je daar een spanningsregelaar in willen stoppen die max. 5 Ampere kan leveren, en tussen de 3 knaken en de 15 euro kost ?
De schakeling(en) zullen hoogstens een paar honderd milliampere gaan trekken.
Xanadu1234
Berichten: 146
Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03

Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Xanadu1234 »

Ray heb de lm317 liggen. Boardje is ook gewoon voor de toekomst voor andere projectjes. Maar die lm317 levert 1,5 Ampere dus ruim voldoende had zelf gerekend met 10 ma per relais en 40ma een IC. Dan heb ik aan de lm317 meer dan zat.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2

Bericht door ray5150 »

Okee, dat snap ik wel, maar op Ebay zijn karrevrachten printen te vinden voor de 317 (en vaak ook voor de 337)
Heb een beetje het idee dat je het wiel probeert opnieuw uit te vinden.
Xanadu1234
Berichten: 146
Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03

Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Xanadu1234 »

Ray
Ik vind het leuk om het zelf te maken die pcb. Natuurlijk kan ik dit op eBay kopen maar dan is de lol er toch vanaf.
Ik vind het wel leuk om te solderen enz. Maar iedereen is anders toch zeg maar.

Peter
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Kappa7 »

Xanadu1234 schreef: za 29 jan 2022, 21:37
Ray
Ik vind het leuk om het zelf te maken die pcb. Natuurlijk kan ik dit op eBay kopen maar dan is de lol er toch vanaf.
Ik vind het wel leuk om te solderen enz. Maar iedereen is anders toch zeg maar.

Peter
:goedzo:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2

Bericht door pappaleo »

Xanadu1234 schreef: za 29 jan 2022, 21:37
Ray
Ik vind het leuk om het zelf te maken die pcb. Natuurlijk kan ik dit op eBay kopen maar dan is de lol er toch vanaf.
Ik vind het wel leuk om te solderen enz. Maar iedereen is anders toch zeg maar.

Peter
Ray kennende vind ik dit wel een hilarische opmerking :mrgreen: :mrgreen:
Xanadu1234
Berichten: 146
Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03

Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Xanadu1234 »

Vandaag de ingangselectie RCA/XLR boardje gesoldeerd en getest met twee 12volt voedingen. Het werkt allemaal netjes.

Ga toch de komende maanden met Arduino aan de slag voor een ingangsselectie. Als er nog tips zijn qua sites laat het weten.
Ga proberen om een L293D te gebruiken en 5 volt relays en een IR module.
Alvast bedankt
Xanadu1234
Berichten: 146
Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03

Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Xanadu1234 »

Hierbij een foto
Bijlagen
D321DB70-2699-4A68-AFC7-FAD126CBB21B.png
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Forza »

Xanadu1234 schreef: ma 28 feb 2022, 20:27
Vandaag de ingangselectie RCA/XLR boardje gesoldeerd en getest met twee 12volt voedingen. Het werkt allemaal netjes.
Ga toch de komende maanden met Arduino aan de slag voor een ingangsselectie. Als er nog tips zijn qua sites laat het weten.
Ga proberen om een L293D te gebruiken en 5 volt relays en een IR module.
Alvast bedankt
Daar ben ik ook naar aan het kijken en heb bij AMB wat moois gevonden, zie de links hieronder. Het bestaat uit een ingangs (en uitgangs) selectie bord die met I2C aangestuurd kan worden. Die ingangen en uitgangen zijn volledig configureerbaar (meerdere uitgangen etc). Ze hebben ook een I2C volume regeling met een weerstand ladder. En als controller een Arduino gebaseerd bordje met LCD display etc. Zelf zou ik dan de controller zelf willen doen met een ander display. Vooral de ingangsselectie en volumeregeling vind ik mooi door de I2C besturing, werkt ideaal met Arduino/ESP8266/ESP32. Verder is alles open source en kan je de schema's, PCB-files en software zo downloaden.

Arduino based controller: https://www.amb.org/audio/lcduino1/
I2C relay input/output selectie, volledig configureerbaar: https://www.amb.org/audio/delta2/
I2C ladder volumeregeling: https://www.amb.org/audio/delta1/
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Barry2001 »

Xanadu1234 schreef: ma 28 feb 2022, 20:27
Vandaag de ingangselectie RCA/XLR boardje gesoldeerd en getest met twee 12volt voedingen. Het werkt allemaal netjes.

Ga toch de komende maanden met Arduino aan de slag voor een ingangsselectie. Als er nog tips zijn qua sites laat het weten.
Ga proberen om een L293D te gebruiken en 5 volt relays en een IR module.
Alvast bedankt
Mooi dat het gelukt is Peter, je hebt doorzettingsvermogen genoeg dus zal de rest ook wel lukken :D Succes!
Xanadu1234
Berichten: 146
Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03

Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Xanadu1234 »

Forza schreef: di 01 mar 2022, 11:43
Xanadu1234 schreef: ma 28 feb 2022, 20:27
Vandaag de ingangselectie RCA/XLR boardje gesoldeerd en getest met twee 12volt voedingen. Het werkt allemaal netjes.
Ga toch de komende maanden met Arduino aan de slag voor een ingangsselectie. Als er nog tips zijn qua sites laat het weten.
Ga proberen om een L293D te gebruiken en 5 volt relays en een IR module.
Alvast bedankt


Daar ben ik ook naar aan het kijken en heb bij AMB wat moois gevonden, zie de links hieronder. Het bestaat uit een ingangs (en uitgangs) selectie bord die met I2C aangestuurd kan worden. Die ingangen en uitgangen zijn volledig configureerbaar (meerdere uitgangen etc). Ze hebben ook een I2C volume regeling met een weerstand ladder. En als controller een Arduino gebaseerd bordje met LCD display etc. Zelf zou ik dan de controller zelf willen doen met een ander display. Vooral de ingangsselectie en volumeregeling vind ik mooi door de I2C besturing, werkt ideaal met Arduino/ESP8266/ESP32. Verder is alles open source en kan je de schema's, PCB-files en software zo downloaden.

Arduino based controller: https://www.amb.org/audio/lcduino1/
I2C relay input/output selectie, volledig configureerbaar: https://www.amb.org/audio/delta2/
I2C ladder volumeregeling: https://www.amb.org/audio/delta1/

Forza

Dat ziet er wel mooi uit. Die volume gedeelte met weerstanden is na te maken denk ik. Met Arduino is het vandaag gelukt om een ledjes te laten schakelen met een
Oled display. En uiteraard een IR remote.
Moet alleen dan begrijpen wat ik nodig heb om die relais met weerstanden te maken. Zag even niet snel een schema.
Bijlagen
D16095EB-B6AF-494C-B230-77D99D7517EC.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Ah!buis »

Heb je hier wat aan ?
Weet niet meer waar vandan het komt.Voor andere weerstandswaardes alles in verhouding aanpassen.
Anne
Bijlagen
VolRel-12k-E96.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef: di 01 mar 2022, 21:45
Heb je hier wat aan ?
Weet niet meer waar vandan het komt.Voor andere weerstandswaardes alles in verhouding aanpassen.
Anne
Hier vandaan: http://www.vaneijndhoven.net/jos/

Het spul van Jos wordt volgens mij nu door Tent verkocht (waar al eerder sprake van was).
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Forza »

Xanadu1234 schreef: di 01 mar 2022, 21:31
Moet alleen dan begrijpen wat ik nodig heb om die relais met weerstanden te maken. Zag even niet snel een schema.
Zie deze link: https://www.amb.org/audio/delta1/index. ... atic.shtml. Links staat een index, daar staat alle info die je nodig hebt incl PCB-files, BOM etc. Je kan ook de PCB's bij hem bestellen (die echt niet gek geprijsd zijn denk ik).
Xanadu1234
Berichten: 146
Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03

Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Xanadu1234 »

Forza schreef: wo 02 mar 2022, 7:36
Xanadu1234 schreef: di 01 mar 2022, 21:31
Moet alleen dan begrijpen wat ik nodig heb om die relais met weerstanden te maken. Zag even niet snel een schema.
Zie deze link: https://www.amb.org/audio/delta1/index. ... atic.shtml. Links staat een index, daar staat alle info die je nodig hebt incl PCB-files, BOM etc. Je kan ook de PCB's bij hem bestellen (die echt niet gek geprijsd zijn denk ik).

Ja oké alleen dit is een code die ik niet zomaar kan schrijven daar moet ik echt voor gaan zitten zeg maar.
Als je een voorbeeld heb gaat het misschien wat makkelijker. Om een motor te laten draaien met een l293d is ook nog best moeilijk moet ik ook even zoeken.
Xanadu1234
Berichten: 146
Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03

Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Xanadu1234 »

Ah!buis schreef: di 01 mar 2022, 21:45
Heb je hier wat aan ?
Weet niet meer waar vandan het komt.Voor andere weerstandswaardes alles in verhouding aanpassen.
Anne
Anne

Moet alleen even begrijpen wanneer welk relais gebruik dient te worden. Want je wil natuurlijk dat ook in DB op het scherm zien of in volume van 0 tot 100. Alleen ik moet eerst even kijken of het lukt om een ALPS motor te stoppen en te starten zeg maar met de volume knop. Moet nog even uitzoeken welke code.

Als dat lukt zou ik even kunnen kijken naar dit want je moet iets doen denk ik met meerdere relais tegelijkertijd aan en uit.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Ah!buis »

Bij de relais is het een optelsom, voor bijv 10dB verzwakking relais 8dB en 2dB inschakelen.
Daarom gaat de verzwakking per relais steeds een stap 2x meer, is er de mogelijkheid om in stapjes van 0,5dB te verzwakken.
Maar als je met een motor bezig bent, voor een potmeter, komt er geen relais aan te pas.
Is 't een of het ander.
Anne
Xanadu1234
Berichten: 146
Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03

Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Xanadu1234 »

Ah!buis schreef: do 03 mar 2022, 20:27
Bij de relais is het een optelsom, voor bijv 10dB verzwakking relais 8dB en 2dB inschakelen.
Daarom gaat de verzwakking per relais steeds een stap 2x meer, is er de mogelijkheid om in stapjes van 0,5dB te verzwakken.
Maar als je met een motor bezig bent, voor een potmeter, komt er geen relais aan te pas.
Is 't een of het ander.
Anne
Anne

Dit is natuurlijk ook mogelijk ben aan het kijken wat beter te maken is. Het moet ook betrouwbaar zijn. Krijg het wel voor elkaar om de motor de goede kant op te krijgen alleen ook de rest van de knoppen op de afstandsbediening gaan nu ook de motor laten bewegen. Dus ik moet nog even kijken wat er aan de hand is.

Meerdere relais tegelijkertijd laten bij komen en afschakelen moet kunnen met een Rotery encoder. Alleen ik moet eerst even kijken of ik dit kan maken.

Maar bedankt voor de uitleg van de relais. Kan dan makkelijk tot 64 db schakelen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Ah!buis »

Xanadu1234 schreef: za 05 mar 2022, 15:39
Maar bedankt voor de uitleg van de relais. Kan dan makkelijk tot 64 db schakelen.
Nee hoor,tot 64+32+16+8+4+2+1+½ dB :D
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Die halve dB is in de praktijk echt onzin. Neemt alleen maar extra plaats in op het display :-k
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”