Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Xanadu1234
Berichten: 146
Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03

Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Xanadu1234 »

Ben begonnen met het ontwerpen van de relais voor de XLR en de RCA. Zodat ik deze aan de voorzijde met een keuze knop kan bedienen. Met dank aan Barry.
Zien jullie nog iets raars?

Kast is ook binnen zal de komende dagen even de kast in elkaar zetten
Bijlagen
B98E6490-239C-415B-B70C-9828EB2E301A.jpeg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Barry2001 »

Je zou GND in een plane kunnen leggen. En de 100nF condensatoren, kunnen wel dichter bij de spanningsregelaar en ULN. Dat is bij de elco minder belangrijk, bij de 100nF wel. En dan met de spanning eerst naar de C, dan naar het te ontkoppelen object.
Xanadu1234
Berichten: 146
Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Xanadu1234 »

Barry
Ik snap even niet hoe ik nog dichter bij kan zeg maar.
Het laatste gedeelte van je verhaal snap ik ook niet haha over de C.

Een GND plane moet ik even uitzoeken.

Maar volgens de foto oké ?
Bijlagen
74F5B021-8CDD-4103-B66B-9029945E349C.jpeg
Xanadu1234
Berichten: 146
Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Xanadu1234 »

Barry
Ground plane is gelukt weet alleen niet of dit goed is.
Hoe controleer ik zoiets ?
Bijlagen
1BFBC495-365B-4C9E-816E-3B9041B9B4DC.jpeg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Barry2001 »

Nee, de bedoeling van een plane is dat je de gnd sporen vervangt voor dit plane. Je moet dan het plane de netnaam gnd geven. Sprint layout is dit toch? Ken het verder niet, maar misschien kun je dat in de properties van het plane doen. Het plane is nu nergens verbonden zo te zien.

Met die condensator (100nF) bedoel ik dit:
xana.jpeg


Heb het er bij 1 ingetekend, de rest ook zo. Bij de ULN gaat het al wel goed, maar zeker bij de regulator mogen ze wel dichter bij. Strak erop :D

Zal ik dit anders afsplitsen in een apart topic? Heeft niet meer zoveel met de Composiet versterker te maken.
Xanadu1234
Berichten: 146
Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Xanadu1234 »

Barry2001 helemaal gelijk het een andere topic gestart over de ground plane aanleggen pcb board.
Xanadu1234
Berichten: 146
Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Xanadu1234 »

Iedereen
Boardje zijn binnen en de kast.
De rest is ook onderweg.
Bijlagen
29C09B72-5BA5-45D0-9D2F-5F10ED918382.jpeg
566B81D1-ECDA-4A10-A1EC-54A193F6AC13.jpeg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Mooi die zilveren kast!
Xanadu1234
Berichten: 146
Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Xanadu1234 »

Iedereen

Ik zit even te kijken naar het boardje om een volumeregelaar aan te sluiten maar ik ben een beetjes los.
Normaal gebruik je deze zie link. Alleen dat kan nu toch niet of begrijp ik het nu verkeerd ? Normaal zou een een 4 aansluit versie moeten hebben toch?

https://www.audiophonics.fr/en/potentio ... -3506.html
Xanadu1234
Berichten: 146
Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Xanadu1234 »

Ik zou graag een display willen maken in de front als ik de keuze schakelaar bedien aan de voorzijde. Wil eindelijk zelf wel een printje ontwerpen met een display die laat zien welke poort er is geselecteerd. Op dat display zou ik dan graag 1 tm4 willen zien is dat te maken ?
Weet iemand hoe dat kan ?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Shadow »

Xanadu1234 schreef: wo 12 jan 2022, 11:20
Ik zou graag een display willen maken in de front als ik de keuze schakelaar bedien aan de voorzijde. Wil eindelijk zelf wel een printje ontwerpen met een display die laat zien welke poort er is geselecteerd. Op dat display zou ik dan graag 1 tm4 willen zien is dat te maken ?
Weet iemand hoe dat kan ?
https://www.audiophonics.fr/en/selector ... 14351.html
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door ray5150 »

Xanadu1234 schreef: wo 12 jan 2022, 11:20
Ik zou graag een display willen maken in de front als ik de keuze schakelaar bedien aan de voorzijde. Wil eindelijk zelf wel een printje ontwerpen met een display die laat zien welke poort er is geselecteerd. Op dat display zou ik dan graag 1 tm4 willen zien is dat te maken ?
Weet iemand hoe dat kan ?
Zoiets heeft Barry2001 al eens gemaakt, maar dan met een Nixie buisje. zie zijn avatar.
Weet alleen niet meer welk topic dat was.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door ray5150 »

Xanadu1234 schreef: di 11 jan 2022, 20:34
Iedereen
Boardje zijn binnen en de kast.
De rest is ook onderweg.
Mooie printen ook. :goedzo:
Is het ook gelukt met het bestellen van alle onderdelen ?
Xanadu1234
Berichten: 146
Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Xanadu1234 »

Mis nog twee onderdelen het lm3886 en daar de klusjes voor. Heb nu via een andere de lm3886 besteld. De klompjes komen in maart.

Hopelijk reageert Barry misschien nog wat er mogelijk is.

Die van audiophonics is complex ik heb straks al een pcb om de ingang te schakelen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Barry2001 »

Die nixie zat in GU50PP, zie onderschrift. Maar in jou geval, je gaat toch met een standenschakelaar 12V op de ingang van de ULN zetten? de ingang die aktief moet worden. Daar kun je dus ook van alles op mee laten liften, zoals een ledje met voorschakelweerstand.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door ray5150 »

Ik had de indruk dat Xanadu een 7-segment LED display bedoelde, maar ik kan me natuurlijk vergissen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Barry2001 »

Tidee is hetzelfde. Je hebt 12V ter beschikking op je actieve kanaal, daar kun je van alles mee aansturen: ledjes, nixie, een display, of je kunt er een raket mee laten opstijgen. Als voorbeeld he :mrgreen:
Xanadu1234
Berichten: 146
Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Xanadu1234 »

Barry en anderen
Haha jullie denken echt dat ik een alles weet van electronica haha. Een raket wegsturen lukt me wel alleen een schema maken om een nixie te maken is voor mij echt een raadsel.

Wil gewoon net zoals een tentlabs module een simpel display die 1tm 5 aan kan geven zodra ik kat kanaal kies.
Maar hebben jullie een linkje ?

Kan ik eens kijken wat ik kan maken
Xanadu1234
Berichten: 146
Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Xanadu1234 »

Er moet toch iets te maken zijn met en displaytje en een IC met een schakeling. En die 12v heb ik dat klopt Barry.
Xanadu1234
Berichten: 146
Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03

Re: Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Xanadu1234 »

Heb dit gevonden
https://circuitdigest.com/electronic-ci ... -ic-cd4511
Dat is best te doen alleen dan mis ik nog wat omdat sommige twee tegelijkertijd ingedrukt dient te worden.
Gebruikersavatar
wdd
Berichten: 103
Lid geworden op: za 19 jun 2010, 18:35
Locatie: Rotselaar (B)

Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2

Bericht door wdd »

Je kunt ipv de schakelaars in je voorbeeld een CD40147 IC zetten.
Dan verbind je de uitgang van je schakelaar met ingangen 1-5 van de 40147. Die maakt er dan de BCD code van die de 4511 nodig heeft.
Xanadu1234
Berichten: 146
Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03

Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Xanadu1234 »

Wdd

Ga even kijken hoe en wat ik dat kan aansluiten.

Peter
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Ah!buis »

wdd schreef: wo 12 jan 2022, 18:42
Je kunt ipv de schakelaars in je voorbeeld een CD40147 IC zetten.
Dan verbind je de uitgang van je schakelaar met ingangen 1-5 van de 40147. Die maakt er dan de BCD code van die de 4511 nodig heeft.
Je zou hier ook een CD4532 kunnen gebruiken (8 naar 3) wat er is maar van 1 tot 5 nodig.
Maar kan eenvoudiger met een een stel diodes (21).
Anne
Bijlagen
ledcyfer.png
Xanadu1234
Berichten: 146
Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03

Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Xanadu1234 »

Wdd heeft u iets van een schema ?
Zodat ik kan kijken wat ik moet doen.
Heb nu dit maar ik loop even vast
Bijlagen
9FDD715B-122E-4897-9A8D-A9B3A36C9472.jpeg
Xanadu1234
Berichten: 146
Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03

Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2

Bericht door Xanadu1234 »

Het relais bord het ik nu zo gedaan.
Bedankt voor de hulp Barry
Bijlagen
759A21B0-5EB0-4B97-A55D-A97B6106AD96.jpeg
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”