Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef: vr 28 jan 2022, 20:30
Ah!buis schreef: vr 28 jan 2022, 20:16
En zo saai is het hier niet, misschien ook nog vuurwerk in het verschiet nu Sander de 12BH7 door een ECC82 heeft vervangen. De anodespanning gaat tot over het, volgens datablad, maximum voor een koude buis (bij opstarten).
Mja, ik had het ook al gezien, zal er nog eens in detail naar kijken, maar realiseer mij ook dat het adagium van ontwerpers van buizenapparatuur vaak was: halfgeleiders hebben specificaties, buizen een gebruiksaanwijzing. Oftewel het luistert allemaal niet zo heel erg nauw, toch?
Ik zei dan ook misschien, of het fout gaat zal ook wel afhangen waar de buis gemaakt werd. Maar mijn ervaring is bij 50% kans gaat 't 100% mis :(
En 's zomers geen tijd voor buizenversterkers dus, meer voor vertier buiten.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef: vr 28 jan 2022, 21:22
Waarom maakt iedereen horeca gerelateerde grappen? Oh wacht, de restaurants zijn natuurlijk weer open. Had je al een reservering staan bij je favoriete restaurant Peter?

En jij je maar afvragen waarom er niemand (meer) reageert op je topic... :-" Maar goed ben alweer weg hoor :sure:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef: vr 28 jan 2022, 21:36
Ik zei dan ook misschien, of het fout gaat zal ook wel afhangen waar de buis gemaakt werd. Maar mijn ervaring is bij 50% kans gaat 't 100% mis :(
Even voor mijn info, waar verwacht je dat het misgaat? Kathode naar de gloei? Die kunnen we evt. optillen?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef: vr 28 jan 2022, 21:45
SSassen schreef: vr 28 jan 2022, 21:22
Waarom maakt iedereen horeca gerelateerde grappen? Oh wacht, de restaurants zijn natuurlijk weer open. Had je al een reservering staan bij je favoriete restaurant Peter?

En jij je maar afvragen waarom er niemand (meer) reageert op je topic... :-" Maar goed ben alweer weg hoor :sure:
Nee, wil je niet wegjagen, vind het fijn dat je er bent en dat meen ik.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef: vr 28 jan 2022, 21:55
Ah!buis schreef: vr 28 jan 2022, 21:36
Ik zei dan ook misschien, of het fout gaat zal ook wel afhangen waar de buis gemaakt werd. Maar mijn ervaring is bij 50% kans gaat 't 100% mis :(
Even voor mijn info, waar verwacht je dat het misgaat? Kathode naar de gloei? Die kunnen we evt. optillen?
Nee hoor, Vkf max is hoog genoeg (180V meen ik).
Het is de te hoge spanning op de anode volgens datablad, waar de buis niet tegen kan.
Vermoedelijk overslag naar andere delen en beschadigen isolatie met lekstromen tot gevolg.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef: vr 28 jan 2022, 23:05
SSassen schreef: vr 28 jan 2022, 21:55
Ah!buis schreef: vr 28 jan 2022, 21:36
Ik zei dan ook misschien, of het fout gaat zal ook wel afhangen waar de buis gemaakt werd. Maar mijn ervaring is bij 50% kans gaat 't 100% mis :(
Even voor mijn info, waar verwacht je dat het misgaat? Kathode naar de gloei? Die kunnen we evt. optillen?
Nee hoor, Vkf max is hoog genoeg (180V meen ik).
Het is de te hoge spanning op de anode volgens datablad, waar de buis niet tegen kan.
Vermoedelijk overslag naar andere delen en beschadigen isolatie met lekstromen tot gevolg.
Anne
Ik kan geen andere specificaties vinden dan de datasheets van beide door mij hier gebruikte buizen van Electro-Harmonix? Zowel voor de 12BH7 als de 12AU7 specificeert EH een max. plate voltage van 300V? Of zie ik misschien iets over het hoofd?

Electro-Harmonix 12BH7
https://shop.ehx.com/catalog/addimages/12bh7eh.pdf

Electro-Harmonix 12AU7
https://shop.ehx.com/catalog/tubes-specs/12AU7AEH.pdf
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
En zo saai is het hier niet, misschien ook nog vuurwerk in het verschiet nu Sander de 12BH7 door een ECC82 heeft vervangen. De anodespanning gaat tot over het, volgens datablad, maximum voor een koude buis (bij opstarten).
Hier vanochtend even in detail naar gekeken, met de DVM over de bovenste triode (anode-kathode) ziet deze bij het opstarten een maximum van 308V, de onderste triode ziet een maximum van 76V, in beide gevallen maak ik mij daar dus absoluut geen zorgen over, dus ook dit potentieel probleem kunnen we wegstrepen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef: vr 28 jan 2022, 23:05
Nee hoor, Vkf max is hoog genoeg (180V meen ik).
200V voor zowel de 12BH7 als de 12AU7/ECC82, er staat nu respectievelijk 2.5 en 76V tussen de kathode en de gloei voor de 12AU7/ECC82, dus ook hier geen enkel potentieel probleem in 't verschiet.
Rene_Nhz
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 8:18

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Rene_Nhz »

En hoeveel tussen rooster en anode van de bovenste bij opstarten?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Ah!buis »

De gemiddelde spanning over de bovenste buis is een goeie 340V min rond 70V voor de onderste, 270V.
Zit ruim onder de 300V max.
Maar bij uitsturing komt er 230V bovenop, ook de onderste gaat dan goed 10V omhoog, 220V netto erbij.
Krijgt de anodespanning pieken tot 270+220=490V, en dat is niet ver van de Vao van 550V en dat niet bij Ia=0 (waar Vao geldt) maar bijna 2,5mA.
Het zijn maar pieken dus zal wel mee vallen :sure:
Anne
Bijlagen
Ph82.png
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

Rene_Nhz schreef: za 29 jan 2022, 13:23
En hoeveel tussen rooster en anode van de bovenste bij opstarten?
0V, dat kan ook niet anders want deze ligt met 47K via de secundaire wikkeling van de uitgangstransformator aan GND en is aan de andere kant capacitief gekoppeld (100nF) met 1/2 van de als kathodevolger geschakelde ECC83.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef: za 29 jan 2022, 15:05
Rene_Nhz schreef: za 29 jan 2022, 13:23
En hoeveel tussen rooster en anode van de bovenste bij opstarten?
0V, dat kan ook niet anders want deze ligt met 47K via de secundaire wikkeling van de uitgangstransformator aan GND en is aan de andere kant capacitief gekoppeld (100nF) met 1/2 van de als kathodevolger geschakelde ECC83.
Dat is de onderste :-s
Ik denk dat Rene denk, C4 ontladen dus rooster 0V en anode dan 340V, dat gaat mis.
Maar die C4 laad op tegelijk met de anderen in de voeding (anodespanning is er ook niet meteen), kan geen kwaad.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

Bedankt Anne, jij bedoelde het dynamische gedrag, ik dacht dat je het opstart gedrag bedoelde. En inderdaad zal het wel loslopen met dat eerste, we zitten nog een stuk onder het maximum en we hebben het over pieken bij maximale uitsturing.

Wel heb ik, je kent mij inmiddels wel een beetje toch?, een set ECC83 en ECC82 van verschillende fabrikanten besteld, ik lees namelijk links en rechts op de diverse buitenlandse fora dat b.v. een JJ ECC83 met hetzelfde instelpunt soms wel 6dB lagere vervorming laat zien en je begrijpt dat ik na alle moeite die ik tot dusver heb gedaan dit toch ook even wilde bekijken.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef: za 29 jan 2022, 15:13
SSassen schreef: za 29 jan 2022, 15:05
Rene_Nhz schreef: za 29 jan 2022, 13:23
En hoeveel tussen rooster en anode van de bovenste bij opstarten?
0V, dat kan ook niet anders want deze ligt met 47K via de secundaire wikkeling van de uitgangstransformator aan GND en is aan de andere kant capacitief gekoppeld (100nF) met 1/2 van de als kathodevolger geschakelde ECC83.
Dat is de onderste :-s
Ik denk dat Rene denk, C4 ontladen dus rooster 0V en anode dan 340V, dat gaat mis.
Maar die C4 laad op tegelijk met de anderen in de voeding (anodespanning is er ook niet meteen), kan geen kwaad.
Anne
Bovenste? Sorry, leesbril was niet binnen handbereik en zo’n telefoon scherm is duidelijk veels te klein :mrgreen:
Rene_Nhz
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 8:18

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Rene_Nhz »

Met 680k en 10uf duurt het toch wel een paar seconden? C3 gaat sneller en komt er dan bij. Toch niet even meten?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Ah!buis »

Rene_Nhz schreef: za 29 jan 2022, 16:31
Met 680k en 10uf duurt het toch wel een paar seconden? C3 gaat sneller en komt er dan bij. Toch niet even meten?
De C3 wordt opgeladen door een spanningsdeler R8+R18, dat is via minder dan 100k, RC < 0,01s !
Maar meten kan nooit kwaad :D zolang je niet uitschiet met een meetstift :shock: :lol:
Anne
Nulletje de verkeerde kant uit :oops: moet RC < 1s.
Laatst gewijzigd door Ah!buis op zo 30 jan 2022, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Rene_Nhz
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 8:18

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Rene_Nhz »

Ik zie al dat D1 er voor zorgt dat de anode van U3 niet veel boven de 360v zal komen. Dat C3 oplaadt doet er voor U3 niet toe.

Je bedoelt C4 in 0.01sec Anne? Het is toch 680k en 10uF of kijk ik fout?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Ah!buis »

Rene_Nhz schreef: za 29 jan 2022, 22:47
Je bedoelt C4 in 0.01sec Anne? Het is toch 680k en 10uF of kijk ik fout?
Gaat zo,
C.png
Vanuit de condensator gezien zijn beide schakelingen hetzelfde.
Anne
Rene_Nhz
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 8:18

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Rene_Nhz »

Dat gaat sneller idd. In 1 seconde ongeveer 60% geladen dan?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Ah!buis »

Rene_Nhz schreef: zo 30 jan 2022, 12:25
Dat gaat sneller idd. In 1 seconde ongeveer 60% geladen dan?
Zoiets idd.
Had 0,01s gezegd, nulletje de verkeerde kant uit :oops: , maar even verbeterd.
Anne
Rene_Nhz
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 8:18

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Rene_Nhz »

Had je nog gemeten? Ik was benieuwd of er inderdaad even 360 volt tussen anode en rooster staat bij opstarten.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

Rene_Nhz schreef: di 01 feb 2022, 9:41
Had je nog gemeten? Ik was benieuwd of er inderdaad even 360 volt tussen anode en rooster staat bij opstarten.
Ja, en nee, meer dan 76V wordt het niet.
Rene_Nhz
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 8:18

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Rene_Nhz »

Niet gemeten dus?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

Rene_Nhz schreef: di 01 feb 2022, 10:01
Niet gemeten dus?
Neem even een slok koffie en lees m'n vorige reactie nog eens?
Rene_Nhz
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 8:18

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Rene_Nhz »

Sorry, niet goed gelezen, duidelijk.
Plaats reactie