Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Ook nog even een blik geworpen op de dissipatie van de 6C33 en ik realiseerde mij dat ik vorige keer een verkeerde aanname heb gemaakt, immers de 6C33 ziet kwa spanning niet het verschil tussen de twee voedingsspanningen, maar uiteraard het verschil tussen anode en kathode. Zoals te zien in de in het schema ingetekende voltages (met een * zijn de gemeten spanningen) ziet de 6C33 dus: 599-405=194V. De stroom volgt uit de spanning over de 180 Ohm kathodeweerstand en die bedraagt: 393-352=41V > 41/180=228mA. De dissipatie van de 6C33 bedraagt daarmee: 194x0.228=44.2W.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Goed, vanochtend nog wat geoptimaliseerd en (nogmaals) gekeken of een andere buis ipv. de 12BH7 wellicht betere resultaten geeft. En ja, de ECC82 (12AU7) laat vooral voor HF betere prestaties zien wat zich uit in een 10kHz blokgolf die veel 'hoekiger' is dan met de 12BH7 of de ECC99, doordat de compensatie C (C14) een stuk kleiner is dan voorheen, ook zien we dit terug in de vervormingscijfers voor frequenties > 1kHz, de ECC82 presteert hier aanmerkelijk beter. Gelukkig past de ECC82 prima in deze schakeling, ook omdat de ECC82 kwa specificaties niet veel verschilt van de 12BH7.
Onderstaand het schema waarmee ik geëindigd ben en een verzameling metingen. Ik ga nu verder met het daadwerkelijk in de kast stoppen van de versterker omdat er volgens mij nergens meer (significant) winst te boeken valt en de versterker dus wat het ontwerp betreft nu eindelijk af is. De wijzigingen die ik gemaakt heb tov. de vorige versie zijn:
1) C14 van 4.7pF naar 2.2pF.
2) R14 van 10K naar 4K7.
3) U2, U3 van 12BH7 naar ECC82.
6C33 SE 022 - schema
THD tov. uitgangsvermogen 100Hz/8R
THD tov. uitgangsvermogen 1kHz/8R
THD tov. uitgangsvermogen 10kHz/8R
THD tov. frequentie 1W/8R
THD tov. frequentie 5W/8R
THD tov. frequentie 10W/8R
Frequentie karakteristiek - 20Hz-1000Hz
Frequentie karakteristiek - 1000Hz-10MHz
Blokgolf - 100Hz
Blokgolf - 1kHz
Blokgolf - 10kHz
Onderstaand het schema waarmee ik geëindigd ben en een verzameling metingen. Ik ga nu verder met het daadwerkelijk in de kast stoppen van de versterker omdat er volgens mij nergens meer (significant) winst te boeken valt en de versterker dus wat het ontwerp betreft nu eindelijk af is. De wijzigingen die ik gemaakt heb tov. de vorige versie zijn:
1) C14 van 4.7pF naar 2.2pF.
2) R14 van 10K naar 4K7.
3) U2, U3 van 12BH7 naar ECC82.
6C33 SE 022 - schema
THD tov. uitgangsvermogen 100Hz/8R
THD tov. uitgangsvermogen 1kHz/8R
THD tov. uitgangsvermogen 10kHz/8R
THD tov. frequentie 1W/8R
THD tov. frequentie 5W/8R
THD tov. frequentie 10W/8R
Frequentie karakteristiek - 20Hz-1000Hz
Frequentie karakteristiek - 1000Hz-10MHz
Blokgolf - 100Hz
Blokgolf - 1kHz
Blokgolf - 10kHz
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
P.s. even een prangende vraag: zijn mijn reacties incl. de schema's en metingen echt zo dood- en doodsaai? Want ik mis een beetje de reacties op mijn inmiddels bijna dagelijkse updates?
Begrijp ik daaruit dat er niet genoeg foto's zijn van verkoolde onderdelen en tot glasscherven gereduceerde buizen? Of moet ik textueel de zaak iets anders insteken? Willen jullie dan meer horror/thriller? Of wellicht toch fantasy/science-fiction? Of heel misschien toch een snufje erotiek/liefde en lust? Ik bedoel, ik kan er ook verhalende non-fictie van maken, inclusief hoe ik 's ochtends bij het ontbijt al nadenk over de volgende optimalisatie?
Of willen jullie graag weten waarom ik en mijn bijzonder bevallige vriendin inmiddels apart slapen, da's simpelweg omdat ik soms (vaak?) midden in de nacht recht overeind in bed schiet en dan nauwelijks verstaanbaar typenummers van buizen prevel?
Begrijp ik daaruit dat er niet genoeg foto's zijn van verkoolde onderdelen en tot glasscherven gereduceerde buizen? Of moet ik textueel de zaak iets anders insteken? Willen jullie dan meer horror/thriller? Of wellicht toch fantasy/science-fiction? Of heel misschien toch een snufje erotiek/liefde en lust? Ik bedoel, ik kan er ook verhalende non-fictie van maken, inclusief hoe ik 's ochtends bij het ontbijt al nadenk over de volgende optimalisatie?
Of willen jullie graag weten waarom ik en mijn bijzonder bevallige vriendin inmiddels apart slapen, da's simpelweg omdat ik soms (vaak?) midden in de nacht recht overeind in bed schiet en dan nauwelijks verstaanbaar typenummers van buizen prevel?
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Ik vind dat je het prima en netjes doet, respect.
Maar er moet natuurlijk ook interesse zijn om een vervormingsarme buizenbak te bouwen.
Ben benieuwd hoe hij gaat klinken maar ben bang dat alle magie is verdwenen.
Rob
Maar er moet natuurlijk ook interesse zijn om een vervormingsarme buizenbak te bouwen.
Ben benieuwd hoe hij gaat klinken maar ben bang dat alle magie is verdwenen.
Rob
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Denk eerder dat de gemiddelde lezer hier een totale informatie overload heeft door de constante stroom aan meetplaatjes. Je hebt er bijna een dagtaak aan om het te volgen. Zelfde probleem speelt ook een beetje in de draadjes van Hondasnl, een constante diaree van cad plaatjes en bouwfoto's. Die klik ik al niet eens meer aan en in andermans draadjes waar hij ook allerlei cad suggesties ook niet meer. Begrijp me niet verkeerd, maar soms kan het enthousiasme van iemand anders wel eens teveel worden.....
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
'Tis gewoon "Lonely at the top" Sander. Misschien vind je hier wat troost:
https://www.bol.com/nl/nl/f/lonely-at-t ... 116370047/
https://www.bol.com/nl/nl/f/lonely-at-t ... 116370047/
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Ik vind het superknap hoe je dit allemaal simuleert, bouwt en meet. Mijn kennis en mogelijkheden schieten daar wel tekort. Kennis valt wel op te doen, dus ik ga het draadje nog eens goed doornemen.
Ben benieuwd om deze versterker eens op een luisterdag te zien en te horen. Net als jouw KT88 project.
Ben benieuwd om deze versterker eens op een luisterdag te zien en te horen. Net als jouw KT88 project.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Ik snapte het gelukkig al niet meer voordat je begonnen was… sindsdien is mijn totale staat van verwarring alleen maar totaler geworden…
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Goed om te zien dat zoveel bekende gezichten reageren, dank daarvoor! Verhalende non-fictie wordt het dus, en gezien het feit dat we allemaal (ruim) 18+ zijn gooi ik er ook wat liefde en lust doorheen, want zeg nu zelf, zo’n 6C33 heeft wel héél wulpse rondingen!
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Zeg dat nou niet te hard Jan. Straks wordt er nog aangifte gedaan en wordt ie in de ban gedaan wegens ongepast gedrag.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 28 jan 2022, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Dan hoop ik niet dat je Anne bedoelt.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Absoluut, maar ik moet alleen nog steeds erg wennen aan die drie tepels bovenop, zoiets futuristisch ken ik eigenlijk alleen uit ‘Total Recall’ en toen ik als jong jongetje die film zag riep dat nogal wat vragen op.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Maar Rob, wat zeg je nu? Feitelijk volgt uit jouw reactie namelijk: magie=vervormingRob Dingen schreef: ↑vr 28 jan 2022, 16:10Ik vind dat je het prima en netjes doet, respect.
Maar er moet natuurlijk ook interesse zijn om een vervormingsarme buizenbak te bouwen.
Ben benieuwd hoe hij gaat klinken maar ben bang dat alle magie is verdwenen.
Rob
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Wederom een goede analyse.SSassen schreef: ↑vr 28 jan 2022, 18:03Maar Rob, wat zeg je nu? Feitelijk volgt uit jouw reactie namelijk: magie=vervormingRob Dingen schreef: ↑vr 28 jan 2022, 16:10Ik vind dat je het prima en netjes doet, respect.
Maar er moet natuurlijk ook interesse zijn om een vervormingsarme buizenbak te bouwen.
Ben benieuwd hoe hij gaat klinken maar ben bang dat alle magie is verdwenen.
Rob![]()
…
Alhoewel dat niet altijd hoeft te zijn.
Rob
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Als Jan iets geil vindt denkt ie vast niet aan mij
Of die buis geil is ? hij staat in ieder geval wel erg heet met 40W gloei
Wel een belangrijk minpunt, als 't ff kan liever een andere.
En zo saai is het hier niet, misschien ook nog vuurwerk in het verschiet nu Sander de 12BH7 door een ECC82 heeft vervangen. De anodespanning gaat tot over het, volgens datablad, maximum voor een koude buis (bij opstarten).
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Mja, ik had het ook al gezien, zal er nog eens in detail naar kijken, maar realiseer mij ook dat het adagium van ontwerpers van buizenapparatuur vaak was: halfgeleiders hebben specificaties, buizen een gebruiksaanwijzing. Oftewel het luistert allemaal niet zo heel erg nauw, toch?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Oh, 40W gloei PLUS 45W dissipatie, dus ruim 80W totaal, het is bijna een bijzetkachel! En om maar gelijk met de deur in huis te vallen, ik heb een nieuw project in het verschiet, onderdelen zijn onderweg, met twee stuks 6C33 in de eindtrap, volgende week meer. Ik weet nu al dat je aan je baard gaat zitten friemelen en bedenkelijk gaat fronzen want dit is een heel andere insteek!Ah!buis schreef:hij staat in ieder geval wel erg heet met 40W gloei![]()
Wel een belangrijk minpunt, als 't ff kan liever een andere.
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Ah!buis schreef: ↑vr 28 jan 2022, 20:16Als Jan iets geil vindt denkt ie vast niet aan mij![]()
Of die buis geil is ? hij staat in ieder geval wel erg heet met 40W gloei![]()
Wel een belangrijk minpunt, als 't ff kan liever een andere.
En zo saai is het hier niet, misschien ook nog vuurwerk in het verschiet nu Sander de 12BH7 door een ECC82 heeft vervangen. De anodespanning gaat tot over het, volgens datablad, maximum voor een koude buis (bij opstarten).
Anne
Ach Anne, eigenlijk is het meer een gevalletje van ober vraagt:
"Heeft het gesmaakt meneer?"
Antwoord:
"Hoe bedoelt u? Twijfelt u aan de kok?"
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Waarom maakt iedereen horeca gerelateerde grappen? Oh wacht, de restaurants zijn natuurlijk weer open. Had je al een reservering staan bij je favoriete restaurant Peter?
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Die 45W heb je met elke buis in klasse A, maar dan niet zoveel erbij.Bijv de KTxxx serie met zo'n 13W.
Al 's naar de steigende energieprijzen gekekenEn om maar gelijk met de deur in huis te vallen, ik heb een nieuw project in het verschiet, onderdelen zijn onderweg, met twee stuks 6C33 in de eindtrap, volgende week meer. Ik weet nu al dat je aan je baard gaat zitten friemelen en bedenkelijk gaat fronzen want dit is een heel andere insteek!![]()
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Ik heb elektrische verwarming, dus maak van de nood een deugd: verwarming een standje lager en versterker aan!Ah!buis schreef: ↑vr 28 jan 2022, 21:25Al 's naar de steigende energieprijzen gekekenSSassen schreef: ↑vr 28 jan 2022, 20:40En om maar gelijk met de deur in huis te vallen, ik heb een nieuw project in het verschiet, onderdelen zijn onderweg, met twee stuks 6C33 in de eindtrap, volgende week meer. Ik weet nu al dat je aan je baard gaat zitten friemelen en bedenkelijk gaat fronzen want dit is een heel andere insteek!![]()
![]()
