Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door hardbats »

Spulletjes binnen \:D/
Nu alleen nog even wachten op het doosje van modushop.
20220126_123123.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door ray5150 »

Grote plannen. :lol: :goedzo:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door hardbats »

Er is geen betere raad dan voorraad.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door OpaBert »

hardbats schreef: wo 26 jan 2022, 13:30
Er is geen betere raad dan voorraad.
Sluit ik me bij aan net weer een zak gele folie condensatoren binnen gekregen
Bijlagen
5F1B738C-33A8-48D2-92DD-F11D6EF75A4D.jpeg
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door hardbats »

En het doosje voor heel het spul
20220127_170446.jpg
20220127_170542.jpg
Nu even plannen hoe we het in gaan bouwen en dan een tekening maken voor het voor en achterpaneel \:D/
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door hardbats »

Beetje verfraaiing van de voorkant? :bakkie:
IMG-20220127-WA0014.jpeg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door Kappa7 »

Mooi doosje voor dat spul.
Heeft het wel voldoende koel oppervlakte?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door hardbats »

Toen ik het op een plankje had werd het ook maar amper warm naar een paar uur spelen. En ik zie heel veel purifi versterkers in zulke behuizingen zitten.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door Kappa7 »

:goedzo:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door Shadow »

Iedere bodem van 2-3mm alu waar ze op geschroefd worden is goed, staat hier 18u per dag aan, geen probleem.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door hardbats »

Als het niet beter klinkt is het in ieder geval kleurrijker geworden :lol:
Wel 2 condensators aan de onderkant moeten plaatsen ivm ruimte, hoop dat het geen problemen oplevert.
20220128_180631.jpg
20220128_194642.jpg
20220128_194655.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door Pjotr »

Nu heb je hele goede ceramische C's vervangen voor film C's? :think: Die zijn HF een stuk minder en juist daarom zaten die ceramische er in. Niet meer te volgen die twiekers. Had je niet gewoon iets met een likje roze verf kunnen doen?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef: vr 28 jan 2022, 20:11
Nu heb je hele goede ceramische C's vervangen voor film C's? :think: Die zijn HF een stuk minder en juist daarom zaten die ceramische er in. Niet meer te volgen die twiekers. Had je niet gewoon iets met een likje roze verf kunnen doen?
Ik zeg niets … :?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door hardbats »

Zeg dat dan wanneer ik vraag of de componenten die ik in gedachten heb goed zijn ipv achteraf :roll:
Ik begreep dat die keramische condensators juist niet goed waren...
Wat moet ik dan doen of hebben om het te verbeteren? Dan wil ik dan wel graag weten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door Pjotr »

Ja zeg, niet alles is hier bij te houden en bovendien als je wilt geloven is daar toch geen kruid tegen gewassen. Hooguit buskruit :lol: Lekker laten zitten, zal hier geen drol uitmaken.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door Kappa7 »

hardbats schreef: vr 28 jan 2022, 20:22
Zeg dat dan wanneer ik vraag of de componenten die ik in gedachten heb goed zijn ipv achteraf :roll:
Ik begreep dat die keramische condensators juist niet goed waren...
Wat moet ik dan doen of hebben om het te verbeteren? Dan wil ik dan wel graag weten.
Die keramische C tjes op die plek zitten daar wel goed.
Ik had het over de 10 en 11 en 13 en 14.
Die zitten in de signaal weg.
Was overigens leuk om je te ontmoeten vandaag, of gister eigenlijk.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door Zweitse »

Kappa7 schreef: do 27 jan 2022, 21:41
Mooi doosje voor dat spul.
Heeft het wel voldoende koel oppervlakte?
Wat heeft er dan zoveel koeling nodig, de versterkermodules of de voeding?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door hardbats »

Maar 10 en 11 zijn toch keramische condensators? Dacht dat als ik die 2 toch al moest vervangen dat ik ze beter allemaal kon doen?
Dus alleen 10 en 11 vervangen voor de Wima's en de rest keramische laten?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door OpaBert »

Ik zou ze er in laten zitten
Print wordt er ook niet beter van En zo slecht zijn die FKP1 niet voor HF nou ook weer niet
Ik spreek uit persoonlijke ervaring met die fkp ctjes
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door ray5150 »

Jammer dat ik nu pas zie dat er een low-cost IC voetje is gebruikt. :(
Die willen soms op de lange termijn nog wel eens wat contact problemen krijgen.
Beter was het geweest om er een als deze in te solderen.
https://www.eoo-bv.nl/ic-voet-precisie/ ... cisie.html

Maar bij een dubbelzijdige PCB kan het wel heel lastig zijn om de oude te verwijderen.
Voor je het weet trek je een soldeerpad en een doormetalisering mee.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door Pjotr »

Niks mis met die voetjes. Punt is dat je ze maar 1x moet gebruiken, dan gaat het prima. Na meerdere keren in en uithalen van het IC worden ze lam i.d.d.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door Shadow »

Zweitse schreef: za 29 jan 2022, 8:17
Kappa7 schreef: do 27 jan 2022, 21:41
Mooi doosje voor dat spul.
Heeft het wel voldoende koel oppervlakte?
Wat heeft er dan zoveel koeling nodig, de versterkermodules of de voeding?
Niks, zowel de smps als de versterkermodules zijn voldoende gekoeld als ze op de bodem geschroefd zitten.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door Zweitse »

Shadow schreef: zo 30 jan 2022, 9:27
Zweitse schreef: za 29 jan 2022, 8:17
Kappa7 schreef: do 27 jan 2022, 21:41
Mooi doosje voor dat spul.
Heeft het wel voldoende koel oppervlakte?
Wat heeft er dan zoveel koeling nodig, de versterkermodules of de voeding?
Niks, zowel de smps als de versterkermodules zijn voldoende gekoeld als ze op de bodem geschroefd zitten.
Beide zijn toch voorzien van een eigen koelprofiel? Ik heb de smps juist niet op de bodem geplaatst i.v.m. de airflow in de kast, versterkermodules zitten daarintegen wel op de bodemplaat gemonteerd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door Kappa7 »

Hier zie je toch dat de voeding bij vol vermogen 120 Watt aan warmte moet kunnen afvoeren.
Schermafbeelding 2022-01-30 103812.jpg
Ik vraag me af of daarvoor en koppeling aan de onderzijde voldoende is.
Zelf zou ik daar toch wel een koelprofiel zien aan de buitenzijde van de behuizing die de warmte gelijk naar buiten afvoert.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi met Microsim buffer (OPA1656)

Bericht door satefan »

Volgens mij kun je de SMPS niet van een profiel voorzien of ergens op schroeven? Die staat op een paar spacers en heeft op de PCB een paar koelelementen.

Zorgen voor voldoende convectie is belangrijk uiteraard. Ik heb de NC122MP (andere versterker/voeding natuurlijk) in een cilinder-vormige kunststsof behuizing zitten, wel op een 4mm ALU plaatje. De kast heeft convectie-sleuven boven en onder. Hiermee wordt de warmte efficient afgevoerd.

Satefan
Plaats reactie