Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2
Het is maar hoeveel temperatuurstijging je toelaat. Er is een simpel duimregeltje voor: Voor standaard 1 oz (35 um) printen: 1A per mm spoorbreedte.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2
De afstandbediening die ik gebruikt heb is RF, Radio Frequency. Zijn kitjes die op 433 MHz werken of een andere band die hiervoor vrij is, daarmee hoef je geen zichtverbinding met de ontvanger te hebben, zoals bij IR (Infra Red). En die heb ik gekocht dus toendertijd, niet zelf gemaakt.Xanadu1234 schreef: ↑ma 17 jan 2022, 8:08
Barry die L293d kan ik vinden en wel begrijpen. Alleen dat tweede stukje tekst wat je bedoel met (RF, geen IR) ingekocht. Dat begrijp ik even niet. Moet er nog een IC tussen ?
-
Xanadu1234
- Berichten: 146
- Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03
Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2
Barry bedankt
Moet er even over nadenken of ik hier tijd in ga stoppen want het lijkt me een lastige oplossing.
Zit te denken om het oogjes van Hifficollective de draadje s door te knippen en deze naast de display te plaatsen met een draadje naar het boardje.
Peter
Moet er even over nadenken of ik hier tijd in ga stoppen want het lijkt me een lastige oplossing.
Zit te denken om het oogjes van Hifficollective de draadje s door te knippen en deze naast de display te plaatsen met een draadje naar het boardje.
Peter
Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2
Xanadu1234 schreef: ↑ma 17 jan 2022, 16:29Hs meets de sporen heb ik dikker gemaakt kan 4 Ampere doorheen geeft het programma aan. Heb de 12v voeding lijnen ook dikker gemaakt.hsmeets schreef: ↑ma 17 jan 2022, 14:16Ikzelf zou alle sporen van de 12V voeding wat breder maken, lagere weerstand, dat je aan het einde ook nog 12V hebt. Het zal hier wel loslopen denk ik. Zelfde voor retour spoor GND als je geen groundplane gebruikt.Xanadu1234 schreef: ↑zo 16 jan 2022, 14:17Haha
jullie hebben mij echt niet hoog zitten he.
Maar ik heb de foto's in snipping tool gedaan.
Zijn deze beter dan?
heb de layout aangepast/
Moeten van de IC pootjes die niet gebruikt worden op het relais board ook aan aarde gelegd worden?
Peter
-
Xanadu1234
- Berichten: 146
- Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03
Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2
Iedereen
Heb wat gevonden alleen nu nog en schema met een IR ontvanger. Als jullie tips hebben graag. Zou het wel leuk vinden als ik het zelf kan maken.
Het is alleen puur om het volume te doen van de versterker.
Peter
http://electronics-diy.com/
Heb wat gevonden alleen nu nog en schema met een IR ontvanger. Als jullie tips hebben graag. Zou het wel leuk vinden als ik het zelf kan maken.
Het is alleen puur om het volume te doen van de versterker.
Peter
http://electronics-diy.com/
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2
Die PIC is een microcontroller, met een flash geheugen. Maw die moet je programmeren, denk niet dat je dat zoekt.
Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2
Voor een IR ontvanger zul je ook snel op een microcontroller als hierboven uitkomen. Het schema voor een IR ontvanger is an-sich relatief eenvoudig en komt neer op een TSOPxxxx die je aan een poort van de microcontroller hangt. Maar je moet wel de skills en tools hebben om er mee om te kunnen gaan (of de wens het te leren). Kun je progammeren? heb je wel eens met bv een Arduino gewerkt? en wil je wat dingen aanschaffen om zo'n microcontroller te flashen? Voor IR met de bekende codering als RC5 heb je wel meestal voor de meer bekende microcontrollers wel softwarebibliotheken die je kunt gebruiken. Dan hoef je dat niet zelf te programmeren maar code om dan de motor aan te sturen en/of relais te schakelen moet je wel zelf schrijven.
-
Xanadu1234
- Berichten: 146
- Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03
Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2
Hsmeetshsmeets schreef: ↑ma 17 jan 2022, 22:12Voor een IR ontvanger zul je ook snel op een microcontroller als hierboven uitkomen. Het schema voor een IR ontvanger is an-sich relatief eenvoudig en komt neer op een TSOPxxxx die je aan een poort van de microcontroller hangt. Maar je moet wel de skills en tools hebben om er mee om te kunnen gaan (of de wens het te leren). Kun je progammeren? heb je wel eens met bv een Arduino gewerkt? en wil je wat dingen aanschaffen om zo'n microcontroller te flashen? Voor IR met de bekende codering als RC5 heb je wel meestal voor de meer bekende microcontrollers wel softwarebibliotheken die je kunt gebruiken. Dan hoef je dat niet zelf te programmeren maar code om dan de motor aan te sturen en/of relais te schakelen moet je wel zelf schrijven.
Wil het best gaan proberen alleen moet wel een beetje het gevoel hebben wat ik moet aanschaffen.
Met andere worden wat zijn de tools die ik nodig heb?
Ik heb vroeger met BAsic gewerkt en wat gedaan op de commodore 64. Maar dat is heel lang geleden.
Heb volgens mij nog wel ergens een book van c++ liggen. Heb ik eens gebruikt op school.
Peter
Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2
Mja, Iets dergelijks schreef ik dus gistermorgen ook al.
Ik zie op die site dat er geen firmware bij staat, ook gaat het schema uit van een RF ontvanger, en niet van IR.
Zou het niet verstandiger zijn om eerst eens de ingangsselectie tot een goed einde te brengen ?
(dwz, een werkende PCB opleveren)
Het word nu nog al een van de hak op tak verhaal, zal ik maar zeggen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2
Over H- bruggen en het aansturen van een DC motor staat net toevallig een artikel in de laatste Elektor, als je het interessant vindt: https://www.elektormagazine.nl/magazine/elektor-245
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2
Arduino is de manier om de eerste stappen op programmeer gebied te zetten. Met open source Arduino software (IDE) kun je software schrijven (lijkt veel op C++), compileren en naar je bordje uploaden. Zit er allemaal in gebakken. Een Arduino is een bordje met een Atmega ucontroller erop, met een spanningsregelaar en wat IO, afhankelijk van welk type Arduino je koopt. Kun je zo aan de USB poort van je pc hangen.Xanadu1234 schreef: ↑di 18 jan 2022, 8:45Hsmeetshsmeets schreef: ↑ma 17 jan 2022, 22:12Voor een IR ontvanger zul je ook snel op een microcontroller als hierboven uitkomen. Het schema voor een IR ontvanger is an-sich relatief eenvoudig en komt neer op een TSOPxxxx die je aan een poort van de microcontroller hangt. Maar je moet wel de skills en tools hebben om er mee om te kunnen gaan (of de wens het te leren). Kun je progammeren? heb je wel eens met bv een Arduino gewerkt? en wil je wat dingen aanschaffen om zo'n microcontroller te flashen? Voor IR met de bekende codering als RC5 heb je wel meestal voor de meer bekende microcontrollers wel softwarebibliotheken die je kunt gebruiken. Dan hoef je dat niet zelf te programmeren maar code om dan de motor aan te sturen en/of relais te schakelen moet je wel zelf schrijven.
Wil het best gaan proberen alleen moet wel een beetje het gevoel hebben wat ik moet aanschaffen.
Met andere worden wat zijn de tools die ik nodig heb?
Ik heb vroeger met BAsic gewerkt en wat gedaan op de commodore 64. Maar dat is heel lang geleden.
Heb volgens mij nog wel ergens een book van c++ liggen. Heb ik eens gebruikt op school.
Peter
Ben hier een paar jaar geleden mee begonnen en kan er nu aardig mee uit de voeten. Ben 52, dus van de generatie die net in de opleiding nog wat programmeren heeft gehad, maar het is toch voornamelijk zelf aanleren en best leuk om te doen.
Het voordeel van Arduino is dat er voor standaard routines al libaries zijn, en je dit niet zelf hoeft uit te vlooien. Maw als beginner kun je al vrij snel iets werkends maken.
Op de Arduino site zelf staat veel info, getting started, etc: https://www.arduino.cc/
Hier staat ook een starter kit op, met optioneel een DC motor als je eens wat wilt proberen: https://store.arduino.cc/products/ardui ... i-language
Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2
Als je er in wil duiken kun je bv starten met een Arduino. www.arduino.cc
Er zijn ook andere maar Arduino is zo wijdverbreid dat je daar het makkelijkst van alles voor kunt vinden en ook hulp van anderen. ESP-32, Trinkit, Raspberry Pico/2040, to name a few zijn andere gelijksoortige platformen.
Ik hou de uitleg even in telegramstijl, via google/youtube genoeg beginner tutorials te vinden: je koopt bv een Arduino Nano of Micro, installeert de Arduino programmeeromgeving op je PC en via USB kun je het programma dat je gemaakt hebt er naar toe sturen. Om te experimenteren prik je hem op een protobordje.
Arduino is wel een van de meest laagdrempelige ingangen naar de wereld van microcontrollers. Voor Arduino zijn er veel software bibliotheken die je kunt gebruiken zonder het allemaal zelf te moeten programmeren, IR/RC5 zenden en ontvangen is er bv een van.
De Nano en Micro, zoals de naam al impliceert, zijn heel compacte bordjes die je eventueel permanent in je project op de print zou kunnen opnemen. Mocht je achteraf nog wat willen veranderen aan de software prik je de USB kabel weer in en stuur je het aangepaste programma.
Via de USB verbinding kun je ook teksten vanuit het programma naar je PC terugsturen iets dat erg handig kan zijn om je programma te debuggen als het niet werkt zoals je dacht.
Er zijn ook andere maar Arduino is zo wijdverbreid dat je daar het makkelijkst van alles voor kunt vinden en ook hulp van anderen. ESP-32, Trinkit, Raspberry Pico/2040, to name a few zijn andere gelijksoortige platformen.
Ik hou de uitleg even in telegramstijl, via google/youtube genoeg beginner tutorials te vinden: je koopt bv een Arduino Nano of Micro, installeert de Arduino programmeeromgeving op je PC en via USB kun je het programma dat je gemaakt hebt er naar toe sturen. Om te experimenteren prik je hem op een protobordje.
Arduino is wel een van de meest laagdrempelige ingangen naar de wereld van microcontrollers. Voor Arduino zijn er veel software bibliotheken die je kunt gebruiken zonder het allemaal zelf te moeten programmeren, IR/RC5 zenden en ontvangen is er bv een van.
De Nano en Micro, zoals de naam al impliceert, zijn heel compacte bordjes die je eventueel permanent in je project op de print zou kunnen opnemen. Mocht je achteraf nog wat willen veranderen aan de software prik je de USB kabel weer in en stuur je het aangepaste programma.
Via de USB verbinding kun je ook teksten vanuit het programma naar je PC terugsturen iets dat erg handig kan zijn om je programma te debuggen als het niet werkt zoals je dacht.
Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2
ah, Barry verstrekte ook al dezelfde info.
Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2
Jongens TS vraagt een simpele ingangsselector. Geen cursus programmeren. Een simpele draaischakelaar doet het ook! 
Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2
Het ging toch om eventueel een IR AB erbij in te bouwen om o.a. een motor pot te bedienen??? Dat de topic titel niet meer in zijn geheel de lading dekt, soit, that's life.
-
Xanadu1234
- Berichten: 146
- Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03
Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2
Iedereen
Ik wilde alleen even weten of het mogelijk was om een TDK motor op afstand te bedienen voor het volume. Alleen als het heel complex is en daar lijkt het op kan ik dit beter niet doen en de hificollective module nemen.
De display en het relais board ga ik vanavond nogmaals controleren en ga dan de PCB boardjes bestellen. Ziet er allemaal netjes uit. Alle materialen voor de pcb zijn binnen. Vanavond alleen nog even het relais testen dat alles op het boardje goed zit.
Ik wilde alleen even weten of het mogelijk was om een TDK motor op afstand te bedienen voor het volume. Alleen als het heel complex is en daar lijkt het op kan ik dit beter niet doen en de hificollective module nemen.
De display en het relais board ga ik vanavond nogmaals controleren en ga dan de PCB boardjes bestellen. Ziet er allemaal netjes uit. Alle materialen voor de pcb zijn binnen. Vanavond alleen nog even het relais testen dat alles op het boardje goed zit.
Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2
Juist dat is niet complex. Te kust en te keur Alps motorpotmeters met ir afstandsbediening te vinden op Ebay etc. Complex wordt het pas als je ook de ingangen met je AB wilt gaan bedienen. Maar waarom zou je dat willen? CD's en Vinyl haal je toch ook niet uit de kast met een AB?Xanadu1234 schreef: ↑di 18 jan 2022, 13:28Iedereen
Ik wilde alleen even weten of het mogelijk was om een TDK motor op afstand te bedienen voor het volume. Alleen als het heel complex is en daar lijkt het op kan ik dit beter niet doen en de hificollective module nemen.
Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2
Ik vroeg me af of 4-laag nou veel zou schelen met 2-laags, qua kosten. dus even bij jlcpcb.com gekeken.Xanadu1234 schreef: ↑di 18 jan 2022, 13:28De display en het relais board ga ik vanavond nogmaals controleren en ga dan de PCB boardjes bestellen. Ziet er allemaal netjes uit. Alle materialen voor de pcb zijn binnen. Vanavond alleen nog even het relais testen dat alles op het boardje goed zit.
Uitgaande van 140x100 mm is dat ongeveer 4 x zo duur.
9 om 39 euro om precies te zijn, ex transport. en per ontwerp.
Ik snap ook wel dat je met dat relais boardje niet zo makkelijk binnen de 100 x 100 mm kunt blijven.
(wel misschien als je SMD relais zou toepassen.)
Maar zo als ik eerder aangaf zijn beide ontwerpen heel goed dubbelzijdig uit te voeren.
Ik vind het in ieder geval zonde van het extra geld, 4 laags heeft bij een ontwerp als dit ook geen meerwaarde in mijn ogen.
Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2
Klopt Ray. In dit geval is het ook slimmer om 2 identieke bordjes te nemen: 1 gebalanceerde voor het linker kanaal en 1 gebalanceerde voor het rechter kanaal. Je moet er toch meerdere bestellen en dan kun je makkelijk binnen de 10cm x 10 cm blijven
Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2
Ja, inderdaad. dat is helemaal niet zo'n gek idee.
-
Xanadu1234
- Berichten: 146
- Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03
Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2
Iedereen ga er even over nadenken wat ik kan en wil doen met het relais board. Pjotr ik zag bij audiophonics nog dit en dat is precies wat ik zoek.
https://www.audiophonics.fr/en/preamp-m ... 13447.html
https://www.audiophonics.fr/en/preamp-m ... 13447.html
Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2
Dat zou ik niet doen, dat is kwalitatief wel heel simpel. Zonde van je mooie CA. En daar moet je toch ook weer een voeding bij klussen enz. Als het goed is moet ik nog ergens een complete set printen hebben voor een gebalanceerde ingangsselectie voor 4 kanalen en een gebalanceerde volumeregeling met IR afstandsbediening en blauw LED display. Kun je zo aansluiten, moet alleen een 9V en 12V trafo'tje aan. Zal vanavond eens even zoeken.Xanadu1234 schreef: ↑wo 19 jan 2022, 12:55Iedereen ga er even over nadenken wat ik kan en wil doen met het relais board. Pjotr ik zag bij audiophonics nog dit en dat is precies wat ik zoek.
https://www.audiophonics.fr/en/preamp-m ... 13447.html
Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2
Veel makkelijker als dit gaat het waarschijnlijk niet worden.
https://nl.aliexpress.com/item/10050016 ... mainSearch
https://nl.aliexpress.com/item/10050016 ... mainSearch
Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2
Hier nog een versie met ook een ingang selectie.
https://nl.aliexpress.com/item/10050029 ... de_order:1
https://nl.aliexpress.com/item/10050029 ... de_order:1
-
Xanadu1234
- Berichten: 146
- Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03
Re: Ingangsselectie tbv Composiet versterker MK1-V2
PjotrPjotr schreef: ↑wo 19 jan 2022, 16:07Dat zou ik niet doen, dat is kwalitatief wel heel simpel. Zonde van je mooie CA. En daar moet je toch ook weer een voeding bij klussen enz. Als het goed is moet ik nog ergens een complete set printen hebben voor een gebalanceerde ingangsselectie voor 4 kanalen en een gebalanceerde volumeregeling met IR afstandsbediening en blauw LED display. Kun je zo aansluiten, moet alleen een 9V en 12V trafo'tje aan. Zal vanavond eens even zoeken.Xanadu1234 schreef: ↑wo 19 jan 2022, 12:55Iedereen ga er even over nadenken wat ik kan en wil doen met het relais board. Pjotr ik zag bij audiophonics nog dit en dat is precies wat ik zoek.
https://www.audiophonics.fr/en/preamp-m ... 13447.html
De PCB heb ik vandaag besteld voor de ingangen zeg maar en de keuze schakelaar met display indicatie (lees sigment display). Ik wilde deze allen gebruiken als potmeter voor de volume met een display. Maar als dit het geluid dramatisch verslechterd laat ik het overgaan.
Ik heb trouwens net zoals Barry in zijn schema 470ohm weerstandjes erin gedaan maar levert dat geen signaal verlies op eigenlijk? Deze zitten in de uitgang van de relais naar de mono versterker pcb.
ik ga gewoon die TDK 10k bestellen met die hificollective boardje joh. Dan geen indicatie van de volume op en display.
Wil uiteraard zo min mogelijk rommel in de signal lijn hebben.
Peter
