piDAC

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: piDAC

Bericht door AudioMan »

Kappa7 schreef: za 08 jan 2022, 21:27
Natuurlijk is een goede voeding belangrijk maar ga je meer van merken als de rest van je keten van onbesproken gedrag is.
Zoiets zei ik ik hierboven ook al. Eerst de grove bouwstenen en dan verder verfijnen. Maar alles moet in balans zijn, anders ga je de verbetering niet (meer) horen.
Je hebt nu al een redelijke voeding waar je mee kunt starten lijkt mij zo.
Dat is ook zeker de bedoeling. En de gesuggereerde mod op mijn bestaande voeding of zelfs een vervanging naar bv een LT3045-exemplaar zie ik als een upgrade. Die getest moet worden. Geheel consistent aan mijn plan.
Al is digitaal voor mij niet de belangrijkste bron om in te willen investeren vind ik deze nog behoorlijk mee komen met de analoge setup.
Ik verwacht dat de ES9038 daar zeker niet voor onderdoet en is een doorontwikkeling van de ES9018.
Prima DAC dus.
Dank voor de bevestiging. Alhoewel alles altijd een gok blijft. Maar de kosten blijven binnen de perken (die ES9038 kost 'maar' 130,-) dus daar kun je allemaal geen buil aan vallen. Dat maakt dit project of überhaupt zelfbouw zo leuk.

Intussen is mijn eerste verbeterstap in wording, de Hifiberry DAC+


[graag-bijvoegen]https://www.kiwi-electronics.nl/image/c ... 0x853h.jpg[/graag-bijvoegen]


Die gaan we eens vergelijken met de hoofdtelefoon-uitgang. Zal wel een esay win worden voor de Hifiberry die goedkoop is (30,-) maar tevens goed aangeschreven staat. Dit is meer een uitprobeersel om snel wat resultaat te boeken, die I-Sabre komt er zeker nog. Ben ook benieuwd wat deze cheapo Hifiberry doet tov de Arcam rDac. We gaan het zien....
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: piDAC

Bericht door hsmeets »

Dat is toch een wat oudere? Ze hebben een doorontwikkeling, 2 oscillatoren en meer/betere spanningsregelaars op het bordje waardoor het effect van een externe psu waarschijnlijk nihil is. Bovenstaande is niet die van ASR….
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: piDAC

Bericht door AudioMan »

Ga er vanuit dat de DAC+ die ik gekocht heb, geen oud model is. De DAC+ Pro lijkt niet meer geleverd te worden, dus dan is de DAC+ de vervanging daarvan?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: piDAC

Bericht door Kappa7 »

AudioMan schreef: za 08 jan 2022, 22:03
Kappa7 schreef: za 08 jan 2022, 21:27
Natuurlijk is een goede voeding belangrijk maar ga je meer van merken als de rest van je keten van onbesproken gedrag is.
Zoiets zei ik ik hierboven ook al. Eerst de grove bouwstenen en dan verder verfijnen. Maar alles moet in balans zijn, anders ga je de verbetering niet (meer) horen.
Ja ik zag het,
Ik was al even bezig met mijn reactie van af het moment dat je nog met de voedingen aan het stoeien was.
Goed bezig dus.
Misschien is dit bordje ook nog iets om te overwegen.
https://nl.aliexpress.com/item/32880803 ... mainSearch
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: piDAC

Bericht door hsmeets »

AudioMan schreef: za 08 jan 2022, 22:18
Ga er vanuit dat de DAC+ die ik gekocht heb, geen oud model is. De DAC+ Pro lijkt niet meer geleverd te worden, dus dan is de DAC+ de vervanging daarvan?
In principe wel, het budget model :mrgreen:

Opvolger van de DAC+ PRO is de DAC 2 PRO. 10tje duurder. Zelf laatst gekocht.
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: piDAC

Bericht door AudioMan »

Kappa7 schreef: za 08 jan 2022, 22:24
Misschien is dit bordje ook nog iets om te overwegen.
https://nl.aliexpress.com/item/32880803 ... mainSearch
Ongeveer de helft van de I-Sabre, maar met dezelfde chip ES9038Q2m, klinkt aantrekkelijk. Keuzes, keuzes.....
Overigens heeft de I-Sabre een mooie optie: je kunt daar een unit aan hangen waarmee je hardwarematig het volume kunt regelen, een selectie van de bron (i2s of coax) kunt maken en via een display diverse gegevens kunt uitlezen.

PS Ben aan het luisteren naar de hoodtelefoon-uitgang van de Pi, maar dat is ruk (goh). Dof, vlak geluid en een zeer wollig laag. Je kunt er bijna niet naar luisteren.....
Bijlagen
i-sabre-control.png
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: piDAC

Bericht door AudioMan »

hsmeets schreef: za 08 jan 2022, 22:38
AudioMan schreef: za 08 jan 2022, 22:18
Ga er vanuit dat de DAC+ die ik gekocht heb, geen oud model is. De DAC+ Pro lijkt niet meer geleverd te worden, dus dan is de DAC+ de vervanging daarvan?
In principe wel, het budget model :mrgreen:

Opvolger van de DAC+ PRO is de DAC 2 PRO. 10tje duurder. Zelf laatst gekocht.
Aha. Was er ook niet echt mee bezig. Want was eigenlijk alleen gericht op de prijs. Wie weet die DAC2 Pro ook maar eens uitproberen, als ie jou bevalt.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: piDAC

Bericht door hsmeets »

Ik heb hem momenteel aan een SMPS hangen….dan weet je het wel…. \:D/
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: piDAC

Bericht door AudioMan »

hsmeets schreef: za 08 jan 2022, 22:53
Ik heb hem momenteel aan een SMPS hangen….dan weet je het wel…. \:D/
Wat je eigenlijk zegt.... doordat die Hifiberry DAC2 Pro zo goed werkt qua spanningsvoorziening dat zelf een geschakelde voeding voldoet. Interessant
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: piDAC

Bericht door AudioMan »

Leeuwarden schreef: za 08 jan 2022, 18:18
Nou kijk! Dat was het inderdaad! Ik begrijp die zekering daarachter ook niet helemaal…
Hmmm, die zekering is er bij mij uitgeklapt toen ik op enig moment de Arcam aansloot. En meteen daarna was de Arcam geheel overleden (heb m open geschroefd maar kan zo snel niks ontdekken). Vraag is dus: was het de voeding die de Arcam gesloopt heeft of was het de Arcam zelf? :?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: piDAC

Bericht door Leeuwarden »

Ik neem aan dat je hem hebt laten repareren dus dan weet je het antwoord ook.
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: piDAC

Bericht door AudioMan »

Nee, de Arcam is nog steeds dood. ga daar ook niks meer aan doen omdat ik toch al met de piDAC aan de gang wilde. Na het plaatsen van een nieuwe zekering deed de voeding het gewoon weer. Maar goed, denk (hoop) eerlijk gezegd dat het de Arcam was, want daarvoor deed ie soms al raar (tikken). Zou natuurlijk evengoed aan de voeding kunnen liggen maar die gok neem ik dan maar.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: piDAC

Bericht door hannesie »

Heb deze dingen gebruikt bij de voedingen.
https://www.diyinhk.com/shop/audio-kits ... 15ax2.html

En dan naar de Soekris DAC I²S in.

Ook zoiets heb ik gebruikt.
https://www.diyinhk.com/shop/audio-kits ... -1ax4.html
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: piDAC

Bericht door democles »

Nog even iets over die voeding.
Had er toen zelf printjes voor gemaakt.
Forum lid Anne wees me er op een condensator van 1nF tussen de C en B te zetten van T3,tegen mogelijk oscilleren van de schakeling.
Bijlagen
circuits_powersupply.png
Laatst gewijzigd door democles op zo 09 jan 2022, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: piDAC

Bericht door Leeuwarden »

Ik zou dat in het schema aangeven, jouw pcb lijkt niet identiek aan die hij al heeft…
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: piDAC

Bericht door democles »

Effe goed kijken staat in het schema :wink:
Klopt, mijn PCB is mijn ontwerp er van.
Haal het wel weg,geeft te veel verwarring.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: piDAC

Bericht door Leeuwarden »

democles schreef: zo 09 jan 2022, 20:30
Effe goed kijken staat in het schema :wink:
Klopt, mijn PCB is mijn ontwerp er van.
Bril opgezet, inderdaad, excuus…
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: piDAC

Bericht door AudioMan »

Zie nu al 3 mods op de AC-voeding:
1 = verwijderen/overbruggen R1 en R2,
2 = condensator toevoegen over de basis en collector van T3 en
3 = verwijderen van R6 cq omhullen met ferrietkraal.
Allemaal eenvoudige aanpassingen dus wel te doen zeg maar
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: piDAC

Bericht door hsmeets »

Vraag Doede Douma eens wat zijn visie daarop is.......
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: piDAC

Bericht door AudioMan »

Volgens mij kwam daar geen reactie van als ik het goed begrijp.....
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: piDAC

Bericht door AudioMan »

hannesie schreef: zo 09 jan 2022, 11:44
Heb deze dingen gebruikt bij de voedingen.
https://www.diyinhk.com/shop/audio-kits ... 15ax2.html
Deze voeding heeft een ingebouwd netfilter. Die wil ik sowieso gaan toepassen, je kunt ze ook gewoon los verkrijgen.
En dan naar de Soekris DAC I²S in.
?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: piDAC

Bericht door hannesie »

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: piDAC

Bericht door democles »

3 = verwijderen van R6 cq omhullen met ferrietkraal.

Volgens mij niet nodig!

1 en 2 zeker doen :wink: :goedzo:
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: piDAC

Bericht door AudioMan »

hannesie schreef: zo 09 jan 2022, 23:25
Zal m in de gaten houden voor fase 2, waar ik het standaard kaartje (vooralsnog is dat Audiophonics ES9038Q2M) ga vervangen door iets anders. Maar 41 pagina's voor die Soekris-dac.... da's een heel project :lol:
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: piDAC

Bericht door AudioMan »

Heb net een usb-kabeltje aan de lineaire voeding geknutseld. Dit om de Pi te voeden (ipv de standaard, geschakelde voeding). Maar realiseer me nu dat dat een beetje houtje-touwtje is. De kabel komt van de Action, die heb ik doorgeknipt en aan de voeding geknoopt. Op zich prima maar de aders zelf, dat is natuurlijk geen hoogstaand niveau. Probleem is het stekkertje wat in de Pi gaat, denk dat het moeilijk is om daar een behoorlijke kabel aan te koppelen. Een optie is om de (female) stekker op de Pi eraf te halen en dan rechtstreeks een behoorlijke kabel naar de voeding te solderen. Maar ga dat pas doen als ik een (min of meer) 'vaste' opstelling heb, de welbekende plank ;)
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”