driver tuning

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: driver tuning

Bericht door Chocomel »

Dat maakt nog best wat uit!
Een sterkere magneet verandert direct BL, de overige parameters volgen. Heb je er misschien ook een overzichtje bij met de waardes van BL?

Ik meen ergens gelezen te hebben dat luidsprekers tegenwoordig een van magnetische flux verzadigde poolplaat hebben, om fluxmodulatie tegen te gaan. Wellicht heeft het toevoegen van een magneet bij deze luidsprekers minder effect.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: driver tuning

Bericht door Henkjan »

AD8066-1.png
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: driver tuning

Bericht door VintageHarry »

Interessante metingen, bedankt voor het delen daarvan! De Fs blijft wel ver verwijderd van de de fabrieksspecs….
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: driver tuning

Bericht door Henkjan »

VintageHarry schreef: zo 02 jan 2022, 20:15
Interessante metingen, bedankt voor het delen daarvan! De Fs blijft wel ver verwijderd van de de fabrieksspecs….
ja, fs wordt niet beïnvloed door de magneet
nu staat er 20Hz op, uitslag een paar mm (xmax is immers maar +/-3mm), eens zien of dat wat doet
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: driver tuning

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef: zo 02 jan 2022, 21:08
nu staat er 20Hz op, uitslag een paar mm (xmax is immers maar +/-3mm), eens zien of dat wat doet
ondertussen 50Hz
nog maar ff nachtje laten doorgaan
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: driver tuning

Bericht door wouter »

lampenolie al gesmeerd?

Waarmee heb je de mooie metingen gedaan? Edit: :-# Met Limp :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: driver tuning

Bericht door Henkjan »

snake oil bedoel je zeker? :bakkie:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: driver tuning

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef: zo 02 jan 2022, 23:21
Henkjan schreef: zo 02 jan 2022, 21:08
nu staat er 20Hz op, uitslag een paar mm (xmax is immers maar +/-3mm), eens zien of dat wat doet
ondertussen 50Hz
nog maar ff nachtje laten doorgaan
werden 2 dagen wapperen op 17Hz
#7 na 2 dagen wapperen met extra magneten.jpg
#7 na 2 dagen wapperen met extra magneten.jpg (10.78 KiB) 355 keer bekeken
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: driver tuning

Bericht door Henkjan »

nr7 2 extra magneten effect van wapperen op impedantiecurve.png
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: driver tuning

Bericht door wouter »

lijkt me meer een temperatuursverschil :hide:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: driver tuning

Bericht door Marp »

De kans is inderdaad reëel dat hij inmiddels (of binnenkort) weer hetzelfde meet.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: driver tuning

Bericht door Henkjan »

lijkt er helaas wel op
tsp van nr7 na 2 dagen wapperen en een nachtje afkoelen met extra magneten.jpg
tsp van nr7 na 2 dagen wapperen en een nachtje afkoelen met extra magneten.jpg (9.74 KiB) 329 keer bekeken
btw: die berekende Le is ook vreemd, curve met en zonder magneet is in t hoog praktisch gelijk, en toch halveert de berekende Le :think:
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: driver tuning

Bericht door VintageHarry »

Nog even over die twee magneten achterop, hoe breng je die aan? Ik bedoel, de eerste zodanig dat de luidsprekermagneet ‘m afstoot maar dan de tweede, doe je die zodanig dat de eerste magneet deze afstoot?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: driver tuning

Bericht door Henkjan »

VintageHarry schreef: wo 05 jan 2022, 10:07
Nog even over die twee magneten achterop, hoe breng je die aan? Ik bedoel, de eerste zodanig dat de luidsprekermagneet ‘m afstoot maar dan de tweede, doe je die zodanig dat de eerste magneet deze afstoot?
die 2e is echt maar op 1 manier op de 1e te zetten, die stoten elkaar zo hard af als je t de andere kant op probeert.
en dan dat samenstel op de driver zetten, inderdaad zo dat ze elkaar afstoten, en dan op t laatst krijg je ze er op. lijmen moet dan echt wel want het is niet stabiel (nu met plakband gedaan), alleen precies in het midden blijft t zitten
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: driver tuning

Bericht door VintageHarry »

Ok, helemaal duidelijk, bedankt! Ik wil ook eens wat magneten gaan bestellen voor dit doel, vandaar de vraag.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: driver tuning

Bericht door Henkjan »

fs en qt al zowat weer bijna op de pre-17Hz-wapper waarden.
OWC schreef: za 11 sep 2021, 17:56
... "los" gekregen door fysiek de conus/ophanging heen en weer te masseren met de hand.
Dus flink laten uitwijken. Daarna nog een tijdje op 20/30Hz laten wapperen.
helaas met deze geen succes dus

mss de siliconenspray maar eens pakken, spider mee inspuiten en dan al wapperend laten opdrogen.. :think: even een nachtje over slapen
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: driver tuning

Bericht door SSassen »

Heeft Walt geen extract van engelenhaar geweekt in eenhoorn urine tijdens volle maan waarmee je je drivers echt naar een heel nieuw niveau tilt?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: driver tuning

Bericht door Pjotr »

Wat heb je nu gemeten? De blote speaker of in een kast? Zolang VAS groter is dan de uiteindelijke kast heeft die spider/surround oftewel Cms uiteindelijk niet veel invloed op F_s, Cmb is dan dominant. Dus wapperen, oliën, enz. heeft dan globaal sowieso niet heel veel zin, alleen voor de fine tuning.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: driver tuning

Bericht door SSassen »

@Henkjan,

Begrijp ik nu goed dat de driver na inspelen weer terug is op de T&S waardes van vóór het inspelen? Dat lijkt mij dan meer een temperatuur gerelateerd effect te zijn? Een spider/ophanging die soepel is gemaakt - ingespeeld - blijft dat ook tenzij hij indroogt of veroudert en da’s normaliter een proces van jaren of minimaal weken als ze bv. achter glas in de volle zon staan.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: driver tuning

Bericht door VintageHarry »

Siliconenspray op de spider, die optie ben ik nog niet eerder tegengekomen. Ben benieuwd of dat wat oplevert! Maar slaap er eerst nog maar een nachtje over.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: driver tuning

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef: do 06 jan 2022, 0:18
@Henkjan,

Begrijp ik nu goed dat de driver na inspelen weer terug is op de T&S waardes van vóór het inspelen? Dat lijkt mij dan meer een temperatuur gerelateerd effect te zijn? Een spider/ophanging die soepel is gemaakt - ingespeeld - blijft dat ook tenzij hij indroogt of veroudert en da’s normaliter een proces van jaren of minimaal weken als ze bv. achter glas in de volle zon staan.

Nee, dat is geen wetmatigheid. Eigenlijk bemerk ik dat fenomeen bij vrijwel alle speaker units in meer of mindere mate, ook gerenommeerde van Visaton, Seas, Scanspeak enz. Al laat je het tot Sint Juttemus wapperen, vaak is het een dag later weer terug bij af. Of i.i.g. weer een heel stuk die richting op. Is al vaker aan de orde geweest.

Maar zoals gezegd, indien VAS groter is dan het uiteindelijke kastje heeft spidertherapie sowieso weinig invloed/nut.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: driver tuning

Bericht door SSassen »

Da’s niet mijn ervaring, tuurlijk meet je direct na inspelen b.v. een lagere Fs, maar volledig terug naar de originele waarde nieuw uit de doos heb ik nog niet meegemaakt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: driver tuning

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: do 06 jan 2022, 0:13
Wat heb je nu gemeten? De blote speaker of in een kast?
driver los
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: driver tuning

Bericht door Pjotr »

Dan zou ik even bezien hoe het staat mat VAS vs kastinhoud in hoeverre je er uiteindelijk last van zou hebben. Valt meestal reuze mee. De veerkracht t.g.v. Cms staat parallel aan die van je kastinhoud. Dan is de sterkste veer dominant. Dat beetje verschuiven van Fb t.g.v. de speaker capriolen is doorgaans beetje gemier in de marge.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: driver tuning

Bericht door SSassen »

Ja, eens met Peter, metingen voor Fs doe je in de open lucht, niet in de kast, zeker in dit soort situaties waar je probeert te bepalen of een driver baat heeft gehad bij inspelen en/of allerhande smeermiddelen op de rolrand/spider.
Plaats reactie