driver tuning
Moderator: Beheerdersteam
Re: driver tuning
Dat maakt nog best wat uit!
Een sterkere magneet verandert direct BL, de overige parameters volgen. Heb je er misschien ook een overzichtje bij met de waardes van BL?
Ik meen ergens gelezen te hebben dat luidsprekers tegenwoordig een van magnetische flux verzadigde poolplaat hebben, om fluxmodulatie tegen te gaan. Wellicht heeft het toevoegen van een magneet bij deze luidsprekers minder effect.
Een sterkere magneet verandert direct BL, de overige parameters volgen. Heb je er misschien ook een overzichtje bij met de waardes van BL?
Ik meen ergens gelezen te hebben dat luidsprekers tegenwoordig een van magnetische flux verzadigde poolplaat hebben, om fluxmodulatie tegen te gaan. Wellicht heeft het toevoegen van een magneet bij deze luidsprekers minder effect.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: driver tuning
Interessante metingen, bedankt voor het delen daarvan! De Fs blijft wel ver verwijderd van de de fabrieksspecs….
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: driver tuning
ja, fs wordt niet beïnvloed door de magneetVintageHarry schreef: ↑zo 02 jan 2022, 20:15Interessante metingen, bedankt voor het delen daarvan! De Fs blijft wel ver verwijderd van de de fabrieksspecs….
nu staat er 20Hz op, uitslag een paar mm (xmax is immers maar +/-3mm), eens zien of dat wat doet
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: driver tuning
lampenolie al gesmeerd?
Waarmee heb je de mooie metingen gedaan? Edit:
Met Limp 
Waarmee heb je de mooie metingen gedaan? Edit:
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: driver tuning
De kans is inderdaad reëel dat hij inmiddels (of binnenkort) weer hetzelfde meet.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: driver tuning
lijkt er helaas wel op
btw: die berekende Le is ook vreemd, curve met en zonder magneet is in t hoog praktisch gelijk, en toch halveert de berekende Le
btw: die berekende Le is ook vreemd, curve met en zonder magneet is in t hoog praktisch gelijk, en toch halveert de berekende Le
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: driver tuning
Nog even over die twee magneten achterop, hoe breng je die aan? Ik bedoel, de eerste zodanig dat de luidsprekermagneet ‘m afstoot maar dan de tweede, doe je die zodanig dat de eerste magneet deze afstoot?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: driver tuning
die 2e is echt maar op 1 manier op de 1e te zetten, die stoten elkaar zo hard af als je t de andere kant op probeert.VintageHarry schreef: ↑wo 05 jan 2022, 10:07Nog even over die twee magneten achterop, hoe breng je die aan? Ik bedoel, de eerste zodanig dat de luidsprekermagneet ‘m afstoot maar dan de tweede, doe je die zodanig dat de eerste magneet deze afstoot?
en dan dat samenstel op de driver zetten, inderdaad zo dat ze elkaar afstoten, en dan op t laatst krijg je ze er op. lijmen moet dan echt wel want het is niet stabiel (nu met plakband gedaan), alleen precies in het midden blijft t zitten
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: driver tuning
Ok, helemaal duidelijk, bedankt! Ik wil ook eens wat magneten gaan bestellen voor dit doel, vandaar de vraag.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: driver tuning
fs en qt al zowat weer bijna op de pre-17Hz-wapper waarden.
mss de siliconenspray maar eens pakken, spider mee inspuiten en dan al wapperend laten opdrogen..
even een nachtje over slapen
helaas met deze geen succes dus
mss de siliconenspray maar eens pakken, spider mee inspuiten en dan al wapperend laten opdrogen..
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: driver tuning
Heeft Walt geen extract van engelenhaar geweekt in eenhoorn urine tijdens volle maan waarmee je je drivers echt naar een heel nieuw niveau tilt?
Re: driver tuning
Wat heb je nu gemeten? De blote speaker of in een kast? Zolang VAS groter is dan de uiteindelijke kast heeft die spider/surround oftewel Cms uiteindelijk niet veel invloed op F_s, Cmb is dan dominant. Dus wapperen, oliën, enz. heeft dan globaal sowieso niet heel veel zin, alleen voor de fine tuning.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: driver tuning
@Henkjan,
Begrijp ik nu goed dat de driver na inspelen weer terug is op de T&S waardes van vóór het inspelen? Dat lijkt mij dan meer een temperatuur gerelateerd effect te zijn? Een spider/ophanging die soepel is gemaakt - ingespeeld - blijft dat ook tenzij hij indroogt of veroudert en da’s normaliter een proces van jaren of minimaal weken als ze bv. achter glas in de volle zon staan.
Begrijp ik nu goed dat de driver na inspelen weer terug is op de T&S waardes van vóór het inspelen? Dat lijkt mij dan meer een temperatuur gerelateerd effect te zijn? Een spider/ophanging die soepel is gemaakt - ingespeeld - blijft dat ook tenzij hij indroogt of veroudert en da’s normaliter een proces van jaren of minimaal weken als ze bv. achter glas in de volle zon staan.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: driver tuning
Siliconenspray op de spider, die optie ben ik nog niet eerder tegengekomen. Ben benieuwd of dat wat oplevert! Maar slaap er eerst nog maar een nachtje over.
Re: driver tuning
SSassen schreef: ↑do 06 jan 2022, 0:18@Henkjan,
Begrijp ik nu goed dat de driver na inspelen weer terug is op de T&S waardes van vóór het inspelen? Dat lijkt mij dan meer een temperatuur gerelateerd effect te zijn? Een spider/ophanging die soepel is gemaakt - ingespeeld - blijft dat ook tenzij hij indroogt of veroudert en da’s normaliter een proces van jaren of minimaal weken als ze bv. achter glas in de volle zon staan.
Nee, dat is geen wetmatigheid. Eigenlijk bemerk ik dat fenomeen bij vrijwel alle speaker units in meer of mindere mate, ook gerenommeerde van Visaton, Seas, Scanspeak enz. Al laat je het tot Sint Juttemus wapperen, vaak is het een dag later weer terug bij af. Of i.i.g. weer een heel stuk die richting op. Is al vaker aan de orde geweest.
Maar zoals gezegd, indien VAS groter is dan het uiteindelijke kastje heeft spidertherapie sowieso weinig invloed/nut.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: driver tuning
Da’s niet mijn ervaring, tuurlijk meet je direct na inspelen b.v. een lagere Fs, maar volledig terug naar de originele waarde nieuw uit de doos heb ik nog niet meegemaakt.
Re: driver tuning
Dan zou ik even bezien hoe het staat mat VAS vs kastinhoud in hoeverre je er uiteindelijk last van zou hebben. Valt meestal reuze mee. De veerkracht t.g.v. Cms staat parallel aan die van je kastinhoud. Dan is de sterkste veer dominant. Dat beetje verschuiven van Fb t.g.v. de speaker capriolen is doorgaans beetje gemier in de marge.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: driver tuning
Ja, eens met Peter, metingen voor Fs doe je in de open lucht, niet in de kast, zeker in dit soort situaties waar je probeert te bepalen of een driver baat heeft gehad bij inspelen en/of allerhande smeermiddelen op de rolrand/spider.
