Tweeter speelt te zacht

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Audioquest777
Berichten: 8
Lid geworden op: do 09 dec 2021, 5:37

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door Audioquest777 »

OWC schreef: za 11 dec 2021, 15:59
Als we de eerder gelinkte website mogen geloven, denk ik niet dat er ferrofluid in heeft gezeten.
Daarvoor is de max belastbaarheid namelijk veel te laag.

Ik weet ook niet hoe oud deze precies zijn (kwam ergens 1959 tegen?), maar ferrofluid begon volgens mij pas een ding rond de jaren 90 te worden?
En dan ook enkel voor de wat luxere merken.
edit: dat klopt, begon pas echt rond 1976-1980 zie; https://en.wikipedia.org/wiki/Ferrofluid#Loudspeakers

edit: kwam oude sales program tegen van Tesla.
Geeft je helaas niet meer info, maar wel leuk voor het archief.

Ik wil er best naar kijken/meten, maar zonder referentie waardes wordt dat wel een beetje lastig.
Ik ben benieuwd welke ( referentie ) waardes je bedoelt? De man die die gegevens heeft geupload zit namelijk ook op Youtube, en zou hem deze vraag dan ook direct kunnen sturen, als ik weet welke gegevens je graag zou willen hebben.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door OWC »

Ik doel dan op de impedantie curve.
Daar kun je direct zien wat er aan de hand is.

We weten echter ook niet of tweeters die deze man heeft, wel nog goed zijn.
Het geeft iig wel een indicatie.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door markbakk »

Maar wat is nou het probleem? Er is toch geen indicatie ervoor dat die tweeters niet goed werken?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door Olaf Analogue »

markbakk schreef: ma 13 dec 2021, 19:47
Maar wat is nou het probleem? Er is toch geen indicatie ervoor dat die tweeters niet goed werken?
Het probleem is dat ze te zacht spelen, daarmee werd dit topic geopend.
Dat zou een indicatie kunnen wezen dat de tweeters misschien niet goed werken.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door jeroen_d »

Het ontwerp is waarschijnlijk dusdanig dat de tweeter alleen het laatste stukje hoog verzorgt en als gevolg daarvan ook zacht MOET spelen.

Is er wel een tweeter probleem, als de speakers als geheel goed klinken?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door Leeuwarden »

jeroen_d schreef: di 14 dec 2021, 14:00
Is er wel een tweeter probleem, als de speakers als geheel goed klinken?
Het antwoord zit slim verborgen in de vraag 8)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door jeroen_d »

Dat noemen ze ook wel een retorische vraag. :wink:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door OWC »

Met die logica kunnen we toch ook wel stoppen met upgrades en tweaks?

Als het immers toch al goed klinkt? :think:

Wat absoluut geen verwijt is naar de upgrades en tweaks, maar meer een antwoord op de vraag.
Men wil weleens wat meer.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door markbakk »

Lezen, lezen….
Audioquest777 schreef: do 09 dec 2021, 5:57
Met een testtoon op 5000 hz en zonder condensator ( rechtstreeks op de versterker ) speelt de tweeter prima, maar zodra er een condensator voor geplaatst wordt blijft er weinig tot niets van over?
…toch?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door OWC »

Ja dat is eerder een defecte trafo en/of condensator. (waarschijnlijk trafo)
Dat was al gezegd toch?

Trafo is waarschijnlijk te vervangen door een spoel met L-pad verzwakker.
Nevermind, tweeter heeft super lage impedantie.

(hoewel het misschien zelfs nog zou kunnen)
Nope, 94dB sens vs 95dB sens met de mid.

Hier kun je wel trafotjes kopen;
https://www.reproobchod.cz/index.php?ur ... tesla-p980
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door markbakk »

OWC schreef: di 14 dec 2021, 23:20
Ja dat is eerder een defecte trafo en/of condensator. (waarschijnlijk trafo)
….
Nevermind, tweeter heeft super lage impedantie.
Ik lees niet dat de TS de tweeter zonder trafo heeft aangesloten. Ook niet verstandig, met die impedantie. Ik blijf bij mijn vermoeden dat dit meer een kwesties van wat oudere oren.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door Kappa7 »

Ja en super hoog filteren.
Wat eerder is aangegeven ergens de mid is ongefilterd naar boven dus die loopt ver door.
Het gaat dus echt om het gebeid van af 15K wat een beetje mee gaat doen.
Ik zal deze nog maar eens plaatsen.
Knipsel.JPG
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door Kappa7 »

Zie ook deze post.
Lijkt me duidelijk toch.
SARK schreef: vr 10 dec 2021, 6:42
Hè wat grappig ... ik had deze gratis luidsprekers in het "Te koop gezien" topic getipt wat grappig dat jij ze nu hebt :goedzo:
Even over je opmerking dat de tweeter te zacht speelt .... als je de complete luidspreker beluisterd, valt het dan op dat de tweeter te zacht speelt?
Waarom ik dit vraag is omdat de mid-unit alleen in het laag is gefilterd en in het hoog lekker doortettert (zie plaatje) en ik vraag me af of de tweeter niet als "super" tweeter is ingezet en het dus klopt dat ze pas heel hoog beginnen mee te spelen.
Super Tesla.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door Henkjan »

waar woon je ergens? mss kan er iemand met een meetmicro even langs?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door SARK »

Gezellig dit :yeah: is niet de belangrijkste ontbrekende factor een referentie? Wat k nu lees is dat het te zacht spelen een "gevoel" is.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door Jerommel »

Opmerkelijke waardes.Afbeelding
Er van uit gaande dat alles dan 4 Ohm is, zit er wel een enorm gat tussen de woofer en de middentoner.
2.1 mH op 4 Ohm is toch iets van eh... behoorlijk weinig Hz.(300 Hz ofzo?) laag doorlaat.
En dan maar 16 uF voor de middentoner ?
Dat is op 4 Ohm iets van 2 kHz laag af toch?
Zou dat dan net goed uit komen met de freq. response van die konus drivers?
De 2 uF op 4 Ohm is iets van 16 kHz laag af.
Dat is idd erg hoog.

Heeft TS geen fotootjes van de units?
Ben wel benieuwd naar die tweeters.
Leipe impedantie met 0.6 Ohm.
Alsof het dunne wikkeldraad op was.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door OWC »

Zie links ergens eerder dit topic voor foto's ed
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door beijert »

0.6 levert alsnog een flinke gewichtsbesparing op.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door Jerommel »

OWC schreef: do 16 dec 2021, 23:28
Zie links ergens eerder dit topic voor foto's ed
Oh ja, hier:
Leeuwarden schreef: do 09 dec 2021, 10:01
Diep exponentieel hoorntje.
Misschien ook mere daardoor zo hoog gecrossed.
Dit:
Bron: http://www.repromania.net/tesla/tesla-vyskove-art-481/tesla-vyskove-art-481-25.jpg
Bron: http://www.repromania.net/tesla/tesla-vyskove-art-481/tesla-vyskove-art-481-25.jpg
lijkt alsof dat zilverkleurige lintje een (paar) wikkeling(en) om de spreekspoeldrager heen zit en dus de spreekspoel is.
Aluminiumfolie?
Lollig is het wel.
Leuk om te zien.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”