Ik ben benieuwd welke ( referentie ) waardes je bedoelt? De man die die gegevens heeft geupload zit namelijk ook op Youtube, en zou hem deze vraag dan ook direct kunnen sturen, als ik weet welke gegevens je graag zou willen hebben.OWC schreef: ↑za 11 dec 2021, 15:59Als we de eerder gelinkte website mogen geloven, denk ik niet dat er ferrofluid in heeft gezeten.
Daarvoor is de max belastbaarheid namelijk veel te laag.
Ik weet ook niet hoe oud deze precies zijn (kwam ergens 1959 tegen?), maar ferrofluid begon volgens mij pas een ding rond de jaren 90 te worden?
En dan ook enkel voor de wat luxere merken.
edit: dat klopt, begon pas echt rond 1976-1980 zie; https://en.wikipedia.org/wiki/Ferrofluid#Loudspeakers
edit: kwam oude sales program tegen van Tesla.
Geeft je helaas niet meer info, maar wel leuk voor het archief.
Ik wil er best naar kijken/meten, maar zonder referentie waardes wordt dat wel een beetje lastig.
Tweeter speelt te zacht
Moderator: Beheerdersteam
-
Audioquest777
- Berichten: 8
- Lid geworden op: do 09 dec 2021, 5:37
Re: Tweeter speelt te zacht
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Tweeter speelt te zacht
Ik doel dan op de impedantie curve.
Daar kun je direct zien wat er aan de hand is.
We weten echter ook niet of tweeters die deze man heeft, wel nog goed zijn.
Het geeft iig wel een indicatie.
Daar kun je direct zien wat er aan de hand is.
We weten echter ook niet of tweeters die deze man heeft, wel nog goed zijn.
Het geeft iig wel een indicatie.
Re: Tweeter speelt te zacht
Maar wat is nou het probleem? Er is toch geen indicatie ervoor dat die tweeters niet goed werken?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Tweeter speelt te zacht
Het ontwerp is waarschijnlijk dusdanig dat de tweeter alleen het laatste stukje hoog verzorgt en als gevolg daarvan ook zacht MOET spelen.
Is er wel een tweeter probleem, als de speakers als geheel goed klinken?
Is er wel een tweeter probleem, als de speakers als geheel goed klinken?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Tweeter speelt te zacht
Met die logica kunnen we toch ook wel stoppen met upgrades en tweaks?
Als het immers toch al goed klinkt?
Wat absoluut geen verwijt is naar de upgrades en tweaks, maar meer een antwoord op de vraag.
Men wil weleens wat meer.
Als het immers toch al goed klinkt?
Wat absoluut geen verwijt is naar de upgrades en tweaks, maar meer een antwoord op de vraag.
Men wil weleens wat meer.
Re: Tweeter speelt te zacht
Lezen, lezen….
…toch?Audioquest777 schreef: ↑do 09 dec 2021, 5:57Met een testtoon op 5000 hz en zonder condensator ( rechtstreeks op de versterker ) speelt de tweeter prima, maar zodra er een condensator voor geplaatst wordt blijft er weinig tot niets van over?
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Tweeter speelt te zacht
Ja dat is eerder een defecte trafo en/of condensator. (waarschijnlijk trafo)
Dat was al gezegd toch?
Trafo is waarschijnlijk te vervangen door een spoel met L-pad verzwakker.
Nevermind, tweeter heeft super lage impedantie.
(hoewel het misschien zelfs nog zou kunnen)
Nope, 94dB sens vs 95dB sens met de mid.
Hier kun je wel trafotjes kopen;
https://www.reproobchod.cz/index.php?ur ... tesla-p980
Dat was al gezegd toch?
Nevermind, tweeter heeft super lage impedantie.
Nope, 94dB sens vs 95dB sens met de mid.
Hier kun je wel trafotjes kopen;
https://www.reproobchod.cz/index.php?ur ... tesla-p980
Re: Tweeter speelt te zacht
Ik lees niet dat de TS de tweeter zonder trafo heeft aangesloten. Ook niet verstandig, met die impedantie. Ik blijf bij mijn vermoeden dat dit meer een kwesties van wat oudere oren.
Re: Tweeter speelt te zacht
Ja en super hoog filteren.
Wat eerder is aangegeven ergens de mid is ongefilterd naar boven dus die loopt ver door.
Het gaat dus echt om het gebeid van af 15K wat een beetje mee gaat doen.
Ik zal deze nog maar eens plaatsen.
Wat eerder is aangegeven ergens de mid is ongefilterd naar boven dus die loopt ver door.
Het gaat dus echt om het gebeid van af 15K wat een beetje mee gaat doen.
Ik zal deze nog maar eens plaatsen.
Re: Tweeter speelt te zacht
Zie ook deze post.
Lijkt me duidelijk toch.
Lijkt me duidelijk toch.
SARK schreef: ↑vr 10 dec 2021, 6:42Hè wat grappig ... ik had deze gratis luidsprekers in het "Te koop gezien" topic getipt wat grappig dat jij ze nu hebt![]()
Even over je opmerking dat de tweeter te zacht speelt .... als je de complete luidspreker beluisterd, valt het dan op dat de tweeter te zacht speelt?
Waarom ik dit vraag is omdat de mid-unit alleen in het laag is gefilterd en in het hoog lekker doortettert (zie plaatje) en ik vraag me af of de tweeter niet als "super" tweeter is ingezet en het dus klopt dat ze pas heel hoog beginnen mee te spelen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Tweeter speelt te zacht
waar woon je ergens? mss kan er iemand met een meetmicro even langs?
Re: Tweeter speelt te zacht
Gezellig dit
is niet de belangrijkste ontbrekende factor een referentie? Wat k nu lees is dat het te zacht spelen een "gevoel" is.
Re: Tweeter speelt te zacht
Opmerkelijke waardes.
Er van uit gaande dat alles dan 4 Ohm is, zit er wel een enorm gat tussen de woofer en de middentoner.
2.1 mH op 4 Ohm is toch iets van eh... behoorlijk weinig Hz.(300 Hz ofzo?) laag doorlaat.
En dan maar 16 uF voor de middentoner ?
Dat is op 4 Ohm iets van 2 kHz laag af toch?
Zou dat dan net goed uit komen met de freq. response van die konus drivers?
De 2 uF op 4 Ohm is iets van 16 kHz laag af.
Dat is idd erg hoog.
Heeft TS geen fotootjes van de units?
Ben wel benieuwd naar die tweeters.
Leipe impedantie met 0.6 Ohm.
Alsof het dunne wikkeldraad op was.
Er van uit gaande dat alles dan 4 Ohm is, zit er wel een enorm gat tussen de woofer en de middentoner.
2.1 mH op 4 Ohm is toch iets van eh... behoorlijk weinig Hz.(300 Hz ofzo?) laag doorlaat.
En dan maar 16 uF voor de middentoner ?
Dat is op 4 Ohm iets van 2 kHz laag af toch?
Zou dat dan net goed uit komen met de freq. response van die konus drivers?
De 2 uF op 4 Ohm is iets van 16 kHz laag af.
Dat is idd erg hoog.
Heeft TS geen fotootjes van de units?
Ben wel benieuwd naar die tweeters.
Leipe impedantie met 0.6 Ohm.
Alsof het dunne wikkeldraad op was.
Re: Tweeter speelt te zacht
Oh ja, hier:
Diep exponentieel hoorntje.Leeuwarden schreef: ↑do 09 dec 2021, 10:01Voor de beeldvorming: http://www.repromania.net/tesla/tesla-v ... rt-481.php
Misschien ook mere daardoor zo hoog gecrossed.
Dit: lijkt alsof dat zilverkleurige lintje een (paar) wikkeling(en) om de spreekspoeldrager heen zit en dus de spreekspoel is.
Aluminiumfolie?
Lollig is het wel.
Leuk om te zien.
