Tweeter speelt te zacht
Moderator: Beheerdersteam
-
Audioquest777
- Berichten: 8
- Lid geworden op: do 09 dec 2021, 5:37
Tweeter speelt te zacht
Hallo beste forumleden
Ik ben de gelukkige eigenaar geworden van een paar hoog rendement Tesla 25ws-d2 speakers. De speaker zijn al 50 jaar oud en de filters konden wel eens nieuwe condensators gebruiken, en deze heb ik vervangen door nieuwe Audyn's in de juiste waarden. Daar knapte de speakers behoorlijk van op!
Maar... het enige euvel wat ik heb kunnen ontdekken is dat de tweeters erg laag in volume spelen, dit was zowel voor als na het vervangen van de condensatoren.
Met een testtoon op 5000 hz en zonder condensator ( rechtstreeks op de versterker ) speelt de tweeter prima, maar zodra er een condensator voor geplaatst wordt blijft er weinig tot niets van over?
De tweeter is een ART 481, een hoorn tweeter van 0,6 ohm 5 watt, er zit verder nog een transformator voor om de impedantie naar 4 ohm te krijgen. De condensatoren dier gebruikt worden zijn 2uf. Ook heb ik 1 uf geprobeerd en dit gaf hetzelfde resultaat.
Hopelijk kan iemand mij verder helpen hiermee!
Ik ben de gelukkige eigenaar geworden van een paar hoog rendement Tesla 25ws-d2 speakers. De speaker zijn al 50 jaar oud en de filters konden wel eens nieuwe condensators gebruiken, en deze heb ik vervangen door nieuwe Audyn's in de juiste waarden. Daar knapte de speakers behoorlijk van op!
Maar... het enige euvel wat ik heb kunnen ontdekken is dat de tweeters erg laag in volume spelen, dit was zowel voor als na het vervangen van de condensatoren.
Met een testtoon op 5000 hz en zonder condensator ( rechtstreeks op de versterker ) speelt de tweeter prima, maar zodra er een condensator voor geplaatst wordt blijft er weinig tot niets van over?
De tweeter is een ART 481, een hoorn tweeter van 0,6 ohm 5 watt, er zit verder nog een transformator voor om de impedantie naar 4 ohm te krijgen. De condensatoren dier gebruikt worden zijn 2uf. Ook heb ik 1 uf geprobeerd en dit gaf hetzelfde resultaat.
Hopelijk kan iemand mij verder helpen hiermee!
Re: Tweeter speelt te zacht
Zou het kunnen zijn dat er ferro fluid in de tweeters is toegepast ?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Tweeter speelt te zacht
Voor de beeldvorming: http://www.repromania.net/tesla/tesla-v ... rt-481.php
Re: Tweeter speelt te zacht
Als je het onderste stukje tekst daarvan vertaalt, heeft hij het over gescheurde of een loszittende magneet
in de carrosserie, waardoor de tweeter een stuk zachter of hees speelt. In dat geval, kan het een risico zijn
om de klemmende spreekspoel uit de spleet te krijgen.
Als ik naar de foto van de spreekspoel kijk, denk ik wat resten ferrofluid te zien. Ik denk dat hij toch even
uit elkaar moet. Maar dan wel het liefst door iemand met ervaring.
in de carrosserie, waardoor de tweeter een stuk zachter of hees speelt. In dat geval, kan het een risico zijn
om de klemmende spreekspoel uit de spleet te krijgen.
Als ik naar de foto van de spreekspoel kijk, denk ik wat resten ferrofluid te zien. Ik denk dat hij toch even
uit elkaar moet. Maar dan wel het liefst door iemand met ervaring.
-
Audioquest777
- Berichten: 8
- Lid geworden op: do 09 dec 2021, 5:37
Re: Tweeter speelt te zacht
Alvast bedankt voor het meedenken 
Ik heb geen idee of er ferro fluid in de tweeter gebruikt is, kon helaas niet veel informatie vinden. De link is een mooi begin, dan weet ik in ieder geval al een beetje welke onderdelen er in zitten en hoe hij uit elkaar zou kunnen, met uiteraard alle voorzichtigheid geboden, want even wegbrengen om een expert er naar te laten kijken gaat financieel niet.
Ik heb geen idee of er ferro fluid in de tweeter gebruikt is, kon helaas niet veel informatie vinden. De link is een mooi begin, dan weet ik in ieder geval al een beetje welke onderdelen er in zitten en hoe hij uit elkaar zou kunnen, met uiteraard alle voorzichtigheid geboden, want even wegbrengen om een expert er naar te laten kijken gaat financieel niet.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Tweeter speelt te zacht
Vermoedelijk zit er een alnico magneet in, die verliezen na verloop van tijd hun magnetisme.
Re: Tweeter speelt te zacht
Als er met een testtoon zonder condensator geluid uit komt, maar dat stopt nadat je er een condensator tussen zet, dan ligt het volgens mij niet aan de magneet of aan de spreekspoel. Maar: als je 2µF voor 4Ω zet, dan hou je bij 5kHz niet heel veel over. Nog los ervan dat we de impedantie van de autotransformer niet kennen...
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Tweeter speelt te zacht
Zou je een betere foto van het trafo'tje willen maken? Mogelijk zitten hier meerdere aftakkingen op waarmee het volume van de tweeter kan worden aangepast. Op de foto meen in te zien dat er twee takken zijn doorgesoldeerd, maar als je even een betere foto maakt dan kijken we even verder.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Tweeter speelt te zacht
Dat ziet er inderdaad origineel uit. Maar hoe kan het dat iemand anders dan de topic starter nu met een foto van hetzelfde filter komt? Gezien de condensatoren is dit daadwerkelijk het filter van de topic starter.
Re: Tweeter speelt te zacht
Op de foto klikken. Dan wordt ie groter en kan je knippen.
Op mijn mobiel that is...
Op mijn mobiel that is...
Re: Tweeter speelt te zacht
Waarom moet er bij 5kHz geluid uit de hoorn komen trouwens? Was dat met de oude condensatoren zo?
[Edit]volgens mij schrijf je zelf dat er geen verschil is. Misschien horen ze wel zacht te spelen. Kun je alleen beoordelen met een meting, vrees ik.
[Edit]volgens mij schrijf je zelf dat er geen verschil is. Misschien horen ze wel zacht te spelen. Kun je alleen beoordelen met een meting, vrees ik.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Tweeter speelt te zacht
zeker boven de 5kHz komt er opvallend weinig geluid uit een tweeter
Re: Tweeter speelt te zacht
Lijkt mij wel dat er gewoon te veel wordt weg gefilterd.markbakk schreef: ↑do 09 dec 2021, 12:38Als er met een testtoon zonder condensator geluid uit komt, maar dat stopt nadat je er een condensator tussen zet, dan ligt het volgens mij niet aan de magneet of aan de spreekspoel. Maar: als je 2µF voor 4Ω zet, dan hou je bij 5kHz niet heel veel over. Nog los ervan dat we de impedantie van de autotransformer niet kennen...
We weten dat de condensator voor de transformator zit en deze de taak heeft om de impedantie naar 4 ohm te trekken.
Dan is dat dus niets meer als onderstaand filter. Niet zo gek dus dat er niks uit komt.
Maak er eens 10uF van dan zal er wel wat meer uit komen.
-
Audioquest777
- Berichten: 8
- Lid geworden op: do 09 dec 2021, 5:37
Re: Tweeter speelt te zacht
Klopt, er zit inderdaad een alnico magneet achter, en aan de buitenkant is er een zwak magnetisch veld. Dat een alnico magneet zijn kracht verliest heb ik ook al een gehoord, geen idee hoe veel invloed zoiets zou hebben?
-
Audioquest777
- Berichten: 8
- Lid geworden op: do 09 dec 2021, 5:37
Re: Tweeter speelt te zacht
Ik heb geen idee waar de crossover punten liggen bij deze speakers, het is zo dat ik erg weinig geluid uit de tweeter ervaar als een probleem, maar meten is weten inderdaad! Heb het met een app geprobeerd maar daar had ik al vanaf 8 khz een sterke afval, maar heb nu het idee dat dat een limitatie van de app of telefoon is. Helaas heb ik geen meet microfoon en alles wat daar bij komt kijken.
-
Audioquest777
- Berichten: 8
- Lid geworden op: do 09 dec 2021, 5:37
Re: Tweeter speelt te zacht
Hè wat grappig ... ik had deze gratis luidsprekers in het "Te koop gezien" topic getipt wat grappig dat jij ze nu hebt
Even over je opmerking dat de tweeter te zacht speelt .... als je de complete luidspreker beluisterd, valt het dan op dat de tweeter te zacht speelt?
Waarom ik dit vraag is omdat de mid-unit alleen in het laag is gefilterd en in het hoog lekker doortettert (zie plaatje) en ik vraag me af of de tweeter niet als "super" tweeter is ingezet en het dus klopt dat ze pas heel hoog beginnen mee te spelen.
Even over je opmerking dat de tweeter te zacht speelt .... als je de complete luidspreker beluisterd, valt het dan op dat de tweeter te zacht speelt?
Waarom ik dit vraag is omdat de mid-unit alleen in het laag is gefilterd en in het hoog lekker doortettert (zie plaatje) en ik vraag me af of de tweeter niet als "super" tweeter is ingezet en het dus klopt dat ze pas heel hoog beginnen mee te spelen.
-
Audioquest777
- Berichten: 8
- Lid geworden op: do 09 dec 2021, 5:37
Re: Tweeter speelt te zacht
Ik heb deze speakers inderdaad gratis gekregenSARK schreef: ↑vr 10 dec 2021, 6:42Hè wat grappig ... ik had deze gratis luidsprekers in het "Te koop gezien" topic getipt wat grappig dat jij ze nu hebt![]()
Even over je opmerking dat de tweeter te zacht speelt .... als je de complete luidspreker beluisterd, valt het dan op dat de tweeter te zacht speelt?
Waarom ik dit vraag is omdat de mid-unit alleen in het laag is gefilterd en in het hoog lekker doortettert (zie plaatje) en ik vraag me af of de tweeter niet als "super" tweeter is ingezet en het dus klopt dat ze pas heel hoog beginnen mee te spelen.
Om eerlijk te zijn klinkt de speaker prima ook zonder dat de tweeter opvalt, ik denk zelfs dat zonder de tweeter het hele beeld overeind zou blijven, dus in die zin zou je zeker gelijk kunnen hebben.
-
Audioquest777
- Berichten: 8
- Lid geworden op: do 09 dec 2021, 5:37
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Tweeter speelt te zacht
Als we de eerder gelinkte website mogen geloven, denk ik niet dat er ferrofluid in heeft gezeten.
Daarvoor is de max belastbaarheid namelijk veel te laag.
Ik weet ook niet hoe oud deze precies zijn (kwam ergens 1959 tegen?), maar ferrofluid begon volgens mij pas een ding rond de jaren 90 te worden?
En dan ook enkel voor de wat luxere merken.
edit: dat klopt, begon pas echt rond 1976-1980 zie; https://en.wikipedia.org/wiki/Ferrofluid#Loudspeakers
edit: kwam oude sales program tegen van Tesla.
Geeft je helaas niet meer info, maar wel leuk voor het archief.
Ik wil er best naar kijken/meten, maar zonder referentie waardes wordt dat wel een beetje lastig.
Daarvoor is de max belastbaarheid namelijk veel te laag.
Ik weet ook niet hoe oud deze precies zijn (kwam ergens 1959 tegen?), maar ferrofluid begon volgens mij pas een ding rond de jaren 90 te worden?
En dan ook enkel voor de wat luxere merken.
edit: dat klopt, begon pas echt rond 1976-1980 zie; https://en.wikipedia.org/wiki/Ferrofluid#Loudspeakers
edit: kwam oude sales program tegen van Tesla.
Geeft je helaas niet meer info, maar wel leuk voor het archief.
Ik wil er best naar kijken/meten, maar zonder referentie waardes wordt dat wel een beetje lastig.
- Bijlagen
-
- Tesla_sales_program.pdf
- (2.88 MiB) 482 keer gedownload
Laatst gewijzigd door OWC op za 11 dec 2021, 16:47, 3 keer totaal gewijzigd.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Tweeter speelt te zacht
Volgens die sales brochure loopt de woofer (ARO 667) door tot 10kHz.
Nu moeten we dat wel met een of twee pakken zout nemen, maar het geeft wel een indicatie dat dit aannemelijk zou kunnen zijn.
Als super tweeter zou ik dan niet denken als 20kHz en meer (wat tegenwoordig een beetje de "definitie" is), maar het gebied van 8-20kHz.
Wat vroeger (jaren 60-70) toch wel een beetje een ding was.
Gezien het heel lage vermogen van de hoorn klopt een hogere crossover freq ook wel.
Zo even uit op ervaring, ergens rond de 5-7kHz ofzo idd
edit, juist zie hier;
http://www.repromania.net/tesla/tesla-s ... ro-667.php
