Raspberry muziek streamer zelfbouw projectje

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Maikele

Re: Raspberry muziek streamer zelfbouw projectje

Bericht door Maikele »

Whoehoeeee, de ST-link module is onderweg naar Thailand, Hans hartelijke dank ook via hier. Gewelig zo'n forum zeg.
Nou ben ik afgelopen tijd een beetje aan t zoeken en lezen geweest. Wat is volgens jullie de beste distro om Roon (bridge) met een Soekris DAM1021 te gebruiken?
Ik heb moOde nu gebruikt wat erg fijn en vlekkeloos werkt, echter ondersteuning icm Roonbridge is erg summier
Ik heb wat gelezen over Ropieee en ik zag Audiolinux voorbij komen wat volgens mij meer voor de studio is.
Benieuwd naar jullie mening
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Standaard of kale Linux als Ubuntu of Debian, en dan via de https://help.roonlabs.com/portal/en/kb/ ... al_Install dat installeren, en dan kan het de v7 of v8 zijn.
Ik heb dat in ieder geval zo gedaan met de Friendly Arm Neo plus.
https://www.zelfbouwaudio.nl/forum/view ... 1#p1948191

Ropiee is zeker ook een optie
Maikele

Bericht door Maikele »

Nou Hans naar aanleiding van je links kwam ik op een zoektocht...

Heel en lang zoeken vind ik zojuist een 24-bit ladderdac volgens R2R principe op Hackaday.io (overigens zeer de moeite waard die site) en deze ontwikkelaar heeft een andere chip gebuikt, dus ik kan de driver bestanden niet gebruiken, maar de alsa-config zie ik de virtuele volume divice in staan die ik al de hele dag zoek. Check hier; https://alsa.opensrc.org/How_to_use_sof ... ter_volume
Project; https://github.com/dilshan/max2-audio-d ... sound.conf
Nu uitzoeken hoe ik dit zelf zo in elkaar kan flansen. Idee is dus om een volume-regeling te hebben die niet gekoppeld hoeft te zijn aan hardware (de seriele volume control is een lastig verhaal dan). Ik kan dan via de roon-api de volumeregeling uitlezen en via commandos naar serieel de volume regeling binnen de ladder regelen (zonder negatieve invloed)
Pretty cool huh

Nu eerst de DAC weer in orde maken, dus ff wachten
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik hoor/lees het wel als je het binnen hebt, ik gebruik een voorversterker.
Is al wel leuk, maar ik heb wel op de andere Soekris de volume regeling gebruikt die op print was geïntegreerd van de de Chinese print.

De Soekris is 28 bit, en dus is de optie om die ruimte (4 bits) goed te gebruiken voor volume regeling.
Maikele

Bericht door Maikele »

Zeker Hans. Voorlopig me even op de draaitafel oriënteren, die heeft ook nog wat aandacht nodig.

Wel mooi dat die volume regeling er zo inzit. Jij hebt m destijds via een pot geïmplementeerd?
Maikele

Bericht door Maikele »

hannesie schreef: di 30 nov 2021, 16:29
Ik hoor/lees het wel als je het binnen hebt, ik gebruik een voorversterker.
Is al wel leuk, maar ik heb wel op de andere Soekris de volume regeling gebruikt die op print was geïntegreerd van de de Chinese print.

De Soekris is 28 bit, en dus is de optie om die ruimte (4 bits) goed te gebruiken voor volume regeling.
Hoi Hans,
TP-link en een heleboel kabeltjes en dingetjes is gister al binnengekomen. Is super snel gegaan
Nou binnenkort maar eens jouw verslag gedetailleerd teruglezen en kijken of ik t zelfde trucje kan doen.
Je leest t hier :)
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

OK, ben benieuwd of het gaat lukken, de kabeltjes zaten nog op het apparaat zoals ik het heb gebruikt toen.
schema.jpg
Maikele

Bericht door Maikele »

hannesie schreef: vr 10 dec 2021, 10:58
OK, ben benieuwd of het gaat lukken, de kabeltjes zaten nog op het apparaat zoals ik het heb gebruikt toen.

schema.jpg
Aah top. Zo gaat t helemaal lukken. Ik had de kabeltjes al mooi laten zitten. Had al zo’n vermoeden. Je hoort t maar heb t razend druk dus hoop dat ik t deze week ga redden.
Maikele

Bericht door Maikele »

Zo dan, aangezien ik op Linux draai heb ik de STM32-Cube programmer tool geïnstalleerd, welke hetzelfde lijkt te kunnen als de tool die jij toegevoegd aan in de zip Hans.
Vervolgens qua voorbereiding alle info erbij gezocht;
Mocht er iemand op t internet zoeken, de site van Paul (moredamfilters) en dan specifiek het draadje over het herprogrammeren is nu hier te vinden;
https://web.archive.org/web/20161025204 ... controller

Nu even kijken hoe ik die kabeltjes dan aansluit
Maikele

Bericht door Maikele »

Volgens de handleiding de libusb-dev geïnstalleerd. Mooi niet dat ie de ST-link ziet. Totdat ik me bedenk. Aah die heeft toegang tot usb bus als root nodig dus moet de programmer als root via terminal uitvoeren. Aah hij ziet de ST-link met daarbij keurig de melding dat ik een firmware van de ST-link moet doen
Ander programma voor gedownload. Die installeer ik vervolgens als gebruiker en blijft op 20% hangen. Afgebroken en opgeruimd maar blijft hangen. Moet zo werken. Hele ochtend bezig geweest en wel iets verder. Boel is al wel aangesloten maar nu eerst de software op orde krijgen
36A9F1D6-F558-4C22-BD82-A1E447E60872.jpeg
7CFF5F38-CE90-4BCC-A463-A099430B4E46.jpeg
Edit: udev-rules moet in terminal als troot of sudo als volgt geinstalleerd te worden;

CODE: Selecteer alles

/home/maikeg/Unpacked/STlink/stsw-link007/AllPlatforms/StlinkRulesFilesForLinux# apt-get --reinstall install ./st-stlink-udev-rules-1.0.3-2-linux-all.deb 
Hij vroeg om acceptatie wat in de GUI niet naar voren kwam
Dus ik kan weer even verder
Maikele

Bericht door Maikele »

Vorige poging om te programmeren was niet succesvol. Toen heeft t een hele tijd stil gelegen. Vanmorgen heb ik de documentatie van ST-link voor het specifieke programmeer programma helemaal doorgekomen.
Vervolgens boel weer aansluiten. Dac spanning eraf. Dubbelcheck aansluitingen. Vervolgens laptop met extern scherm aangesloten (applicatie past net niet in de hoogte op m’n laptop scherm)
Connect met dam1021 gaat goed. Eerst lezen van data. Geeft keurig allemaal FFFF dus leeg. Vervolgens uManager bin openen, programmeren en teruglezen en data staat er nu in. Legen FFFF waarden stonden beginnend op 0x080000 dus stond dit als start adres voor programmeren ook zo. Moet er goed instaan aangezien ik t dus nu ook terug gelezen heb.
Vervolgens aantal malen de dam opnieuw gestart en via minicom verbinding proberen te maken. Daar gaat t dus helemaal fout. Geeft geen enkele sjoegum. Alle settings gedubbelchecked. Settings in raspberry gedubbelchecked, alles lijkt goed te staan.

Ik kan nog controleren of de seriële kabel nog we goed aangesloten is (nu geen tijd meer voor) maar t begint een redelijk hopeloze situatie te worden zo. Wordt er echt super gefrustreerd van. Spijt als al t grijze haar op m’n hoofd dat ik t destijds in m’n hoofd gehaald heb om dat ding opnieuw te programmeren…

Na de check van de seriële kabel zou ik evt t board naar Soekris kunnen sturen. Geen idee wat dat gaat kosten

Zo zag t er uit vanmorgen
6AFE1AB4-3E5A-49B5-AB97-00412241DA76.jpeg
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik zit even te peinzen, had dan zelf de print van Soekris volledig los van de andere onderdelen en bij het flashen had ik ook de 1e keer geen goed contact. De keer dat het weer de opzet wat beter onder controle was, zag ik de reactie direct in het scherm, en het was in een relatief korte actie die dan de boel aan het draaien bracht.

Na de Flash was het wel van belang dat ik de software er weer moest opzetten, de versie die er toen eerst op stond was de micromanager, en het was daarna dat het kon booten en de software updaten naar de laatste versie.

Misschien dan proberen gelijk de update uit te voeren?
Ik probeer het mij voor de geest te halen, is ook al weer een tijdje geleden.

Met het Xmodem protocol
Dit is dus ook door jou gezien?Afbeelding

https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopi ... 7#p1791017
Maikele

Bericht door Maikele »

hannesie schreef: vr 11 feb 2022, 13:20
Ik zit even te peinzen, had dan zelf de print van Soekris volledig los van de andere onderdelen en bij het flashen had ik ook de 1e keer geen goed contact. De keer dat het weer de opzet wat beter onder controle was, zag ik de reactie direct in het scherm, en het was in een relatief korte actie die dan de boel aan het draaien bracht.

Na de Flash was het wel van belang dat ik de software er weer moest opzetten, de versie die er toen eerst op stond was de micromanager, en het was daarna dat het kon booten en de software updaten naar de laatste versie.

Misschien dan proberen gelijk de update uit te voeren?
Ik probeer het mij voor de geest te halen, is ook al weer een tijdje geleden.

Met het Xmodem protocol
Dit is dus ook door jou gezien?Afbeelding

https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopi ... 7#p1791017
Hoi Hans,
Ik had de print nog aangesloten maar de hele voeding was eraf. Het flashen lijkt wel goed te gaan met de ST-Link, ik kan de boel Erasen, zie dan allemaal FFFFF, vervolgens programeer ik de data en lees die daarna uit. De FFFF zijn nu vervangen voor de data die ook in de bin file stond die je mij gestuurd hebt. Het flshen/programmeren lijkt dus wel goed te gaan.
Tijdens dat flashen zou de micromanager, ook wel uManager genoemd, er weer op moeten staan en zou je de deze via de seriele poort weer moeten kunnen benaderen. Die stap krijg ik met geen mogelijkheid voor elkaar, hij reageert niet op de welbekende +++ en meld zich dus niet als uManager.

Nou is technisch zo'n seriele poort volgens mij wel zo ongeveer onverwoestbaar dus ik snap niet waarom ik er niet bij kan.
Wellicht dat de linuxversie waar moode op draait een issue met de seriele poortverwijzing heeft en dat dit een s/w issue is
De seriele verbinding is aan de kant van de pi gesoldeerd en aan de kant van de DAC heeft deze stekkerverbindingen, zou dus ook goed moeten zijn

Plan is nu om als volgende stap de andere SD-kaart met raspbian waarmee ik destijds zowiezo bijde seriele poort kon terug te zetten en te proberen of ik dan wel verbinding kan maken
Als dat niet werkt zou ik de seriele verbindingen los kunnen maken en weer aansluiten
Als allerlaatste stap zou ik de DAC naar Soren kunnen sturen met de vraag of hij m voor mij weer tot leven kan wekken, probleem is echter dat de DAC diep onderin een houten kastje is gebouwd, alle aansluitingen qua data zijn met stekkerverbindingen verbonden maar de analoge uitgangen zijn gesoldeerd, dus das een heel project op zich.
Heb nog wat andere ellende dus ben bang dat dit weer heel even moet wachten

Had ik maar nooit die nieuwe programmering gedaan, wat heb ik daar een spijt van zeg!!

Edit: Hans, jij hebt Terraterm op een windows machine staan toch? Hoe heb je die seriele verbinding tot stand, via USB met een kaartje ertussen??
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Welke poort gebruik je dan?

Is volgens mij ook wel belangrijk.
ser.jpg
Ik heb dan deze poort gebruikt voor het flashen van de software en met een FT232R USB UART via Ali mee laten komen voor iets van 2 euro, had ik er wel een bij kunnen doen in het doosje :lol:
ser1.jpg
Inderdaad Teraterm op de PC, en dan kun je hem vinden bij de seriële poort die je dan gelijk kunt zien.
Wel even op 5V zetten en hij ziet hem.
uart.jpg
scherm.jpg
usb.jpg
usb.jpg (14.49 KiB) 853 keer bekeken
Heb het ook wel met zoiets gedaan.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik ben nog even aan het klooien, maar mogelijk heb ik je op het verkeerde been gezet, de kleine rode interface met de USB to Serial geeft hier problemen, en dan kan het zijn dat ik dat toen niet met de Soekris heb gebruikt.
SerialtoUSB.jpg
De rechtse is dan met de FTDI de niet goed werkende interface.

De inteface op com5 is dan wel werkend.
Nu dan werkend op com4, omdat ik de andere heb ontkoppeld.
Sitecom.jpg
Dit is dus Sitecom CN-104 - USB to serial cable – 60cm
Het kan zijn dat ik de kabeltjes er niet goed had, maar kreeg het nu niet aan de praat.
De Profilic dus wel functionerend.

https://hifiduino.wordpress.com/2015/03 ... ers-guide/

https://tweakers.net/pricewatch/128009/ ... ificaties/
serial.jpg
j10.jpg
Maikele

Bericht door Maikele »

Hoi Hans,
Ontiegelijk bedankt voor al je hulp. Had nog niks besteld dus geen probleem :) Ik denk dat m’n huidige aanvalsplan voor nu als volgt is:
1. Serial stekkers opnieuw aansluiten en dan nogmaals testen of ik verbinding kan krijgen. Het is wel heel raar dat dat niet lukt. Aan de andere kant is de seriële implementatie in Linux een ramp en zeer zeer slecht gedocumenteerd
2. M’n oude kaarte proberen. Probleem daarvan is dat opstarten moeilijk gaat dus dat gaat veel geduld kosten. Met die config heb ik destijds de boel succesvol geprogrammeerd
3. Usb-serial aanschaffen en met Windows proberen (laptop vrouw)

Veel verder dan dat kijken heeft niet zoveel nut nu. Heb zitten kijken gister naar een danafrips kant en klaar oplossing en dan zit je met net zo’n mooie voeding als ik heb op 3500€
Mijn hele setup heeft ook zo’n 1000€ gekost dus wel doodzonde om op te geven. Zeker omdat t zo mooi speelt

Ik houd je op de hoogte en nogmaals bedankt man!!
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Mogelijk ook dan nog wel iets om te melden, ik gebruikte nu onder Windows 11 de seriële interface, en dat ging flink fout.
Dus na de update werd hij niet gezien op mijn machine en de Tera Term applicatie, en dan krijg je wel een melding dat er iets zit wat niet klopt, maar de oplossing dan niet.
sitecom.jpg
Verder gezocht, en dan krijg je soms de raarste sites in beeld die mij wel op het verkeerde pad wilden sturen, en dat zijn dan de dingen die je niet wilt, zeg maar risicovol.....!!

Toen verder gezocht naar de fabrikant van de chip die mogelijk wat informatie geeft, en het resultaat met een nieuwe driver die W 11 niet wil installeren.
nieuwe drriver.jpg
Na dan nog meer zoekwerk dan de originele van Profilic, de v402.zip dan toch doorgezet en de waarschuwing in de wind geslagen, en ja daar is de link met Tera Term weer te zien en ook in de opzet met W11.
tera.jpg
En weer goed in de USB als correct geïnstalleerd.
usb.jpg
usb.jpg (8.84 KiB) 719 keer bekeken
Maikele

Bericht door Maikele »

Hoi Hans,
Op dit moment erg druk met allerlei andere zaken maar ik kom hier zeker op terug. Je input wordt enorm gewaardeerd, nogmaals dank
Maikel
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Is prima..
Maikele

Bericht door Maikele »

Tja en toen werd m'n schoonvader ernstig ziek, na een heftig ziekbed overleden, volledig in de financiele problemen hierdoor en nu sterker terug dan ooit.
In de moeilijke tijd gespeeld met een supergoedkoop pi-DACje die verrassend goed speelde, zo goed zelfs dat ik er jaren mee gespeeld heb
Vorig jaar een geheel nieuwe Digitale player gebouwd op basis van een IanCanada systeem met mooie reclock, batterijvoeding, Symetrische voeding hergebruikt en die wordt voor t output board gebruikt
Nieuwe eindversterkers waardoor de resolutie van de player nog beter tot z'n echt komt

Mocht er interesse zijn dit project hier te posten, laat t dan even weten
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Dan alsnog gecondoleerd, dat zijn inderdaad dingen die het leven stevig beïnvloeden, weet er alles van.

Ik ben zeker wel geïnteresseerd naar wat je dan nu hebt gedaan, is dat zo iets als dit?
https://www.audiophonics.fr/en/dac-and- ... 21366.html
Maikele

Bericht door Maikele »

Dank je wel Hans, gewaardeerd!
Ja zoiets maar nog iets uitgebreider :)
IMG_3671.jpg
IMG_3755.jpg
IMG_3806.jpg
signal-2026-03-13-140538.jpeg
Wat je ziet is de beste reclocker die hij verkoopt
losse DAC
los outputboard met IV trap
gemonteerd op een Station-pi die isolatie tussen pi en digitale boards creeerd
Speciale LiFePO4 voeding die volledig gescheiden is van laadcircuit voor de Reclock en DAC boards
Superregulator (Per Anders) voor output board (symmetrisch)
Jung regulator voor pi
Lineaire voeding voor laadcircuit (nav ontwerp van een van onze forumleden)
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Dat ziet er serieus uit. :kwijl:
Maikele

Bericht door Maikele »

Nou dat is t Hans!

Hier de onderdelen, losse prints die dan via de GPIO bus op elkaar gestapeld kunnen worden;
signal-2026-03-17-165012.jpeg
Dan alles in een mooi aluminium kastje gebouwd;
IMG_3322.jpg
Ben nu wat DSD aan t luisteren, klinkt erg goed
Kan tot max 512 bits DSD als ik t goed heb. De DAC en Reclock hebben een speciale clock communicatie mode
Volume en instellingen kan ik via de knop voorop regelen inclusief volume op digitaal register niveau
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Daar ben ik ook wel mee bezig, maar dan op een andere manier, en dat is wel even anders als de Soekris die we beiden hadden/hebben. :lol:

Daar naast ook wel een ander setje luidsprekers die grandioos mooi zijn opgezet en afgewerkt, waarbij de Baffle gelijmd is met een speciale kit die dan
de trillingen deels opvangt door de flexibiliteit van die kit.

viewtopic.php?t=31339
viewtopic.php?t=31550
de 2 topics van de huidige stand van zaken.
De DSDDAC.
PXL_20260313_103815028.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”