Daudio C1kit "net even anders"

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door jeroen_d »

holco schreef: zo 28 nov 2021, 0:19
Top en bedankt :D
jeroen_d schreef: zo 28 nov 2021, 0:09
https://www.popschoolmaastricht.nl/coll ... nsport.php

Niet inverterend = +
Inverterend = -

Ja mijn ervaring is dat de kwaliteit er toe doet. Neem een mooie PP van Wima of Vishay of Cormel Dublier
Dit hier lijkt me goed bruikbaar en niet te duur: https://nl.rs-online.com/web/p/film-capacitors/2126669
Lage tolerantie is wel handig voor gebalanceerd. Zou zeker de voorkeur geven aan 5% en geen 10% nemen.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

:mrgreen:
jeroen_d schreef: zo 28 nov 2021, 0:20
holco schreef: zo 28 nov 2021, 0:17
Nou Jeroen, geef mij maar een stuk hout ](*,)

Mag ik aannemen dat die rechthoekige onderdeeltjes aan de linker zijde de toe te voegen condensatoren zijn?
Zo is het plaatje niet bedoeld maar je mag het voor jouw doel wel zo interpreteren.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Koopje :D
jeroen_d schreef: zo 28 nov 2021, 0:35
holco schreef: zo 28 nov 2021, 0:19
Top en bedankt :D
jeroen_d schreef: zo 28 nov 2021, 0:09
https://www.popschoolmaastricht.nl/coll ... nsport.php

Niet inverterend = +
Inverterend = -

Ja mijn ervaring is dat de kwaliteit er toe doet. Neem een mooie PP van Wima of Vishay of Cormel Dublier
Dit hier lijkt me goed bruikbaar en niet te duur: https://nl.rs-online.com/web/p/film-capacitors/2126669
Lage tolerantie is wel handig voor gebalanceerd. Zou zeker de voorkeur geven aan 5% en geen 10% nemen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door jeroen_d »

Ja en als je het heel luxe wilt doen met axiale exemplaren en hoge verzendkosten dan is dit een optie: https://nl.mouser.com/ProductDetail/Cor ... gTZVPm3Arx

Maar nooit doen voordat je met een goedkope variant de goede werking hebt getest.

Voor mijn actieve filters gebruik ik deze: https://nl.mouser.com/ProductDetail/Vis ... FCObfFLoIh
Lekker lage tolerantie zodat filters links en rechts hetzelfde doen.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op zo 28 nov 2021, 0:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Kan trouwens wel al melden dat het fantastisch klinkt nu :yeah:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Okay, eerst testen dan.
jeroen_d schreef: zo 28 nov 2021, 0:41
Ja en als je het heel luxe wilt doen met axiale exemplaren en hoge verzendkosten dan is dit een optie: https://nl.mouser.com/ProductDetail/Cor ... gTZVPm3Arx

Maar nooit doen voordat je met een goedkope variant de goede werking hebt getest.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Duidelijk meer definitie op het laag nu met ook meer controle, de Jantzen bekabeling is ook positief merkbaar wat zich vertaald in een nog losser / ruimtelijker plaatje en verfijnder, de baffle's hebben daar denk ook wat mee te maken, die geven vrijwel geen krimp meer :)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Walt »

Nu met 2 speakers, zie je dan ook dat het per speaker wat minder hard hoeft, dus iets minder last van de grote konus uitslagen?
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Lnsadnoh »

holco schreef: zo 28 nov 2021, 0:00
En nu staan er twee :yeah: :yeah: :yeah:


20211127_235756.jpg
Ziet er fraai uit!
Wat betreft die Center :D , die speelt toch hopelijk niet mee he!
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Dat is ook wel zo, maar de wetenschap dat de woofers niet hun volle uitslag kunnen maken omdat het front ze mechanisch begrenst is killing voor mijn gemoedsrust ](*,)

Walt schreef: zo 28 nov 2021, 6:51
Nu met 2 speakers, zie je dan ook dat het per speaker wat minder hard hoeft, dus iets minder last van de grote konus uitslagen?
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Tnx :D

Uiteraard speelt de center enkel mee met de 9.1 Auro 3D setup, maar ik heb de C1’s met de oude baffles al eens als phantom center ingesteld gehad en dat werkte best goed, dus het zou zo maar kunnen dat de center eruit gaat.
Hondasnl schreef: zo 28 nov 2021, 6:56
holco schreef: zo 28 nov 2021, 0:00
En nu staan er twee :yeah: :yeah: :yeah:


20211127_235756.jpg
Ziet er fraai uit!
Wat betreft die Center :D , die speelt toch hopelijk niet mee he!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door SSassen »

Maak je de frontjes toch opnieuw die nietjes waren toch niet je van het tenslotte? :shock: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Walt »

Een audiofiel met gemoedsrust? :mrgreen:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Ja dat is bij jou wel erg ver doorgeslagen :rofl:
Walt schreef: zo 28 nov 2021, 9:20
Een audiofiel met gemoedsrust? :mrgreen:
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Lnsadnoh »

Gewoon nieuwe frontjes maken.
Wat dikker met een strak facet (of afronding) naar de rand van het RVS.
Staat ook zeker mooi en nog meer detail.

Edit: net zoals een beetje bij die Center :rofl: .
Of zie ik het niet goed.
Bijlagen
Capture.JPG
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Zou zo maar kunnen dat er nieuwe dikkere fronten gaan komen met uiteraard weer de nieten :wink:
Maar eerst maar eens kijken hoe het fijn tunen en de oplossing van Jeroen uitpakt.

SSassen schreef: zo 28 nov 2021, 9:20
Maak je de frontjes toch opnieuw die nietjes waren toch niet je van het tenslotte? :shock: :mrgreen:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Klopt, de Kef center heeft flinke facetten aan de zijkanten, maar dikkere fronten met enkel een klein facetje zal mi strakker staan.
20211128_093025.jpg
Hondasnl schreef: zo 28 nov 2021, 9:23
Gewoon nieuwe frontjes maken.
Wat dikker met een strak facet (of afronding) naar de rand van het RVS.
Staat ook zeker mooi en nog meer detail.

Edit: net zoals een beetje bij die Center :rofl: .
Of zie ik het niet goed.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Nog wat sfeer foto's :D

20211128_103116.jpg
20211128_104256.jpg
20211128_104330.jpg
20211128_104431.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Kappa7 »

Mooi geworden zo.
Mag je trots op zijn.
Wat misschien een overweging is om spacers te gebruiken tussen je speaker en je frontje.
Dat ziet er namelijk best wel mooi uit als daar wat ruimte tussen zit.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Lnsadnoh »

Of een rooster?
Maakt toch eigenlijk niet veel uit wat er voor zit, als je er voor gaat zitten moet die rommel er toch vanaf.
Wel jammer dat het relatief dunne randje RVS uit de baffel steekt als het front eraf is.
Bij een rooster zie je ook mooi de drivers er meer doorheen als je niet speelt.
Ook een stuk robuuster.

Dus mooi kozijntje maken en rooster erin.
Dan op elk gewenste afstand van de baffel positioneren.
Zie voor inspiratie/voorbeeld onderstaande foto.

Leuke speaker btw die Vivace, wil ik ook nog wel eens hebben :lol: .

https://www.speakerland.nl/projecten/vivace-12-fineer/
Bijlagen
img-3868.jpg
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Bedankt voor de input jongens :) maar ik merk duidelijk dat het laag nog aan het veranderen is dus we kijken het eerst nog minimaal 2 weken aan voordat ik überhaupt aan een oplossing ga denken.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Jeroen, heb jij ook de ervaring dat een Jantzen wax coil inspeel tijd nodig heeft, en hoelang duurt dat +/-?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door jeroen_d »

Alle componenten hebben inspeeltijd, maar ik vind dat effect verreweg het duidelijkst bij drivers. En die drivers van jou hadden al weer een tijdje niets gedaan dus dat die nu nog steeds flink aan het inspelen zijn verbaast me niet. Je hoort ook puur de driver, geen rem van kast en ook geen kastklank. Dus alles wat daarin verandert is hoorbaar. En dat duurt maandenlang hoewel de eerste dagen/weken natuurlijk beter waarneembaar zijn.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Okay duidelijk, we gaan het gewoon wat tijd geven.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Pjotr »

Eigenlijk zijn er maar 3 componenten die wezenlijk onderhevig zijn aan variaties van hun eigenschappen in de tijd (de luisteraar zelf reken daar voor het gemak maar even niet bij). Dat zijn speakers en elco's, buizen verlopen door slijtage, eerst snel en daarna langzaam. En het blijft ook variëren. Laat je ze een tijdje niets doen dan duurt het weer een tijdje spelen voordat het weer stabiliseert. Met speakers vaak genoeg meegemaakt dat ze na goed inspelen een dag later weer terug bij af waren meettechnisch.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”