Daudio C1kit "net even anders"

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Bedankt voor de link Jeroen, ik ga daar induiken :D

Het normale lage laag is denk ik het probleem niet, het lijkt er meer op dat in sommige elektronische muziek er dusdanig subsonisch laag mee komt waardoor de woofers alleen maar nutteloos staan te wapperen, zelfs op een laag luister niveau lopen ze dan tegen het doek aan.
Normaliter met de Fusion amp's ging er dan ook standaard bij mij altijd een high-pass op van 15hz / 18db wat uiteraard erg goed werkt, maar ik wil eigenlijk niet meer de DSP kant op.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef: za 27 nov 2021, 16:49
Het lijkt mij toch vrij principieel om de speaker geen uitslagen te laten maken in het sub-laag gebied waar er akoestisch qua SPL vrijwel niets meer gebeurd. Maar wellicht werkt dat bij OB anders? Zoiets moet je dan wel actief gaan doen met b.v. een 2e orde HP met variabele Q
Maakt inderdaad niet uit of het OB of niet. Beneden 40Hz doet hij niet veel, valt hij zelf automatisch al af. Dus je kan dat extra beschermen. Eenvoudige oplossing zou ook zijn in de streamer software een HP in te stellen. Maar ik zou dat dan niet hoger dan 30Hz instellen, anders gooi je onvermijdelijk het kostbare extra gewonnen deel bij 40Hz weg.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door jeroen_d »

holco schreef: za 27 nov 2021, 17:34
Bedankt voor de link Jeroen, ik ga daar induiken :D

Het normale lage laag is denk ik het probleem niet, het lijkt er meer op dat in sommige elektronische muziek er dusdanig subsonisch laag mee komt waardoor de woofers alleen maar nutteloos staan te wapperen, zelfs op een laag luister niveau lopen ze dan tegen het doek aan.
Normaliter met de Fusion amp's ging er dan ook standaard bij mij altijd een high-pass op van 15hz / 18db wat uiteraard erg goed werkt, maar ik wil eigenlijk niet meer de DSP kant op.
Die passieve filters zijn heel goed qua impulsrespons, want inherent slap. Je zet eerste orde filters achter elkaar in het tweede orde voorbeeld. Dat heeft als nadeel dat je snel weer wat verliest. Zelfs met een high pass op 20Hz raak je bijna 2dB kwijt op 40Hz. Probeer het dus eerst met een enkele condensator, afgestemd op 20Hz gegeven de ingangsimpedantie van de purifi. Dan beperk je het verlies op 40Hz tot 1dB en op 50Hz tot 0.6dB. Wellicht is dat al voldoende.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door SSassen »

Da’s wel een beetje een luxe probleem hoor Mario, wees blij dat die woofers je doek aan kunnen tikken, da’s beter dan met de spreekspoel tegen de poolplaat aanlopen! Maar als het je irriteert kom ik ze vanavond nog ophalen hoor, prijs komen we wel uit! :mrgreen:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Jeroen, wat voor een condensator waarde heb ik dan nodig op de ingangen van de Purifi amp?
jeroen_d schreef: za 27 nov 2021, 19:32
holco schreef: za 27 nov 2021, 17:34
Bedankt voor de link Jeroen, ik ga daar induiken :D

Het normale lage laag is denk ik het probleem niet, het lijkt er meer op dat in sommige elektronische muziek er dusdanig subsonisch laag mee komt waardoor de woofers alleen maar nutteloos staan te wapperen, zelfs op een laag luister niveau lopen ze dan tegen het doek aan.
Normaliter met de Fusion amp's ging er dan ook standaard bij mij altijd een high-pass op van 15hz / 18db wat uiteraard erg goed werkt, maar ik wil eigenlijk niet meer de DSP kant op.
Die passieve filters zijn heel goed qua impulsrespons, want inherent slap. Je zet eerste orde filters achter elkaar in het tweede orde voorbeeld. Dat heeft als nadeel dat je snel weer wat verliest. Zelfs met een high pass op 20Hz raak je bijna 2dB kwijt op 40Hz. Probeer het dus eerst met een enkele condensator, afgestemd op 20Hz gegeven de ingangsimpedantie van de purifi. Dan beperk je het verlies op 40Hz tot 1dB en op 50Hz tot 0.6dB. Wellicht is dat al voldoende.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Sander, dat wordt zelfs voor jou wat te prijzig :mrgreen:
SSassen schreef: za 27 nov 2021, 19:35
Da’s wel een beetje een luxe probleem hoor Mario, wees blij dat die woofers je doek aan kunnen tikken, da’s beter dan met de spreekspoel tegen de poolplaat aanlopen! Maar als het je irriteert kom ik ze vanavond nog ophalen hoor, prijs komen we wel uit! :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door dre »

Geen vriendenprijs te bekennen! :rofl:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door jeroen_d »

holco schreef: za 27 nov 2021, 20:24
Jeroen, wat voor een condensator waarde heb ik dan nodig op de ingangen van de Purifi amp?
jeroen_d schreef: za 27 nov 2021, 19:32
holco schreef: za 27 nov 2021, 17:34
Bedankt voor de link Jeroen, ik ga daar induiken :D

Het normale lage laag is denk ik het probleem niet, het lijkt er meer op dat in sommige elektronische muziek er dusdanig subsonisch laag mee komt waardoor de woofers alleen maar nutteloos staan te wapperen, zelfs op een laag luister niveau lopen ze dan tegen het doek aan.
Normaliter met de Fusion amp's ging er dan ook standaard bij mij altijd een high-pass op van 15hz / 18db wat uiteraard erg goed werkt, maar ik wil eigenlijk niet meer de DSP kant op.
Die passieve filters zijn heel goed qua impulsrespons, want inherent slap. Je zet eerste orde filters achter elkaar in het tweede orde voorbeeld. Dat heeft als nadeel dat je snel weer wat verliest. Zelfs met een high pass op 20Hz raak je bijna 2dB kwijt op 40Hz. Probeer het dus eerst met een enkele condensator, afgestemd op 20Hz gegeven de ingangsimpedantie van de purifi. Dan beperk je het verlies op 40Hz tot 1dB en op 50Hz tot 0.6dB. Wellicht is dat al voldoende.
Weet ik niet, want ik weet niet wat de ingangsimpedantie is van het audiophonics bordje aan de ingang van jouw ET400 versterker.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef: za 27 nov 2021, 19:28

Maakt inderdaad niet uit of het OB of niet. Beneden 40Hz doet hij niet veel, valt hij zelf automatisch al af. Dus je kan dat extra beschermen. Eenvoudige oplossing zou ook zijn in de streamer software een HP in te stellen. Maar ik zou dat dan niet hoger dan 30Hz instellen, anders gooi je onvermijdelijk het kostbare extra gewonnen deel bij 40Hz weg.
Ja als je DSP tot je beschikking hebt is dat vrij simpel. In de sim op de vorige pagina heeft de sub (een CB) een F_b van 28 Hz met een Q van iets meer dan 0,7. Daarom ligt het subsonisch HP filter ook op 28Hz met een 2e orde. De Q daarvan is instelbaar tussen 0,5 en 1. Vergeet ook niet dat in dat subsonisch gebied waar de woofer niet veel meer doet, je nog wel de versterker flink uitstuurt met sommige muziek. Dat gaat dan ook ten koste van de headroom in het hoorbare gebied. Maak je de filterfrequentie ook instelbaar van zeg tussen de 30Hz en 50 Hz dan heb je m.i. een zinvolle aanvulling om te kunnen fijn tunen. Zoiets kan prima met een Sallen-Key met een dual op-ampje.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Ik weet dat er twee SPARKOS LABS SS3602 Dual Discrete OPA DIP8 in zitten (weet niet of je dat bedoeld?), maar kan daar nergens de ingangsimpedantie van vinden.

jeroen_d schreef: za 27 nov 2021, 21:12
holco schreef: za 27 nov 2021, 20:24
Jeroen, wat voor een condensator waarde heb ik dan nodig op de ingangen van de Purifi amp?
jeroen_d schreef: za 27 nov 2021, 19:32


Die passieve filters zijn heel goed qua impulsrespons, want inherent slap. Je zet eerste orde filters achter elkaar in het tweede orde voorbeeld. Dat heeft als nadeel dat je snel weer wat verliest. Zelfs met een high pass op 20Hz raak je bijna 2dB kwijt op 40Hz. Probeer het dus eerst met een enkele condensator, afgestemd op 20Hz gegeven de ingangsimpedantie van de purifi. Dan beperk je het verlies op 40Hz tot 1dB en op 50Hz tot 0.6dB. Wellicht is dat al voldoende.
Weet ik niet, want ik weet niet wat de ingangsimpedantie is van het audiophonics bordje aan de ingang van jouw ET400 versterker.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door jeroen_d »

Zegt niks, het gaat om wat er om die sparkos heen is gezet en met wat voor weerstand de ingang aan massa ligt. Vreemd dat er helemaal geen specs bij die versterker worden geleverd.
De originele impedantie van de XLR differentiele ingang van het ET400 evaluatiebord is 10.2k. In dat geval zou je op de inverterende en niet inverterende ingang een cap van 1,5uF moeten zetten. In ongebalanceerde toestand volstaat 820nF, met de inverterende ingang aan massa gelegd. Maar dat is dus bij dat evaluatiebordje. Weet niet wat audiophonics heeft gedaan met hun eigen implementatie met de sparkos ipv de OPA1612.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 27 nov 2021, 22:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door hannesie »

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door jeroen_d »

ok dat helpt. met 47k rca wordt het dan een capje van 180nF. Geeft -3dB punt van 18,8Hz.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Pjotr »

En een bak weerstandsruis extra! Zou daar dan toch 4K7 aan parallel aan de ingang zetten met een C van 1uF a 1,5uF als koppelcondensator.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Top :D

Nu is het wel zo dat ik alles gebalanceerd heb aangesloten, via XLR dus.
Wat houdt dat inverterende en niet inverterende in?
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

En nu staan er twee :yeah: :yeah: :yeah:

20211127_235756.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door jeroen_d »

Snap je niet wat gebalanceerd betekent?

Je hebt in ieder geval twee capjes van 180nF nodig op elke signaaldraad.

Wat pjotr zegt is maar deels waar. Hangt sterk af van de bron, als die laagohmig is en je hebt goede interlinks dan valt het wel mee met die bak ruis.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Gebalanceerd begrijp ik wel, maar dat inverterende en niet inverterende zegt mij weinig :think:

Ik ga achter die condensatoren aan van 180nF, doet de kwaliteit er nog toe Jeroen?
jeroen_d schreef: zo 28 nov 2021, 0:01
Snap je niet wat gebalanceerd betekent?

Je hebt in ieder geval twee capjes van 180nF nodig op elke signaaldraad.

Wat pjotr zegt is maar deels waar. Hangt sterk af van de bron, als die laagohmig is en je hebt goede interlinks dan valt het wel mee met die bak ruis.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door jeroen_d »

https://www.popschoolmaastricht.nl/coll ... nsport.php

Niet inverterend = +
Inverterend = -

Ja mijn ervaring is dat de kwaliteit er toe doet. Neem een mooie PP van Wima of Vishay of Cornell Dubilier
Laatst gewijzigd door jeroen_d op zo 28 nov 2021, 0:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef: zo 28 nov 2021, 0:01

Wat pjotr zegt is maar deels waar. Hangt sterk af van de bron, als die laagohmig is en je hebt goede interlinks dan valt het wel mee met die bak ruis.


Zo werkt het niet. De bron zelf is doorgaans wel laagohmig genoeg, dat is niet het punt. In het laag staat de koppelcondensator is serie met de bron en ziet de ingang een hoge bronimpedantie, die 47K. Pas met oplopende frequentie neemt de impedantie van de koppelcondensator af en gaat het naar de bronimpedantie. Die C kun je dus maar beter groot genoeg maken. Dat betekent dan wel dat je een kleinere weerstand parallel aan de ingang, dus achter de koppelcondensator, moet zetten voor een juist -3dB punt. En dan is ca. 5K een redelijk compromis op lijn niveau.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Nou Jeroen, geef mij maar een stuk hout ](*,)

Mag ik aannemen dat die rechthoekige onderdeeltjes aan de linker zijde de toe te voegen condensatoren zijn?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef: zo 28 nov 2021, 0:15
jeroen_d schreef: zo 28 nov 2021, 0:01

Wat pjotr zegt is maar deels waar. Hangt sterk af van de bron, als die laagohmig is en je hebt goede interlinks dan valt het wel mee met die bak ruis.


Zo werkt het niet. De bron zelf is doorgaans wel laagohmig genoeg, dat is niet het punt. In het laag staat de koppelcondensator is serie met de bron en ziet de ingang een hoge bronimpedantie, die 47K. Pas met oplopende frequentie neemt de impedantie van de koppelcondensator af en gaat het naar de bronimpedantie. Die C kun je dus maar beter groot genoeg maken. Dat betekent dan wel dat je een kleinere weerstand parallel aan de ingang, dus achter de koppelcondensator, moet zetten voor een juist -3dB punt. En dan is ca. 5K een redelijk compromis op lijn niveau.
Ja en de ruis hoor je vooral op de hogere frequenties waar het minder speelt. Je hebt wel gelijk maar het is in de praktijk minder erg dan wat jij aangeeft.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Top en bedankt :D
jeroen_d schreef: zo 28 nov 2021, 0:09
https://www.popschoolmaastricht.nl/coll ... nsport.php

Niet inverterend = +
Inverterend = -

Ja mijn ervaring is dat de kwaliteit er toe doet. Neem een mooie PP van Wima of Vishay of Cormel Dublier
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door jeroen_d »

holco schreef: zo 28 nov 2021, 0:17
Nou Jeroen, geef mij maar een stuk hout ](*,)

Mag ik aannemen dat die rechthoekige onderdeeltjes aan de linker zijde de toe te voegen condensatoren zijn?
Zo is het plaatje niet bedoeld maar je mag het voor jouw doel wel zo interpreteren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Pjotr »

Probeer het beide uit zou ik zeggen. Hoor je zelf het verschil :D Moet wel zeggen dat je gehoor in het laag een stuk minder gevoelig is voor ruis dan in het middengebied.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”