Daudio C1kit "net even anders"

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Op verzoek een eigen topic gestart over de (her) bouw en mijn ervaringen betreffende de Daudio C1 kit die ik onlangs via dit forum heb overgenomen van Dynky na dat mijn broer en ik een overweldigende demo hadden gehad bij Jeroen thuis :D

Deze C1 kit bevat de volgende units, (als ik het goed heb :think: )

Tweeters: 2X de Mundorf AMT17D2.2
Middentoners: 2X de Audio Technology C-Quenze 15J52
Woofers: 4X de Audio Technology Flexunits 10 A 77 25 10

De apparatuur waar de C1's mee worden aangestuurd,

Muziek streamer: Auralic Aries G1 (met hoer-wege voeding's upgrade)
DAC: Audio-GD R8 (2021 versie)
Preamp: Audio-GD Master-1 Vacuum XLR
Poweramp: Audiophonics HPA-S400ET (Purifi)


De C1's zoals ik ze overgenomen heb, de baffle's zijn hier nog 10cm te laag wat oa de reden is dat er nieuwe baffle's in de maak zijn.
Dynky uitvoering.jpg
Het idee voor de nieuwe baffle's die een zwart speakerdoek als front gaan krijgen met rondom een kader van 50x4mm geborsteld RVS in verstek.
Idee-1.png
Idee-2.png
Nog wat foto's van de vorderingen.
RVS1.jpg
RVS2.jpg
Bouw-1.jpg
Bouw-2.jpg
Bouw-3.jpg
Bouw-4.jpg
Bouw-5.jpg
Bijlagen
RVS3.jpg
Laatst gewijzigd door holco op zo 17 okt 2021, 19:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door hannesie »

:D En maar eens even volgen................ :sure:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Walt »

Mooi project, de woofers zijn de AT 10A77 denk ik, de 170x20mm magneet, type C heeft een 200x20 magneet.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Walt schreef:
Mooi project, de woofers zijn de AT 10A77 denk ik, de 170x20mm magneet, type C heeft een 200x20 magneet.
Thx, zal het type ff aanpassen.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Lnsadnoh »

Mooi project!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door jeroen_d »

holco schreef:
Walt schreef:
Mooi project, de woofers zijn de AT 10A77 denk ik, de 170x20mm magneet, type C heeft een 200x20 magneet.
Thx, zal het type ff aanpassen.
En de middentoner is een C-Quenze 15J52
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

jeroen_d schreef:
holco schreef:
Walt schreef:
Mooi project, de woofers zijn de AT 10A77 denk ik, de 170x20mm magneet, type C heeft een 200x20 magneet.
Thx, zal het type ff aanpassen.
En de middentoner is een C-Quenze 15J52
Thx, ook die zal ik aanpassen.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Bij Rumoh voor de C1 wat lengtes rood/zwart Jantzen Silver teflon cable 16 Awg voor het mid/hoog en 13 Awg voor het laag besteld plus 4 setjes (laag en mid/hoog gescheiden) mooie vergulde Binding post's.

Wat ik mij nog wel afvraag of het wat brengt als ik de originele air coil van het laag filter vervang voor een die +/- de helft van de Rdc waarde heeft zodat wellicht de versterker nog wat meer in control is :think:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Shadow »

Niet doen, Jeroen heeft dat met een reden zo uitgevoerd.

Ik zag dat je de Audiophonics versie van de Purifi versterker hebt, heb je de bedrading daarvan al verbeterd? Want standaard is dat een stevige onvoldoende qua route van de draden enzo…
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Walt »

Inderdaad deze Rdc is nodig om bult in het laag tegen te gaan.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Ik dacht dat die Rdc waarde was gebruikt om de C1 volledig 4 Ohm te maken zodat hij ook geschikt is voor een buizen versterker, maar dan zal ik dat wel verkeerd begrepen hebben denk ik :think:

Voor wat betreft de Audiophonics Purifi amp, ik heb de laatste versie en ik vind het qua routing wel meevallen, hoewel als ze het versterker gedeelte een kwart slag gedraaid hadden zou het veel korter kunnen qua aansluitingen :? maar of je dat gaat horen....., output bekabeling wil ik nog wel vervangen met dat Jantzen cable als dat binnen is, de input kabeltjes zijn standaard al netjes voorzien van CANARE L-2B2AT kabeltjes, en laat ik daar nu een metertje van mee besteld hebben toen ik die amp kocht ](*,)
Wat wel slordig was dat ze de input kabeltjes verwisseld hadden waardoor links rechts en rechts links was, duurde ff voordat ik dat doorhad :roll:

Purifi.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Shadow »

Oh dat ziet er beter uit als eerst idd. :goedzo:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door jeroen_d »

holco schreef:
Bij Rumoh voor de C1 wat lengtes rood/zwart Jantzen Silver teflon cable 16 Awg voor het mid/hoog en 13 Awg voor het laag besteld plus 4 setjes (laag en mid/hoog gescheiden) mooie vergulde Binding post's.

Wat ik mij nog wel afvraag of het wat brengt als ik de originele air coil van het laag filter vervang voor een die +/- de helft van de Rdc waarde heeft zodat wellicht de versterker nog wat meer in control is :think:
Je krijgt extra output in een breed gebied rond 60Hz, meer aan de bovenkant dan aan de onderkant. Output bij 40Hz blijft vrijwel gelijk. En de impedantie zakt bij 60Hz in tot 3 ohm. Afhankelijk van je akoestiek pakt het beter of minder goed uit. Ik verwacht niet dat het laag strakker wordt. En een kernspoel introduceert meer vervorming, dus ik zou voor een upgrade in eerste instantie denken aan een 16AWG waxcoil. Is op zich wel mooi in lijn met de zeer dure woofers.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Dat klinkt interessant Jeroen :D

Ik heb gehoormatig ook het idee dat het laagste laag prima vertegenwoordigd is nu (indrukwekkend zelfs) maar rond het kick bass gebied (63hz) zou het wel wat meer mogen volgens mij, misschien eerdaags maar eens gaan meten.

Is een 14Awg waxcoil ook een optie? scheelt behoorlijk qua Rdc waarde en zijn niet echt veel duurder.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Vanavond nog wel wat kunnen doen :D
Bouw-6.jpg
Bouw-7.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Shadow »

Netjes!
Die dip bij 63hz is je ruimte waarschijnlijk...kijk eens met Spectroid anders...
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Tnx :D

Dat ik hier wat laag problemen heb klopt wel ja :(
Wat is Spectroid? Gevonden :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door jeroen_d »

holco schreef:
Dat klinkt interessant Jeroen

Ik heb gehoormatig ook het idee dat het laagste laag prima vertegenwoordigd is nu (indrukwekkend zelfs) maar rond het kick bass gebied (63hz) zou het wel wat meer mogen volgens mij, misschien eerdaags maar eens gaan meten.

Is een 14Awg waxcoil ook een optie? scheelt behoorlijk qua Rdc waarde en zijn niet echt veel duurder.
Ja is een optie maar ik geef geen garantie het zijn jouw centen!

Zo’n spoel gaat qua omvang concurreren met de magneet van de woofer.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Ja het zijn wel joekels!!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door jeroen_d »

Risico van aanschaf is op zich beperkt, als je toch de hogere Rdc nodig blijkt te hebben dan zet je er gewoon weer eentje bij. :)
En als je nu voldoende diepgang hebt maar wel een akoestische dip rond 60Hz dan kan oplopend laag richting die frequentie in jouw situatie natuurlijk geen kwaad.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Pjotr »

Met dergelijke joekels van foliespoelen ga je toch met zoveel lagen al snel last van het proximity effect krijgen. Een vergelijkbaar effect als het skin effect. Ben wel benieuwd op welke frequentie dat gaat inzetten met dergelijke grote spoelen.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Pjotr schreef:
Met dergelijke joekels van foliespoelen ga je toch met zoveel lagen al snel last van het proximity effect krijgen. Een vergelijkbaar effect als het skin effect. Ben wel benieuwd op welke frequentie dat gaat inzetten met dergelijke grote spoelen.
Geen verstand van, maar wellicht dat dit topic verduidelijking brengt.

https://www.diyaudio.com/forums/parts/2 ... ctors.html
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Shadow »

holco schreef:
Geen verstand van, maar wellicht dat dit topic verduidelijking brengt.
Voor jezelf of voor ons?
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Zeker niet voor mij, dit gaat ver boven mijn pet!!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Shadow »

Nou Peter weet prima waar dat over gaat en ik denk dat ik dat ook wel begrijp, maar eigenlijk is het gewoon net wat Jeroen zei: het is een gok en het zijn jouw centen :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”