Het normale lage laag is denk ik het probleem niet, het lijkt er meer op dat in sommige elektronische muziek er dusdanig subsonisch laag mee komt waardoor de woofers alleen maar nutteloos staan te wapperen, zelfs op een laag luister niveau lopen ze dan tegen het doek aan.
Normaliter met de Fusion amp's ging er dan ook standaard bij mij altijd een high-pass op van 15hz / 18db wat uiteraard erg goed werkt, maar ik wil eigenlijk niet meer de DSP kant op.
Het lijkt mij toch vrij principieel om de speaker geen uitslagen te laten maken in het sub-laag gebied waar er akoestisch qua SPL vrijwel niets meer gebeurd. Maar wellicht werkt dat bij OB anders? Zoiets moet je dan wel actief gaan doen met b.v. een 2e orde HP met variabele Q
Maakt inderdaad niet uit of het OB of niet. Beneden 40Hz doet hij niet veel, valt hij zelf automatisch al af. Dus je kan dat extra beschermen. Eenvoudige oplossing zou ook zijn in de streamer software een HP in te stellen. Maar ik zou dat dan niet hoger dan 30Hz instellen, anders gooi je onvermijdelijk het kostbare extra gewonnen deel bij 40Hz weg.
Het normale lage laag is denk ik het probleem niet, het lijkt er meer op dat in sommige elektronische muziek er dusdanig subsonisch laag mee komt waardoor de woofers alleen maar nutteloos staan te wapperen, zelfs op een laag luister niveau lopen ze dan tegen het doek aan.
Normaliter met de Fusion amp's ging er dan ook standaard bij mij altijd een high-pass op van 15hz / 18db wat uiteraard erg goed werkt, maar ik wil eigenlijk niet meer de DSP kant op.
Die passieve filters zijn heel goed qua impulsrespons, want inherent slap. Je zet eerste orde filters achter elkaar in het tweede orde voorbeeld. Dat heeft als nadeel dat je snel weer wat verliest. Zelfs met een high pass op 20Hz raak je bijna 2dB kwijt op 40Hz. Probeer het dus eerst met een enkele condensator, afgestemd op 20Hz gegeven de ingangsimpedantie van de purifi. Dan beperk je het verlies op 40Hz tot 1dB en op 50Hz tot 0.6dB. Wellicht is dat al voldoende.
Da’s wel een beetje een luxe probleem hoor Mario, wees blij dat die woofers je doek aan kunnen tikken, da’s beter dan met de spreekspoel tegen de poolplaat aanlopen! Maar als het je irriteert kom ik ze vanavond nog ophalen hoor, prijs komen we wel uit!
Het normale lage laag is denk ik het probleem niet, het lijkt er meer op dat in sommige elektronische muziek er dusdanig subsonisch laag mee komt waardoor de woofers alleen maar nutteloos staan te wapperen, zelfs op een laag luister niveau lopen ze dan tegen het doek aan.
Normaliter met de Fusion amp's ging er dan ook standaard bij mij altijd een high-pass op van 15hz / 18db wat uiteraard erg goed werkt, maar ik wil eigenlijk niet meer de DSP kant op.
Die passieve filters zijn heel goed qua impulsrespons, want inherent slap. Je zet eerste orde filters achter elkaar in het tweede orde voorbeeld. Dat heeft als nadeel dat je snel weer wat verliest. Zelfs met een high pass op 20Hz raak je bijna 2dB kwijt op 40Hz. Probeer het dus eerst met een enkele condensator, afgestemd op 20Hz gegeven de ingangsimpedantie van de purifi. Dan beperk je het verlies op 40Hz tot 1dB en op 50Hz tot 0.6dB. Wellicht is dat al voldoende.
Da’s wel een beetje een luxe probleem hoor Mario, wees blij dat die woofers je doek aan kunnen tikken, da’s beter dan met de spreekspoel tegen de poolplaat aanlopen! Maar als het je irriteert kom ik ze vanavond nog ophalen hoor, prijs komen we wel uit!
Het normale lage laag is denk ik het probleem niet, het lijkt er meer op dat in sommige elektronische muziek er dusdanig subsonisch laag mee komt waardoor de woofers alleen maar nutteloos staan te wapperen, zelfs op een laag luister niveau lopen ze dan tegen het doek aan.
Normaliter met de Fusion amp's ging er dan ook standaard bij mij altijd een high-pass op van 15hz / 18db wat uiteraard erg goed werkt, maar ik wil eigenlijk niet meer de DSP kant op.
Die passieve filters zijn heel goed qua impulsrespons, want inherent slap. Je zet eerste orde filters achter elkaar in het tweede orde voorbeeld. Dat heeft als nadeel dat je snel weer wat verliest. Zelfs met een high pass op 20Hz raak je bijna 2dB kwijt op 40Hz. Probeer het dus eerst met een enkele condensator, afgestemd op 20Hz gegeven de ingangsimpedantie van de purifi. Dan beperk je het verlies op 40Hz tot 1dB en op 50Hz tot 0.6dB. Wellicht is dat al voldoende.
Weet ik niet, want ik weet niet wat de ingangsimpedantie is van het audiophonics bordje aan de ingang van jouw ET400 versterker.
Maakt inderdaad niet uit of het OB of niet. Beneden 40Hz doet hij niet veel, valt hij zelf automatisch al af. Dus je kan dat extra beschermen. Eenvoudige oplossing zou ook zijn in de streamer software een HP in te stellen. Maar ik zou dat dan niet hoger dan 30Hz instellen, anders gooi je onvermijdelijk het kostbare extra gewonnen deel bij 40Hz weg.
Ja als je DSP tot je beschikking hebt is dat vrij simpel. In de sim op de vorige pagina heeft de sub (een CB) een F_b van 28 Hz met een Q van iets meer dan 0,7. Daarom ligt het subsonisch HP filter ook op 28Hz met een 2e orde. De Q daarvan is instelbaar tussen 0,5 en 1. Vergeet ook niet dat in dat subsonisch gebied waar de woofer niet veel meer doet, je nog wel de versterker flink uitstuurt met sommige muziek. Dat gaat dan ook ten koste van de headroom in het hoorbare gebied. Maak je de filterfrequentie ook instelbaar van zeg tussen de 30Hz en 50 Hz dan heb je m.i. een zinvolle aanvulling om te kunnen fijn tunen. Zoiets kan prima met een Sallen-Key met een dual op-ampje.
Ik weet dat er twee SPARKOS LABS SS3602 Dual Discrete OPA DIP8 in zitten (weet niet of je dat bedoeld?), maar kan daar nergens de ingangsimpedantie van vinden.
Die passieve filters zijn heel goed qua impulsrespons, want inherent slap. Je zet eerste orde filters achter elkaar in het tweede orde voorbeeld. Dat heeft als nadeel dat je snel weer wat verliest. Zelfs met een high pass op 20Hz raak je bijna 2dB kwijt op 40Hz. Probeer het dus eerst met een enkele condensator, afgestemd op 20Hz gegeven de ingangsimpedantie van de purifi. Dan beperk je het verlies op 40Hz tot 1dB en op 50Hz tot 0.6dB. Wellicht is dat al voldoende.
Weet ik niet, want ik weet niet wat de ingangsimpedantie is van het audiophonics bordje aan de ingang van jouw ET400 versterker.
Zegt niks, het gaat om wat er om die sparkos heen is gezet en met wat voor weerstand de ingang aan massa ligt. Vreemd dat er helemaal geen specs bij die versterker worden geleverd.
De originele impedantie van de XLR differentiele ingang van het ET400 evaluatiebord is 10.2k. In dat geval zou je op de inverterende en niet inverterende ingang een cap van 1,5uF moeten zetten. In ongebalanceerde toestand volstaat 820nF, met de inverterende ingang aan massa gelegd. Maar dat is dus bij dat evaluatiebordje. Weet niet wat audiophonics heeft gedaan met hun eigen implementatie met de sparkos ipv de OPA1612.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 27 nov 2021, 22:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Wat pjotr zegt is maar deels waar. Hangt sterk af van de bron, als die laagohmig is en je hebt goede interlinks dan valt het wel mee met die bak ruis.
Zo werkt het niet. De bron zelf is doorgaans wel laagohmig genoeg, dat is niet het punt. In het laag staat de koppelcondensator is serie met de bron en ziet de ingang een hoge bronimpedantie, die 47K. Pas met oplopende frequentie neemt de impedantie van de koppelcondensator af en gaat het naar de bronimpedantie. Die C kun je dus maar beter groot genoeg maken. Dat betekent dan wel dat je een kleinere weerstand parallel aan de ingang, dus achter de koppelcondensator, moet zetten voor een juist -3dB punt. En dan is ca. 5K een redelijk compromis op lijn niveau.
Wat pjotr zegt is maar deels waar. Hangt sterk af van de bron, als die laagohmig is en je hebt goede interlinks dan valt het wel mee met die bak ruis.
Zo werkt het niet. De bron zelf is doorgaans wel laagohmig genoeg, dat is niet het punt. In het laag staat de koppelcondensator is serie met de bron en ziet de ingang een hoge bronimpedantie, die 47K. Pas met oplopende frequentie neemt de impedantie van de koppelcondensator af en gaat het naar de bronimpedantie. Die C kun je dus maar beter groot genoeg maken. Dat betekent dan wel dat je een kleinere weerstand parallel aan de ingang, dus achter de koppelcondensator, moet zetten voor een juist -3dB punt. En dan is ca. 5K een redelijk compromis op lijn niveau.
Ja en de ruis hoor je vooral op de hogere frequenties waar het minder speelt. Je hebt wel gelijk maar het is in de praktijk minder erg dan wat jij aangeeft.
Probeer het beide uit zou ik zeggen. Hoor je zelf het verschil Moet wel zeggen dat je gehoor in het laag een stuk minder gevoelig is voor ruis dan in het middengebied.