Daudio C1kit "net even anders"

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door SSassen »

Strak hoor!
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Tnx Honda en Sander :D

Btw, wat is er mis met mijn actief gemaakte Kef center :think:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Walt »

Hopelijk heb je betere schroeven gebruikt dan ik voor mijn AT woofers, die liepen allemaal los door de trillingen. Oplossing was simpel; lange M6 12.9 boutjes op voorspanning… :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Walt »

Heb je nog een foto van hoe het filtercompartiment nu is ingedeeld?
Gebruikersavatar
Speakerdog
Berichten: 10
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 20:11
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Speakerdog »

=D> Ziet er strak uit, vakmanschap.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Zelf nog nooit gehad, maar ik boor altijd de dikte van de schroef kern dikte voor en draai ze nooit zo vast zodat je het getapte schroefdraad in het MDF tot pap draait :wink:
Walt schreef: za 27 nov 2021, 9:33
Hopelijk heb je betere schroeven gebruikt dan ik voor mijn AT woofers, die liepen allemaal los door de trillingen. Oplossing was simpel; lange M6 12.9 boutjes op voorspanning… :lol:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Komt zodra ik de componenten gecamoufleerd heb.
Walt schreef: za 27 nov 2021, 9:36
Heb je nog een foto van hoe het filtercompartiment nu is ingedeeld?
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Tnx :D
Speakerdog schreef: za 27 nov 2021, 10:29
=D> Ziet er strak uit, vakmanschap.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

holco schreef: za 27 nov 2021, 10:42
Zelf nog nooit gehad, maar ik boor altijd de dikte van de schroef kern dikte voor en draai ze nooit zo vast zodat je niet het getapte schroefdraad in het MDF tot pap draait :wink:
Walt schreef: za 27 nov 2021, 9:33
Hopelijk heb je betere schroeven gebruikt dan ik voor mijn AT woofers, die liepen allemaal los door de trillingen. Oplossing was simpel; lange M6 12.9 boutjes op voorspanning… :lol:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Ik heb wel een probleem nu, blijkbaar kan de Purifi amp nu zoveel power kwijt op de AT woofers door de nieuwe bass coil dat de woofers tegen het frontdoek aanlopen bij bepaalde muziek, speakerfront plaat is 12mm en zelfs met twee diktes meubel viltjes van 2,5mm (17mm totaal dus) er tussen weten de rolranden het doek nog aan te tippen ](*,)

Dit heb ik oa met de intro van het nummer The Heart of Noise Pt.1 van Jean-Michel Jarre die de woofers echt laten klapperen!! nu kan ik wel in Roon een high-pass filter instellen op 20hz 24db maar daar heb ik met Spotify weer niks aan, en een 20mm dik front zie ik ook niet echt zitten.

Zonder front en met nog maar 1 speaker speelt het iig perfect en klinkt het echt veelbelovend, zeker het laag is er erg op vooruit gegaan :D
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Walt »

Wow, gaat dat wel helemaal goed dan? Zoveel verschil zou die spoel niet moeten geven lijkt me? Pas op met die AT units, na hun lineaire bereik zit er weinig marge meer op…

Maar subsoon geeft inderdaad grote uitslagen, zie ik hier ook met bepaalde Marcus Miller nummers… high pass lijkt me geen gek idee om de woofers heel te houden.

Gr. Walter
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door meanman64 »

Als ik het goed begrijp ben je nu naar 1 speaker aan't luisteren ?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Walt »

Zo begrijp ik het ook, de tweede speaker geeft straks 6db extra, dat geeft de woofers weer headroom voor dezelfde SPL.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door meanman64 »

En dan zet je het volume zeker al lager en is mss het genoemde fenomeen verdwenen .
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Walt »

Sublaag blijft wel een ding met die AT units, ze klinken heel clean waardoor je niet goed hoort dat je aardig op de max zit van de veilige uitslag. Deze C1 heeft, net als mijn speakers, weinig rendement onder de 35-40Hz, dus heel diep laag op fors volume weergeven lopen ze tegen de mechanische grens. Een extra sub zoals Holco heeft, geeft wel dat extra diepe laag, maar geen bescherming aan de AT units.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Is er misschien een soort actief rumble filter die ik voor de Purifi of preamp kan zetten? moet wel degradatie vrij zijn ;)
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Yep, ben druk bezig met de 2e.
meanman64 schreef: za 27 nov 2021, 12:42
Als ik het goed begrijp ben je nu naar 1 speaker aan't luisteren ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Henkjan »

holco schreef: za 27 nov 2021, 13:06
Is er misschien een soort actief rumble filter die ik voor de Purifi of preamp kan zetten? moet wel degradatie vrij zijn ;)
https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=29835
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Pjotr »

Niet alleen voor het gerumbel maar ook handig voor de aanpassing aan de room gain. Dit is de target voor mijn CB sub (sub + HP filter):


Eton_Sub.GIF
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Ik heb de opening's post gelezen maar ben bang dat zo'n uitgebreid Actief Crossover Board met zoveel opties zwaar boven mijn pet gaat :think:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Pjotr »

OWC wil je vast wel een proefexemplaar solderen :) Maar eigenlijk lijkt mij dat iets wat Daudio als een accessoire zou moeten kunnen leveren. Mijn ervaring is toch wel dat alles wat onder de 35 Hz zit normaliter de bas daarboven in de weg zit. Tenzij de laagweergevers er echt op gemaakt zijn.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door holco »

Geen idee of Daudio hier wat voor heeft, zou wel mooi zijn :D
Pjotr schreef: za 27 nov 2021, 15:46
OWC wil je vast wel een proefexemplaar solderen :) Maar eigenlijk lijkt mij dat iets wat Daudio als een accessoire zou moeten kunnen leveren. Mijn ervaring is toch wel dat alles wat onder de 35 Hz zit normaliter de bas daarboven in de weg zit. Tenzij de laagweergevers er echt op gemaakt zijn.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door jeroen_d »

Ja natuurlijk kan ik dat leveren alleen dan moet ik daarvoor een printje ontwikkelen. Er zijn er zat die dat op dit forum kunnen doen, net zo goed als ik. En ik heb geen ambities om dit soort accessoires te leveren bij de C1. Hij is niet gemaakt om dichtbij de muur te zetten en het rendementsverlies op te vangen met een 5dB extra laagboost zoals holco nu heeft. Dan komt er ook nog een dikke spoel voor waardoor je nog meer de grenzen op zoekt.

Eenvoudigste is een condensator in je interlink opnemen, waarde afhankelijk van ingangsimpedantie power amp.
http://www.t-linespeakers.org/tech/filt ... eHLxo.html
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door jeroen_d »

Hierbij het verschil in laagdoorlaatfilterwerking. Zwart is originele spoel, rood is de 14AWG waxcoil.
Voor het sublaag maakt het dus geen verschil, maar vanaf 40Hz is het aanzienlijk. Als je dit effect teniet wilt doen met een actief filter, ben je weer terug bij af. :wink:

Dus voordat mensen hier opmerkingen over sublaag gaan maken, kijk eerst eens naar wat er werkelijk gebeurt in die bepaalde muziektrack. Die wat grotere uitslagen zijn op zich geen probleem, maar ja je loopt tegen de grenzen aan van de diepte van je doekframe.
Bijlagen
C1 wax coil.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Daudio C1kit "net even anders"

Bericht door Pjotr »

Het lijkt mij toch vrij principieel om de speaker geen uitslagen te laten maken in het sub-laag gebied waar er akoestisch qua SPL vrijwel niets meer gebeurd. Maar wellicht werkt dat bij OB anders? Zoiets moet je dan wel actief gaan doen met b.v. een 2e orde HP met variabele Q
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”