Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Moderator: Beheerdersteam
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
@ Transplanum,
Wat is er mis met MYFI???
Als iemand iets lekker vind klinken al dan niet met gouden oortjes, dan is het voor die persoon in kwestie gewoon lekker........Toch
Wat is er mis met MYFI???
Als iemand iets lekker vind klinken al dan niet met gouden oortjes, dan is het voor die persoon in kwestie gewoon lekker........Toch
-
transplanum
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Helemaal niets mis mee, als je maar lekker bezig bent en bewust bent wat je doet.BUIZERD schreef:@ Transplanum,
Wat is er mis met MYFI???
Als iemand iets lekker vind klinken al dan niet met gouden oortjes, dan is het voor die persoon in kwestie gewoon lekker........Toch
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Binnenkort weer verder, eind van 't jaar heb ik het altijd een stuk rustiger, eind van deze week nog een opdracht en dan een tijd niks op de agenda staan tot de lente weer begint.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Goed, dit project ook maar weer eens oppakken en zo zoetjes aan eens netjes in een kastje monteren.
@Anne. Met onderstaand schema zijn we ruim een half jaar geleden geëindigd en nu ik ernaar kijk vraag ik mij af of 't zin heeft om de gloei van de 12BH7 op te tillen?
@Anne. Met onderstaand schema zijn we ruim een half jaar geleden geëindigd en nu ik ernaar kijk vraag ik mij af of 't zin heeft om de gloei van de 12BH7 op te tillen?
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Ben wel geen Anne, maar als het datasheet bekijk, zou ik een spanningsdeler maken op zo''n 75% van het spanningspotentiaal van de bovenste buis.
groet,
Aat
groet,
Aat
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Ja, dat was ook mijn gedachteAatV schreef:... spanningsdeler maken op zo''n 75% van het spanningspotentiaal van de bovenste buis.
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
De max Vkf is 100V volgens GenElectric en 200V volgens RCA. Met de kathode op goed 60V is er geen man over boord.
Bij U1 (ECC83) zit de kathode op 120V en de max (Philips) is 180V, ook nog ruim binnen het toegelaten.
Je kunt wel ophogen maar nodig ... nee.
Iets anders, was er niet een smoorspoel op de plaats van R7 (of R8) ?
Anne
Bij U1 (ECC83) zit de kathode op 120V en de max (Philips) is 180V, ook nog ruim binnen het toegelaten.
Je kunt wel ophogen maar nodig ... nee.
Iets anders, was er niet een smoorspoel op de plaats van R7 (of R8) ?
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Nee, die zit in de voeding, in plaats van R21 (2K7) zie schema hieronder. Ik betwijfel of hij daar heel veel nut heeft overigens? Ook ingetekend is de hulptrafo voor de gloei van de ECC83 en de 12BH7, ieder op hun eigen, aparte wikkeling.Ah!buis schreef:Iets anders, was er niet een smoorspoel op de plaats van R7 (of R8) ?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Mja, ik had net ook al even de datasheet erop nageslagen en had ook niet de indruk dat 't nodig was, dank voor de bevestiging.Ah!buis schreef:De max Vkf is 100V volgens GenElectric en 200V volgens RCA. Met de kathode op goed 60V is er geen man over boord.
Bij U1 (ECC83) zit de kathode op 120V en de max (Philips) is 180V, ook nog ruim binnen het toegelaten.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
ds23man schreef:Waarvan?Leeuwarden schreef:Ik ben wel toe aan een fotootje...
Een half jaar geleden, SSassen schreef:Goed, dit project ook maar weer eens oppakken en zo zoetjes aan eens netjes in een kastje monteren.
...
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Goed, ook hier wat vorderingen! Naar aanleiding van de inzichten vergaard met het simuleren van m'n KT88 PP ontwerp denk ik dat ik ook de 6C33 SE versterker naar een hoger plan kan tillen, stay tuned! 
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Zo, gewapend met betere modellen, ook voor de uitgangstrafo (!), alle componentwaardes voor de huidige prototypes nog eens gecontroleerd en een simulatie gedraaid. Dan blijkt dat de simulatie (nog steeds) prima aansluit bij de gemeten waardes aan het prototype, bij alle knooppunten waar een voltage wordt weergegeven is de bovenste waarde (zonder V) de gemeten waarde, de onderste waarde de gesimuleerde waarde.
Ook zie ik nu waarom er niet meer dan pakweg ~9W uitkomt, ook in de simulatie loopt de boel vast wegens onvoldoende uitstuurruimte terwijl de trafo nog lang niet in verzadiging is geraakt, er is dus werk aan de winkel want er zit nog meer in het vat, pakweg 15-16W moet haalbaar zijn, zonde om dat potentiëel niet te benutten.
Ook zie ik nu waarom er niet meer dan pakweg ~9W uitkomt, ook in de simulatie loopt de boel vast wegens onvoldoende uitstuurruimte terwijl de trafo nog lang niet in verzadiging is geraakt, er is dus werk aan de winkel want er zit nog meer in het vat, pakweg 15-16W moet haalbaar zijn, zonde om dat potentiëel niet te benutten.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Goed, na wat optimalisaties is helder waarom de boel vastloopt, de 6C33 moet eenvoudigweg meer stroom hebben, dus van een relatief makke instelling met pakweg 35W dissipatie nu naar 50W, en dan gaat het wel goed. Heb gelijk links en rechts wat wijzigingen aangebracht met als resultaat dat, in de simulator (ik zeg het er maar bij!) ik een factor 10x lagere vervorming zie. Ik zal dit van de week gelijk even verifiëren met metingen aan de prototypes, meten is weten tenslotte.
Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Lekker bezig Sander.
Knap dat je het zo kan simuleren.
Knap dat je het zo kan simuleren.
