Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door toetertje »

#Doeslief :proost:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
#Doeslief :proost:
Miaauw :lol:
Anne
BUIZERD
Berichten: 51
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 18:00

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door BUIZERD »

@ Transplanum,

Wat is er mis met MYFI???
Als iemand iets lekker vind klinken al dan niet met gouden oortjes, dan is het voor die persoon in kwestie gewoon lekker........Toch
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door transplanum »

BUIZERD schreef:
@ Transplanum,

Wat is er mis met MYFI???
Als iemand iets lekker vind klinken al dan niet met gouden oortjes, dan is het voor die persoon in kwestie gewoon lekker........Toch
Helemaal niets mis mee, als je maar lekker bezig bent en bewust bent wat je doet.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Henkjan »

Hoe zou t hiermee zijn?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

Binnenkort weer verder, eind van 't jaar heb ik het altijd een stuk rustiger, eind van deze week nog een opdracht en dan een tijd niks op de agenda staan tot de lente weer begint.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Henkjan »

:goedzo:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

Goed, dit project ook maar weer eens oppakken en zo zoetjes aan eens netjes in een kastje monteren.

@Anne. Met onderstaand schema zijn we ruim een half jaar geleden geëindigd en nu ik ernaar kijk vraag ik mij af of 't zin heeft om de gloei van de 12BH7 op te tillen?
6c33_schematic_041.jpg
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door AatV »

Ben wel geen Anne, maar als het datasheet bekijk, zou ik een spanningsdeler maken op zo''n 75% van het spanningspotentiaal van de bovenste buis.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

AatV schreef:
... spanningsdeler maken op zo''n 75% van het spanningspotentiaal van de bovenste buis.
Ja, dat was ook mijn gedachte :goedzo: ...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Ah!buis »

De max Vkf is 100V volgens GenElectric en 200V volgens RCA. Met de kathode op goed 60V is er geen man over boord.
Bij U1 (ECC83) zit de kathode op 120V en de max (Philips) is 180V, ook nog ruim binnen het toegelaten.
Je kunt wel ophogen maar nodig ... nee.
Iets anders, was er niet een smoorspoel op de plaats van R7 (of R8) ?
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Iets anders, was er niet een smoorspoel op de plaats van R7 (of R8) ?
Nee, die zit in de voeding, in plaats van R21 (2K7) zie schema hieronder. Ik betwijfel of hij daar heel veel nut heeft overigens? Ook ingetekend is de hulptrafo voor de gloei van de ECC83 en de 12BH7, ieder op hun eigen, aparte wikkeling.
6c33_schematic_041_psu.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
De max Vkf is 100V volgens GenElectric en 200V volgens RCA. Met de kathode op goed 60V is er geen man over boord.
Bij U1 (ECC83) zit de kathode op 120V en de max (Philips) is 180V, ook nog ruim binnen het toegelaten.
Mja, ik had net ook al even de datasheet erop nageslagen en had ook niet de indruk dat 't nodig was, dank voor de bevestiging.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Leeuwarden »

Ik ben wel toe aan een fotootje...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door ds23man »

Waarvan?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef:
Leeuwarden schreef:
Ik ben wel toe aan een fotootje...
Waarvan?
Een half jaar geleden, SSassen schreef:
Goed, dit project ook maar weer eens oppakken en zo zoetjes aan eens netjes in een kastje monteren.
...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Leeuwarden »

Oh ja, we zouden nog een fotootje krijgen :lol:
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door johan283 »

:foto:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door ray5150 »

:foto:
:foto:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Leeuwarden »

Oh dear... ik heb de wolven wakker gemaakt :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

Goed, ook hier wat vorderingen! Naar aanleiding van de inzichten vergaard met het simuleren van m'n KT88 PP ontwerp denk ik dat ik ook de 6C33 SE versterker naar een hoger plan kan tillen, stay tuned! :rock:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

Zo, gewapend met betere modellen, ook voor de uitgangstrafo (!), alle componentwaardes voor de huidige prototypes nog eens gecontroleerd en een simulatie gedraaid. Dan blijkt dat de simulatie (nog steeds) prima aansluit bij de gemeten waardes aan het prototype, bij alle knooppunten waar een voltage wordt weergegeven is de bovenste waarde (zonder V) de gemeten waarde, de onderste waarde de gesimuleerde waarde.
6c33_se_42_amp_schematic.jpg
Ook zie ik nu waarom er niet meer dan pakweg ~9W uitkomt, ook in de simulatie loopt de boel vast wegens onvoldoende uitstuurruimte terwijl de trafo nog lang niet in verzadiging is geraakt, er is dus werk aan de winkel want er zit nog meer in het vat, pakweg 15-16W moet haalbaar zijn, zonde om dat potentiëel niet te benutten.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

Goed, na wat optimalisaties is helder waarom de boel vastloopt, de 6C33 moet eenvoudigweg meer stroom hebben, dus van een relatief makke instelling met pakweg 35W dissipatie nu naar 50W, en dan gaat het wel goed. Heb gelijk links en rechts wat wijzigingen aangebracht met als resultaat dat, in de simulator (ik zeg het er maar bij!) ik een factor 10x lagere vervorming zie. Ik zal dit van de week gelijk even verifiëren met metingen aan de prototypes, meten is weten tenslotte.
6c33_se_43_amp_thd.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door Kappa7 »

Lekker bezig Sander.
Knap dat je het zo kan simuleren.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

Kappa7 schreef: za 06 nov 2021, 11:03
Lekker bezig Sander.
Knap dat je het zo kan simuleren.
Bedankt, simuleren scheelt heel veel werk, want het alternatief is veel, heel veel, iteraties op een plankje.
Plaats reactie