Velleman 8020

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
Shadow schreef:
Ik heb vandaag je CA’s opgestuurd dus die kun je ook nog in elkaar zetten :lol:
Met de verkeerde weerstanden,beetje B film gevoel, :lol:
Ga je dat nog recht zetten Shadow?

Anders zou het weer zo iets zijn als waar Bert al een geruime tijd mee bezig is,de rotzooi van een ander opruimen :?
Als dat die 2 Watt weerstanden zijn met draadjes Die zijn nog steeds niet op voorraad bij mouser :(
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Velleman 8020

Bericht door Shadow »

Nee is smd idd en Demo mag z'n grote mond gewoon houden...die kunnen prima daar, ik draai in de versterker op m'n werk daar ook mee; geen probleem.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Shadow schreef:
Nee is smd idd en Demo mag z'n grote mond gewoon houden...die kunnen prima daar, ik draai in de versterker op m'n werk daar ook mee; geen probleem.
Ik zal het bij Peter navragen , die had meen ik bedenkingen over die weerstanden :-k
En omdat ik toch eerst de Monobillen wil gaan doen kan dat best ff wachten Joram en Demo bedoeld het goed O:)
Ik zit een beetje in de hoek waar de klappen vallen
Mn vrouw
Frigate :evil:
Anastacia trafo opeens stuk , en gekloot van mezelf , met een decoupeer alle draden zaag
Velleman met modificatie en kapotte trafo zelfde afkomst als de Frigate.
Ben wel toe aan een project waar ik niet wakker van leg :lol: O:)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Velleman 8020

Bericht door Shadow »

Anders stuur je ze maar terug, dan kijk ik of jij de goeie besteld- en gekregen hebt, dan zet ik ze over.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Shadow schreef:
Anders stuur je ze maar terug, dan kijk ik of jij de goeie besteld- en gekregen hebt, dan zet ik ze over.
Kon jij ook niet weten , je was in de veronderstelling dat wat Peter je toegestuurd had de Juiste waren 8)
Stuur ze wel naar je toe na het weekend O:)
Edit
Er schijnt hier in , ook bij mij daar een misverstand over te zijn.
Kan me de houding van Pjotr goed in denken als je zit te pielen om het onderste uit de kant te halen met componenten .
en een ander doet er dan zomaar wat anders in , Dan sta je op , en zeg je Wat is dat [-X :wink:

Pjotr moet bij mouser een bestelling doen en besteld voor mij de juiste weerstanden Shadow en Democles
En zal een poging wagen de weerstanden er af te solderen
Lukt dat niet kan ik beter helemaal afblijven
Sandokan
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 11:16

Re: Velleman 8020

Bericht door Sandokan »

Is het geen praktisch idee om de transformator te ontlasten en de gloei via een adapter te voeden? Aanpassingen zijn dan beperkt. Gewoon een adapteringang op de achterkant bouwen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Sandokan schreef:
Is het geen praktisch idee om de transformator te ontlasten en de gloei via een adapter te voeden? Aanpassingen zijn dan beperkt. Gewoon een adapteringang op de achterkant bouwen.
Hoi Sandokan de Velleman 8020 is al weer een paar maanden bij de eigenaar en die heeft hem toen er brom op trad als hoe hij is verkocht voor 60€ Wat erg sneu is Ik was hem ook beu na zoveel tegenslag met dat ding Rotding :evil:
Grt
OpaBert
Sandokan
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 11:16

Re: Velleman 8020

Bericht door Sandokan »

Nog even iets anders. Ik las dat de regulator 7812 minder belast wordt wanneer de capaciteit voor de regulator verkleint wordt. Heb ik dat goed begrepen?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Sandokan schreef:
Nog even iets anders. Ik las dat de regulator 7812 minder belast wordt wanneer de capaciteit voor de regulator verkleint wordt. Heb ik dat goed begrepen?
Ja inderdaad de Spanning voor de 7812 werd met de elco kleiner
Ook wat meer Rimpel voor de 7812 maar dat werd door de 7812 weer glad gestreken
Dat is een Win Win situatie :D
Gebruikersavatar
BamiKanarieSoep
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23

Re: Velleman 8020

Bericht door BamiKanarieSoep »

:hide: Hier wordt er weer eentje aangeboden :
https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-e ... ousPage=lr
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

BamiKanarieSoep schreef:
:hide: Hier wordt er weer eentje aangeboden :
https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-e ... ousPage=lr
Er waren nog 6 voedingstrafoos te koop bij Velleman
38€ bestel die er vast maar bij O:)
Gebruikersavatar
BamiKanarieSoep
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23

Re: Velleman 8020

Bericht door BamiKanarieSoep »

Hopelijk heeft de hoogste bieder de cursus "Omgaan met tegenslagen" met succes gevolgd( of was die cursus ookal uitgesteld :-k )
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

BamiKanarieSoep schreef:
Hopelijk heeft de hoogste bieder de cursus "Omgaan met tegenslagen" met succes gevolgd( of was die cursus ookal uitgesteld :-k )
Geen idee hoor Ik sta er niet bij stil en repareer zoiets , meestal veel te duur .
Alleen maar om het tot een goed te brengen en er een prettige herinneringen aan over te
houden
Dat gaat nu ook gebeuren met mn Canwell model sa124
Als het maar goed komt op het eind :D
Sandokan
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 11:16

Re: Velleman 8020

Bericht door Sandokan »

Ik heb een paar maanden geleden, nog voor dat ik hier de trafo-perikelen las, een nos 8020 bouwpakket gekocht en inmiddels in elkaar gezet. De trafo wordt inderdaad behoorlijk warm. En die door mijzelf voorgestelde adapteringang voor de gloei heb ik nog niet ingebouwd. Maar goed. Mijn vraag was eigenlijk een die hier niet zoveel mee te maken heeft.

Mijn vraag was wel of iemand mij kan uitleggen waarom je die (koppel)condensatoren in de signaalweg ongestraft weg kan laten. Wanneer ik schema's op internet google is dat ongebruikelijk. Gelijkspanning op het rooster lijkt mij de buis nogal te belasten, ook al heb je voor de uitgang nog een condensator (C21). Is de overweging hier dat er tussen eerste en tweede buishelft gewoon niet zoveel mis kan gaan of 'ziet' de eerste buishelft ook de eindcondensator (C21)?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ja is jammer dat je het al in elkaar hebt gezet
Ik zou die trafo vervangen door een ringkern trafo en die erbuiten laten
Ik zie een herhaling aankomen Net vervuiling wordt alleen maar erger
Dus die trafo wordt daar alleen maar warmer van
Misschien zie ik het wat te zwaar in
Ondanks dat ik die gloeistroom wikkeling er al los van had , Bleef hij nog steeds erg warm.
Maar nu je hem in elkaar hebt staan Dan maar afwachten :D
Ik heb het originele schema er bij gezocht en het gemodificeerde van Sassen
Dat is wel handig als iemand met meer verstand als ik daar wat nuttigs over kan zeggen
Bijlagen
FE05E3C8-4EF6-41F2-ACFF-2BC94A72E81A.gif
CFE18C4E-3D30-490C-9236-395739C99DDA.gif
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Deze er ook maar bij
Bijlagen
DBD4E772-077A-4201-A6D7-5E1107809434.jpeg
20CA13F6-A1C4-4359-843E-340955D3CE34.jpeg
20CA13F6-A1C4-4359-843E-340955D3CE34.jpeg (46.85 KiB) 418 keer bekeken
Hans Dekker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 16:56

Re: Velleman 8020

Bericht door Hans Dekker »

Ah!buis schreef: di 08 sep 2020, 21:48
Zo, dus je zoekt naar een andere trafo O:)
Kan met deze https://www.tube-town.net/ttstore/toroidal-47va.html
Moet de voeding wel wat aangepast.Niet veel, Twee diodes erbij en twee weerstanden veranderen.
En iets andere verbindingen.
Vervang ook maar C20, zou wel 's de oorzaak van de narigheid kunnen zijn.
Anne
Hoi Anne, ik haak even in op deze alternatieve voeding. Heb zelf ook al 2 van die originele trafo's kapot gekregen wegens oververhitting. Originel ontwerp van Velleman was toch n beetje aan de krappe kant wat betreft trafo vermogen. Dit ziet er beter uit. Ik zal alles nog even nameten maar visuel lijkt het te werken ;) Dank je wel voor deze tip van Tube-Town.
Grtjes Hans
Bijlagen
20240707_194411.jpg
20240707_194340.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Velleman 8020

Bericht door Kappa7 »

Welkom Hans,
Ik weet alleen niet of Anne nog zal reageren.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Ik ben bang dat Anne al lang niet meer hier kijkt
Maar ik was een van de teleurgestelde reparateurs van die Velleman waar die Kakel verse trafo na een paar weken al de geest gaf
Terwijl geen enkele meting een defect aantoonde van de versterker
Tot 2x toe de trafo vervangen .
Hans Dekker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 16:56

Re: Velleman 8020

Bericht door Hans Dekker »

Hoi Bert, ik zou je toch willen aanbevelen om die ringkern van tube town te installeren. Past precies dus even goed uitmeten en wat kleine wijzigingen aan de print.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Velleman 8020

Bericht door OpaBert »

Hans dat ding heb ik niet meer
Hans Dekker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 16:56

Re: Velleman 8020

Bericht door Hans Dekker »

Ja, ik lees het net na. Hoop frustratie met dat ding. Nouja, wellicht helpt het voor iemand anders met soortgelijke trafo problemen voor de 8020. Gr Hans
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Velleman 8020

Bericht door Shadow »

Zekers, fijn dat het bij jou goed werkt, voor de rest een erg leuke voorversterker die 8020!
Plaats reactie