overcurrent protection

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: overcurrent protection

Bericht door Ah!buis »

nooooob schreef:
Voeding doet het wel, heb er n gloeilamp op laten branden.
Bordjes weet ik niet, want geen voeding ;)
Hmm, ik zie dat ze maar 32 V mogen krijgen
Geen paniek, mag wel meer spanning :D
Vmax.png
Ook al 's de voeding zonder de massa (middelste aansluiting) op de + en - te zetten ? Krijgt de voeding de helft van de capaciteit van tussen 0 en + te slikken.
Als dat gaat kun je ook meten hoever uit 't midden die 0-aansluiting komt.
Anne
Gebruikersavatar
nooooob
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 07 jul 2021, 16:55

Re: overcurrent protection

Bericht door nooooob »

MarcelVdG: waarschijnlijk zijn tekeningetjes duidelijker
Maar zoals gezegd lijkt de voeding het gewoon te doen
Bijlagen
CB47F1A4-50AA-4D10-81BC-758F1F832C44.jpeg
1AAEA13E-8563-4D1E-8A01-F72105B053D7.jpeg
971D5281-4511-4272-B6A0-A4FBF1EFAF8A.jpeg
Laatst gewijzigd door nooooob op zo 11 jul 2021, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nooooob
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 07 jul 2021, 16:55

Re: overcurrent protection

Bericht door nooooob »

Ah!buis schreef:
Geen paniek, mag wel meer spanning :D
Ook al 's de voeding zonder de massa (middelste aansluiting) op de + en - te zetten ? Krijgt de voeding de helft van de capaciteit van tussen 0 en + te slikken.
Als dat gaat kun je ook meten hoever uit 't midden die 0-aansluiting komt.
Ok, dan heb ik ze ieg niet daarmee kapot gemaakt :sure:
Zonder “0” ook geprobeerd, zelfde resultaat...
Ook even een 15v/6W voedinkje geprobeerd. Als ik deze aansluit tussen 0 en + dan zakt de spanning in tot 5v. Tussen - en 0 zelfs tot 2V. Lijkt erop dat die bordjes gruwelijk veel stroom trekken, niet?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: overcurrent protection

Bericht door Ah!buis »

Volgens datablad TDA7293: quiescent current typ 50mA max 100mA.
Als het niet aan het IC ligt is er iets op dat bord wat veel stroom trekt.
Anne
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: overcurrent protection

Bericht door MarcelvdG »

nooooob schreef:
MarcelVdG: waarschijnlijk zijn tekeningetjes duidelijker
Maar zoals gezegd lijkt de voeding het gewoon te doen
Ik had begrepen dat de voeding het doet met een gloeilamp als belasting, doet ze het ook met een forse elco eraan?
Gebruikersavatar
nooooob
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 07 jul 2021, 16:55

Re: overcurrent protection

Bericht door nooooob »

MarcelvdG schreef:
nooooob schreef:
MarcelVdG: waarschijnlijk zijn tekeningetjes duidelijker
Maar zoals gezegd lijkt de voeding het gewoon te doen
Ik had begrepen dat de voeding het doet met een gloeilamp als belasting, doet ze het ook met een forse elco eraan?
3e plaatje?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36752
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: overcurrent protection

Bericht door Pjotr »

Lijkt niet op te schieten zo. Zou toch eens een dubbele + en - voeding met een trafo en gelijkrichter knutselen. Al was het om te bezien of je versterkerprintjes nog heel zijn.
Gebruikersavatar
nooooob
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 07 jul 2021, 16:55

Re: overcurrent protection

Bericht door nooooob »

Net 2 SMPS 24V/100W voedinkjes besteld. And now we wait.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: overcurrent protection

Bericht door MarcelvdG »

nooooob schreef:
MarcelvdG schreef:
nooooob schreef:
MarcelVdG: waarschijnlijk zijn tekeningetjes duidelijker
Maar zoals gezegd lijkt de voeding het gewoon te doen
Ik had begrepen dat de voeding het doet met een gloeilamp als belasting, doet ze het ook met een forse elco eraan?
3e plaatje?
Juist, bij mij viel de smiley buiten beeld...
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: overcurrent protection

Bericht door Kappa7 »

Zorg wel dat ze gelijk inschakelen.
Een klein verschil in in en uitschakel tijd vinden de TDA's echt niet fijn.
Hier onder even een idee van wat de gevolgen kunnen zijn dan.
P1070405 (Large).JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: overcurrent protection

Bericht door Henkjan »

Kappa7 schreef:
Zorg wel dat ze gelijk inschakelen.
Een klein verschil in in en uitschakel tijd vinden de TDA's echt niet fijn.
Hier onder even een idee van wat de gevolgen kunnen zijn dan.
P1070405 (Large).JPG
mss een relais aan de secundaire kant van die smps zetten dan?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36752
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: overcurrent protection

Bericht door Pjotr »

Ja en als je beide SMPS'en tegelijk inschakelt op hetzelfde moment loop je weer de kans dat groepsautomaat tript. Dan moet er ook weer een softstart in........
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: overcurrent protection

Bericht door Ah!buis »

nooooob schreef:
MarcelvdG schreef:
nooooob schreef:
MarcelVdG: waarschijnlijk zijn tekeningetjes duidelijker
Maar zoals gezegd lijkt de voeding het gewoon te doen
Ik had begrepen dat de voeding het doet met een gloeilamp als belasting, doet ze het ook met een forse elco eraan?
3e plaatje?
Wil je nou beweren dat ie wel opstart met de twee elcos in serie eraan en niet als er ook nog de twee 1k weerstanden erover staan ? :?
En de + en - van de SMPS aan de + en - aan de TDA zonder het midden aan te sluiten moet gewoon kunnen.Wil niet zeggen dat de versterker dan goed werkt.
Anne

Het tekeningetje is van een duidelijker verbinding voorzien ondertussen, dus met elcos gaat goed maar zodra de TDA eraan zit niet. Zal er wel iets mis zijn met die versterker.
Laatst gewijzigd door Ah!buis op ma 12 jul 2021, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nooooob
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 07 jul 2021, 16:55

Re: overcurrent protection

Bericht door nooooob »

Kappa7 schreef:
Zorg wel dat ze gelijk inschakelen.
Een klein verschil in in en uitschakel tijd vinden de TDA's echt niet fijn.
Hier onder even een idee van wat de gevolgen kunnen zijn dan.
Ehm, deze situatie heb ik dus gecreëerd elke keer toen ik de voeding tussen 0 en + heb aangesloten :shock:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: overcurrent protection

Bericht door ray5150 »

nooooob schreef:
Net 2 SMPS 24V/100W voedinkjes besteld. And now we wait.
Over het jezelf nodeloos moeilijk maken gesproken. voor hetzelfde geld had je met een beetje zoeken een knappe transformator kunnen vinden.
Gebruikt is er vast wel wat te vinden voor een paar tientjes of zo.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: overcurrent protection

Bericht door MarcelvdG »

Om te voorkomen dat de TDA7293's in latch-up kunnen raken (uit elkaar barsten) wanneer je voedingen niet tegelijk opstarten kun je twee dikke Schottkydiodes toevoegen, eentje met de kathode aan de plus en de anode aan de nul en eentje met de kathode aan de nul en de anode aan de min.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: overcurrent protection

Bericht door ray5150 »

Zou dit een kandidaat kunnen zijn, Marcel ?
https://www.oeo-bv.nl/diodes/schottky/5888-mbr1660.html
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: overcurrent protection

Bericht door Ah!buis »

Zo dik hoeft nou weer niet. https://www.oeo-bv.nl/diodes/schottky/2 ... sr306.html kan ook wel.
Anne
Gebruikersavatar
nooooob
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 07 jul 2021, 16:55

Re: overcurrent protection

Bericht door nooooob »

ray5150 schreef:
nooooob schreef:
Net 2 SMPS 24V/100W voedinkjes besteld. And now we wait.
Over het jezelf nodeloos moeilijk maken gesproken. voor hetzelfde geld had je met een beetje zoeken een knappe transformator kunnen vinden.
Gebruikt is er vast wel wat te vinden voor een paar tientjes of zo.
Is dat niet per definitie wat we hier allemaal doen? Je kunt immers ook gewoon een versterker bestellen bij de Hifi Klubben…
Overigens zijn de voedinkjes 6,- per stuk.
Laatst gewijzigd door nooooob op ma 12 jul 2021, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: overcurrent protection

Bericht door MarcelvdG »

Die Schottky's van Ray en Anne lijken mij allebei prima geschikt.
Gebruikersavatar
nooooob
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 07 jul 2021, 16:55

Re: overcurrent protection

Bericht door nooooob »

MarcelvdG schreef:
Om te voorkomen dat de TDA7293's in latch-up kunnen raken (uit elkaar barsten) wanneer je voedingen niet tegelijk opstarten kun je twee dikke Schottkydiodes toevoegen, eentje met de kathode aan de plus en de anode aan de nul en eentje met de kathode aan de nul en de anode aan de min.
Dank je! Voor de zekerheid: zo dus?
Bijlagen
412A8B93-7189-4C2F-95A6-491642B070C9.jpeg
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: overcurrent protection

Bericht door MarcelvdG »

Inderdaad.
Gebruikersavatar
nooooob
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 07 jul 2021, 16:55

Re: overcurrent protection

Bericht door nooooob »

Top
Gebruikersavatar
nooooob
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 07 jul 2021, 16:55

Re: overcurrent protection

Bericht door nooooob »

Kleine update:
24V voedinkjes zijn binnen. Nooooob still not happy. Ook deze vliegen in de beveiliging. Lijkt er toch op dat er iets mis is met de TDA bordjes :(
Bijlagen
303B7B33-508E-4044-B768-0BE1C022DE67.jpeg
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: overcurrent protection

Bericht door OWC »

Sowieso lijkt het dat de koelplaatjes sowieso nog niet goed geïsoleerd zijn.
Plaats reactie