Mediaspeler voor SD kaart?

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
BamiKanarieSoep
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23

Mediaspeler voor SD kaart?

Bericht door BamiKanarieSoep »

Als test audio bron gebruik ik voor mijn stuurtrap (op dit moment een testopstelling met 6SN7 buizen) en eindtrap (300B triode) een Shanling mx2 mediaspeler. De versterker is in de experimenteer/bouwfase : een plankjesversterker :) Op een micro SD kaartje zet ik muziek, voornamelijk in FLAC formaat.
Over de geluidskwaliteit ben ik eigenlijk best wel tevreden, de muziek gebruik ik voor testen.
Shanling.jpg
Het nadeel is dat het Shanling spelertje erg klein is, de audiokabel trekt hem regelmatig weg. Bovendien is het O.S. , de bediening niet erg handig.
Ik vroeg mij af of er geen mediaspelers in 'groter' formaat zijn. Wel ben ik bij webshops als Bax en Thomann mediaspelers tegengekomen, maar die zijn kwalitatief erg beperkt, ze spelen voornamelijk MP3 af, en zijn bedoeld als media bron in kantines en de kroeg :beer: etc. Geen geluidskwaliteit dus.
Zoiets :
https://www.bax-shop.nl/pro-audio-spele ... -bluetooth

Vraag : bestaan er kwalitatief goede mediaspelers, in een grotere behuizing die in goede kwaliteit FLAC etc bestanden afspelen ?
Op dit moment wil ik mij -nog- niet bezig houden met streaming, maar de muziek gebruiken die ik op SD kaartjes heb staan.

Alvast bedankt, groeten Herman
Laatst gewijzigd door BamiKanarieSoep op za 10 jul 2021, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Mediaspeler voor SD kaart?

Bericht door satefan »

Er is veel te krijgen, maar wil je iets wat hier op lijkt, met een touch-screen voor het bedieningsgemak?

Edit: Hier staat een aardige verzameling: https://www.whathifi.com/best-buys/port ... ic-players

groet,

Satefan
Gebruikersavatar
BamiKanarieSoep
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23

Re: Mediaspeler voor SD kaart?

Bericht door BamiKanarieSoep »

Mijn vraag was misschien niet helemaal duidelijk, maar ik zoek een mediaspeler in een andere behuizing dan portable.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mediaspeler voor SD kaart?

Bericht door ray5150 »

Dan kom je volgens mij al gauw in het 19 inch gebeuren terecht.
Vaak zijn dat ook recorders.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Mediaspeler voor SD kaart?

Bericht door Barry2001 »

Yamaha WXC-50. Speelt niet van SD kaart, wel van USB stick, heb je vaak nog wel liggen. Speelt eigenlijk alle formaten wel af, zeker FLAC, zit in een degelijke metalen behuizing, heeft zelf een goede DAC, en kost de wereld niet.
Maar... je bedient 'm via je tablet/telefoon, niet op het apparaat zelf. Maw hij moet wel in je wifi netwerk zitten, zoek je dat?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Mediaspeler voor SD kaart?

Bericht door satefan »

BamiKanarieSoep schreef:
Mijn vraag was misschien niet helemaal duidelijk, maar ik zoek een mediaspeler in een andere behuizing dan portable.
Dan is een oplossing op basis van een Raspberry misschien iets voor je. Die zijn er met verschillende behuizingen, met DAC's en ook uit te breiden naar touch screen.
Screen Shot 2021-07-10 at 17.16.58.png
Satefan
Gebruikersavatar
BamiKanarieSoep
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23

Re: Mediaspeler voor SD kaart?

Bericht door BamiKanarieSoep »

Barry2001 schreef:
Yamaha WXC-50. Speelt niet van SD kaart, wel van USB stick, heb je vaak nog wel liggen. Speelt eigenlijk alle formaten wel af, zeker FLAC, zit in een degelijke metalen behuizing, heeft zelf een goede DAC, en kost de wereld niet.
Maar... je bedient 'm via je tablet/telefoon, niet op het apparaat zelf. Maw hij moet wel in je wifi netwerk zitten, zoek je dat?

Wat ik zoek is een "stand alone" apparaat, idd niet op een netwerk of een stream
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Mediaspeler voor SD kaart?

Bericht door satefan »

Dat kan met de Raspberry. Of bijvoorbeeld een Denon DP-800.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mediaspeler voor SD kaart?

Bericht door ray5150 »

satefan schreef:
Of bijvoorbeeld een Denon DP-800.
leuk ding op zich, maar heeft geen SD connector.
https://www.denon.com/nl-nl/product/net ... /dnp-800ne
Aan de andere kant beperk je jezelf wel behoorlijk als je vasthoud aan SD kaartjes.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mediaspeler voor SD kaart?

Bericht door Pjotr »

BamiKanarieSoep schreef:
Wat ik zoek is een "stand alone" apparaat, idd niet op een netwerk of een stream
Een tabletPC/Aaipad? Kun je toch gewoon een SD kaartje in steken...
Gebruikersavatar
BamiKanarieSoep
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23

Re: Mediaspeler voor SD kaart?

Bericht door BamiKanarieSoep »

Alleen is het geluid wat uit een tablet komt niet zo denderend...
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Mediaspeler voor SD kaart?

Bericht door satefan »

Kun je iets meer vertellen over de gewenste opstelling? Je geeft eigenlijk aan dat je tevreden bent over het apparaat en hoe je het gebruikt. Alleen is het onhandig dat ie los ligt en makkelijk verplaatst omdat er een kabeltje aan zit. Je bent dus bezig met de versterker etc, wil wat testen, je gebruikt dit apparaat als muziekbron. Dus als ie ergens netje op gemonteerd zou zitten zodat en niet uit te makkelijk verplaatst ben je geholpen?

Je zou kunnen overwegen om m op een plankje te monteren, met een soort kunststof houder/adapter? Er zijn wel mensen die zoiets kunnen ontwerpen en printen op dit forum :-" :-" :-"
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Mediaspeler voor SD kaart?

Bericht door Kappa7 »

BamiKanarieSoep schreef:
Alleen is het geluid wat uit een tablet komt niet zo denderend...
Met een los USB dacje kan je dat geluid prima tegenieten maken.
https://www.audioquest.com/page/aq-drag ... eries.html
Gebruikersavatar
BamiKanarieSoep
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23

Re: Mediaspeler voor SD kaart?

Bericht door BamiKanarieSoep »

Hierbij een foto' tjevan mijn opstelling, die feitelijk geen opstelling is. De versterker staat op een mdf plank, en ik ben bezig met een buffertrap op gaatjes print. Het hangt er dus vanaf waar ik mee bezig ben.

De Shanling speler gebruik ik dus om een audio-test-signaal toe te voegen aan het circuit. (Er zitten zelfs wappers op!) Voor een test wil ik dus makkelijk een nummer opzetten, waarbij ik wel een goede geluidskwaliteit wil, om te kunnen horen of de schakeling waar ik meer werk, ook klopt.

Ik denk meer in de richting van bovengenoemde systemen van Yamaha en Denon. Ik moet wel nagaan of ik daar echt meer aan ontleen, en niet alleen maar een ander systeem inzet.
Bijlagen
thumbnail_IMG20210711122521.jpg
Laatst gewijzigd door BamiKanarieSoep op zo 11 jul 2021, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mediaspeler voor SD kaart?

Bericht door hannesie »

Ik heb een SD card 64 GB in mijn telefoon gestopt en speel dan af via Neutron, die kan alles aan tot DSD files toe, en echt een heel best geluid.

https://neutroncode.com/

Neutron music player bij Android.
https://neutroncode.com/apps/player
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Mediaspeler voor SD kaart?

Bericht door Kappa7 »

Maar daarmee los je het probleem van een minderde dac toch niet op Hans.
Dat is slechts de aansturing aanpassen.

De Yamaha en de Denon hebben dan wel weer een betere dac aan boord maar zijn nog niet op het niveau van bvb de dragonfly die wel een beduidend beter signaal afgeeft dan de meeste ingebouwde dacjes.
Mogelijk zijn er ook andere simple dacjes die je kunt gebruiken met je telefoon.
Het is uiteindelijk de DAC die de kwaliteit van het geluid bepaald.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Mediaspeler voor SD kaart?

Bericht door Kappa7 »

Misschien is het overigens handiger om te zien wat je doet.
Dan zou ik eerder kijken naar een USB interface voor op de PC en dan met Arta de boel doormeten.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mediaspeler voor SD kaart?

Bericht door hannesie »

Naar mijn beste weten heeft de Dragonfly een ESS9023 aan boord, dat er dan AudioQuest op het doosje staat, ....?
Ik heb geen idee hoe of wat er in min telefoon zit, maar wat ik hoor, ..... :kwijl:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Mediaspeler voor SD kaart?

Bericht door Barry2001 »

Hangt van het type Dragonfly af welke DAC erin zit. Ik heb zelf de Dragonfly Red met een ESS 9016 DAC, toendertijd gekocht om tijdens werk naar een laptop te luisteren. Dat was een HP, het verschil was enorm. De laptop daarna was ook een HP maar die klonk van zichzelf al beter, het verschil blijft wel hoorbaar. Maw je kunt het treffen dat je laptop een goede DAC aan boord heeft, valt dit tegen (is bij veel laptops ook geen 1e vereiste) is zo'n Dragonfly een goede vooruitgang die betaalbaar is.
Gebruikersavatar
BamiKanarieSoep
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23

Re: Mediaspeler voor SD kaart?

Bericht door BamiKanarieSoep »

Met een Dragonfly krijg je dus een opstelling als :
laptop met daarop de audiobestanden => software om nummer af te spelen/playlist => Dragonfly => audiokabel (dat lijkt mij een heeeel grappig onderwerp voor een vraag :evil: ) => eerste trap van versterker
van de Dragonfly kwam ik dit overzicht tegen https://www.audioquest.com/resource/110 ... -sheet.pdf

In zo een opstelling heb ik dus ook een handig en makkelijk muziek programma op mijn laptop nodig dat een bestand naar de Dragonfly stuurt.
Het O.S. / programma van de Shanling vind ikzelf niet zo prettig in gebruik, daar is eigenlijk ook mijn vraag uit voortgekomen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Mediaspeler voor SD kaart?

Bericht door Kappa7 »

Kan ook gewoon aan je telefoon gehangen worden.
Je krijgt dan gewoon de bediening die je gewent bent maar dan met een goede uitgang.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”