buizen mengversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: buizen mengversterker

Bericht door OWC »

Ik zou voor goed fatsoen ook nog iets van een 4.7-10uF op de voeding gooien (zeker met een relaytje eraan)
Of krijgt dit schakelingetje helemaal z'n eigen voeding?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Goed kijken,staat er wel in getekend.
Klopt staat niet in het schema.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: buizen mengversterker

Bericht door OWC »

democles schreef:
Goed kijken,staat er wel in getekend.
Klopt staat niet in het schema.
Ik zie allerlei verschillende schema's. :lol:

De laatste heeft enkel klein ontkoppel Ctje
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Sorry net klaar met het relais printje,daar staat wel wat op :-"
Bijlagen
koptelefoon relais 1.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: buizen mengversterker

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Goed kijken,staat er wel in getekend.
Klopt staat niet in het schema.
Hoeft daar niet hoor. Elco in de voeding en de relais ook daar verbinden.Je zou nog een smoorspoeltje in serie met de plus naar de IC kunnen zetten, zo'n ding dat er als een weerstand uitziet van een paar µH. Maar denk niet dat 't nodig is.
De plus voor de relais mag ook van een andere voeding komen (hogere spanning bijv.)
Zoals je met elcos aan 't strooien bent, wat overdreven maar kan ook geen kwaad.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Oke,spoeltje heb ik nog en staat er in.
Bijlagen
koptelefoon schakelaars.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: buizen mengversterker

Bericht door Ah!buis »

Zou 'm toch eerder tussen de elco en de resetknop zetten, bij het indrukken van een knop komt een ingang van het IC ook aan de +
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Oke,
Bijlagen
koptelefoon knoppen 2.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

En zo ziet het er dan in het echt uit.......... :D

Keuze printje en relais print.
Bijlagen
DSC08330.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Wat heb ik nog meer nodig?

Wat dacht je van een symmetrische 12v regelbare voeding, + en min 12v dus. :think:

Maar even de voorraden op de kop wat heb ik nog :D
Trafo 15v-0-15v check...
LM317 check..
LM337 check...
Een paar koelprofieltjes check...
En wat los spul :lol:

Tekeningetje maken.
12v voeding.JPG


Morgen maar even fabrieken.......... :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

En zo ziet het er dan in het echt uit.......... :mrgreen:

Getest,dat werkt :yeah:
En is mooi af te regelen!
Bijlagen
DSC08334.JPG
DSC08333.JPG
DSC08332.JPG
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8118
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: buizen mengversterker

Bericht door Kappa7 »

Dat heb je vlot gedaan.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Het meeste werk ging in het etsen zitten.
Aflakken ,föhnen,gaten boren en vast bakken een uurtje of twee.

Op naar het volgende.
De derde voorversterker print in elkaar solderen...... :mrgreen:
Was al begonnen :D
Bijlagen
DSC08335.JPG
megtafel vv.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Op de gloeispanning aansluitingen na is dit ook gereed.
Ook maar even twee schuif pots in elkaar gezet.
Genoeg voor vandaag. :)
Bijlagen
DSC08336.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Vandaag nog wat af gesoldeerd.
De koptelefoon print miste nog 2x 50R bij de ingangen.
50R is moeilijk te vinden daarom 2x 100R parallel gezet.
DSC08337.JPG
DSC08338.JPG
Het keuze printje miste ook nog een 100nF condensator over het 4028 IC.
DSC08339.JPG
Gaan we verder met de rode draad,de microfoon versterker met send (FX) en return mogelijkheid............... :mrgreen:
Heb nu een 12 volt symetrische voeding voor een evt schakeling.
Dus met opamps lijkt me wel wat,maar even verder zoeken op het net,nogmaals evt. voorstellen zijn zeer welkom :D
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15174
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: buizen mengversterker

Bericht door Barry2001 »

Doet ‘ie het, de TPA? (Hoofdtelefoonversterker)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Weet ik nog niet.
Bewaar de leuke dingen voor het laatst.............. :mrgreen:
Morgen maar even wat er aan knopen.

Ondertussen wel de pootjes er op gesoldeerd en een Raspberry koelprofieltje er op geplakt.
Bijlagen
DSC08340.JPG
DSC08341.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Proefopstelling gemaakt.
CD speler er aan,prik er op,die doet het :yeah:
DSC08344.JPG
De temperatuur van het chippy blijft iets van 40 graden :D
DSC08345.JPG
Op de voeding koelprofielen meet ik 37 graden,ook goed dus.
Maar even een tijdje laten spelen 8)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Soms gaat het goed en het gaat ook wel eens mis :evil:

Na iets van 4 uur spelen.
WAT RUIKT HET HIER VREEMD :shock:

Uitgefikt!!!,,,,,terug naar de tekentafel .............. #-o

Gelukkig meet de voeding nog wel goed. :-"
Bijlagen
DSC08346.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: buizen mengversterker

Bericht door Henkjan »

auw
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: buizen mengversterker

Bericht door OWC »

democles schreef:
Soms gaat het goed en het gaat ook wel eens mis :evil:

Na iets van 4 uur spelen.
WAT RUIKT HET HIER VREEMD :shock:

Uitgefikt!!!,,,,,terug naar de tekentafel .............. #-o

Gelukkig meet de voeding nog wel goed. :-"
Dat is balen :(

Ik zit even naar de andere plaatjes te kijken.
Pin 6 t/m 10 is allemaal NC, maar ik zie wel 6 en 5 met elkaar verbonden.
Denk dat het daar niet goed gaat. Idem aan de andere kant. (15 en 16)

zijn daarnaast pin 1 + 20 met elkaar verbonden
en 3 + 18 ?

edit: Het is trouwens ook een nogal driftig beestje.
Kan zo maar zijn dat hij zichzelf kapot heeft geoscilleerd.
Laatst gewijzigd door OWC op zo 23 mei 2021, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8118
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: buizen mengversterker

Bericht door Kappa7 »

Dat is balen als zo iets gebeurt.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: buizen mengversterker

Bericht door Ah!buis »

Neem een eenvoudige LM386, wel zo makkelijk :-#
Anne
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: buizen mengversterker

Bericht door OWC »

Ah!buis schreef:
Neem een eenvoudige LM386, wel zo makkelijk :-#
Anne
:lol:

Of anders een Class-AB transistor trapje (emmiter volger) die je meeneemt in de loop van een opamp.

Deze chip lijkt trouwens als twee druppels water op de THS6012.
Ik denk dat ik hem sowieso op een non-inverting manier had gebruikt.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

One World Concepts schreef:
democles schreef:
Soms gaat het goed en het gaat ook wel eens mis :evil:

Na iets van 4 uur spelen.
WAT RUIKT HET HIER VREEMD :shock:

Uitgefikt!!!,,,,,terug naar de tekentafel .............. #-o

Gelukkig meet de voeding nog wel goed. :-"
Dat is balen :(

Ik zit even naar de andere plaatjes te kijken.
Pin 6 t/m 10 is allemaal NC, maar ik zie wel 6 en 5 met elkaar verbonden.
Denk dat het daar niet goed gaat. Idem aan de andere kant. (15 en 16)

zijn daarnaast pin 1 + 20 met elkaar verbonden
en 3 + 18 ?

edit: Het is trouwens ook een nogal driftig beestje.
Kan zo maar zijn dat hij zichzelf kapot heeft geoscilleerd.
Ja 1 en 20 zitten aan elkaar zijn voedingen + en - 12v,wel allemaal ontkoppeld met 100nF.
5 en 6 zou kunnen ,maar bij 6 stond NC,not connected.
Bij andere schema,s zie ik de NC pootjes aan massa zitten.

Waarschijnlijk 4 uur nodig gehad om zich zelf kapot te oscilleren,of hij hield niet van Pink Floyd :lol:

Ja jammer,heb nog 1 zo,n chippie liggen,maar ben een beetje huiverig dat die ook weer naar de eeuwige jachtvelden verdwijnt,
Het ding werd ook vrij warm,nog beter koelen wordt moeilijk met een enkellaag print.

Van de andere kant,het chippie zal ik nooit weer gebruiken als het op de plank beland,misschien de print wat aanpassen en nog een poging doen :-k
Of toch maar wat anders.
Plaats reactie