AB1 subwoofer voor Audio Dandy LS3/5a

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: AB1 subwoofer voor Audio Dandy LS3/5a

Bericht door OWC »

wouter schreef:
Formaat is vooral je probleem, liters niet.
Amp omlaag, 1 of 2 woofers bovenin (dan rug aan rug evt)
Bij een kleiner volume gaat wel de vervorming door compressie van de lucht omghoog.
Plus je max vermogen gaan omhoog, hoewel dat meestal nog wel te overzien is.
jvenema

Bericht door jvenema »

One World Concepts schreef:
AudioDandy schreef:
Vraagje aan Wouter, ik heb de site van de software van Sigma gevonden, maar welke (hardware) complete plate versterkers
zijn verkrijgbaar voor dit systeem? en is deze software ook compatible met Hypex hardware?
Zo kant en klaar; geen zover ik weet.

Zoals ik al zei; "Maar goed, vrij hoog DIY gehalte, niet voor iedereen weggelegd, zeker niet de beginner."
In theorie kan het, ik heb namelijk zelf dergelijke DSP's ontworpen voor meerdere audio bedrijven/klanten (met dezelfde of een soortgelijke chip)
Maar zo "out of the box" zijn er geen plate-amps die SigmaStudio ondersteunen.
Dat heeft overigens ook een beetje te maken met de gebruiksvoorwaarden van SigmaStudio.

De reden dat ik het naar voren bracht, was meer een gedachtespinsel (ook voor anderen), dan echt een advies.
Het Sure Electronics AA-JA32172 bordje is wel direct met SigmaStudio te programmeren. Er is ook een los DSP bordje zonder eindversterker van Sure/Wondom die je met SigmaStrudio kan programmeren.

Heb zelf een plate amp gemaakt met versterkerbordje. Zie ook:
viewtopic.php?f=92&t=29416
jvenema

Bericht door jvenema »

AudioDandy schreef:
Zojuist Hypex HFD geinstalleerd op een Windows 10 PC met 32 Gb heheugen, Quadro K5000 videokaart, en ik heb geen enkele performance problemen en/of fout meldingen kunnen ontdekken, wat mij op viel is dat het programma best overzichtelijk en initiatief werkt

....

Ik heb er wel een goed gevoel bij, en het lijkt mij de ideale software om de wereld van actieve filtering en DSP te verkennen :-)
Heb een Clean install van windows gedaan en daarin de HFD software en die draait dan zonder problemen. Je merkt wel aan hoe de refresh verloopt dat het niet bijster snel en goed geoptimaliseerd is, maar het is oke. Er is wel meer matige software wat dat betreft in omloop. Nadeel van al die .NET en dat soort talen, dat een hoop cowboys niet meer weten wat er onder de kap nu echt gebeurt en wat je beter niet moet doen.

Toen de andere windows omgeving zo goed mogelijk opgeschoond, maar probleem blijft. Kortom probleem ligt niet aan de VM, maar aan windows zelf. Die heeft zichzelf ergens verneukt, waardoor de HFD software niet meer goed werkt en het is niet meer te achterhalen waaraan dit ligt. Nu ja voordeel van VM is dat je gemakkelijk wat naast elkaar kan hebben. Zal de nieuwe clean install gebruiken en als ik iets mis kan ik even de andere windows opstarten en het daar gebruiken of die software ook in de nieuwe clean install VM installeren.

Blij dat ik dus windows in een VM draai anders zijn dit soort prtoblemen lastiger op te lossen en ben je veel langer bezig voordat je PC weer een beetje op orde is. Er staat feitelijk geen gebruikersdata in de VM, die staat allemaal via shared disk op Mac gedeelte. In de VM windows installatie zitten dus feitelijk alleen applicaties.
AudioDandy

Bericht door AudioDandy »

wouter schreef:
Formaat is vooral je probleem, liters niet.
Amp omlaag, 1 of 2 woofers bovenin (dan rug aan rug evt)
Bij een kleiner volume gaat wel de vervorming door compressie van de lucht omghoog.
Plus je max vermogen gaan omhoog, hoewel dat meestal nog wel te overzien is.

De Hypex FA253 die ik interessant vind is 36 cm hoog, een AB1 is tussen de 57 en 63 cm hoog
dan houd je nog 24 cm over, effectief blijft er voor de woofer 16 tot 18 cm max over....

ik heb daarom nog eens goed na gedacht, een oplossing voor mij zou kunnen zijn op de "Hypex FA253"
[extern
te gebruiken, zoals ik nu de passieve XO van Leon gebruik.

in een appart kastje, zodat hij stofvrij naast de speaker komt te liggen op de grond.
Hiermee krijg ik veel meer mogelijkheden om het maximale te halen uit de beschikbare afmetingen van
570 x 190 x 162mm

Zo ik zie de Hypex dadelijk meer als een soort eindversterker die naast de speaker staat (en ook nog eens een actieve XO is :-)

ik denk dat ik deze weg in ga, want ik zie echt de voordelen van de Hypex Fusion oplossing, maar voor dit project geld
elke cm3, ik heb alle mogelijke ruimte nodig om de luidsprekers in de meest optimale manier in de kast te plaatsen
als ik ook nog eens rekening moet houden met een vrij grote Hypex Fusion, dan beperkt dit echt de mogelijkheden..

daarom XO extern, (actief of passief) blijft er meer ruimte over voor de woofer(s) :D
Laatst gewijzigd door AudioDandy op vr 14 mei 2021, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

XO ?

:beer:
IMG-20210430-WA0007.jpeg
AudioDandy

Juist, dat is de XO die ik zocht! :yeah:

P.S: Mijn vrouw is Pools, ze maak voor mij altijd een drankje van 95% puur alcohol met 50% pruimen sap, erg lekker :proost:
150CCF14-3BB1-456B-865A-D1F4FB28F57C.jpeg
jvenema

Bericht door jvenema »

Dat is 145% samen, past lastig in een fles ;-)
VintageHarry

Bericht door VintageHarry »

Die spyritusfles is maar een halve liter, dat scheelt misschien :mrgreen: Na consumptie wel voorzichtig doen met de soldeerbout hé ;)
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

AudioDandy schreef:

P.S: Mijn vrouw is Pools, ze maak voor mij altijd een drankje van 95% puur alcohol met 50% pruimen sap, erg lekker :proost:

Lol, dan kun je tijdens het ontvetten ook af en toe gewoon een neutje nemen.
95% is beter dan die troep die je tegenwoordig in de winkel kunt krijgen :lol:
AudioDandy

Dat is het zeker! een halve liter 95% plus wat vruchten sap maakt, een liter 50%! en dat voor 17 euro
het is ook meerdere keren gedistilleerd dus geen kater als je wat teveel gedronken hebt :lol: :rock:
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

XO.jpg
Wel voorzichtig zijn, er kan zo maar een ander sausje dwarrrsliggen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

AudioDandy schreef:

TBT naar vakanties vroegâh, een vriend was medisch analist en nam zuivere 96% ethanol mee (met spuitfles en al, strait out da lab) , fantastische cocktails waren dat
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

wouter schreef:
Hoezo off topic glijden... om het terug te brengen om topic. Die Fusion klinkt echt heel goed maar helaas moet 1 van de 2 versterkers hier retour wegens niet goed functioneren. Hypex heeft voor mij de naam instabiel te zijn, helaas weer bevestigd. Alle vertrouwen in een goede afloop, maar come on... een versterker moet gewoon zijn zoals die van de afgelopen 30 jaar. Aan, uit, volume... Dag in dag uit geen probleem. Net zoals met een TV of koffiezetapparaat. Maar bij Hypex voelt het weer echt als DIY, maar inmiddels vind ik het geen charme als je het toch wel zelf kunt fixen. Zou wat zijn als je Sonos zo zou functioneren... Anderzijds hoop ik dat het alleen mijn fout is, maar de versterker ruist hard en verliest vaak de connectie met de master. Wil niet aan, niet uit... pas als ik hem aan de pc hang komt ie er doorheen. Weer van -96 afhalen en hij doet weer mee. Kan dagen goed gaan, maar ook meerdere keren op een dag mis gaan.

Nou, al mooie woofers geselecteerd? Rug aan rug maakt de spoeling dun.. 16cm is de kastdiepte dus max 8cm en 6,5" is de max.
Beetje offtopic, maar vraag mij ineens af of dit ook niet het bekende pull-up weerstand verhaal is aan de datalijnen.

Maar goed, daar heeft de gebruiker natuurlijk niets aan.
Zoiets moet het idd gewoon blijven doen, zeker voor dat geld.
AudioDandy

brainstorm4.png
even wat schetsjes gemaakt, ik voel op dit moment veel voor "idea 1" eigenlijk zou ik ze allemaal moeten maken om zo
goed te kunnen overwegen wat ik het mooiste vind klinken maar dat kost te veel tijd/geld
vandaar mijn topic, door ervaringen/meningen van anderen probeer ik een keuze te maken

heeft iemand misschien ervaring met een van deze ontwerpen? ik ben benieuwd naar jullie persoonlijke ervaringen
hoe het ongeveer klinkt? (in eigen worden omschreven)
Bijlagen
Drawing04-brainstorm.pdf
(24.97 KiB) 41 keer gedownload
AudioDandy

Vraag aan Wouter, ik neem aan dat je contact opgenomen hebt met de leverancier, ze kunnen dan proberen om het probleem te reproduceren,
als het probleem gevonden word kunnen ze kijken of het een exemplarisch geval betreft, of een structureel design flaw, op deze manier
word het product ook verbeterd, dit is hoe het gaat met electrische apparatuur, mijn Audio-Gd Master 7 DAC heeft ook 4 of 5 "upgrade" fases achter de rug...
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Het wordt ineens een basreflex?
Dat gaat zeker niet lukken in 11 liter.

Ik zou zelf ook niet snel speakers horizontaal monteren, tenzij het echt niet anders kan.
Geeft namelijk altijd performance penalty.

Met een actieve sub is een bandpass constructie niet zo zinvol meer plus je verliest ook weer liters
AudioDandy

De oorspronkelijke AB1 van Rogers was zo:
FCA400D0-3176-40E2-95F5-2427826E5182.png
1434CC40-9461-49BE-81DC-56077023478E.png
69446973-E78D-43CB-90DD-64CEF887A27A.png
Dit is een "fourth order bandpass subwoofer" ontwerp, dit is toch ook een soort bassreflex variant ?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Een bandpass is in feite gewoon een gesloten kisten met een akoestisch low pass filter ervoor (dat is het volume met de pijp).
Vandaar ook de naam bandpass.

Toendertijd waren actieve versterkers nog niet zo makkelijk toepasbaar. Of in elk geval nog niet zo gewoon. Mensen hadden dus vaak maar 1 stereo versterker staan.
Dus dit was een redelijk manier om toch te kunnen filteren. Zeker bij frequenties onder de 200Hz.
Wat met een passief filter niet te doen is, ongelooflijk ingewikkeld en duur.

Een speaker horizontaal monteren zorgt voor een offset van de ophanging. Hier kan de woofer meer gaan vervormen.
Niet altijd het einde van de wereld, vandaar dat ik het een penalty in performances noemde.

Als ik kijk naar de kwaliteit en performance van de rest van het systeem zou dit niet mijn eerste suggestie zijn ivm concessies die gedaan moeten worden.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

AudioDandy schreef:
brainstorm4.png

even wat schetsjes gemaakt, ik voel op dit moment veel voor "idea 1" eigenlijk zou ik ze allemaal moeten maken om zo
goed te kunnen overwegen wat ik het mooiste vind klinken maar dat kost te veel tijd/geld
vandaar mijn topic, door ervaringen/meningen van anderen probeer ik een keuze te maken

heeft iemand misschien ervaring met een van deze ontwerpen? ik ben benieuwd naar jullie persoonlijke ervaringen
Kef doet dat op deze manier.
KEF 104-2 constructie.JPG
Werkt goed maar zou zelf de bovenste unit omdraaien.
kef-01.jpg
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Kappa7 schreef:
AudioDandy schreef:
brainstorm4.png

Kef doet dat op deze manier.
KEF 104-2 constructie.JPG
Werkt goed maar zou zelf de bovenste unit omdraaien.
kef-01.jpg
Zelfde idee, enkel delen de 2 speakers dezelfde voorkamer. Oppervlak van poort is dan ook 2 keer zo groot.

Een klein voordeel van een akoestische lowpass, is dat deze de vervorming van de speaker dempt.
De nadelen wegen denk ik zwaarder.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Eh, even praktisch. Als je in 11 liter wat wil want aansluit bij de potentie van de Audax woofer dan moet je er geen 5,25" woofer in gaan stoppen natuurlijk. De kast is 16 cm diep, dus daar kun je geen 6,5" in kwijt.

Eerder gaf je aan dat de woofer aan de voorzijde kon komen. Dan is het makkelijk: voorzijde + achterzijde en actief gecorrigeerd gesloten. Lange slag woofers, gevoeligheid speelt geen rol.
AudioDandy

active xo setup.png
passive xo setup.png

Dit is de setup die in nu gedachte heb, zo kan ik alle kanten uit, door alleen een versterker uit te zetten, en twee XLR kabels te verwisselen
heb ik een hybride XO setup.
Ik heb op deze manier alle vrijheid, en niks is definitief, ik kan altijd weer terug naar het het passieve systeem.

Bedankt voor jullie feedback, een gesloten systeem met iets grotere woofer op de achterwand achter geplaatst geeft een betere kwaliteit bass
begrijp ik uit de opmerkingen.
Dat is ook de oplossing die Rogers in hun nieuwe AB3 nu min of meer gebruikt, ik ben wel benieuwd hoe hun tweede woofer gebruikt word.
Want Grimm Audio SB1 woofer gebruikt motion feedback, maar zij gebruiken maar 1 woofer...
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Ja, over het algemeen vervormt een grotere woofer minder dan een kleinere woofer.

Daar komt dan ook nog eens bij dat een grotere woofer over het algemeen en hoger rendement en hogere cone excursie kan hebben.
Een hoop hangt bijvoorbeeld ook af hoe hard/luid je speelt en/of hoe laag het moet.

Maar goed, aan de andere kant moeten we het doen met de afmetingen van de kast.
Dus zie het als een soort punten systeem, bepaalde ideeën of oplossingen hebben nu voors- en tegens.
Wat dat betreft is het makkelijk als je zegt, dit is gewoon waar het allemaal in moet.
Dan houd je vanzelf maar een paar opties open.

In de huidige afmetingen zou mijn voorkeur nog steeds 2 x SW182BD02 zijn per kant.
Of anders 2 x SLS P830946 , die gaat namelijk zeker passen qua afmetingen.
En anders 2 x Purifi PTT6.5X08-NFA-01 mocht je meer naar het high-end spectrum willen.
Deze past ook iets beter dan de SW182BD02 .

Ik ken nog wel een paar opties, maar dat valt wel allemaal meer in budget.
Qua uitstraling en kwaliteit denk ik dat misschien een beetje misstaat?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik snap niet helemaal waarom je XLR wilt gebruiken in tegenstelling tot Speakon dat juist ontworpen is voor gebruik met luidspreker signalen (lees flink vermogen) ?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”