Paaskuiken

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Leuk idee, het paasweekend gebruiken voor een snel klein project. Snel in de zin van: Deze week moet er geluid uit komen en vóór Pinksteren moet ie piekfijn in orde zijn.

Ik heb even in de houtvoorraad gekeken, maar ik had niet genoeg. Gekeken op de site om een afspraak te maken om bij Gamma te "mogen" winkelen en ik kon donderdag al terecht. Nou, hou maar.

Gelukkig kon ik in het onderhandse circuit nog een leuk plaatje 9mm berken scoren voor "wijnig" :mrgreen:

Wat hebben we in de kast liggen dat nog een beetje courant is (lees: heden ten dage nog te koop is). Ik blijk nogal eens te werken met spul dat niet meer te koop is. Ik kwam uit het MI tijdperk nog een paartje Mission CP-104 tegen en ik heb nog een paartje kleine tweetertjes van SB Acoustics, de SB26STCN-C000-4. Vergis je niet in de afmeting, de flens van de woofer is maar 105 mm:
Kleine speakertjes
Kleine speakertjes
Wat kan zo'n woofertje nou:
f3 op 70Hz in 3,3 liter
f3 op 70Hz in 3,3 liter
Mooi. Ik heb gelijk de CAD programmatuur gestart en het volgende ontwerp rolde er uit:
Bic v2.1
Bic v2.1
Na wat zaag en frees werk had ik een stapel leuke plankjes:
breedte 110mm
breedte 110mm
De eerste plankjes heb ik al gelijmd, vanavond kan ik nog wel een lijmactie uitvoeren:
In de lijmklemmen
In de lijmklemmen
Uiteraard gaat niet alles gesmeerd. Bij een zaagsnede had ik de plank niet goed vastgezet en zakte de boel door de workmate naar beneden toen de zaag door de plank was en zaagde ik in de liniaal (die was ook eigenlijk te lang voor het klusje).
Au ! Balen !
Au ! Balen !
Ik denk dat ik een nieuwe lange liniaal bestel met wat koppelstukken en van deze 2 kortere stukken maak. Gaat dat goed met een afkortzaag en wat voor blad heb ik daarvoor nodig?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door Kappa7 »

Een zaag met fijne vertanding.
De regel is eigenlijk minimaal 2 tanden in het materiaal.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door Barry2001 »

Een nieuwe forumklassieker in wording :rock:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Paaskuiken

Bericht door toetertje »

pappaleo schreef:

Gaat dat goed met een afkortzaag en wat voor blad heb ik daarvoor nodig?
Het ging toch prima met de invalzaag? :hide:

Nee, balen zeg. Ik heb hetzelfde gehad. Iets met inklappende schraagjes. :oops:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door Henkjan »

hé leuk, wedstrijdje :rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paaskuiken

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef:
Een zaag met fijne vertanding.
De regel is eigenlijk minimaal 2 tanden in het materiaal.
Ziet er uit als alu extrusie profiel. Worden wel hele kleine tandjes dan... Je hebt gewoon een non-ferro zaagblad met negatieve snijhoek nodig. Het gaat wel met een fijne houtzaag en heel langzaam voeden maar eigenlijk alleen op de zaagtafel.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Ik heb waarschijnlijk al een oplossing.
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door tonvandeacker »

Een lang weekend hobbyen... :yeah:

Mooie driver van Mission...zeer benieuwd hoe dat gaat klinken

Goed bezig :goedzo:

Morgen weer verder met mijn "paasproject" (Ze spelen al :-& )
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Paaskuiken

Bericht door ray5150 »

pappaleo schreef:

Ik heb even in de houtvoorraad gekeken, maar ik had niet genoeg. Gekeken op de site om een afspraak te maken om bij Gamma te "mogen" winkelen en ik kon donderdag al terecht. Nou, hou maar.
De Hornbach op Ypenburg is geen alternatief ? click en collect en dergelijke, je word keurig geholpen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Ik heb al. Ik had niet veel nodig. Het wordt geen calpamos.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Paaskuiken

Bericht door Shadow »

He! Zo’n lineaal heb ik ook, met een hap eruit :oops:
Daarom heb ik dus zo’n 80cm versie besteld achteraf :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Paaskuiken

Bericht door dre »

pappaleo schreef:
Ik heb al. Ik had niet veel nodig. Het wordt geen calpamos.
:rofl: :rofl: :rofl:
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Paaskuiken

Bericht door jvenema »

Ik heb de mijne met decoupeerzaag doormidden gezaagd. Daar even een metaal zaagje in en gaan, daarna even vijl erlangs en klaar. Had er even schilderstape rondom gedaan en met winkelhaak en stift even netjes afgetekend.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Handig hulpplankje met afgeschuinde hoekjes om makkelijk de juiste maat te bepalen.
Lekker rommelig
Lekker rommelig
Straks alleen maar de uitstekende randen met de kantenfrees weghalen.
Met 2 plaatjes 3mm triplex als opvulling krijg ik mooi een 6mm brede slotpoort.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Tussen de buien door telkens weer een plankje extra gelijmd. Hier moeten de uitstekende randen worden weggefreesd:
voor
voor
na
na
De bovenkant erop gelijmd.
2 triplexplaatjes in slotpoort
2 triplexplaatjes in slotpoort
Voor de oriëntatie: De slotpoort komt bovenin de achterzijde.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

En toen had ik er 2:
Klaar voor de zijwandjes
Klaar voor de zijwandjes
Vanavond op allebei de exemplaren een zijwand lijmen.
Dan kan de lijm vannacht even uitharden.
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door tonvandeacker »

Lekker bezig Leo

Klopt de poort kwa afstemming...of kun je dit nog aanpassen nadat de driver erin zit ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Die poort klopt wel. Ik heb in vituixcad wat geschoven met de lengte, het is niet héél kritisch. Zo aan de wand is ie schijnbaar iets langer, dan wordt de afstemming wat lager en dat is niet zo erg.
Laatst gewijzigd door pappaleo op ma 05 apr 2021, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paaskuiken

Bericht door Pjotr »

Jup en zo'n poort heeft veel verlies. Dat maakt het ook wat gemoedelijker. Leuk ding weer Leo!
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Paaskuiken

Bericht door Douwe84 »

pappaleo schreef:
Die poort klopt wel. Ik heb in vituixcad wat geschoven met de lengte, het is niet héél kritisch. Zo aan de wand is ie schijnbaar iets langer, dan wordt de afstemming wat lager en dat is niet zo erg.
Ik meen dat je wel een geschreven hebt dat Winisd de poort altijd te lang (of kort :think: ) berekend, is dat met VituixCad anders?

Leuk projectje hoor :)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Een poort is schijnbaar langer als ie zich tegen een van de wanden bevindt. Bij deze slotpoort loopt een van de wanden (de bovenzijde van de kast) verder door dan de lengte van de poort. Dat heeft invloed.

Maar mijn poortlengte moest ook wat langer zijn omdat ie om praktische redenen 6mm geworden is in plaats van de berekende 5,5mm.

Maar een cm meer of minder heeft geen dramatische gevolgen. De afval in het laag krijgt een iets minder scherpe knik (lagere Q).

Boeien. Er komt toch geen aardbevingsopwekkend laag uit, verwacht ik zo. Het is een kuiken, en een kuiken piept. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Paaskuiken

Bericht door Douwe84 »

Helder haha :P
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Paaskuiken

Bericht door markbakk »

pappaleo schreef:
Gaat dat goed met een afkortzaag en wat voor blad heb ik daarvoor nodig?
Goed bezig weer. Ik las wel Peter's advies over negatieve snijhoek, maar niet dit: op mijn afkortzaagje zit eigenlijk standaard een 60-tands vlaktand-daktandblad (jawel, van Ecotools). Doet het goed genoeg op hout en prima op plaatmaterialen met harde toplaag en op aluminium.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paaskuiken

Bericht door pappaleo »

Gisteren heb ik aan één kant de zijkanten er tegenaan gelijmd:
Zijkant gelijmd
Zijkant gelijmd
Randen afgefreesd
Randen afgefreesd
Omdat de CP-104 weer een superhandige vorm geeft zijn er speciale maatregelen nodig voor de uitsparing van de flens. Ik had nog een mal liggen uit het Mission Impossible tijdperk met een overmaat die hoorde bij de kopieerring van mijn oude frees. Dus die er even bijgepakt. Plaatje triplex, dat op de voorkant gelijmd zal worden in de aanslag en gaan. Een heel vreemd geluid, heb ik waarschijnlijk de frees niet goed vastgezet, want de boel begon te slingeren en er was ook een hap uit de mal aan een kant. :shock:
Nog nooit gehad, dit, maar het kan nog gekker.

Plaatje MDF er bij gepakt, gaatje er in gezaagd en met de kopieerfrees de halve mal gekopieerd. Halverwege de mal omgedraaid en de andere helft gedaan, gelukkig is zo'n unit dan wel weer symmetrisch. Nieuwe stukjes triplex erbij en gaan. Nou, dat zag er niet uit. Speling van heb ik jou daar en niet eens gelijkmatig. Hop, de kliko in die zooi en opnieuw begonnen.

Plaatje MDF erbij, speaker afgetekend en zo nauwkeurig mogelijk uitgezaagd (iets te krap). Met een schuurpapier 80 om een latje heen gebonden en een hoop geduld de mal op maat gemaakt. Gelukkig is Brinta MDF niet zo hard :mrgreen:
Nadat het gat op maat was wederom wat reststukken triplex genomen en de gaten met de kopieerfrees ingefreesd. Dat paste keurig:
Geduldmalletje
Geduldmalletje
Gaatje gefreesd
Gaatje gefreesd
Tweetergaatjes met de cirkelgeleider gedaan:
Met tweetergaten
Met tweetergaten
Ik loop altijd via de tuin naar de garage en de magnolia gaat al aardig kleuren:
Word ik blij van
Word ik blij van
Vandaag de gaten in de baffles afgemeten en wat proefcirkels gemaakt om de exacte maat te bepalen. Door de smalle flens aan de zijkanten is de maat van het gat voor de woofer nogal kritisch. Ik frees de cirkel bijna door het paneel, zaag de laatste 2 mm er uit en werk de rest af met schuurpapier. Toen ik met het eerste gat bezig was hoor ik weer een raar geluid. Let wel, andere frees, andere freesmachine. De frees lazerde in het kastje, was dwars door het hout gegaan. Weer niet goed vastgezet? Ik ben toch niet gek? :shock:
Frees weer gemonteerd, goed vastgedraaid en verder gegaan, gebeurt het weer.

Zodra er wat kracht op het freesje kwam trilde hij er uit. Het was helemaal geen bijzondere frees, gewoon een 8mm groeffrees van Ecotools. Ik heb de schacht nagemeten, maar ik zag geen verschil met een ander exemplaar. :think: :think:

Voor de zekerheid een andere exemplaar gemonteerd en dat ging verder goed. Misschien toch een beetje krom of zo. Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Enfin, het zorgde voor een woofergat met de nodige happen:
Links met happen
Links met happen
Na wat verwensingen was ik er wel weer klaar mee voor vandaag :-&
Morgen weer verder.
Morgen weer verder.
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 10 apr 2021, 8:02, 2 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Paaskuiken

Bericht door ds23man »

Op deze manier gaat het een Pinksterkuiken worden. :shock:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”