In een eerder project (Menhir) heb ik op mijn baffles Mahoniefineer gelijmd met "normale witte houtlijm. Daarbij ontstonden toch flinke scheuren in het fineer. Ik weet die scheuren toen aan het oude fineer dat al zeker 10 jaar oud was. Alhoewel ik het wel eerst wat vochtig had gemaakt en tussen 2 platen heb laten drogen om mooi vlak te worden. Direct tijdens het strijken trokken de scheuren al in het fineer.
Strijkbout stond op mediumwarm (zijde/wol) dus niet te warm lijkt mij. En velletje bakpapier er tussen om geen vlekken o.i.d. in het fineer te krijgen en om soepel met de bout te kunnen strijken.
Nu weer met mijn subwooferkast met andere fineer (erg mooi Iepen) gaan strijken. Fineer vrij kort geleden gekocht en er goed uitziend.
En... wederom een flinke scheur....
De vraag is wat ik nu verkeerd doe...?
Wat er volgens mij gebeurt is dat het fineer tijdens het strijken krimpt, althans, meer dan de ondergrond (multiplex bij mij).
Maar ja door de warmte van de bout zorgt natuurlijk voor verdamping van het vocht in het hout.
Zowel mpx als fineer smeer ik echt heel dun met lijm in. Uiteraard krult het fineer flink op, maar als je de lijm wat langer laat drogen (tot ca. 1 uur) dan trekt dat wel weer bij en tijdens het strijken (van uit het midden beginnen) wordt het wel weer helemaal vlak.
In mijn eerdere Menhir-project heb ik de lijm steeds maar ca. 20 minuten laten drogen, maar ook toen kreeg ik dus scheuren.
Hier las ik dat de strijkbout op hoogste stand zou moeten, maar dat vind ik te heftig. Te warm doet ook het hout verkleuren heb ik gemerkt.
https://www.woodworking.nl/threads/fineren.145/
De vraag is wat ik anders moet doen om die scheuren te voorkomen....
Ik lees hier en daar toch ook dat er mensen zijn, die erg goede ervaring met e strijkboutmethode hebben. Wie heeft de gouden tip?
Overigens ging bij mij het fineren met Bubinga-fineerplaat (volgens mij Kuiperflex) wel echt supergoed maar dat was fineer met een onderlaag dat daardoor veel minder "werkt".