Driade 65/GM - opknappen

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
geerlings
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 12 mar 2021, 13:51

Driade 65/GM - opknappen

Bericht door geerlings »

Dag,

Ik ben in bezit van een Driade 65/GM, serienummer 961817.
De speakers zijn nu ongeveer 25 jaar oud. Het geluid vind ik nog steeds goed, maar heb het gevoel dat er meer uit te halen is.
Omdat ik het design mooi vind, en voornamelijk de (compacte) afmetingen mij erg aanstaan. Ben ik benieuwd of ik de speaker op een of ander manier kan upgraden/reviseren door bijvoorbeeld een nieuwe tweeter/driver te installeren. Of als andere mogelijkheden bestaan om het geluid te verbeteren is het natuurlijk ook goed.
Als dit mogelijk is, kan iemand mij op weg helpen? Welke tweeters zijn geschikt of welke andere acties kan ik ondernemen?

Ik heb twee foto's toegevoegd.
Mochten jullie meer informatie willen, laat dan een berichtje achter!

Groeten,

Marc
IMG_20201113_142853.jpg
IMG_20210312_112627.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Driade 65/GM - opknappen

Bericht door Henkjan »

welkom Marc!

nieuwe tweeter kan natuurlijk, maar hou er dan rekening mee dat je vrij zeker ook het wisselfilter zal moeten aanpassen
weet je wat voor tweet er nu in zit?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Driade 65/GM - opknappen

Bericht door satefan »

Heb de Driades altijd mooi gevonden, 30 jaar terug eens beluisterd in een audio-zaak hier in het dorp.

Wat zou je graag willen verbeteren/upgraden? Gaat het om het laag, midden of hoog? Wat is er aan het geluid dat je doet vermoeden dat er meer uit te halen valt? Wellicht helpt het om dat eerst te duiden. Dan kun je ook doelgericht aan de slag!

Niet al te vaak wordt een verandering eerst als een verbetering ervaren (omdat het anders is), maar na een tijdje komt met er weer van terug. Een (akoestische) meting van de huidige situatie zou mischien al eea inzichtelijk maken. Nu met Corona wellicht wat lastiger te organiseren, maar er zijn forumleden die het leuk vinden om anderen daar mee te helpen.

Zodra je drivers gaat vervangen dan heeft dat zeer waarschijnlijk als gevolg dat het wisselfilter in de kast aangepast moet worden, zoals Henkjan al aangaf.

Wat is je budget? Je zou ook kunnen overwegen ze actief te maken. Door de tweeter en woofer apart aan te sturen, kun je met behulp van DSP opeens veel meer beinvloeden, zoals de timing tussen de drivers, de x-over frequentie en allerlei veschillende type filters proberen, het is dan immers software en geen fysiek filter met spoelen, weerstanden en condensatoren.

Hoe ziet de rest van je setup er uit?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Driade 65/GM - opknappen

Bericht door toetertje »

Misschien verouderde ferrofluid in de tweeters?
Da Freeze
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 25 jan 2021, 22:41
Locatie: Mijdrecht

Re: Driade 65/GM - opknappen

Bericht door Da Freeze »

toetertje schreef:
Misschien verouderde ferrofluid in de tweeters?
In dat geval zijn ze zelf te repareren. Maar daar moet je wel zin in hebben/durven.
Gebruikersavatar
geerlings
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 12 mar 2021, 13:51

Re: Driade 65/GM - opknappen

Bericht door geerlings »

Dag Henkjan en Satefan, bedankt voor jullie bericht.

De volgende tweeter zit erin:
19 TFF
H 586-8ohm
IMG_20210313_105145.jpg
Om te beginnen mijn setup:
REGA planar 3 - platenspeler
REGA brio-r 2012 - versterker
HIFIBERRY DAC2 HD (in combinatie met een raspberry pi en volumio) - streamer

Ik heb het gevoel dat er voornamelijk wat meer te halen valt in hoog en dat soms stemmen wat afgevlakt/afgekapt klinken (is dat midden? :-# ).

Ik heb niet perse een budget, ben mij nog meer aan het oriënteren wat de mogelijkheden zijn. De optie om ze actief te maken klinkt interessant, ook omdat ik het dan via een stukje software wordt aangestuurd. Hoe complex is dit en wat zijn de ongeveer de kosten?
En hoe verhoudt zich dit tot de andere optie, het vervangen van een driver, tweeter en wisselfilter?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Driade 65/GM - opknappen

Bericht door satefan »

De tweeter is een Seas - geen slecht uitgangsspunt, maar mag je ook verwachten van een merk als Driade.

Hier het datablad: http://www.seas.no/images/stories/vinta ... _19tff.pdf

Satefan
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Driade 65/GM - opknappen

Bericht door Henkjan »

ferrofluid verversen is idd een goede suggestie
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Driade 65/GM - opknappen

Bericht door ray5150 »

https://www.rumoh.eu/speakers/spare-par ... er=1457180

Ik meen dat iemand hier ook eens een foto stappenplan heeft geplaatst over hoe dat uit te voeren.
Heb alleen geen idee in welk topic dat zou moeten zijn.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Driade 65/GM - opknappen

Bericht door dre »

Eerst maar eens wat meten toch?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Driade 65/GM - opknappen

Bericht door Kappa7 »

ray5150 schreef:
https://www.rumoh.eu/speakers/spare-par ... er=1457180

Ik meen dat iemand hier ook eens een foto stappenplan heeft geplaatst over hoe dat uit te voeren.
Heb alleen geen idee in welk topic dat zou moeten zijn.
Ik heb dat bij de Kefjes gedaan.
viewtopic.php?f=3&t=29426&start=25#p1986669
Gebruikersavatar
geerlings
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 12 mar 2021, 13:51

Re: Driade 65/GM - opknappen

Bericht door geerlings »

Bedankt voor de reacties!

Ik heb denk ik wel een richting waar ik naartoe wil:
Ferrofluid verversen of een andere componenten vervangen van de luidspreker.
dre schreef:
Eerst maar eens wat meten toch?
Dit lijkt mij sowieso goed, want meten is weten.
Kan ik dat makkelijk thuis doen? Ik heb wel eens wat gemeten met de app Spectroid via mijn mobiel.
Geen idee of dat überhaupt betrouwbaar is.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste kan doen? Of een linkje doorsturen naar een voorbeeld/tutorial?
Of als je andere ideeën mag het natuurlijk ook!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Driade 65/GM - opknappen

Bericht door dre »

Een impedantiemeting aan de tweeter laat wel zien of de ferrofluid hard is.
Gebruikersavatar
geerlings
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 12 mar 2021, 13:51

Re: Driade 65/GM - opknappen

Bericht door geerlings »

Ik ga vanmiddag de meting uitvoeren.
Gebruikersavatar
geerlings
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 12 mar 2021, 13:51

Re: Driade 65/GM - opknappen

Bericht door geerlings »

Heb het met een multimeter gemeten, en geeft bij beide tweeters rond de 6,7 ohm aan (6,8/6,6).
Dit lijkt mij normaal.

Hoe kan ik de midden luidspreker doormeten? Kan dat op een zelfde manier?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Driade 65/GM - opknappen

Bericht door ds23man »

Dat zegt helemaal niets ( op de dc spreekspoelweerstand na dan), je moet een impedantiecurve maken.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Driade 65/GM - opknappen

Bericht door toetertje »

geerlings schreef:
Heb het met een multimeter gemeten, en geeft bij beide tweeters rond de 6,7 ohm aan (6,8/6,6).
Dit lijkt mij normaal.

Hoe kan ik de midden luidspreker doormeten? Kan dat op een zelfde manier?
Je hebt nu alleen de weerstand van de spoel gemeten.
De impedantie meten, dat is een ander truukje, dat lukt niet met een multimeter. :)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Driade 65/GM - opknappen

Bericht door pappaleo »

geerlings schreef:
Heb het met een multimeter gemeten, en geeft bij beide tweeters rond de 6,7 ohm aan (6,8/6,6).
Dit lijkt mij normaal.
Dat is inderdaad normaal en dat is de gelijkstroomweerstand Rdc van je spreekspoel. Het zegt echter niets over de toestand van de ferrofluid. Daarvoor is een impedantiekarakteristiek nodig, een weerstandsgrafiek per frequentie.

Aan de steilheid van de resonantiepiek die op één bepaalde frequentie aanwezig hoort te zijn kun je iets afleiden over de toestand van de tweeter.
Laatst gewijzigd door pappaleo op di 16 mar 2021, 19:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Driade 65/GM - opknappen

Bericht door pappaleo »

Waar woont je huis?
Gebruikersavatar
geerlings
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 12 mar 2021, 13:51

Re: Driade 65/GM - opknappen

Bericht door geerlings »

Haha oke... Dit gaat mijn pet te boven.
Ik woon in Zwolle, toevallig iemand in de buurt met de goede apparatuur?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Driade 65/GM - opknappen

Bericht door pappaleo »

Ja, dat is me net een paar km te ver.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Driade 65/GM - opknappen

Bericht door jvenema »

Heb onlangs een elac speaker actief gemaakt, heb daar een versterker bordje van 2x50 watt met DSP voor gebruikt, wat ongeveer 35 EURO kost. Natuurlijk ben je er daar niet mee, je sta altijd versteld van hoeveel je aan klein materiaal zoals aansluit pluggen en knoppen etc kwijt ben. Verder moet er een voeding bij en wat aluminium.

Maar het topic over deze zelfbouw "plate amp" staat in:
viewtopic.php?f=92&t=29416

Globaal lijkt de Elac wel wat op de Diade, beide een tweeweg systeem met basreflex in een smalle zuil van gemiddelde hoogte.

Ik heb de tweeter vervangen, vond de originele niet geweldig meten en omdat het een smalle zuil was met nog een frontje ervoor, leek het me ook handig om de tweeter te vervangen door iets met een waveguide. Een smalle baffle met ook nog een frontje ervoor gaat geheid flinke diffractie effecten geven en met een waveguide tweeter die wat meer naar voren bundelt heb je daar minder last van. Moest hiervoor wel wat aanpassen aan de behuizing.

Heb even gekeken naar de maat van de tweeter, maar met 93,8 mm is dat niet een gangbare maat, waarbij de alternatieven voor het oprapen liggen. Als die 104mm was geweest dan was het wat gemakkelijker om er een andere tweeter in te schroeven.
In blauw de on-axis meting van een speaker voor de modificatie. In groen en oranje de metingen van twee speakers na vervanging van tweeter en het actief maken.
In blauw de on-axis meting van een speaker voor de modificatie. In groen en oranje de metingen van twee speakers na vervanging van tweeter en het actief maken.
Voor de leesbaarheid zijn de grafieken wat uit elkaar geplaatst.
Meting van alleen de originele tweeter en van de vervangende tweeter.
Meting van alleen de originele tweeter en van de vervangende tweeter.
Als vervanging is de Dayton Audio ND25FW gebruikt, dit is een goedkope tweeter met geïntegreerde waveguide. Het is duidelijk te zien dat frequentierespons rustiger is, maar je ziet wel het verloop naar beneden door de waveguide. Met de DSP is dit gemakkelijk weer "recht" te krijgen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Driade 65/GM - opknappen

Bericht door wouter »

Je bent welkom in Lelystad voor een meetcheck van de luidsprekers als geheel en in onderdelen.
Plaats reactie