Driade 65/GM - opknappen
Moderator: Beheerdersteam
Driade 65/GM - opknappen
Dag,
Ik ben in bezit van een Driade 65/GM, serienummer 961817.
De speakers zijn nu ongeveer 25 jaar oud. Het geluid vind ik nog steeds goed, maar heb het gevoel dat er meer uit te halen is.
Omdat ik het design mooi vind, en voornamelijk de (compacte) afmetingen mij erg aanstaan. Ben ik benieuwd of ik de speaker op een of ander manier kan upgraden/reviseren door bijvoorbeeld een nieuwe tweeter/driver te installeren. Of als andere mogelijkheden bestaan om het geluid te verbeteren is het natuurlijk ook goed.
Als dit mogelijk is, kan iemand mij op weg helpen? Welke tweeters zijn geschikt of welke andere acties kan ik ondernemen?
Ik heb twee foto's toegevoegd.
Mochten jullie meer informatie willen, laat dan een berichtje achter!
Groeten,
Marc
Ik ben in bezit van een Driade 65/GM, serienummer 961817.
De speakers zijn nu ongeveer 25 jaar oud. Het geluid vind ik nog steeds goed, maar heb het gevoel dat er meer uit te halen is.
Omdat ik het design mooi vind, en voornamelijk de (compacte) afmetingen mij erg aanstaan. Ben ik benieuwd of ik de speaker op een of ander manier kan upgraden/reviseren door bijvoorbeeld een nieuwe tweeter/driver te installeren. Of als andere mogelijkheden bestaan om het geluid te verbeteren is het natuurlijk ook goed.
Als dit mogelijk is, kan iemand mij op weg helpen? Welke tweeters zijn geschikt of welke andere acties kan ik ondernemen?
Ik heb twee foto's toegevoegd.
Mochten jullie meer informatie willen, laat dan een berichtje achter!
Groeten,
Marc
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Driade 65/GM - opknappen
welkom Marc!
nieuwe tweeter kan natuurlijk, maar hou er dan rekening mee dat je vrij zeker ook het wisselfilter zal moeten aanpassen
weet je wat voor tweet er nu in zit?
nieuwe tweeter kan natuurlijk, maar hou er dan rekening mee dat je vrij zeker ook het wisselfilter zal moeten aanpassen
weet je wat voor tweet er nu in zit?
Re: Driade 65/GM - opknappen
Heb de Driades altijd mooi gevonden, 30 jaar terug eens beluisterd in een audio-zaak hier in het dorp.
Wat zou je graag willen verbeteren/upgraden? Gaat het om het laag, midden of hoog? Wat is er aan het geluid dat je doet vermoeden dat er meer uit te halen valt? Wellicht helpt het om dat eerst te duiden. Dan kun je ook doelgericht aan de slag!
Niet al te vaak wordt een verandering eerst als een verbetering ervaren (omdat het anders is), maar na een tijdje komt met er weer van terug. Een (akoestische) meting van de huidige situatie zou mischien al eea inzichtelijk maken. Nu met Corona wellicht wat lastiger te organiseren, maar er zijn forumleden die het leuk vinden om anderen daar mee te helpen.
Zodra je drivers gaat vervangen dan heeft dat zeer waarschijnlijk als gevolg dat het wisselfilter in de kast aangepast moet worden, zoals Henkjan al aangaf.
Wat is je budget? Je zou ook kunnen overwegen ze actief te maken. Door de tweeter en woofer apart aan te sturen, kun je met behulp van DSP opeens veel meer beinvloeden, zoals de timing tussen de drivers, de x-over frequentie en allerlei veschillende type filters proberen, het is dan immers software en geen fysiek filter met spoelen, weerstanden en condensatoren.
Hoe ziet de rest van je setup er uit?
Wat zou je graag willen verbeteren/upgraden? Gaat het om het laag, midden of hoog? Wat is er aan het geluid dat je doet vermoeden dat er meer uit te halen valt? Wellicht helpt het om dat eerst te duiden. Dan kun je ook doelgericht aan de slag!
Niet al te vaak wordt een verandering eerst als een verbetering ervaren (omdat het anders is), maar na een tijdje komt met er weer van terug. Een (akoestische) meting van de huidige situatie zou mischien al eea inzichtelijk maken. Nu met Corona wellicht wat lastiger te organiseren, maar er zijn forumleden die het leuk vinden om anderen daar mee te helpen.
Zodra je drivers gaat vervangen dan heeft dat zeer waarschijnlijk als gevolg dat het wisselfilter in de kast aangepast moet worden, zoals Henkjan al aangaf.
Wat is je budget? Je zou ook kunnen overwegen ze actief te maken. Door de tweeter en woofer apart aan te sturen, kun je met behulp van DSP opeens veel meer beinvloeden, zoals de timing tussen de drivers, de x-over frequentie en allerlei veschillende type filters proberen, het is dan immers software en geen fysiek filter met spoelen, weerstanden en condensatoren.
Hoe ziet de rest van je setup er uit?
Re: Driade 65/GM - opknappen
In dat geval zijn ze zelf te repareren. Maar daar moet je wel zin in hebben/durven.toetertje schreef:Misschien verouderde ferrofluid in de tweeters?
Re: Driade 65/GM - opknappen
Dag Henkjan en Satefan, bedankt voor jullie bericht.
De volgende tweeter zit erin:
19 TFF
H 586-8ohm Om te beginnen mijn setup:
REGA planar 3 - platenspeler
REGA brio-r 2012 - versterker
HIFIBERRY DAC2 HD (in combinatie met een raspberry pi en volumio) - streamer
Ik heb het gevoel dat er voornamelijk wat meer te halen valt in hoog en dat soms stemmen wat afgevlakt/afgekapt klinken (is dat midden?
).
Ik heb niet perse een budget, ben mij nog meer aan het oriënteren wat de mogelijkheden zijn. De optie om ze actief te maken klinkt interessant, ook omdat ik het dan via een stukje software wordt aangestuurd. Hoe complex is dit en wat zijn de ongeveer de kosten?
En hoe verhoudt zich dit tot de andere optie, het vervangen van een driver, tweeter en wisselfilter?
De volgende tweeter zit erin:
19 TFF
H 586-8ohm Om te beginnen mijn setup:
REGA planar 3 - platenspeler
REGA brio-r 2012 - versterker
HIFIBERRY DAC2 HD (in combinatie met een raspberry pi en volumio) - streamer
Ik heb het gevoel dat er voornamelijk wat meer te halen valt in hoog en dat soms stemmen wat afgevlakt/afgekapt klinken (is dat midden?
Ik heb niet perse een budget, ben mij nog meer aan het oriënteren wat de mogelijkheden zijn. De optie om ze actief te maken klinkt interessant, ook omdat ik het dan via een stukje software wordt aangestuurd. Hoe complex is dit en wat zijn de ongeveer de kosten?
En hoe verhoudt zich dit tot de andere optie, het vervangen van een driver, tweeter en wisselfilter?
Re: Driade 65/GM - opknappen
De tweeter is een Seas - geen slecht uitgangsspunt, maar mag je ook verwachten van een merk als Driade.
Hier het datablad: http://www.seas.no/images/stories/vinta ... _19tff.pdf
Satefan
Hier het datablad: http://www.seas.no/images/stories/vinta ... _19tff.pdf
Satefan
Re: Driade 65/GM - opknappen
https://www.rumoh.eu/speakers/spare-par ... er=1457180
Ik meen dat iemand hier ook eens een foto stappenplan heeft geplaatst over hoe dat uit te voeren.
Heb alleen geen idee in welk topic dat zou moeten zijn.
Ik meen dat iemand hier ook eens een foto stappenplan heeft geplaatst over hoe dat uit te voeren.
Heb alleen geen idee in welk topic dat zou moeten zijn.
Re: Driade 65/GM - opknappen
Ik heb dat bij de Kefjes gedaan.ray5150 schreef:https://www.rumoh.eu/speakers/spare-par ... er=1457180
Ik meen dat iemand hier ook eens een foto stappenplan heeft geplaatst over hoe dat uit te voeren.
Heb alleen geen idee in welk topic dat zou moeten zijn.
viewtopic.php?f=3&t=29426&start=25#p1986669
Re: Driade 65/GM - opknappen
Bedankt voor de reacties!
Ik heb denk ik wel een richting waar ik naartoe wil:
Ferrofluid verversen of een andere componenten vervangen van de luidspreker.
Kan ik dat makkelijk thuis doen? Ik heb wel eens wat gemeten met de app Spectroid via mijn mobiel.
Geen idee of dat überhaupt betrouwbaar is.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste kan doen? Of een linkje doorsturen naar een voorbeeld/tutorial?
Of als je andere ideeën mag het natuurlijk ook!
Ik heb denk ik wel een richting waar ik naartoe wil:
Ferrofluid verversen of een andere componenten vervangen van de luidspreker.
Dit lijkt mij sowieso goed, want meten is weten.dre schreef:Eerst maar eens wat meten toch?
Kan ik dat makkelijk thuis doen? Ik heb wel eens wat gemeten met de app Spectroid via mijn mobiel.
Geen idee of dat überhaupt betrouwbaar is.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste kan doen? Of een linkje doorsturen naar een voorbeeld/tutorial?
Of als je andere ideeën mag het natuurlijk ook!
Re: Driade 65/GM - opknappen
Een impedantiemeting aan de tweeter laat wel zien of de ferrofluid hard is.
Re: Driade 65/GM - opknappen
Heb het met een multimeter gemeten, en geeft bij beide tweeters rond de 6,7 ohm aan (6,8/6,6).
Dit lijkt mij normaal.
Hoe kan ik de midden luidspreker doormeten? Kan dat op een zelfde manier?
Dit lijkt mij normaal.
Hoe kan ik de midden luidspreker doormeten? Kan dat op een zelfde manier?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Driade 65/GM - opknappen
Dat zegt helemaal niets ( op de dc spreekspoelweerstand na dan), je moet een impedantiecurve maken.
Re: Driade 65/GM - opknappen
Je hebt nu alleen de weerstand van de spoel gemeten.geerlings schreef:Heb het met een multimeter gemeten, en geeft bij beide tweeters rond de 6,7 ohm aan (6,8/6,6).
Dit lijkt mij normaal.
Hoe kan ik de midden luidspreker doormeten? Kan dat op een zelfde manier?
De impedantie meten, dat is een ander truukje, dat lukt niet met een multimeter.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Driade 65/GM - opknappen
Dat is inderdaad normaal en dat is de gelijkstroomweerstand Rdc van je spreekspoel. Het zegt echter niets over de toestand van de ferrofluid. Daarvoor is een impedantiekarakteristiek nodig, een weerstandsgrafiek per frequentie.geerlings schreef:Heb het met een multimeter gemeten, en geeft bij beide tweeters rond de 6,7 ohm aan (6,8/6,6).
Dit lijkt mij normaal.
Aan de steilheid van de resonantiepiek die op één bepaalde frequentie aanwezig hoort te zijn kun je iets afleiden over de toestand van de tweeter.
Laatst gewijzigd door pappaleo op di 16 mar 2021, 19:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Driade 65/GM - opknappen
Haha oke... Dit gaat mijn pet te boven.
Ik woon in Zwolle, toevallig iemand in de buurt met de goede apparatuur?
Ik woon in Zwolle, toevallig iemand in de buurt met de goede apparatuur?
Re: Driade 65/GM - opknappen
Heb onlangs een elac speaker actief gemaakt, heb daar een versterker bordje van 2x50 watt met DSP voor gebruikt, wat ongeveer 35 EURO kost. Natuurlijk ben je er daar niet mee, je sta altijd versteld van hoeveel je aan klein materiaal zoals aansluit pluggen en knoppen etc kwijt ben. Verder moet er een voeding bij en wat aluminium.
Maar het topic over deze zelfbouw "plate amp" staat in:
viewtopic.php?f=92&t=29416
Globaal lijkt de Elac wel wat op de Diade, beide een tweeweg systeem met basreflex in een smalle zuil van gemiddelde hoogte.
Ik heb de tweeter vervangen, vond de originele niet geweldig meten en omdat het een smalle zuil was met nog een frontje ervoor, leek het me ook handig om de tweeter te vervangen door iets met een waveguide. Een smalle baffle met ook nog een frontje ervoor gaat geheid flinke diffractie effecten geven en met een waveguide tweeter die wat meer naar voren bundelt heb je daar minder last van. Moest hiervoor wel wat aanpassen aan de behuizing.
Heb even gekeken naar de maat van de tweeter, maar met 93,8 mm is dat niet een gangbare maat, waarbij de alternatieven voor het oprapen liggen. Als die 104mm was geweest dan was het wat gemakkelijker om er een andere tweeter in te schroeven.
Voor de leesbaarheid zijn de grafieken wat uit elkaar geplaatst.
Als vervanging is de Dayton Audio ND25FW gebruikt, dit is een goedkope tweeter met geïntegreerde waveguide. Het is duidelijk te zien dat frequentierespons rustiger is, maar je ziet wel het verloop naar beneden door de waveguide. Met de DSP is dit gemakkelijk weer "recht" te krijgen.
Maar het topic over deze zelfbouw "plate amp" staat in:
viewtopic.php?f=92&t=29416
Globaal lijkt de Elac wel wat op de Diade, beide een tweeweg systeem met basreflex in een smalle zuil van gemiddelde hoogte.
Ik heb de tweeter vervangen, vond de originele niet geweldig meten en omdat het een smalle zuil was met nog een frontje ervoor, leek het me ook handig om de tweeter te vervangen door iets met een waveguide. Een smalle baffle met ook nog een frontje ervoor gaat geheid flinke diffractie effecten geven en met een waveguide tweeter die wat meer naar voren bundelt heb je daar minder last van. Moest hiervoor wel wat aanpassen aan de behuizing.
Heb even gekeken naar de maat van de tweeter, maar met 93,8 mm is dat niet een gangbare maat, waarbij de alternatieven voor het oprapen liggen. Als die 104mm was geweest dan was het wat gemakkelijker om er een andere tweeter in te schroeven.
Voor de leesbaarheid zijn de grafieken wat uit elkaar geplaatst.
Als vervanging is de Dayton Audio ND25FW gebruikt, dit is een goedkope tweeter met geïntegreerde waveguide. Het is duidelijk te zien dat frequentierespons rustiger is, maar je ziet wel het verloop naar beneden door de waveguide. Met de DSP is dit gemakkelijk weer "recht" te krijgen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Driade 65/GM - opknappen
Je bent welkom in Lelystad voor een meetcheck van de luidsprekers als geheel en in onderdelen.
