Restauratie KEF Reference 104/2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Ik ben op een leuke manier in het bezit gekomen van een stel KEF Reference 104/2 speakers.
P1070843.JPG
Ooit waren deze nieuw ver buiten mijn financiële bereik maar nu door toeval toch nog op mijn pad gekomen.
Echter hebben deze speakers wel weer wat meer dan alleen liefde en aandacht nodig om weer op het niveau te komen wat ze ooit hadden.
Naast dat de kasten duidelijk sporen van de jaren laten zien is er op het mechanische en elektrische vlak ook nog wat werk te verzetten.
Alles werkt nog maar het zal me verbazen als de condensatoren nog binnen de specificaties zijn.
Verder is de tweeter niet helemaal fris meer en moet de ferrofluit vervangen worden.
Een ander ding zijn de surrounds van de bas speaker die zijn vergaan en moeten vervangen worden.

Het filter is redelijk complex en bevat wel er veel onderdelen.
Ik heb overwogen om de condensatoren te vervangen voor bvb mundorf maar dat gaat nu direct te kostbaar worden en ik vraag me af of dat wel zin zal hebben.
Ik zal dus eerst de componenten losnemen en meten of deze nog aan de specificaties voldoen en zo niet vervangen voor een vergelijkbaar exemplaar.
kef104-2 Filter.jpg

Dan de tweeter (T33) daarvan is de een duidelijk wat doffer dan de ander en na de 35 jaar zal de ferrofluit wel dikker geworden zijn dus het plan is om deze open te maken en de ferrofluit te vervangen.
Een andere optie is natuurlijk om de tweeter te vervangen maar daarmee zou dan van het originele ontwerp worden afgeweken.

Volgende is de bas driver die werken allemaal nog maar de rolrand in het centrum is vergaan en moet vervangen worden.
P1070841.JPG
De ferrofluit en de rolranden zijn inmiddels besteld en staan als eerste klussen op de lijst.
Daarmee is het mechanische deel afgerond.
Als dan toch de kasten uit elkaar zijn gaat ook het filter meteen onder handen genomen worden.

Volgende stap wordt dan de buitenkant.
P1070848.JPG
Het fineer is nog wel aardig en met een beetje plamuur en een nieuw laagje verf zou het al weer heel aardig zijn maar is niet wat ik mooi vind.
Ik overweeg dus om de buitenzijde in hoogglans zwart te spuiten.
Daarvoor zullen dus dan ook nog de midden toners verwijdert moeten worden en alles mooi glad geschuurd worden.
Allemaal goed te doen dus.

Na dit alles zal dan de keuze gemaakt moeten worden met welke speakers ik ga spelen.
Met de Magnapans is eigenlijk niets mis dus de Kefjes zullen goed hun best moeten gaan doen om te mogen blijven.
Verder hebben de KEFjes wel een paar voordelen.
Het rendement van de Kefjes is 92dB dus qua versterking minder veel eisend.
Verder gaat het laag al van af 20HZ.

Het leuke aan de KEF is eigenlijk ook de opbouw van de bas kast.
KEF 104-2 constructie.JPG
Deze geven een mooi en gecontroleerd laag.
Laatst gewijzigd door Kappa7 op zo 10 jan 2021, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Restoratie KEF Reference 104/2

Bericht door Leeuwarden »

Leuk project! Lang geleden deze eens beluisterd bij Eringa (in hun hoogtijdagen) in Leeuwarden. Toen vond ik het zo'n beetje de ultieme speaker...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Restoratie KEF Reference 104/2

Bericht door Barry2001 »

Gaaf project George!
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Restoratie KEF Reference 104/2

Bericht door hardbats »

Leuke Speakers! Heb ook getwijfeld om deze te kopen toen ik een upgrade van mijn KEF Q11 zocht.
Ik heb toen deze gehoord en de reference 205 en dat is toch nog wel een stap omhoog, zowel qua kwaliteit als qua prijs :lol:

Blijft het toch wel opvallend vinden dat bij deze serie altijd de surround van de bass drivers kapot zijn. Blijft ook een apart design met die stang in het midden.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Restoratie KEF Reference 104/2

Bericht door pappaleo »

Leuk George, succes :goedzo:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Restoratie KEF Reference 104/2

Bericht door dre »

Mooi project George!
Ik vind het filter wel complex trouwens...
Heb je daar al plaatjes van?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Restoratie KEF Reference 104/2

Bericht door ds23man »

Heb ze mogen beluisteren als jong broekie toen ze net uit waren ( 1984) bij Eringa Groningen. Was toen zwaar onder de indruk.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Restoratie KEF Reference 104/2

Bericht door Henkjan »

mooi hoor.

wat is overigens de functie van dat stangetje?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Restoratie KEF Reference 104/2

Bericht door ds23man »

Koppeling tussen twee woofers. Tymphany LAT avant le lettre...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Restoratie KEF Reference 104/2

Bericht door Henkjan »

kef104-2-explode.jpg
ik schreef:
wat is overigens de functie van dat stangetje?
het is een "force cancelling alloy bar"
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Restoratie KEF Reference 104/2

Bericht door Henkjan »

ga je nog aan de KUBE?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restoratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

dre schreef:
Mooi project George!
Ik vind het filter wel complex trouwens...
Heb je daar al plaatjes van?
Bedankt, ik zal natuurlijk de plaatjes hier neer zetten als het filter er uit is.
Ik heb ze nog niet open gemaakt, wil eerst nog wat luisteren en wachten op de materialen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restoratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

hardbats schreef:
Leuke Speakers! Heb ook getwijfeld om deze te kopen toen ik een upgrade van mijn KEF Q11 zocht.
Ik heb toen deze gehoord en de reference 205 en dat is toch nog wel een stap omhoog, zowel qua kwaliteit als qua prijs :lol:

Blijft het toch wel opvallend vinden dat bij deze serie altijd de surround van de bass drivers kapot zijn. Blijft ook een apart design met die stang in het midden.
De foam is ook wel een zwak punt en gelukkig alleen bij de eerste serie toegepast bij de donut de latere versie met Bi wiring aansluiting had ook de surround van foam.

Het gebruik van foam is overigens vrij gebruikelijk maar moet ongeveer om de 20 jaar vervangen worden.
Ook mijn eerste speakers de Kappa7 van Infinity had daar last van.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restoratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

ds23man schreef:
Heb ze mogen beluisteren als jong broekie toen ze net uit waren ( 1984) bij Eringa Groningen. Was toen zwaar onder de indruk.
Grappig zo heb ik ze ooit in Rotterdam beluisterd zal ongeveer omtrent de zelfde tijd zijn geweest.
Was nu ook een van de redenen at ik dit project wilde oppakken.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restoratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Henkjan schreef:
ga je nog aan de KUBE?
Moet ik nog even induiken wat dat is.
Edit, even gelezen maar dat kan niet met de 104-2
Deze heeft 1 set speaker aansluitingen dus het gebruik van de KUBE is dan niet mogelijk of ik zal het filter moeten aanpassen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Restoratie KEF Reference 104/2

Bericht door Pjotr »

Leuk George. Is wel echt een klassieker. Al heb ik wel zoiets van "Waar begin je aan". Die Kube was toch een soort van equalizer? Naar wat ik ervan vernomen heb werkte dat niet echt en is die 104 nooit echt af gekomen naar mijn idee. Waarschijnlijk kom je met een moderne DSP een stuk verder. Als je die speakers tenminste weer goed gerepareerd krijgt...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Restoratie KEF Reference 104/2

Bericht door ray5150 »

Ik restaureer.
Hij restaureert.
Zij restaureren.

Sorry, maar het doet pijn aan mijn ogen...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Restoratie KEF Reference 104/2

Bericht door Shadow »

Misschien komen ze als ze klaar zijn wel in de Restoratie te staan :lol:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restoratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Ik ben ook niet van plan om de KUBE er tussen te zetten.
De speaker moet gewoon zijn ding kunnen doen zonder extra aanpassingen.
Een DSP zou nog wel kunnen om de speaker aan te passen naar je smaak maar zo als je weet speel ik met name analoog dus ook een DSP zie ik dan niet echt zitten in de keten.
Eerst maar eens de boel weer in goede staat krijgen en eens zien wat dat doet.
Wat ik tot nu toe heb gehoord is dat al echt niet slecht, dat beloofd dus nog wat.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restoratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

ray5150 schreef:
Ik restaureer.
Hij restaureert.
Zij restaureren.

Sorry, maar het doet pijn aan mijn ogen...
even de andere kant op kijken dan sorry
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

je kan weer kijken
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Shadow »

=D>
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door ray5150 »

:goedzo:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door richard »

Ik heb overwogen om de condensatoren te vervangen voor bvb mundorf maar dat gaat nu direct te kostbaar worden en ik vraag me af of dat wel zin zal hebben.
Traditioneel zou KEF juist een ban die merken zijn waarbij upgraden van de elco's naar fancy folie condensatoren meestal niet oplevert wat je op basis van de investering zou mogen verwachten.
Is dat laatste trouwens meestal regel in audioland.

Vaak gelezen dat ze weer in oude staat werden terug gebracht omdat dit beter klonk. Moeten de elco's wel aan de specificaties voldoen.
Laatst gewijzigd door richard op ma 11 jan 2021, 0:05, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door ray5150 »

Eerst maar eens kijken wat je aantreft. gezien de hoge waarde´s van sommige capaciteiten zal er wel gebruik gemaakt zijn van non-polaire elco´s.
Daar waar er MKP´s zitten zou ik me er niet al te druk om maken, die blijven vrijwel altijd na tientallen jaren nog goed.

@Richard, een typfout ? een condensator vervangen door een inductie ? :?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”