Restauratie KEF Reference 104/2
Moderator: Beheerdersteam
Restauratie KEF Reference 104/2
Ik ben op een leuke manier in het bezit gekomen van een stel KEF Reference 104/2 speakers.
Ooit waren deze nieuw ver buiten mijn financiële bereik maar nu door toeval toch nog op mijn pad gekomen.
Echter hebben deze speakers wel weer wat meer dan alleen liefde en aandacht nodig om weer op het niveau te komen wat ze ooit hadden.
Naast dat de kasten duidelijk sporen van de jaren laten zien is er op het mechanische en elektrische vlak ook nog wat werk te verzetten.
Alles werkt nog maar het zal me verbazen als de condensatoren nog binnen de specificaties zijn.
Verder is de tweeter niet helemaal fris meer en moet de ferrofluit vervangen worden.
Een ander ding zijn de surrounds van de bas speaker die zijn vergaan en moeten vervangen worden.
Het filter is redelijk complex en bevat wel er veel onderdelen.
Ik heb overwogen om de condensatoren te vervangen voor bvb mundorf maar dat gaat nu direct te kostbaar worden en ik vraag me af of dat wel zin zal hebben.
Ik zal dus eerst de componenten losnemen en meten of deze nog aan de specificaties voldoen en zo niet vervangen voor een vergelijkbaar exemplaar.
Dan de tweeter (T33) daarvan is de een duidelijk wat doffer dan de ander en na de 35 jaar zal de ferrofluit wel dikker geworden zijn dus het plan is om deze open te maken en de ferrofluit te vervangen.
Een andere optie is natuurlijk om de tweeter te vervangen maar daarmee zou dan van het originele ontwerp worden afgeweken.
Volgende is de bas driver die werken allemaal nog maar de rolrand in het centrum is vergaan en moet vervangen worden. De ferrofluit en de rolranden zijn inmiddels besteld en staan als eerste klussen op de lijst.
Daarmee is het mechanische deel afgerond.
Als dan toch de kasten uit elkaar zijn gaat ook het filter meteen onder handen genomen worden.
Volgende stap wordt dan de buitenkant. Het fineer is nog wel aardig en met een beetje plamuur en een nieuw laagje verf zou het al weer heel aardig zijn maar is niet wat ik mooi vind.
Ik overweeg dus om de buitenzijde in hoogglans zwart te spuiten.
Daarvoor zullen dus dan ook nog de midden toners verwijdert moeten worden en alles mooi glad geschuurd worden.
Allemaal goed te doen dus.
Na dit alles zal dan de keuze gemaakt moeten worden met welke speakers ik ga spelen.
Met de Magnapans is eigenlijk niets mis dus de Kefjes zullen goed hun best moeten gaan doen om te mogen blijven.
Verder hebben de KEFjes wel een paar voordelen.
Het rendement van de Kefjes is 92dB dus qua versterking minder veel eisend.
Verder gaat het laag al van af 20HZ.
Het leuke aan de KEF is eigenlijk ook de opbouw van de bas kast. Deze geven een mooi en gecontroleerd laag.
Echter hebben deze speakers wel weer wat meer dan alleen liefde en aandacht nodig om weer op het niveau te komen wat ze ooit hadden.
Naast dat de kasten duidelijk sporen van de jaren laten zien is er op het mechanische en elektrische vlak ook nog wat werk te verzetten.
Alles werkt nog maar het zal me verbazen als de condensatoren nog binnen de specificaties zijn.
Verder is de tweeter niet helemaal fris meer en moet de ferrofluit vervangen worden.
Een ander ding zijn de surrounds van de bas speaker die zijn vergaan en moeten vervangen worden.
Het filter is redelijk complex en bevat wel er veel onderdelen.
Ik heb overwogen om de condensatoren te vervangen voor bvb mundorf maar dat gaat nu direct te kostbaar worden en ik vraag me af of dat wel zin zal hebben.
Ik zal dus eerst de componenten losnemen en meten of deze nog aan de specificaties voldoen en zo niet vervangen voor een vergelijkbaar exemplaar.
Dan de tweeter (T33) daarvan is de een duidelijk wat doffer dan de ander en na de 35 jaar zal de ferrofluit wel dikker geworden zijn dus het plan is om deze open te maken en de ferrofluit te vervangen.
Een andere optie is natuurlijk om de tweeter te vervangen maar daarmee zou dan van het originele ontwerp worden afgeweken.
Volgende is de bas driver die werken allemaal nog maar de rolrand in het centrum is vergaan en moet vervangen worden. De ferrofluit en de rolranden zijn inmiddels besteld en staan als eerste klussen op de lijst.
Daarmee is het mechanische deel afgerond.
Als dan toch de kasten uit elkaar zijn gaat ook het filter meteen onder handen genomen worden.
Volgende stap wordt dan de buitenkant. Het fineer is nog wel aardig en met een beetje plamuur en een nieuw laagje verf zou het al weer heel aardig zijn maar is niet wat ik mooi vind.
Ik overweeg dus om de buitenzijde in hoogglans zwart te spuiten.
Daarvoor zullen dus dan ook nog de midden toners verwijdert moeten worden en alles mooi glad geschuurd worden.
Allemaal goed te doen dus.
Na dit alles zal dan de keuze gemaakt moeten worden met welke speakers ik ga spelen.
Met de Magnapans is eigenlijk niets mis dus de Kefjes zullen goed hun best moeten gaan doen om te mogen blijven.
Verder hebben de KEFjes wel een paar voordelen.
Het rendement van de Kefjes is 92dB dus qua versterking minder veel eisend.
Verder gaat het laag al van af 20HZ.
Het leuke aan de KEF is eigenlijk ook de opbouw van de bas kast. Deze geven een mooi en gecontroleerd laag.
Laatst gewijzigd door Kappa7 op zo 10 jan 2021, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Restoratie KEF Reference 104/2
Leuk project! Lang geleden deze eens beluisterd bij Eringa (in hun hoogtijdagen) in Leeuwarden. Toen vond ik het zo'n beetje de ultieme speaker...
Re: Restoratie KEF Reference 104/2
Leuke Speakers! Heb ook getwijfeld om deze te kopen toen ik een upgrade van mijn KEF Q11 zocht.
Ik heb toen deze gehoord en de reference 205 en dat is toch nog wel een stap omhoog, zowel qua kwaliteit als qua prijs
Blijft het toch wel opvallend vinden dat bij deze serie altijd de surround van de bass drivers kapot zijn. Blijft ook een apart design met die stang in het midden.
Ik heb toen deze gehoord en de reference 205 en dat is toch nog wel een stap omhoog, zowel qua kwaliteit als qua prijs
Blijft het toch wel opvallend vinden dat bij deze serie altijd de surround van de bass drivers kapot zijn. Blijft ook een apart design met die stang in het midden.
Re: Restoratie KEF Reference 104/2
Mooi project George!
Ik vind het filter wel complex trouwens...
Heb je daar al plaatjes van?
Ik vind het filter wel complex trouwens...
Heb je daar al plaatjes van?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28473
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Restoratie KEF Reference 104/2
Heb ze mogen beluisteren als jong broekie toen ze net uit waren ( 1984) bij Eringa Groningen. Was toen zwaar onder de indruk.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28473
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Restoratie KEF Reference 104/2
Koppeling tussen twee woofers. Tymphany LAT avant le lettre...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Restoratie KEF Reference 104/2
het is een "force cancelling alloy bar"ik schreef:wat is overigens de functie van dat stangetje?
Re: Restoratie KEF Reference 104/2
Bedankt, ik zal natuurlijk de plaatjes hier neer zetten als het filter er uit is.dre schreef:Mooi project George!
Ik vind het filter wel complex trouwens...
Heb je daar al plaatjes van?
Ik heb ze nog niet open gemaakt, wil eerst nog wat luisteren en wachten op de materialen.
Re: Restoratie KEF Reference 104/2
De foam is ook wel een zwak punt en gelukkig alleen bij de eerste serie toegepast bij de donut de latere versie met Bi wiring aansluiting had ook de surround van foam.hardbats schreef:Leuke Speakers! Heb ook getwijfeld om deze te kopen toen ik een upgrade van mijn KEF Q11 zocht.
Ik heb toen deze gehoord en de reference 205 en dat is toch nog wel een stap omhoog, zowel qua kwaliteit als qua prijs![]()
Blijft het toch wel opvallend vinden dat bij deze serie altijd de surround van de bass drivers kapot zijn. Blijft ook een apart design met die stang in het midden.
Het gebruik van foam is overigens vrij gebruikelijk maar moet ongeveer om de 20 jaar vervangen worden.
Ook mijn eerste speakers de Kappa7 van Infinity had daar last van.
Re: Restoratie KEF Reference 104/2
Grappig zo heb ik ze ooit in Rotterdam beluisterd zal ongeveer omtrent de zelfde tijd zijn geweest.ds23man schreef:Heb ze mogen beluisteren als jong broekie toen ze net uit waren ( 1984) bij Eringa Groningen. Was toen zwaar onder de indruk.
Was nu ook een van de redenen at ik dit project wilde oppakken.
Re: Restoratie KEF Reference 104/2
Moet ik nog even induiken wat dat is.Henkjan schreef:ga je nog aan de KUBE?
Edit, even gelezen maar dat kan niet met de 104-2
Deze heeft 1 set speaker aansluitingen dus het gebruik van de KUBE is dan niet mogelijk of ik zal het filter moeten aanpassen.
Re: Restoratie KEF Reference 104/2
Leuk George. Is wel echt een klassieker. Al heb ik wel zoiets van "Waar begin je aan". Die Kube was toch een soort van equalizer? Naar wat ik ervan vernomen heb werkte dat niet echt en is die 104 nooit echt af gekomen naar mijn idee. Waarschijnlijk kom je met een moderne DSP een stuk verder. Als je die speakers tenminste weer goed gerepareerd krijgt...
Re: Restoratie KEF Reference 104/2
Ik restaureer.
Hij restaureert.
Zij restaureren.
Sorry, maar het doet pijn aan mijn ogen...
Hij restaureert.
Zij restaureren.
Sorry, maar het doet pijn aan mijn ogen...
Re: Restoratie KEF Reference 104/2
Misschien komen ze als ze klaar zijn wel in de Restoratie te staan 
Re: Restoratie KEF Reference 104/2
Ik ben ook niet van plan om de KUBE er tussen te zetten.
De speaker moet gewoon zijn ding kunnen doen zonder extra aanpassingen.
Een DSP zou nog wel kunnen om de speaker aan te passen naar je smaak maar zo als je weet speel ik met name analoog dus ook een DSP zie ik dan niet echt zitten in de keten.
Eerst maar eens de boel weer in goede staat krijgen en eens zien wat dat doet.
Wat ik tot nu toe heb gehoord is dat al echt niet slecht, dat beloofd dus nog wat.
De speaker moet gewoon zijn ding kunnen doen zonder extra aanpassingen.
Een DSP zou nog wel kunnen om de speaker aan te passen naar je smaak maar zo als je weet speel ik met name analoog dus ook een DSP zie ik dan niet echt zitten in de keten.
Eerst maar eens de boel weer in goede staat krijgen en eens zien wat dat doet.
Wat ik tot nu toe heb gehoord is dat al echt niet slecht, dat beloofd dus nog wat.
Re: Restoratie KEF Reference 104/2
even de andere kant op kijken dan sorryray5150 schreef:Ik restaureer.
Hij restaureert.
Zij restaureren.
Sorry, maar het doet pijn aan mijn ogen...
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Traditioneel zou KEF juist een ban die merken zijn waarbij upgraden van de elco's naar fancy folie condensatoren meestal niet oplevert wat je op basis van de investering zou mogen verwachten.Ik heb overwogen om de condensatoren te vervangen voor bvb mundorf maar dat gaat nu direct te kostbaar worden en ik vraag me af of dat wel zin zal hebben.
Is dat laatste trouwens meestal regel in audioland.
Vaak gelezen dat ze weer in oude staat werden terug gebracht omdat dit beter klonk. Moeten de elco's wel aan de specificaties voldoen.
Laatst gewijzigd door richard op ma 11 jan 2021, 0:05, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Eerst maar eens kijken wat je aantreft. gezien de hoge waarde´s van sommige capaciteiten zal er wel gebruik gemaakt zijn van non-polaire elco´s.
Daar waar er MKP´s zitten zou ik me er niet al te druk om maken, die blijven vrijwel altijd na tientallen jaren nog goed.
@Richard, een typfout ? een condensator vervangen door een inductie ?
Daar waar er MKP´s zitten zou ik me er niet al te druk om maken, die blijven vrijwel altijd na tientallen jaren nog goed.
@Richard, een typfout ? een condensator vervangen door een inductie ?
